Atlasjet Havayolları'nın İstanbul-Isparta seferini yapan ve içinde 49 yolcu ile 7 mürettebatın bulunduğu MD83 tipi yolcu uçağı Isparta'nın Keçiborlu ilçesine bağlı Çukurca bölgesi yakınlarında düştü. Kazada kurtulan olmadı.
Ölen yolcular arasında Süleyman Demirel Üniversitesi'nin davetlisi olarak, "fizik" konusunda konferans vermek üzere Boğaziçi ve Doğuş üniversitesinden gelen bilimadamları da bulunuyordu:
Boğaziçi Üniversitesi'nden Prof. Dr. Engin Arık, araştırma görevlisi Özgen Berkol Doğan, yüksek lisans öğrencisi Engin Abat ile Doğuş Üniversitesi'nden Prof. Dr. Şenel Fatma Boydağ, Doç. Dr. İskender Hikmet ve araştırma görevlisi Mustafa Fidan.
Atlasjet uçağı saat 00.51'de İstanbul'dan havalandı. Uçakla temas, saat 01.36'da, Isparta Süleyman Demirel Havaalanı'na inmek üzereyken kesildi.
Uçağın, pilotun kule ile "normal alçalma" ve "meydanı gördük" irtibatından sonra radardan kaybolduğu belirtildi.
Pilot ile kulenin son konuşması
Uçak ve kule arasındaki son telsiz konuşmaları:
Saat 01.18:
Kaptan Pilot: Isparta Kule, iyi geceler.
Isparta Kule: İyi geceler, devam edin.
Kaptan Pilot: Atlasjet KK 4203, Isparta VOR üzeri.
Isparta Kule: Anlaşıldı. In-bound oluş ikaz.
Pilot, uçağı VOR olarak adlandırılan, Isparta Süleyman Demirel Havalimanı'ndaki sinyal vericinin üzerine geldiğini bildiriyor.
Bir sonraki noktası olan, 'pisti karşılama pozisyonu' olarak adlandırılan 'in-bound' noktasını rapor etmek üzere hareket ediyor.
Saat 01.36:
Kaptan Pilot: Isparta Kule, in-bound olduk.
Isparta Kule: Anlaşıldı Atlasjet. Yaklaşmaya devam edin.
Uçakla yapılan son konuşmada pilotlar 'in-bound' olduklarını, yani pisti karşıladıklarını kuleye bildirdi.
Bu noktada uçağın pist başından uzaklığı yaklaşık 18 kilometre. MD-83 tipi uçağın bundan sonra alçalma yaparak piste iniş yapması gerekiyordu.
Son sinyal göl üzerinden
Isparta Valisi Şemsettin Uzun, son sinyalin uçak Burdur Gölü üzerinde manevra yaparken alındığını kaydetti.
Keçiborlu Kaymakamı Alper Faruk Güngör, uçağın Keçiborlu'nun Çukurtepe ve Yenitepe köyleri arasında Türbetepe mevkiinde orman gözetleme kulesinin hemen altındaki tepeye çarparak düştüğünü bildirdi.
Enkazın geniş bir bölgeye yayıldığını belirten Güngör, "Uçağın gövdesi ile kuyruk bölgesi birbirine yakın iki ayrı bölgede. Uçak, gözetleme kulesinin hemen altındaki tepeye çarpmış. Zannedersem uçağın üst kısmı tepeye çarpmış" dedi.
Enkazın bulunmasının ardından bölgeye onlarca ambulans, jandarma, sivil savunma ve arama kurtarma ekibi gönderildi.
Valilik ve kaymakamlık yetkilileriyle uçakta yakınları bulunan vatandaşlar ve çevredeki köylerden de çok sayıda kişi de otomobilleriyle bölgeye geldi.
Dar bir orman yoluyla ulaşılan bölgeye ulaşımın rahat sağlanabilmesi amacıyla resmi kurumların iş makineleri yolu genişletme çalışmaları yaptı.
Atlasjet: "Teknik arıza yok"
Atlasjet Havayolları Üst Yöneticisi Tuncay Doğaner, hava şartlarının, görüş şartlarının uçuşa elverişli olduğunu belirterek, "Bundan daha güzel bir hava olamaz. Ancak meydan, pist görüldükten sonra, uçağın buraya nasıl düştüğü bir araştırma konusudur. Teknik bir arızayla uzaktan yakından bir ilgisi yoktur" dedi.
Kazada kurtulan olmadığını belirten Doğaner, uçağın normal şartlarda Isparta Süleyman Demirel Havalimanı'na geldiğini belirterek, "Meydanın görüldüğünü ve yaklaşmaya devam ettiklerini kuleye bildirdikten sonra uçakla temas kaybolmuştur" açıklamasını yaptı.
Doğaner, daha sonra bir hava kurtarma helikopterinin, uçağın yerinin meydanın kuzey-batısında Kıraç köyü yakınlarında olduğunu tespit ettiğini aktardı.
Tuncay Doğaner, uçağın Priştina'dan geç geldiği için İstanbul'dan geç kalktığını kaydetti.
Kara kutu çözecek
Süleyman Demirel Havalimanı'nın yaklaşması ve görüşü gayet kolay bir havaalanı olduğunu dile getiren Doğaner, "Bundan sonraki safha kara kutunun bulunup incelenmesidir. Artık konu bizden çıkmıştır. Uçağın herhangi bir arızası yoktur" dedi.
Uçak World Focus Havayolları'na ait
Uçağın 1996 model MD83 tipi olduğunu aktaran Doğaner, "Bakımları yerindedir. Bakımlarıyla ilgili bir hata söz konusu değildir. Uçak World Focus Havayolları uçağıdır. Yolcuların bütün sorumluluğu bize aittir" diye konuştu.
Doğaner, pilotların da eğitimden yeni dönmüş, son derece deneyimli kişiler olduğunu kaydetti.
Havalimanı ve bölgenin durumunu gösteren fotoğraf üzerinde bilgi de veren Doğaner, saat 10.00'da yolcu yakınları ile uçakla Isparta'ya gideceklerini bildirdi.
Yolcu yakınları ise tepkili...
165 yolcu kapasitesine sahip uçağın bir dönem Türk Hava Yolları'na da kiralandığı açıklandı. Uçak, 29 Temmuz 2007'de uçuş ekipleriyle birlikte Atlasjet'e kiralanmıştı.
Kriz masası oluşturuldu, bakan geldi
Olayın ardından Atlasjet Havayolları'nda ve Isparta Süleyman Demirel ve Antalya Havalimanı'nda kriz masası oluşturuldu. Antalya AKUT'dan da 5 kişilik bir ekip Isparta'ya gitti.
Adli Tıp Kurumu Başkanı Keramettin Kurt başkanlığında uzmanlardan oluşan bir ekip, hayatını kaybedenlerin kimliklerinin tespitiyle ilgili çalışmaları yürütmek üzere Isparta'ya gidiyor.
Ulaştırma Bakanlığı'nca, uçağının enkazında inceleme yapmak üzere görevlendirilen 2 kaptan pilot, 3 mühendis ve bir hava trafik kontrolöründen oluşan kaza kırım ekibi de bölgeye ulaştı.
Ankara'dan özel bir uçakla bölgeye hareket eden Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ise uçağın enkazını havadan inceledi.
Bakan Yıldırım: "Hayat emaresi gözükmüyor"
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, "İlk bulgulara göre bir hayat emaresi gözükmemektedir. Arama kurtarma ekipleri halen çalışmalarını sürdürmektedir" dedi.
Yıldırım, Sivil Havacılık Genel Müdürü ile Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel
Müdürü'nün Isparta'ya gittiğini, ulaştıklarında gerekli raporlamaları yapacaklarını söyledi.
"Hava şartları güzel"
Yıldırım, gazetecilerin "İniş sırasında Isparta'daki meteorolojik şartları ve uçağın herhangi bir teknik sorununun olup olmadığını" sorması üzerine, hava şartlarının güzel olduğunu, uçağın da teknik ve personel durumu itibariyle herhangi bir anormal durumunun söz konusu olmadığını söyledi.
Yıldırım, "Isparta'da kuleyle yapılan muhaberede bir anormallik yok. Gerekli noktalarda gerekli raporlamayı yapıyor ve pisti gördüğünü iniş için alçaldığını söylediği anda irtibat kesiliyor ve kaza meydana geliyor" diye konuştu.
Bakan Yıldırım, kaza kırım ekibinin uçağın CVR ve FDP olarak adlandırılan kara kutularının detaylı olarak çözülmesi ve olay yerinde yapılacak incelemelerle kaza nedeni hakkında daha kapsamlı sağlıklı bilgiye ulaşacaklarını bildirdi.
"O bölge uçağın geçiş noktası değil"
Uçağın enkazı üzerinde helikopterle uçan Isparta Valisi Şemsettin Uzun, "O bölge uçağın geçiş noktası değil" diye konuştu.
Vali Şemsettin Uzun, "Enkazın üzerinde helikopterle uçtuk. Bütün ambulanslar orada. Uçak oraya nasıl indi anlamak mümkün değil. Sırtın öbür tarafına düşmüş. Ağaçlık ve biraz kayalık bir bölge. Uçak perişan vaziyette. Üzüntülüyüz. O bölge uçağın geçiş alanında değil. Uçakla irtibatın kesildiğini 03.00'te haber verdiler. Uçağı kuleden görmüşler. Hatta hava raporlarını vermişler. İniş için müsait denilmiş. Burdur üzerinden dönüş yapacaktı. Orada bir irtibatsızlık oldu" ifadesini kullandı.
Vali Uzun, bölgede uçağın gövdesinin göründüğünü belirterek, "Gövde var, kanatlar pek yok. Yarım gövde. Gövdenin ön tarafı var. Sağa sola serpilmiş parçalar var. Olay yerine kara yoluyla gidip vatandaşlarla beraber olacağız. Çok üzüldük. Ben böyle bir şey görmedim" diye konuştu.
Cesetler kaldırılıyor
Kazanın ardından jandarma ve sağlık ekipleri bölgede yoğun bir çalışma içerisine girdi.
Cesetler torbalara konularak ambulanslarla hastane morglarına gönderiliyor.
Jandarma, diğer yandan da, yolcu yakınlarını teselli etmeye çabalıyor ve güvenlik şeridinin aşılmaması için çabalıyor.
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nden açıklama
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nden kazayla ilgili şu açıklama geldi:
"Yapılan arama çalışmaları sonucunda uçağın Keçiborlu'nun 6-7 kilometre güneybatısında, havalimanından yaklaşık 12 kilometre uzaklıkta, Çukurören ile Yenitepe köyleri arasında bulunan bin 830 metre rakımlı Türbetepe mevkiine düştüğü tespit edilmiştir. Bölge arama kurtarma ekipleri, Isparta Valiliği'nce olay mahalline hareket etmiştir. Şu anda bölgede enkazın olduğu noktada bir polis helikopteri bulunmaktadır. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü tarafından oluşturulan Kaza Kırım Ekibi kaza mahalline hareket etmiştir. Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü bünyesinde, ayrıca İstanbul ve Isparta'da oluşturulan kriz merkezleri tarafından gelişmeler takip edilmektedir."
Keçiborlu'da düşen uçaktaki 49 yolcunun isimleri şöyle:
Özlem Karataş
Nuri Tığlı
Bahri Öndürücü
M.Rafi Taşkent
Muhsin Öndürücü
Şakir Özsoy
Kasım Muhammet Saygılı
Perihan Kutlu
Sinem Kutlu
Aysun Fatime Balcı
Mustafa Zengi
Davut Demirkurt
Hayri Tokgöz
Tevfik Büyükçaylı
Mehmet Yiğitbaşı
Zeliha Yiğitbaşı
Özgen Berkol Doğan
Engin Abat
Prof. Dr. Engin Arık
Sibel Uysal
Mehmet Yılmaz
Necati Kartal
Saniye Kartal
Hakan Ulutaş
Doç. Dr. İskender Hikmet
Prof. Dr. Şenel Fatma Boydağ
Fahrettin Oğurlu
Özcan Oğurlu
Hakan Yakup Tullu
Alp Tezcan
Oğuz Cafer Çiftçi
Yusuf Çiftçi
Nazire Kurnaz
Gözen Polat
Mustafa Fidan
Doğan Göktaş
Hazal Kaynak
İsa Çobankaya
Saniye Çobankaya
Yaşar Çobankaya
Burhan Tepebaşı
Ruşen Mustafa Hamza Hemreli
Fuat Güler
Mustafa Çalışkan
Kenan Büyük
Süleyman Hilal
Ayşe Cantürk
Melike Ceylan
Sadettin Baysal
Mürettebat:
Kaptan pilot Serhat Özdemir
2'nci pilot Tahir Aksoy
Kabin Amiri Çağatay Şirin
Hostesler Mana Topçu, Sinem Hatice Vurbul, Mümine Bulut
Teknisyen Alaattin Çelik Gürtürk
cNNtürk