Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: İdrak ve İdrak Etmek Üzerine  (Okunma sayısı 3461 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Şubat 19, 2011, 08:23:05 öö
  • Seyirci
  • Orta Dereceli Uye
  • **
  • İleti: 300
  • Cinsiyet: Bay

(Bedri Ruhselman)



İdrak Nedir?

İleride ele alınacak bazı konuların daha iyi anlaşılması için id­rak konusu üzerinde durulmasında zaruret vardır. Ayrıca idrakın iyice anlaşılmasında evvela degajman hallerinin bilinmesi icap etmektedir ki biz bunu yapmış bulunuyoruz. Bilhassa unutma ve hatırlama konularının aydınlanmasında idrak hakkında bilgi sahibi olmamız gerekir.

 .. Biz idrakı, klasik psikolojinin yaptığı gibi meçhul bir kahramana izafe etmiyeceğiz.»

Müşahedeler, deliller ve hadiseler bizi, insan varlığı hakkında sadece maddi tertiplere dayanan bir izah yerine daha yüksek ruhi amillerin mevcudiyetini kabul etmeğe zorlamaktadır.

Tarif: « Bize göre idrak, duyguyu husule getiren her hangi bir şey hakkında, ruhun bilgi edinmesidir ... »
Materyalist gorüşe göre idrak beyinde vuku bulur.

… Bu görüşün tesiri altında bocalayan resmi psikoloji, birçok ruhi bahislerde olduğu gibi idrak bahsinde de içinden çıkılmaz bir düşünce labirentinde yuvarlanıp gitmektedir ... »

Tarif: « ... İdrak, sinir yolları ve cevherleri vasıtası ile merkezlerde husule gelen dış amillere ait ve onlarla alakalı ihtizazların, pe­rispri kanalı i1e ruha intikal etmesi neticesinde onda husule gelen bilgidir  »

Bu tarif ve izah felsefi olmaktan ziyade müşahede ve tecrübelere ve müspet hadiselere dayandığı için gerçeği ifade eder diyebiliriz.

İdrak! ; beyinde bir nevi fiziko-şimik bir hadise olarak kabul edenlerin düşüncelerine iştirak etmemekle beraber: « ... beynin burada pek kıymetli bir rolü ... » olduğunu kabul ederiz. « ... Bunu fizyoloji ilmi, müşahedeleri ile ve delilleri ile ortaya koymaktadır. Ancak beyin, burada ruhun bilgi sahibi olmasında bir vasıta rolü oynamaktadır ki işte bu noktada fizyolojistler susmaktadırlar. İdrakin husule gelii hakkındaki bigileri kolay elde etmek için iki yoldan vukubulan idraki inceleyeceğiz. Biri normal haldeki idrak, diğeri ise degajman hallerindeki idrak.



Alışılmış Hallerde meydana gelen İdrak

« ..Bir hadisenin idraki, dünyadaki şartlara uygun vasıtalarla  temin edilir .. » Bunlar beş duygu organı ve sinir sistemidir.Dış amiller asabi seyyalelerde kendileri ile alakalı bir takım ihtizazlar husule getirirler. Bu ihtizazlar muhitten merkeze doğru olan sinir yollarından geçerek kendilerinin bağlı bulundukları muayyen merkezlere vasıl olurlar. Ve sinir merkezleri ne suretle vuku bulduğu he­nüz açıkcaa bilinmeyen bir tarzda, hamil oldukları ihtizazları peris­priye naklederler, perispiri ile sıkı münasebette bulunan ve ondan ayrılmayan ruh, bu ihtizazları kabiliyeti derecesine göre alır ve onların delalet ettiği şeyler hakkında bilgi ve'duygu edinir  »
İşte biz buna idrak deriz 

İhtizazların perispriye intikalinde dikkat melekesinin önemli bir rolü vardır. Ayrıca bu intikal sırasında: « ... alışılmış şuuru ile be­raber dikkat melekesi şeklinde gördüğümüz ve hakiki mahiyetini henüz İlmen bilmediğimiz bazı ruhi faaliyetlerle bu ihtizazlar aynı zamanda beyin cevherlerinin de bazı izler ve intibalar bırakırlar ... » Alışılmış şuurluluk halinde idrak ile birlikte beyinde bir takım iz­lerin kalışı (hafıza) ... ruhun dünya hayatındaki madi varlığını dan doğmuş bir zaruretle vukua gelir ... >

İşte bütün bu hatırlama ve değerlendirmeler ruhun dünya şuu­ru ile alan idrakini sınırlamış ve belirli hale sokmuş olmaktadırlar.

Şunu da belirtmek gerekir ki: normal bir idrak için duyu organlarının, sinir sisteminin, asabi merkezlerin morfolojik ve fizyolojik herhangi bir bozukluğa uğramamış olması lazımdır.



Hipnoz halinde vukua gelen idrak

Degajman halindeki idrak, birçok bahislerin izahı açısından özel bir önem taşır.

Deduble olmuş bir insanda idrakın normal yollardan vuku bulmadığını görmüştük. Burada ruh iki beden kullanmaktadır. Duble, dış alemle direkt irtibat sağlayacak bir özellik kazanmıştır. Böylece dış hadiselere ait ihtizazlar asabi merkezlere luzum kaImadan duble aracılığı ile perispriye intikal etmektedir.

Dedublüman hadiseleri açıkca göstermektedir ki düşünen, du­yan ve idrak eden atıl haldeki fizik beden oImayıp ruhtur. Duble vasıta olarak kullanılır, keza beden de bir ifade vasıtası olarak kullanılmaktadır. Materyalizasyon eğer çok kuvvetli olmuş ise yani fantom veya duble pek maddi bir hüviyetle teşekkül etmiş bulunuyorsa o zaman atıl fizik bedenden ruh faydalanmak luzumunu his­setmeden doğrudan doğruya fantomdan (dubleden) faydalanır ve dış tesirleri idrak ederek onlara karşı reaksiyonunu gene duble kanalından gösterir.

Konuşuruz, görürüz v.s. « ... Burada asıl fiziko-şimik beden atıl kalır, ve dış tesirlere ait intibalar hakkında bu bedende hiç bir faaIiyet vukua geImez ... » dolayısı ile bu dış ihtizazlar beyinde hiç bir iz ve intiba bırakmaz, insan mutat hale döndüğünde birşey hatır­lamaz. Ancak telkin yolu ile veya başka bir sebeple dikkat melekesi aracılığı ile beyinde izler bırakmak kabildir. « ... Fakat bunun için süjenin dikkati herhangi bir müessirin tesiri ile fizik bedeni üzerine çevrilmiş ve süje ileri derecede degajman halinde bulunmuş olmamalıdır ... »

« . .. Hülasa idrakin muhtelif yolları olduğu gibi idrak olunan şeylerin ifşa ve izhar edilmesinde de bir takım kayıtlar ve şartlar vardır ve bunlar tabiat kanunları ile taayyün etmiş bulunmaktadır ... » Bir süjenin degajman derecesi ve kalitesi bir safhadan diğerine geçmekle hatırlama ve idrak üzerinde müessir olabilir. Tabiat kanunlarını tatbike memur yüksek bedensiz varlıkların kontrol ve himayesi süjenin bu degajman durumunu maksada göre sevk ve idare eder,

Dalgın bir zamanımızda etrafımızda cereyan edenlerden haberdar olmayız. Yani onlar normal şuurumuzun dışında kalırlar.

« …Fakat onlar ruh tarafından idrak edilmiş ve orada yerleşmiştir. Beyinle alakası oImayan bu intibalar, beyin baskısından ru­hun kurtulduğu zamanlarda bütün canlılığı ile meydana  çıkabiIir …»

« ... Normal yolda vuku bulmayan bu idrakten ileri gelen bilgiler zamanı gelince bir takım belirsiz duygular, ilcalar, saikler ve hatta kasıntılı fikirler halinde meydana çıkabilir ve daha ileri derece­lerinde rüya haline girer ve hatta uyanık haldeki bazı vizyonlarmıza bile sebep olabiIir ... »

Kaynak; ( Ruh ve Kainat - Bedri Ruhselman ( Özet )


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son Gönderilen:
0 Yanıt
7590 Gösterim
Son Gönderilen: Nisan 04, 2007, 11:17:23 ös
Gönderen: shemuel
3 Yanıt
4834 Gösterim
Son Gönderilen: Mayıs 26, 2007, 03:01:14 öö
Gönderen: Ittihatci
1 Yanıt
4131 Gösterim
Son Gönderilen: Şubat 16, 2017, 09:52:25 öö
Gönderen: RANA
1 Yanıt
3393 Gösterim
Son Gönderilen: Temmuz 19, 2008, 01:27:12 öö
Gönderen: seteney
30 Yanıt
17986 Gösterim
Son Gönderilen: Mayıs 20, 2012, 10:54:26 öö
Gönderen: RaphaeLDeadeN
3 Yanıt
4609 Gösterim
Son Gönderilen: Ağustos 05, 2010, 02:10:37 ös
Gönderen: ozkann
0 Yanıt
2849 Gösterim
Son Gönderilen: Kasım 09, 2010, 09:42:47 öö
Gönderen: lucifer
0 Yanıt
2681 Gösterim
Son Gönderilen: Şubat 18, 2013, 04:45:31 ös
Gönderen: karahan
8 Yanıt
4991 Gösterim
Son Gönderilen: Ocak 20, 2014, 12:04:02 ös
Gönderen: ABCDEF
35 Yanıt
12143 Gösterim
Son Gönderilen: Nisan 15, 2015, 08:27:56 ös
Gönderen: ADAM