Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: RİTLERİN ÖYKÜSÜ - 6  (Okunma sayısı 3465 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Ekim 23, 2009, 08:33:14 öö
  • Seçkin Üye
  • Uzman Uye
  • *****
  • İleti: 7217
  • Cinsiyet: Bay



AYDINLANMIŞLAR

Masonluğa Aydınlanmacılık (Illuminisme) akımını getirmiş olan kişi, ünlü bir Fransız masondur: Antoine Joseph Pernety… Önceleri bir Benediktin rahibi iken Masonluk tarihinde bir diğer ünlü çehre olan Emanuel Swedenborg’un etkisinde kalarak manastırı terk etmişti. Önce Katolik iken, sonraki eğilimi bakımından alşimi, mitoloji ve dinsel gizemciliğe merak sarmıştı, Matematiğe de pek düşkündü. 1770 yılında kurduğu Avinyon Aydınları Riti (Rite des lllumines d’Avignon), Masonluğun simgesel derecelerinden sonra çalışmak üzere, 6 yüksek derecesi olacak şekilde oluşturulmuştu. Nitekim aynı rit Pernety Riti olarak da anılmıştır.

Bu rit, kuruluşundan dokuz yıl sonra niteliğini değiştirdi ve Gerçek Masonlar Akademisi (Academie des Vrais Maçons) adını aldı. Bu sistem, Montpellier Riti olarak da anılır. Böylelikle Masonlukta “rit” teriminin yanı sıra “akademi” teriminin de kullanılmasına başlandı. Pernety’nin önderliğinde kurulan bir diğer benzer örgüte Avinyon Aydınları Akademisi (Academie des lllumines d’Avignon) adı verildi.

Pernety Riti’nin değiştirilmiş bir şekli olarak, 1767 yılında İngiltere’de kurulmuş olan bir mason riti ise Aydınlanmış Teozofistler Riti (Rite of llluminated Theosophists) adını almıştı. Benedict Castanier tarafından 9 dereceli olmak üzere kurulan bu rit, tümüyle dinsel gizemcilik üzerine oluşturulmuştu.

Alman masonları da bu akımdan esinlenmekten geri kalmadı. 1776 yılında Adam Weishaupt’un öncelikle üniversite çevresinde etkili olmak üzere kurmuş bulunduğu “Iluminati” örgütü Karl Friedrich Bahrdt’ın masonik sistemiyle birleşince ortaya Bavyera Aydınlanmışları Riti (Ritus der Bayerische Illuminaten) çıktı. Bu rit, salt bir mason riti değildi. Üç aşaması vardı. İlk aşamada, bir mason adayı Masonluğa hazırlanır; bunun için üç dereceli bir eğitimden geçirilirdi. Bundan sonra ritin kendine özgü derecelerine başlanırdı. Ancak bunlara alınabilmek için ritin ilk aşamasından geçmiş olmak zorunlu değildi. Herhangi başka bir mason riti ya da sisteminde üstat olmuş bir mason da bu ritin Masonluk aşamasına alınabilirdi. Ritin üçüncü aşaması ise dört derecelik bir sistem üzerine kurulmuştu; bu aşamada Antik Çağın eski misterlerinden, Doğu inançlarından, çeşitli gizemciliklerden ve okültist ekollerden derlenerek düzenlenmiş bilgiler verilirdi.

Tüm bu rit ve sistemlerin düzenlenmesinde, özellikle içerdikleri öğretilerin oluşturulmasında Emanuel Swedenborg’un önemli etkisi olmuştu. Swedenborg, 18. yüzyılda Avrupa’nın en bilgili ve en kültürlü ilâhiyatçılarından biriydi. Çok gezmiş, çok görmüş, birçok dinsel ve gizemci tarikata girip çıkmış, çeşitli ezoterik kurumlarla yakın ilişkileri olmuştu. Herhangi bir yerde Masonluğa girmiş olup olmadığı bilinmemektedir. Hiçbir eylemi görülmemiş, hiçbir kitabı yayımlanmamıştır. Buna karşın 1783 yılında Fransa’da kurulmuş olan bir başka mason riti onun adını taşır: Swedenborg Riti.

Marquis de Thome tarafından, Gerçek Masonlar Akademisi’nin yeniden düzenlenmesiyle 6 dereceli olmak üzere kurulan Svvedenborg Riti, 19. yüzyılda birçok Orta Avrupa ülkesinde başarı kazandı. İngiltere’ye de taşındı; ancak orada masonik niteliğini yitirdi. Yıllarca sonra ise İsveç’teki bazı localarda uygulanmasına başlandı; günümüzde de İsveç’te bu ritte çalışmakta olan localar vardır. Ancak İsveç Riti’nin, Swedenborg’un öğretileriyle herhangi bir bağlantısı yoktur.

İsveç Riti, 1779 yılında, Kral 3. Gustav’ın buyruğuyla, bu ülkedeki masonik sistemler karmaşasını gidermek üzere kurulmuştu. Çünkü o sıralarda İsveç’te, gerek Fransa, gerek İngiltere gerekse Almanya’daki masonik sistemler arasında yoğun bir çekişme vardı.

İsveç’te herhangi bir yüksek derece örgütünün oluşmasına izin verilmedi. 12 dereceli olmak üzere oluşturulan İsveç Riti’nin yönetim yetkisi doğrudan İsveç Büyük Locası’na tanındı. İsveç kralının, tüm İsveç Masonluğu’nun doğal büyük üstadı olması da yasalaştırıldı.

Swedenborg’un ilke ve öğretilerinden esinlenip etkilenilerek Fransa’da oluşturulmuş mason ritlerinden biri diğeri Seçilmiş Kohenler Riti (Rite des Elus Coëns) adını taşır. Daha 1750’li yıllarda, Marseilles, Bordeaux ve Toulouse kentlerinde çalışmalarına başlayan bu rit, Martin de Pasqually (Martinez Paschalis) tarafından 1767 yılında Paris’te örgütlendi. Dokuz derecesi olan ritin öğretisi, Hermetizmin doğaüstü ve gizemci ilkelerinden, Kabaladan ve alşimistlerden esinlenilerek düzenlenmişti. Bu ritin adı bazı masonik literatürde Seçilmiş Rahipler Riti (Rite des Elus Pretres) ve kurucusunun adıyla Paschalis Riti olarak da geçer.

MARTİNİZM

Masonluk tarihinin ünlü çehrelerinden bir diğeri olan Louis Claude Saint-Martin, Seçilmiş Kohenler Riti’ni geliştirerek, daha sonra MARTİNİZM olarak anılacak gizemci öğretim sistemini kurdu.

Metafizik felsefeye düşkünlüğüyle tanınan Saint Martin, birçok mason ritine girip çıkmış, bunların arasında özellikle Filaletler Riti’ne ısınmıştı.

Filaletler Riti (Rite des Philalethes), 1773 yılında Paris’te Savalette de Langes tarafından kurulmuştu. Masonluktaki çeşitli akımlardan bazılarını bir araya toplayan 12 derecelik bir çalışma sistemi vardı. Aslında bu sistemin oluşturulup bütünleşmesinde Saint Martin’in de önemli katkıları olmuştu.

Bu rit, dünyadaki tüm mason kuruluşlarını birleştirebilmek amacını güdüyordu. Bunun gerçekleştirilebileceği umuduyla, çeşitli ülkelerin ileri gelen masonları, 1785 yılında Paris’te toplanacak bir toplantıya çağrıldı. Bu toplantı pek az ilgi gördüğü gibi başarısızlıkla sonuçlandı. Bu nedenle de Filaletler Riti, kendi üyelerinin bile ilgisini yitirerek bir iki yıl içinde tarihe karıştı.

Bu kötü deneyimi geçirdikten sonra Saint Martin, Filaletler Riti’nden arta kalanları, Seçilmiş Kohenler Riti’nde birleştirdi ve kurduğu sisteme Yenilenmiş Rit { Rite Rectifié) adını verdi. Ancak bu rit, masonik literatürde Martinist Rit olarak yer etti. 10 derecesi olan bu rit, Fransa’dan çok Rusya’da başarı kazandı. Daha sonra İngiltere ve Amerika Birleşik Devletleri’ne de geçti fakat bu ülkelerde Yenilenmiş Martinist Riti (Rectified Martinist Rite) olarak anıldı.

Martin de Pasqually, ardından Louis Claude Saint-Martin’in oluşturdukları öğreti, Martinizm olarak bilinir. Martinist Rit’in varlığı pek uzun sürmemiş ama Martinizm kurucusunun ölümünden yüz yıl kadar sonra yeniden canlandırılmıştır. Ancak bu konuya, mason ritlerinin 19. ve 20. yüzyıllardaki gelişimi kapsamında değinmek daha doğru olur.


RİTLER KARMAŞASI

18. yüzyılın ikinci yarısında Fransa başta olmak üzere Batı Avrupa, hemen her aklına gelenin kendi başına bir rit kurmaya giriştiği bir dönemdir. Bunda Fransa’da Aydınlanma Çağına çok güçlü olarak girilmiş oluşunun etkisi vardır.

Nitekim 18. yüzyılda Fransa’da aydınlanmışların etkisiyle kurulmuş bir başka mason riti de Gerçek Seçilmişleri Riti (Rite des Elus de la Verite) adını taşımıştı. 1776 yılında kurulan bu ritin, bazı kaynaklara göre 12, bazılarına göre ise 14 derecesi vardı.

Aynı akımın ilkelerini benimseyen ritlerden biri de Filozofik İskoç Riti (Rite Ecossais Philosophique) adını kullandı. Aslında bu ritin Ekosizm ile ilgisi azdı; ancak masonların Ekosizmin ilkelerine uygun olarak çalışan herhangi bir locada üstat derecesini almış bulunması gerekliydi. Joseph Pernety’nin öğrencilerinden M. Boileau tarafından 1775 yılında kurulmuş olan bu ritin 12 derecesi vardı. 1780’de ritin sonuncu derecesinin uygulamalarından Aydın Halkanın Yüce Üstatlarının Akademisi (Academie des Sublimes Maîtres de l’Anneau Lumineaux) adını taşıyan bir başka masonik sistem doğdu. Baron Grant de Blaerfindy önderliğinde oluşturulan bu rit ise, öncelikle Pisagor öğretilerine ağırlık veriyordu.

Filozofik İskoç Riti’nin çalışmaları 1792 yılında durduruldu. Ancak bundan on yıl kadar sonra daha önce bu riti uygulayarak çalışmış olan localar, “Fransa Filozofik İskoç Riti Ana Locası” adı altında Fransa Büyük Doğusu’nun çatısı altında toplandı. Bu loca, çalışmalarını, masonik bilgiler toplayıp bunları incelemek ve değerlendirmekle sürdürdü.

Fransa Büyük Doğusu’na katılan mason ritlerinden bir diğeri de 1780 yılında kurulmuş olan FiladelflerRiti’ydi. Masonik literatürde bu rit, Primitif Rit ve Narbonne Riti adlarıyla da anılmıştır.

Aynı sıralarda Almanya’da Yenilenmiş Rozkrua (Rektifizierte Rosenkreuz) adı altında bir tür mason riti daha kuruldu. Bu ritin kurucusu olan Friedrich Joseph Wilhelm Schröder, daha önce Rozkruacıların ilke ve öğretilerinden esinlenerek “Gerçek ve Eski Rozkrua Masonları Şapitri” adını taşıyan bir masonik sistem kurmuş, bu sistemin ilgiyle karşılanması üzerine yedi derecelik riti oluşturmuştu.

Burada adı geçen Schröder’i, ünlü Alman mason Friedrich Ludwing Schröder ile karıştırmamak gerekir. Yenilenmiş Rozkrua’nın kurucusu olan Schröder, ritinin çalışma kapsamına gizemci öğretilerin ötesinde alşimik deneyim ve büyü uygulamalarını da katmıştı. Bu uygulamasından dolayı da, mason şarlatanlardan biri sayılmıştı.

Ancak Masonluk tarihinde, mason ritleriyle ilgili olmak üzere çok daha büyük şarlatanlar görülmüştür. Bir sonraki aşamada onları görelim.

ADAM OLMAK ZOR İŞ AMA BUNUN İÇİN ÇALIŞMAYA DEĞER.


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son Gönderilen:
0 Yanıt
5849 Gösterim
Son Gönderilen: Ekim 18, 2009, 05:18:17 ös
Gönderen: ADAM
0 Yanıt
3145 Gösterim
Son Gönderilen: Ekim 19, 2009, 08:33:06 öö
Gönderen: ADAM
0 Yanıt
3233 Gösterim
Son Gönderilen: Ekim 20, 2009, 01:47:53 ös
Gönderen: ADAM
0 Yanıt
3721 Gösterim
Son Gönderilen: Ekim 21, 2009, 09:18:14 öö
Gönderen: ADAM
0 Yanıt
3762 Gösterim
Son Gönderilen: Ekim 22, 2009, 07:53:39 öö
Gönderen: ADAM
0 Yanıt
3062 Gösterim
Son Gönderilen: Ekim 24, 2009, 09:14:47 öö
Gönderen: ADAM
0 Yanıt
3115 Gösterim
Son Gönderilen: Ekim 25, 2009, 08:57:21 öö
Gönderen: ADAM
0 Yanıt
3057 Gösterim
Son Gönderilen: Ekim 26, 2009, 08:06:56 öö
Gönderen: ADAM
0 Yanıt
3290 Gösterim
Son Gönderilen: Ekim 27, 2009, 07:25:05 öö
Gönderen: ADAM
0 Yanıt
2665 Gösterim
Son Gönderilen: Ekim 28, 2009, 07:35:14 öö
Gönderen: ADAM