Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: Tefillin  (Okunma sayısı 1838 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Haziran 08, 2013, 10:13:20 ös
  • Aktif Uye
  • ***
  • İleti: 856
  • Cinsiyet: Bayan



Tefillin, deriden yapılmış ve yassı deri şeritlerle birbirine tutturulmuş siyah renkte iki kare kutucuktan oluşur. İçlerinde parşömen üzerine el yazması olarak, Tora'dan dört ayrı bölümü içeren dörder rulo bulunur. Bu parşömenlerin içerdiği Tora bölümleri şunlardır:
1. Şema (Tesniye, VI/4-9) Tanrı'nın tek olduğunu bildirir.
2. Vehaya (Tesniye, XI/13-21) Tora'nın öğretilerini uygulayan kişiye Tanrı'nın yardım elini uzatacağını; buyruklarına karşı çıkanları da cezalandıracağını ifade eder.
3. Kadeş (Çıkış, XIII/1-10) Her Yahudinin, Mısır'da esaretten kurtuluşunu daima hatırlaması gerektiğini belirtir.
4. Vehaya (Çıkış, XIII/11-16) Mısır'dan çıkışın ve Tanrı öğretilerinin çocuklarına aktarmanın her Yahudi için bir zorunluluk olduğunu ifade eder.
Tefillin kutularından "Tefillin şel Roş" denileni başa bağlanır ki, içinde dört bölme bulunur. Her bölmeye yukarıda zikrettiğimiz dört Tora bölümünün her biri yerleştirilir. "Tefillin şel Yad" denilen ikinci kutu ise sol pazu üzerine bağlanır. Bunun bir tek bölmesi vardır. Bu bölmeye de dört parşömen birlikte sarılarak, tek rulo halinde yerleştirilir.
"Tefillin şel Roş" denilen baş tefillinin iki yan yüzeyine İbranice'deki "Şin" harfi basılmıştır ve bu tefillin başa "Dalet" harfini andıran bir düğümle bağlanır. "Tefillin şel Yad" denilen el tefillininin düğüm şekli ise "Yod" harfi şeklindedir. Bu üç harfin bileşimi de (Ş-D-Y) "Şaday" (Kudret-Tanrı) sözcüğünü oluşturur. Bu harfler aynı zamanda "Şomer Dlatot Yitsrael" (İsrail Kapılarının Koruyucusu) sözlerinin baş harfleridir[170].
Yahudilikte tefillin sadece hafta içi günlerinde takılır. Sebt ve bayram günlerinde tefillin takılmaz. Yahudilikte bir erkeğin Yahudi dinine bağlılığını ispat etmesi için iki kanıt gerekmektedir. Bunlardan biri Berit (Sünnet), özel, kişisel ve kalıcıdır. Berit, erkekte hayatı boyunca yer edecek bedensel bir işaret, bir akit belirtisidir. İkincisi ise Tefillin'dir. Bu da, Berit'in aksine, dıştan görülebilen ve iyice belirgin bir işarettir ki, Tanrı'ya bağlılığın kanıtıdır.
El Tefillin'i sol kola ve tam duyguların merkezi olan kalbe dönük olarak takılmakta, ikinci Tefillin ise düşüncenin merkezi olan başa takılmaktadır. Böylece, dikkat başa, kalbe ve ele çekilerek, kişinin düşüncesiyle, hisleriyle ve eylemleriyle kendini Tanrı'ya adaması gerektiği vurgulanmaktadır.
Tefillin'in önce ele, sonra başa takılmasının sembolik anlamı ise şu şekilde açıklanmaktadır: "Kişi, Tanrı buyruklarını, fazlaca sorup düşünmeden önce yerine getirmeli sonra da anlamaya çalışmalıdır"[171].
Günümüzde Yahudi toplumunda Tefillin, aile reislerinin ve yetişkin erkeklerin evlerde veya sinagoglardaki sabah duaları sırasında, Tora'daki "Onları işaret olarak elinin üstüne bağlayacaksın ve onlar, gözlerinin arasında alnına bağ olacaktır"[172] emri gereğince uyguladıkları dinî bir yükümlülüktür.

Alıntıdır
Adequatio intellectus et rei