Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: Dinler Tarihi--Yahudilik--10  (Okunma sayısı 1262 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Şubat 01, 2016, 02:52:37 ös
  • Aktif Uye
  • ***
  • İleti: 631
  • Cinsiyet: Bay

Bu Tanrı'ya birkaç tapınış vardır.

Daha başlangıçtan itibaren, Tanrı'nın içinde hâzır nâzır olduğuna inanılan Ahid Sandığı'na tapınılır. Bu Ahid Sandığı öylesine mana ile doludur ki, dindar bir İsrailli düşmesin diye ona dokunduğu zaman, yıldırımla çarpılmış gibi düşüp ölmüştür. (I. SAMUEL, 6-7). Buna karşılık, cok daha sonra, yani M.Ö. VII. yüzyıldan itibarendir ki, Süleyman tarafından sarayının mabedi olarak inşa edilmiş bulunan Yeruşalim(Kudüs) Tapınağı ulusal dinin merkezi, Yehova'nın tek meşru ve kutsal evi sayılmaya başlanmıştır.

Sofu İsrailliler bazı büyücülük usulleriyle savaşmaktaydılar. Nitekim Çıkış'ta "Hiçbir büyücü kadını yaşatmayacaksın" diye yazılıdır.

Bazı müminler, ölülere yapılan geleneksel tapınışı da bu yüzden hoş görmemişler, bunu " İsraillilerin tapınışına tek hakiki olan Yehova'ya bir hakaret" saymışlardır. Bunların fikrince "ölüler hiçbir şey yapamazlar,hiçbir şey bilmezler; aşağı yukarı tam bir yokluk içindedirler."

İşte yalnız bu noktada Çoktanrıcı Tektanrıya tapınış eski Animizm'le çatışma haline gelmiştir.

Fakat M.Ö. VIII. yüzyıldan itibaren bu Çoktanrıcı Tektanrıya tapınış gittikçe daha fazla Tektanrıcılığa doğru yönelmeye başlamıştır. Bu tekâmüle bir çeşit hissî mantık hâkim olmuştur.

İsrailli, kudretli Tanrı tarafından hattâ yabancı bir memlekette dahi koruduğunu hisseder. Başına gelen mutlu yahut mutsuz her işi Yehova'nın lûtfuna yahut gazabına atfeder. Yehova'nın kudreti Devletin sınırlarını aşar,evrensel bir kapsama erişir. Sofu bir İsraillide daima ve her yerde yalnız Yehova'ya tâbi olduğu duygusu gittikçe daha fazla yer eder. Bu İsrailli düşünceleri bakımından Çoktanrıcıdır. Ama duyuş ve davranış şekli bakımından hemen hemen Tektanrıcı hale gelmiştir.

Yehova'yı hem evrensel Tanrı hem de mutlak adaletin Tanrısı haline sokan ahlâksal Tektanrıcılık, bilhassa peygamberlerin çevresinde vücut bulmuştur.

Peygamber,Nebi terimi çok çeşitli insanlar için kullanılmaktadır. Bu terim, bazen loncalar halinde gruplanmış büyücüleri göstermektedir. Bu büyücüler arasıra kutsal bir cezbeye tutulurlar, 'mevleviler gibi dönüp zikrederlerdi.' Bazen de bu terim yüksek vicdanlı insanlar için kullanılırdı. Bunlar bu sıfatları dolayısıyla çevrelerinin dar geleneklerini tenkide kendilerinde yetki görürler ve kendilerini Tanrının sözcüleri sayarlardı. Kelimenin bu ikinci anlamıyla peygamber sıfatını taşıyanlardır ki Yehova'da başlıca sıfat olarak evrensel bir adalet iradesi bulunduğunu keşfederek İsrail'i Tektanrıcılığa doğru yöneltmişlerdir.


DAHA BİTMEDİ, DEVAMI VAR...
« Son Düzenleme: Şubat 01, 2016, 02:54:39 ös Gönderen: İNSAN »