Epeyce ara vermiş olduğumuz bu başlık altındaki konuya biraz daha devam edelim mi?...
Ancak daha ileri gitmeden önce burada kalakalmış olan bir sorun vardı. Bence önce onu çözelim, çözebilirsek.
Burada masonların hepsinin hanımlardan doğma olduğu söyleniyor. Bu metnin özgün olarak Eski İngilizce olduğu göz ardı edilmemeli… Biraz İngiliz Edebiyatı bilenler için söyleyeyim: Tam Chaucer dönemi.
Sosyal yapı ataerkildir. Erkek egemen bir dünya. Kadının adı yok.
Bir lordun oğlu lord olur; anası her kim olursa olsun.
Fakat burada, Regius’ta masonların anasının hanım = lady olması gerektiği belirtiliyor. Eyvah!... İşler zor. Babadan gelme özgürlük yeterli değil demek; ana da özgür olmalı ki mason olacak kişi özgür sayılsın.
Demek ki bu meslekte çalışacak bir kimsenin sıradan biri değil, “soyu belli” olması gerektiği özellikle vurgulanıyor. Böylece, bir masonun soylu bir kişiyle eşdeğer sayılması gerektiği de belirtilmiş oluyor. İşte bu tutum ya da iddia masonların “özgür insan” sayılmalarının bir gerekçesi haline getiriliyor. Aslında bundan ötürü mason olmayan soyluların, masonlara böyle bir ayrıcalığın tanınmasını pek hoş karşılamadıklarını da çıkarabiliriz.
Bu günümüzde yenilir yutulur bir iş mi?... Antimasonlar iş başına!... Masonluğun dünya yüzünde büyük bir çoğunluğunun benimsediği Eski Yükümlülükleri, dehşetli bir ayırımcılığı öngörüyor. Buna uyuluyor mu, uyulmuyor mu? Uyuluyorsa antimasonların ileri sürüşü haklı. Uyulmuyorsa özellikle Anglosakson Masonluğu’nda o üzerinde çok durulan ve uyulduğu söylenen, uyulması gerektiğinde diretilen Eski Yükümlülükler’in bir noktasına daha uyulmadığıve bunların boş laf olmasa da ancak bir tarihsel anı olduğu görülüyor.
Yoksa siz aynı görüşte değil misiniz? Şu ettiğimiz konuyu bir simgesel değerlendirmeye bağlama olanağınız var mı, günümüzde de geçerliliği bakımından?...
"Çünkü onların hepsi hanımlardan doğmadır."
Yaptığınız yorum uzun zamandır yazılarınızda üzerine basa basa vurguladığınız "değişim" "dogmatik" gibi konular hakkında yazdıklarınıza ters düştüğü kanaatindeyim.
Şöyle ki yaptığınız yorum o devirde masonlar dışarıdan içlerine pek kimseyi almadıkları için doğru olabilir. Fakat çocuğu doğuran, onu yetiştiren anaya saygı duyulması gerektiği vurgulanıyor olabilir.
Ancak, günümüzde "Çünkü onların hepsi hanımlardan doğmadır." cümlesini "erkekleri doğuran anadır, kadın üretkendir yani insanoğlunu var edendir, yetiştirendir, şekillendirendir, dolayısıyla saygı duyulmalıdır" olarak yorumlanması gerektiği kanaatindeyim. Ayrıca artık hariciler de masonluğa kabul edildiğine göre ileride kimin mason olup olmayacağı masonluk ilkelerine göre kişi ana rahmine düştüğü andan itibaren veya ana ve babası dahi doğmadan mason olacağı belirlendiği gibi bir düşünce yok ise (eğer böyle ise her haricinin insanoğlu var olduğundan mason olana kadar soy ağacı mı inceleniyor?) bu cümlede kadına duyulması gereken saygıdan bahsedilmektedir.
Kadının dünyaya getirdiği her yaratılan dünyaya geldiği an itibarı ile hepsi eşit, özgür, tek bir yaratandan dünyaya gelmektedir.
Sonuç itibarı ile kadın yaratanın bir parçası olması itibarı ile "hanımdır, anadır, leydi dir, sultandır, kraliçedir, .."
Sadece masonları doğuran anaya "hanım" dendiğini ve "sadece onların soylu" olduğunu iddia etmek genel itibarı ile "kadın" a saygı göstermemektir, toplumun geri kalanını yok saymaktır ki hangi yüzyılda yazılmışsa bilmiyorum ancak o tarihteki gibi değiştirmeden günümüze uyarlanması yorumladığınız gibi olmamalıdır.