Sn.Adam doğru söyler ,önce yaradan kavramını sonra tanrı kavramını hatta ilah tanımlamasını bile ilk önce tam manası ile tanımlamalıyızki herşey yerine otursun.Sonrada eğer dilerlerse sn.adam'ında birkaçkez sormuş olduğu üzere masonlar'da en azından söylemek istedikleri veyahut bilebildikleri kadarı ile mason'ca bu kavramların ne anlama geldiğini bizlere anlatabilirler.
Tdk'ya göre yaradan kavramı aynen şöyle!
Yaradan
özel, isim
http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5443cef4be0564.62537024Bu kavram masdon sözlüğünde aynen şöyle geçiyor;
Yaradan/Yaratan (Yaratıcı, Sani)
Yoktan var eden ya da olmayanı olduran.
Bu terim, genellikle metafizik nitelikli bir anlamda, doğrudan "Tanrı" kavramıyla özdeşleştirilerek kullanılır. Oysa "parçaları bir araya getirerek daha önce olmayan bir yeni bütün oluşturan" anlamına da gelir.
Masonlukta bu terimin "Evrenin Ulu Mimarı" terimiyle özdeş tutulduğu da görülebilir. Günümüzde, özellikle tutucu nitelikli bir Masonluk anlayışını benimseyen kuruluşlarda, Evrenin Ulu Mimarı kavramına bazı belirgin nitelikler verilir. Bunlardan biri de "Tüm canlı ve cansız varlıklarıyla birlikte evrenin oluşturulması" anlamına gelmek üzere kullanılan "yaratıcılık"tır.
http://www.mason-mahfili.org.tr/sozluk/kelime/yaradan-yaratan-yaratici-sani.htmlTanrı kavramı ise tdk'da;
tanrı (I)
isim, din b. (***)
1. isim, din b. (***) Çok tanrıcılıkta var olduğuna inanılan insanüstü varlıklardan her biri, ilah
Masonik sözlükte;
Tanrı (Allah)
Dinlerde ve inanç sistemlerinde en üstün güç, evrenin yaratıcısı ve tek egemeni ya da doğaüstü yüce varlık.
Tanrı kavramının dünya yüzünde benimsenmiş tek ve ortak, üzerinde uyuşmaya varılmış olan belirgin bir tanımı yoktur. Bu sözcüğün tanımı, benimsenen dinin ya da inancın özelliğine göre değişir.
Kimine göre "tek bir Tanrı", kimine göre ise birçok tanrı vardır.
Kimileri Tanrı'yı "yaratıcı ve tüm evrene egemen bir ulu yönetici" olarak, kimileri ise onu evrenin oluşumunda "ilk neden" olarak benimser.
Kimisi Tanrı'nın belirli nitelikleri olduğunu benimseyip bunları açıkça sayıp belirtir. Kimisi insan aklının ürünü olan bu tür niteliklerin ancak insanlara özgü olabileceğini ileri sürerek, bunların kendi düşünüsündeki Tanrı kavramına yakıştırılmasına karşı çıkar.
Bazı inanç sistemlerinde "Tanrı'nın varlığı" yadsınır.
Tutucu Masonluk anlayışını benimseyen masonik kuruluşların ritüellerinde Tanrı sözcüğü sık sık geçer; hatta yapılan çalışmalar Tanrı'ya bir sunu (ithaf) olarak nitelenir. Teist nitelikli bir Tanrı inancı zorunlu görülür. "Evrenin Ulu Mimarı" kavramı ile "Tanrı" kavramı özdeşleştirilir. Tanrı "Yüksek Varlık" olarak da anılır.
Gelenekçi Masonluk anlayışını benimseyen masonik kuruluşların ritüellerinde Tanrı kavramına pek ender olarak yer verilir. Masonların belirli birer dinsel inancının bulunması gözetilir; ancak bu inanç tanımlanmaz. Deizm'e yatkın ilkeler benimsenir. "Evrenin Ulu Mimarı" kavramı "Tanrı" kavramıyla eş anlamlı olmak üzere kullanılırsa da, bu konuda bir bağlayıcı açıklama yapılmaz.
Liberal Masonluk anlayışını benimseyen masonik kuruluşların ritüellerinde Tanrı kavramına yer verilmez. Masonlar, din ve inançlarında tümüyle özgür bırakılır. Kimisi "Evrenin Ulu Mimarı" kavramını bile kullanmaz; kullananlar ise, bu kavram üzerinde bağlayıcı nitelikli yorum yapmaz. Tanrı inancı ve Evrenin Ulu Mimarı kavramının belli bir "Tanrı anlayışı" ile bağdaştırılıp bağdaştırılmaması, bireyin öz buyrultusuyla kendi bileceği bir iş olarak benimsenir.
http://www.mason-mahfili.org.tr/sozluk/kelime/tanri-allah.htmltdk'da ilah kavramı;
İlah (I)
özel, isim, din b. (***) (ila:hı, l ince okunur) Arapça il¥h
1. özel, isim, din b. (***) Tanrı
masonik sözlükte ilah kavramı;
Verilmiyor.
Burada dikkat çekici bir ayrıntı var paylaşalım hemen, masonik sözlükte tanrı kavramı parantez içerisinde(allah) ile eşdeş görülüyor,halbuki islam bunu redder.
ÖTEDE ya da ÖTENDE bir TANRI yoktur; SADECE "ALLÂH" vardır!..
"ALLÂH'ı (adıyla işaret edileni) hakkıyla değerlendiremediler!.." (22.Hac: 74)
Âyeti bizim bu konudaki ihmâlimize işaret eder...
Aslında birde farklı düşünürsek bu bilgiler ışığında;Tanrı hakkındaki bilgimiz,
Onun ne olduğundan değil, ne olmadığından ibarettir.
Bu kavramlar farkında iseniz hep bana göre,sana göre ve diğerine göre oluşturuluyor.Adı her ne olursa olsun neticede bunlar bizim ve inandığımız kitapların tanımlamaları.Sn.adam'ın yazdıklarında ufak bir ayrıntı dikkatimi çekti orayı açmakta fayda var ,diyorki sn.adam yaradan ile tanrı kavramı özdeş değildir.Hayır bence tam tersi özdeştir biz yaratmayı bir tasarım olarak alırsak tıpkı bir mimar,heykeltraş veyahut sanatçı gibi tasarımlarına hep bir isim vermişlerdir.Yaratıcılık bir vasıftır allah,tanrı,god....vs.vs. ise ona verdiğimiz isimdir ve yaratıcıyı betimlemek için kullanılır.
İlk yaratılan insana verilen isim adem(adam)dir.O insanın ismidir adem vasfı ise insandır.İnsan ile adem özdeştir yani aynıdır tıpkı yaradan ile allah'ın aynı olduğu gibi.
Sn.adam son yazısında sorular sormuş ve bilgi istemiş mason olmadığımız için bu bilgi bizden zor gelir,ama mason localarının bir dersane işlevi görmediği düşünülürse bu konular kişinin kendi merak ve eğilimlerine mi kalıyor acaba?sorusunu sormak lazım.
Üç semavi dinin ve önceki inanç sistemlerinin ,çeşitli ezoterik yapıların bu konudaki tanımlamalarının birbirinden aslında farklı olmadığını sadece dejenerasyona uğradığını düşünüyorum.İnanç insanlık tarihi boyunca aslında hep önce içsel(inanmaya hazır ve buna programlı bir insan)sonra çevresel faktörler(o insana bu inancı vermeye aday yapılar)ile toplumlar adeta kurgulanmış.
Başa dönersek sorduğumuz ve sorgulamaya giriştiğimiz bu 3 kavram aslında bana göre ve sana göreden öteye gitmez ,ilahiyat kendi cevaplarını verdiğini düşünürken bilim ise sentezleyemediği bir teze bulaşmaz bile çünkü bir tanım getiremez.
Yaradan kavramı,kendi içerisinde yaradan tanımlaması tam yapılamadan ve bu tanımın geniş çevrelerce kabulü sağlanmadan herhangi bir sonuç alınmaz.
Yaradan yoktan var ettiğin inanılan,daha önce olmayan bir şeyi tasarlayan anlamını içerirki/içerirse eğer mimari bir tasarım yapan mimar ile picassonun veyahut mozart'ı bu bakışta nereye koyarız?
Tasavvufi ve ezoterik inanca göre insan küçük tanrıdır sözü denir,sanırım bu cümle insandaki sınırlıda olsa inandığı tanrısı gibi tasarım yapabilme kabiliyeti olduğunu gösterir ama onun gibi değil.
Karahan.