Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: Aydın Kişi ve Mason... 17  (Okunma sayısı 2002 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Şubat 25, 2013, 08:17:04 öö
  • Seçkin Üye
  • Uzman Uye
  • *****
  • İleti: 7217
  • Cinsiyet: Bay



Kimileri ille de eski dilde düşünmek ister. Kimileri eski ve yeniyi ayırır; bu nedenle “aydın” başka “münevver” başkadır. Baalım yazarımız nasıl değerlendirmiş bu konuyu…


Aydın-Münevver Düşüncesinin Değerlendirilmesi

Toplumsal yapıyı bir organizmaya benzetecek olursak, her organizmanın mükemmel işleyen yönleri olduğu gibi, aksayan, sorun çıkaran, hastalıklı yönleri de vardır.

İşte tam bu noktada aydının var olan aksaklıkları tespit ve teşhis ederek, tedavi etmesinin gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Yoksa hastasına hastalığını söylemeyen hekimin durumu ortaya çıkacaktır.

Gerçekçi olarak ifade etmek gerekir ki, aydın-münevver düşüncesinin ilk ayağını oluşturan, ülkemizdeki yüksek eğitim, entelektüel birikimi aktarabilecek sistemli bir yapıya da sahip değildir. Ülkemizde yüksek eğitim almış, belli bir alanda uzmanlaşmış bâzı bireylerin, bırakın en temel fikir ve düşüncelerden haberdar olmasını, kendi ülkesinin temel sorunları ile ilgili olarak fikir yürütüp yürütemeyeceği bile şüphelidir. Bununla birlikte entelektüel çabanın besleyici gücü olan ve bu düşüncenin okuma ve araştırma faaliyetinin, yüksek eğitim gençliği arasında son derece düşük olması da bu savı destekleyen bir başka veri olarak karşımızda durmaktadır. Bu anlamda yüksek eğitim almış bir bireyin peşinen entelektüel kabul edilmesi meselenin biraz zorlanması anlamına gelecektir.

Aydın-münevver düşüncesinin ikinci ayağına gelince; düşünce kaynağı ve yapısı açısından aydın, kendi toplumunda ortaya çıkan toplumsal değişim talebinin sağlıklı bir zeminde gerçekleşmesi için çaba sarf edebilmelidir. Aksi bir tutum, toplumsal değişimin sağlıklı bir zeminde sürdürülmesini zorlaştıracaktır.

Aydın-münevver değerlendirmemizin üçüncü ayağında, aydının fonksiyonu yer almaktadır. Öncelikle aydın, muhalif bir tavır sergileyebilmeli, başka bir ifade ile angaje olmak ve intibak etmek yerine, muktedir olana karşı cesur bir tutum ortaya koyabilmelidir. Aksi takdirde iktidarı onaylayan bir tavrın inandırıcılığı iktidarın ömrüyle sınırlı olacaktır.

Sonuç olarak, aydın,
•   Mensup olduğu toplumun kültürü ile barışık olabilmeli,

•   Toplumsal değişim talebini sağlıklı bir mecraya aktarabilmeli,

•   Eleştirel tavrını terk etmemeli,

•   Toplumda oluşmuş önyargıları ortadan kaldırmak için çaba sarf edebilmelidir.

•   Bütün bunların ötesinde de aydın (sıradan) insanların aksine, olay ve olgulara, görülemeyen ya da fark edilemeyen yönleri ile yaklaşabilmelidir.

Yukarıdaki değerlendirmeler paralelinde Prof. Dr. Mümtaz Soysal da, aydın insanın bilgili, görgülü, devamlı yeni şeyler öğrenmeye çalışan ve bilgilerini insanlarla paylaşan bir yapısı olması gerektiğini vurgulayarak, günümüzde bilgiden yoksun olup da aydın olarak geçinen birçok kişinin var olduğunu ifade ederek, aydın olmanın beraberinde genel olarak beş unsuru taşıması gerektiğini ifade eder.

Bunlar:
1.   Kendini aydınlatmak,
2.   Etrafı aydınlatmak,
3.   Düşünce özgürlüğünün savunucusu olmak,
4.   Eylem sorumluluğu ve,
5.   Ulusallıktır.




Sununda yazarımız “aydın” kavramını benimsemiş anlaşılan… Elbette çünkü münevver kavramıyla bir yere varamazsınız. Bunun köküne inemezsiniz. Bundan yeni sözcükler üretemezsiniz. Günümüzde kaç kişi kaldı “tenvir” fiilini kullanan? Dil düşünceyi, düşünce dili oluşturur ve geliştirir.

Şimdi bana “aydın” sözcüğünün kökeninde ne var diye soran olarsa onlara “ay” derim. Ben böyle deyince belki herkes başka şey anlar ama özellikle masonlar, eminim, çok şey anlar. Çünkü ay çok önemli bir simgedir onların öğretisi kapsamında.
 

ADAM OLMAK ZOR İŞ AMA BUNUN İÇİN ÇALIŞMAYA DEĞER.


Şubat 25, 2013, 09:06:37 öö
Yanıtla #1
  • Aktif Uye
  • ***
  • İleti: 730
  • Cinsiyet: Bay

Sn ADAM'ın aktarmış olduğu bu yazı dizisinde "Aydın"ın en önemli özelliğinin bilgili ve kültürlü olmasıyla birlikte, toplumsal bir duruşunun olması , yani toplumsal muhalefet (protest) özelliğini anlıyoruz.
Özgürlük zeka demektir, sevgi demektir. Özgürlük sömürmeme, yetkeye boyun eğmeme demektir. Özgürlük olağanüstü erdem demektir.
Jiddu Krishnamurti


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son Gönderilen:
7 Yanıt
5531 Gösterim
Son Gönderilen: Ocak 18, 2013, 07:08:55 öö
Gönderen: ADAM
0 Yanıt
2386 Gösterim
Son Gönderilen: Ocak 22, 2013, 06:02:18 ös
Gönderen: ADAM
1 Yanıt
3018 Gösterim
Son Gönderilen: Ocak 25, 2013, 01:40:54 öö
Gönderen: dogudan
0 Yanıt
3009 Gösterim
Son Gönderilen: Ocak 26, 2013, 04:50:55 ös
Gönderen: ADAM
2 Yanıt
3408 Gösterim
Son Gönderilen: Ocak 31, 2013, 01:52:28 öö
Gönderen: peacewings
5 Yanıt
4510 Gösterim
Son Gönderilen: Şubat 22, 2013, 04:01:06 ös
Gönderen: ADAM
8 Yanıt
5711 Gösterim
Son Gönderilen: Şubat 05, 2013, 04:21:03 ös
Gönderen: ADAM
3 Yanıt
3402 Gösterim
Son Gönderilen: Şubat 06, 2013, 11:20:35 öö
Gönderen: ruzber
0 Yanıt
2008 Gösterim
Son Gönderilen: Şubat 11, 2013, 01:38:45 ös
Gönderen: ADAM
9 Yanıt
3184 Gösterim
Son Gönderilen: Şubat 15, 2013, 12:49:41 öö
Gönderen: Alşah