Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: MANİCİLİK  (Okunma sayısı 10061 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Nisan 12, 2007, 10:23:02 ös
Yanıtla #10
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 3120
  • Cinsiyet: Bay

MANİCİLİĞİN ANADOLU ALEVİLERİNDEKİ İZLERİ VE BUGÜNKİ ETKİSİ

Dünyanın dört bir yanına yayılan mani dini kadar kovuşturma ve baskı gören başka bir din yoktur.İsa’nın dininin ilk yıllarında da hristiyanlık baskı ve zulüm görmüştür ancak Manicilik kadar görme olanağı olmamıştır.Çünki yeryüzüne bu kadar hızlı yayılıp kuralları çeşitli dinlere karışıp kendi varlığının olmadığı ender dinlerden birisidir.
Manicilik islam öncesi Türklerle buluşmuş onların bazı topluluklarını etkilemiştir.Ancak Türkler’in müslümanlaşmasıyla da büyük kovuşturmalara uğramadan da geri kalmamıştır.Türk toplumlar arasında etkilerinin olması onların zaman içerisinde bazı isimlendirmelerle kamuflaj yaptıkları da bir gerçektir.Bazı Türk toplulukları kendilerini “gerçek müslüman biziz,gerçek kuran bizde var,kuranın özü içe yöneliktir” gibi örtünmelerle bu gerçeği yaşatmışlardır.Oysa özünde islam öğelerinden çok başka öğeler taşırken zorunlu olarak bu gereksinimi duymuşlardır.Kendilerine “batini” denilmesinin nedeni de budur. Bugün için Anadolu Alevilerinde yaşayan birçok manicilik etkileri vardır.Anadolu’ya bu etkiler 12 ve 13. yüz yıllarında girmiştir.Çeşitli derviş göçleri içinde bu öğeleri taşıyan guruplar vardır ki,Kalenderiler,Haydariler,Işıklar,Cavlakiler,Yese viler,Vefailerdir.Bu guruplar süreç içerisinde Bektaşilik ve Alevilikle kaynaşıp kendi adlarını bu anlamda ortadan kaldıracaklardır.
Ahmet Yaşar Ocak’ın şu görüşleri bu etkilerin uzun zamanlı varlığını göstermeye yetmektedir.”Budist,Zerdüşt ve Maniheist rahiplerin müslüman sufi çevrelere yabancı olmamaları,hatta onların hayat ve düşünce tarzlarının bazı çevreler tarafından ilgiyle karşılanması sonucu,İslam dünyasının o zamanki siyasi ve içtimai karışıklıklar içindeki durumunun da katkısıyla,zamanla bir taklit isteğinin uyanması,bize öyle kolayca reddedilecek bir varsayım gibi gelmiyor.1X ve X.yüzyıllarda İran ve Asya içlerine uzanan geniş bir shada,içinde yaşadıkları siyasi otoritenin ve toplumun sıkıntılarından kaçmak isteyen bazı sufilerin,bu zümrelerinkine benzer,dünyayı umursamayan,fakr ve tecerrüdü savunan protestocu bir mistik felsefeyi benimeleri çok mümkündü;büyük bir ihtimalle de böyle olmalıdır.İşte meselenin bu safhasında işin içine Melamet-Kalenderilik ilişkisi girmektedir ki,Kalenderiliğin mistik temellerinden birisi de budur.” İşte bu Kalenderilik ki Anadolu Aleviliğinin temellerinden bir tanesidir.Yine önemli araştırmacılardan İrene Melikof da bu konudaki görüşlerine şunları ekliyor “Aleviler ve Bektaşiler saran çevreye uyarak,yerli gelenek ve törenlerini benimseyebilmelerinde öncelikle manicilik etkili olmuştur” Maniciliğin Anadolu Aleviliğinde ismi yoktur,Aleviler Mani ve Maicilik konusunu da bilmezler.Ancak isimsiz bu öğeler bu toplum içerisinde derinden derine yaşamaktadır.Anadolu Aleviliğinde islamda olmayan bir çok öğe yaşamaktadır.Bunlar Anadolu Alevilerinin tarihsel süreçte çeşitli din ve uygarlıklardan etkilendikleri kesindir.
“Manicilik genelde Anadolu batiniliğini,özelde Anadolu Aleviliğini derinden etkiledi.Alevi gelenek göreneklerinin;bunlar üzerine yapılan Alevi ahlak ilkelerinin başat kaynağı oldu.Bu kaynaktan belenerek Aleviler;”ağız-el-gönül” üçlemesini “el-dil-bel” temizliğini belirten üçlemeye evrilterek;yine Manicilikte öne çıkartılan sevgiyi,hem inanç alanında Tanrı’ya ulaşmanın,hem düşünce alanında kardeşliğin,uzlaşmanın,barışın,eşitliğin kaynağı durumundaki “aşk”a dönüştürerek,toplumsal ölçekte etik bir felsefeyi Anadolu toprağında yaşama geçirdiler”
Gerçekten de Anadolu Aleviliğinde temel kuralların başında gelen “eline-diline-beline” önemli bir yer tutmaktadır.Yine kadınlı erkekle Ayın-i cemlerin Anadolu’ya taşınmasında maniciliğin etkileri olmuştur. Mani misyonerleri her zaman bir lokma bir hırka anlayışında dolaşarak dinlerini yaymaktaydılar.Bizde Anadolu Aleviliğinin temelini oluşturan Kalenderiler de aynı amaç ve kılıkta dolaşan dervişlerdi.Mani din adamları evlenmekten kaçınırlar,Anadolu Alevi-Bektaşiliğindeki mücerretlik buradan gelmektedir.Mani din adamlarında şehvet duygusuna kapılma yoktur.Ağızlarından incitici bir söz çıkmaz.Bizi Anadolu Bektaşi geleneğinde bu “fakiré diye açıklanır ki her şeyin doğrusunu yapan,kendisini hiçbir varlık olarak görmeyen bütün dünyalıklardan arınmış,temiz ve pak olmuş,benlik duygusunu yıkmış kimsedir.Ellerine asla haram almazlar.Üretmeden tüketmeye asla izin vermezler.Bizim Bektaşi ocaklarındaki sistem de budur.Manicilikte asla bıyık kesilmez,sakal gerektiğinde uzatılır.Anadolu Aleviliğinde de böyledir.
Manicilikte din adamlığı babadan oğula geçer.Anadolu Aleviliğinde de Dedelik Babadan oğula geçmektedir.Müslümanlıkta din adamlığı babadan oğula geçmez.Bu olay hem eski şamanlıkta hem manicilikte hem de Anadolu Aleviliğinde mevcuttur.
Manicilikten geçtiği kesin olarak bilinen “eline-diline-beline” ilkesi Alevi Bektaşi ahlak kurallarının temelidir. “elini tek,dilini pek,belini bek tut” Bekaşiliğe giriş törenlerinde önemsenir.Ve bu sadece önemsenmekle de kalmaz.Denenir.Bektaşiliğe sülük edec bir kişinin önce dört kapı kırk makam kuralları anımsatılır.Elinden,dilinden,belinden dolayı bir hata yapmaması öncelikle söylenir ve bunun bir yaptırımını da söylenmeden yapılamazdı.Gelme,dönme,gelenin malı,dönenin cani,bu yol öyle çetin bir yoldur ki demirden leblebi yiyemezsin,ateşten gömlek giyemezsin.İşte Mani din adamlarındaki inanç ve kararlılık,Anadolu Alevi Bektaşilerinde de bu şekilde formüle edilmiştir.
“Alevi buyruğu sadece seçilmişlere benimsetilmiş “üç mühürée başvurur.Ancak taliplere de daha yumuşatılarak ağız mühründe her kötü sözü, el mühründe başkasına zarar vermeme,bel mühründe ise her türlü yasak cinsel ilişkiyi cezalandırır.Bu ise Mani öğretisinin Anadolu yansımasıdır.
Makalemizi bir Mani duasıyla noktalamak istiyorum.
Tanrım,bu yiyeceği hazırlamak için,toprağı,bitkileri ve diğer yaratıkları gücendirmek gerekti.Ama bunu yapanların insandaki ışığı beslemekten ve senin sözünü yaşatmaktan başka niyetleri yoktu.


Nisan 12, 2007, 10:24:19 ös
Yanıtla #11
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 3120
  • Cinsiyet: Bay

MANİ DİNİNİN ÖZELLİKLERİ

Mani ya da Manikezm’de temel felsefe iyi ile kötü,karanlık ile aydınlık karşı karşıya getirilmiştir.Her karanlığın karşısında mutlak aydınlık vardır.İnsan yaşamının en güzel yönü bu aydınlığı bulmaktır.Işığa ulaşmak hedeftir.Mani öğretisinde ödünsözdür.Zaten o da bütün peygamberler gibi ölümün önünde gitmiştir.Ve her zaman toplumun önünde bir peygamberin ışık olmasını savunmuştur.Bir konuşmasında şöyle haykırmaktan çekinmez”Gerekiyorsa imparatorluğa,gökyüzü yasalarına isyan et,ama kendine,bilgelik ve tanrısallıktan bir parça olan içindeki ışığa sadık ol” Bunu da ışıkla açıklamaktadır.Aydınlık ve karanlık birlikte vardır.Her şey zıddını içinde barındırır.Manicilikte üç an teorisi ana ilkelerden birisidir.Bu ise geçmiş an,bugün ki an, ve gelecek an yani dünyanın sonu.Dünya ise iyilikler ve kötülüklerden meydana gelmiş karışımlardır.İnsan ruhları ışık ve nur parçalarından meydana gelmiştir.Bu ise şeytanlar tarafından et ve kemik zarfları içinde hapsedilmiştir.
Mani dininin temel prensipleri tektir.Başka şey kabul etmez.Bu ise iki zıt kutpun çatışmasıdır.Karanlık-aydınlık,güzel-çirkin,gece- gündüz,ruh-madde vb.Mani’de kötüler ve iyiler mutlak bir arada bulunacak.Tanrı insanı bu ayırımda hep iyiyi bulması için yaratmıştır.Işık ülkesinde bulunan barış büyüklük babasıdır.
Kötü karanlıklardan ışığın kurtarılması için insanların mutlak çalışması gereklidir.İnsan arı gibi çalışır,arı gibi üretirse mutlak ışığa ulaşır.Bu sonuç ahlak kaidelerini ortaya koyar.”cinsi münasebetten kaçınma,canlı öldürmeme ,vaaz,dua,ilahi okuma günah çıkarma,oruç tutma vb,vb.bu şekildeki davranış insanı ışık dünyasıyla birleştirecektir.Bu ise aklın dünyadaki görüntüsü rolündedir” Mani’den önce insanlığa ışık parçalarını gösterenler olmuş Isa,Zerdüşt,Burkan türlü yollardan göstermişler,ancak Mani en büyük ve en doğru yolu gösteren olmuştur.Diye inanır taraftarları.Ancak Mani bu konuda mütevazidir.Kendinden önce gelen din ve peygamberlere son derece saygılıdır.Hz.İsa konusunda şöyle yazacaktır “O’nun çarmıhta acı duya duya can vermesi,madde içerisindeki acı duyan ve vatan özlemiyle yanan ışık parçalarının bir sembolüdür”
Mani dini dünyanın yaratılışını ruhların eseri olarak görür.İnsanın yaratlışını karanlıklar sultanı şeytana bağlamaktadır.Işık tanrısı ise insanın ruhunu aydınlatarak yüreğine fazlaca iyilik yüklemiştir.Mani dinin kuralını şöyle ortaya koymuştur.birincisi Mani dininin koşullarını yerine getiren seçkinler,ikincisi Mani’nin on buyruğunu yerine getirmekle yetinen kimselerdir.Mani dininin yürütücüleri kesinlikle canlı bir yaratığı öldürmekten yasak görmüşlerdir.
Mani dini dünyanın dünyanın yeni ihtiyaçlarını diğer dinlere göre daha kolayca kavrar,hiç kimseden yapmak istediğinden fazlasını istemiyor ve zorlamaya kesinlikle karşıdır.o nedenle bilgili insanı kendisine çektiği gibi cahil ve tembel kimseleri de kolayca etkilemekteydi




Haziran 28, 2007, 05:18:24 ös
Yanıtla #12

Ne çok alanda bilgin varmış Shemuel Kardeş, hakikaten seni tebrik etmek lazım, ama seni tebrik eden ben olamayacağıma göre, çünkü hepimiz aynı yolun yolcusuyuz, bazılarımız önde gider, bazılarımız arkada....
Asıl soruma geçmek istiyorum, Manihizm asıl kaynağına inersek sadece Yahudilik'e özgü bir din midir?Çünkü bilinen ilk Türk toplumlarından olan Hazarlar bu dini benimsemesi sonucunda Yahudi olmuşlardır_
SAYGILARIMLA...
הדבר היחיד לשמור על אנשים בחיים הוא אהבה וכבוד

Aimer et être aimé c’est sentir le soleil des deux cotés.

«Ոսկե Տարիքը - Փոթորիկները, չի կարող կանխել մարդիկ սիրում են ծովը.


Haziran 29, 2007, 08:53:07 öö
Yanıtla #13

Düzeltiyorum, kafam biraz karışık olduğu için Hazarlar değil Uygurlardı, Manihizmi benimseyerek ilk yerleşik hayata geçen ve bilinen ilk Türk Topluluğuydu_ 
הדבר היחיד לשמור על אנשים בחיים הוא אהבה וכבוד

Aimer et être aimé c’est sentir le soleil des deux cotés.

«Ոսկե Տարիքը - Փոթորիկները, չի կարող կանխել մարդիկ սիրում են ծովը.


Haziran 30, 2007, 11:26:02 ös
Yanıtla #14
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 3120
  • Cinsiyet: Bay

Manihizm asıl kaynağına inersek sadece Yahudilik'e özgü bir din midir?_
SAYGILARIMLA...
sadece yahudiliğe özgü bir din değildir.Mani bir kaç dinin sentezini yapmıştır.
Manicilik içerisinde Zerdüşt öğretiler, Yahudi öğretiler  vardır. Ama karanlık ile Aydınlığıda karşı karşıya getirmeside bize budizmi hatırlatıyor.
Kısacası Manicilik humanist bir dindir.


Temmuz 02, 2007, 11:22:55 ös
Yanıtla #15
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 3120
  • Cinsiyet: Bay

Amin Maalouf kitapları okunmaya değer
Maniciliği merak ediyorsan Amin maaloufun IŞIK BAHÇELERİ kitabını okumalısın
Amin Maalouf ve kitapları hakkında kitap bölümünde bilgi vereceğim
takip edebilirsin.


Temmuz 03, 2007, 08:27:51 öö
Yanıtla #16

Teşekkür ederim Shemuel Kardeş, bilgi konusunda bana yardımcı olduğun için sana çok teşekkür ederim, biliyorsun ''BİLGİ'', benim için çok değerlidir, şu anda yaşantımda en büyük değere sahiptir, eksik kalan ve özellikle bilmediğim konulardaki açıklamaların bana çok büyük bir destek oldu, bunu bilmeni isterim!
Bu Site'de özellikle 3  Kişi'ye özel olarak teşekkür etmek istiyorum, bunlardan biri Sensin, diğeri de çok Saygı duyduğum Mystic, diğeri de meçhul kalsın artık_
SAYGILARIMLA....
הדבר היחיד לשמור על אנשים בחיים הוא אהבה וכבוד

Aimer et être aimé c’est sentir le soleil des deux cotés.

«Ոսկե Տարիքը - Փոթորիկները, չի կարող կանխել մարդիկ սիրում են ծովը.


Temmuz 03, 2007, 10:08:25 ös
Yanıtla #17
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 3120
  • Cinsiyet: Bay

Teşekkür ederim Shemuel Kardeş, bilgi konusunda bana yardımcı olduğun için sana çok teşekkür ederim, biliyorsun ''BİLGİ'', benim için çok değerlidir, şu anda yaşantımda en büyük değere sahiptir, eksik kalan ve özellikle bilmediğim konulardaki açıklamaların bana çok büyük bir destek oldu, bunu bilmeni isterim!
Bu Site'de özellikle 3  Kişi'ye özel olarak teşekkür etmek istiyorum, bunlardan biri Sensin, diğeri de çok Saygı duyduğum Mystic, diğeri de meçhul kalsın artık_
SAYGILARIMLA....
Bir şey değil kardeş... ;)
Özellikle Manicilik üzerinde dumamın sebebi,aradığın bazı konuları manicilikte bulabilirsin ???


Ocak 10, 2008, 01:18:06 ös
Yanıtla #18
  • Aktif Uye
  • ***
  • İleti: 562
  • Cinsiyet: Bay

Her yerde karşıma çıkan bir inanç. Genellikle Lise Tarih kitaplarından kalan bilgiyle Uygurlar'ın savaşçı özelliklerini silen, pasifist bir inanç olarak kötüleniyor olsa da biraz araştırınca ne kadar önemli bir inanç olduğunu anlıyorsunuz.

Fakat Yahudilik'le ne kadar ilişkilendirilebilirse diğer dinlerle de o kadar ilişkilendirilebilirmiş gibi geliyor bana. Çünkü Manicilik de özünde İran Düalizmi'nin bir alt kolu gibi. Yanılıyor muyum?
Mea mihi conscientia pluris est quam omnium sermo


Ocak 10, 2008, 06:24:36 ös
Yanıtla #19
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 3120
  • Cinsiyet: Bay


Fakat Yahudilik'le ne kadar ilişkilendirilebilirse diğer dinlerle de o kadar ilişkilendirilebilirmiş gibi geliyor bana. Çünkü Manicilik de özünde İran Düalizmi'nin bir alt kolu gibi. Yanılıyor muyum?
Evet sevgili Veritas Yahudilik ile ilişkilendirildiği doğru ama aslında  Manicilik :Zerdüşt Düalizmi, Babilonya folkloru, Buddhist ahlâk ilkeleri ve Hıristiyan unsurların bir karışımından oluşmaktadır.


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son Gönderilen:
0 Yanıt
2074 Gösterim
Son Gönderilen: Mayıs 27, 2010, 08:28:20 öö
Gönderen: ADAM
1 Yanıt
2725 Gösterim
Son Gönderilen: Mayıs 28, 2010, 06:58:55 ös
Gönderen: ceycet
0 Yanıt
2037 Gösterim
Son Gönderilen: Mayıs 29, 2010, 02:11:33 ös
Gönderen: ADAM
0 Yanıt
2465 Gösterim
Son Gönderilen: Mayıs 31, 2010, 01:41:01 ös
Gönderen: ADAM