Bu yasanin 1. maddesi :
Mason, taahhutune, dolayisiyla ahlak kurallarina itaat etmekle yukumludur ve eger sanati [yani masonlugu] iyi anliyorsa hicbir zaman
Ne bir ahmak ateist, ne de dinsiz br sefih olacaktır.Eski caglarda masonlar, bulunduklari memleketin ve milletin nezdinde hangi din gecerli ise, o dinden sorumlu tutulurlardi. Şimdi herkesi kişisel kanaatlerinde serbest birakarak, insanlari birbirinden ayirdedebilecek, unvanlari ve inanclari ne olursa olsun sadece herkesin uzerinde ittifakla anla$tiklari dine baglanmalari, yani iyi, durust, şerefli, afif ve namuslu kimselerden olmalari uygun gorulmuştur. Bu sayede masonluk, ebediyen birbirinden uzak kalmalari mukadder insanlar arasinda bir birlik merkezi ve isanlar arasinda Hakiki dostlugun kurulmasına imkan veren bir vasita olmaktadir.MIMAR SINAN, Sayi:73 Sayfa:41
Paragrafta gecen ahmak atesit deyişinden, masonlugun 1723'teki dine bakişinda Ateitlere tolerans gosterildiğinde ve bir Tanri inancininş şart koşularak kişilerin kendi vicdanlarinda serbest birakildigi aciktir.Masonluk, ayni zamanda Hiristiyanlik prensiplerinin boyundurugundan kurtularak ozgurlugune kavuşmuştur.
Bu, Ateistlerin ,mason olamayacagını gosterir. Ayni zamanda tek bir dine baglaniş mecburiyeti de ortadan kalmiştir. Masonlarin kiliseye ve Isa'ya bagli kalmalarinda artik israr edilmemektedir. Bunun tefsiri ise tabii_dinin, sade tanriciligin ve toleransin alenen ifadesidir.Yani DEIZM dir.MIMAR SINAN, Sayi:73 Sayfa:41
Anderson yasasinin getirdigi bu yeni anlayiş, masonlukta bazi bolunmelere yol acmiştir.Hiristiyanlik ve Deiizm prensiplerini benimseyenler York ve ingiltere büyük locaları olarak ikiye ayrildilar, uzun suren tarti$malardan sonra 1813 yilinda Ingiltere Buyuk Locasi olarak Londra'da birleştiler. Deizm goruşu benimsendi.1815 yilinda Anderson yasasi uzerinde ikinci bir degişiklik yapilmiştir.Bu degişiklik aşagidadir.
Franmason, herkesten daha iyi bilmelidir ki Tanri, insanlarin gordugu gibi gormez, cunku insan diş gorunuşu gorur, halbuki Tanri kalplere nufuz eder. Bunun icindir ki Franmason vicdaninin sesine uymakla yukumludur.Bir insanin Dini ve ibadet şekli ne olursa olsun teşkilattan çıkarılmaz, on şart ki evrenin ulu mimarı insansın ve ahla_kin mukaddes vazifelerini yerine getirsin. Franmasonlar, her inanctaki faziletli insanlarla,kardeşlik aşkinin nezih ve saglam baglariyla baglanirlar, beşerin hatalarini şefkatle karşilarlar ve kendi saf hareket tarzlariyla üstün imanların fevkaladel.ğini ispata çalışırlar.Bunun icindir ki Franmasonluk, iyi ve samimi insanlarin birleşme merkezidir. Başka turlu olmuş olsaydi birbirlerinden daima uzak kalmiş olacak insanlar arasinda samimiyet kurma vasitasi olamazdi.
Degişiklikten de anla$ilacagi gibi 1815 yilinda Anderson yasasi TEIST bir nitelik kazanmiştir. "Evrenin Ulu Mimari" [EUM] olarak adlandirilan Tanri, kişinin inanclarina gore Allah da olabilir, Cenab-i Hakk da..Adin degi$mesi, yaratici kavramina yuklenen o buyuk ve yuce anlamin kendisinde herhangi bir degişiklige yol acmamaktadir. Bunun di$inda her Franmason, inancinin gerektirdigi ibadeti yapmakta serbesttir ve tamamen vicdaninin sesini dinlemekle yukumludur.
1929 yilinda Ingiltere, Iskocya ve Irlanda Buyuk Localari toplanarak "Buyuk Localarin Intizami" [duzeni] uzerine kabul ettikleri prensipleri
acikladilar.(Basic Principles of G.L. Recognition). Bu bildiride aciklanan prensiplere uymak istemeyen Buyuk Localarla ilişkileri kesilecektir.
Bu prensiplerin ikinci maddesi:
Evrenin Ulu Mimarina ve O'nun iradesinin belirmesine inanmiş olmak, uyelige kabul icin temel şarttir.Buyuk Loca Intizam prensiplerine ve 1815'deki degişikliklere uyan buyuk loca ve bunlara bagli yan localara Düzensiz ya da Gayri Muntazam denirken prensipleri kabul edenlere de Muntazam Localar adi verilir.
1815 Anderson yasasi ve 1929 prensiplerinin baglayiciligi hem muntazam hem de gayri muntazam localar tarafindan kabul edilirler.Bu şekilde Gayri muntazam locaların muntazam localarla ilişkileri ksinlikle yasaktır.
Demirbag'in Ugur Mumcu'nun bir yazisindan alintiladigi "Italyan masonlari, politika ve mafya ile ilişkidedirler" iddiasi dogru olsa bile Muntazam büyükloca prensiplerini benimsemiş localar icin bir şey ifade etmez."Grand Orient de France" ve onu ornek alan Italyan masonlugu Gayrı Muntazamdır.Italyan masonlugu, arasina ateistleri de kabul etmektedir.
HUR ve KABUL EDILMIş demek, kurulu locanin yukardaki prensiplere uyan buyuk localar tarafindan kabul edilmesi demektir. Turkiye'deki mason teşkkulu ISKOC RITI'ne baglidir; Iskoc Riti, 1919 prensiplerini kabul etmi$tir. Bu prensiplerin icinde ayrica Hur ve Kabul Edilmiş Masonlugun POLITIKA ILE ILIşKISININ OLAMAYACAGI DA belirtilmiştir.
Turkiye Buyuk Locasi, MUNTAZAM bir locadir, din ve poltika ile herhangi bir ilişkide degildir. (Nokta Dergisi)
Masonluga yakiştirilmak istenen ATEISTlik ozellikleri, Muntazam Localarin yasasinda bulunmaz ancak olaylari carpitmak isteyen ki$ilerce "Muntazam" ve "Gayri Muntazam" ayrimlari gozonunde bulundurulmadan veya bilindigi halde hic dile getirilmeden tum masonlari kotuleme amaciyla kullanilan asilsiz bir kandirmacadir. (Nokta Dergisi)