Sayın Caius Keyes ile sanırım bir akademik ortamdayız ya da olabilirdik. Olabilsek ne de güzel olurdu. Gerçekten Regius ve Cooke incelemesini karşılaştırmalı olarak yapmalı. Hem benzerlikler var hem farklar. Niçin benzerlikler, niçin farklar olduğu üzerine yorumlar ve değerlendirmeler de çok güzel olabilir. Bu öylesine derin bir konudur ki, hani bir üniversitenin İngiliz Dili ve Edebiyatı bölümünde kabul edilebilir olsa bir lisansüstü tezi konusu bile edilebilir. (Chaucer dönemi İngilizcesi bilgisi zorunlu. Sonraki dönüştürmelerle olmaz.) Çünkü orada daha birçok ayrıntı var incelenecek. Hatta belki bu iki el yazması ile kalınmaz; buna sonradan yazılmış bir ikisi daha eklenebilir (Spencer gibi). Nitekim eklenmelidir de çünkü sanıyorsunuz ki o daha sonraki tarihli el yazması bunlardan birinin kopyasıdır, aaa bir bakıyorsunuz ki değil; o bir başka el yazmasının kopyası ama elinizde öyle bi belge yok. İşte o zaman, tarihin bir döneminde bu el yazmalarından birkaç tane daha olabileceği, nitekim belki bu yüzden o 1718 yangını olayının ne gibi bir zarar yaratmış olduğu gibi şeyler takılıyor insanın zihnine.
Korkarım bunlara ne bu forumun üyeleri ne de sıradan okuyucular yetişebilir. Bizim masonlardan böyle karşılaştırmalı bir çalışma yapmış ve bunun yayınlamış olan var mı acaba?
Bizim ilgi konumuza dönersek... Şayet konu onur ve bunun korunması gereği ise, elbette masonlar için günümüzden altı yüzyıl + süre önce öngörülmüş olan bu töresel nitelik günümüzde de aynen geçerlidir. Günümüzün masonları bunu gözetiyor mu, gözetmiyor mu, o ayrı bir fasıl. Fakat Masonluğun Eski Yükümlülükleri'nin geçerli olduğunu belirten masonların gözetmesi gerektiğinden kuşku duyulamaz.