Masonlar.org - Harici Forumu

Sanat => Resim ve Fotografcilik => Konuyu başlatan: ahu - Mart 22, 2008, 03:41:26 öö

Başlık: ressam ve optik bilimi
Gönderen: ahu - Mart 22, 2008, 03:41:26 öö
Optik bilimi Leonardonun resim kuramı ve pratiğiyle ilgili sorgulamalarının merkezinde yer alır.Daha 1490'da C elyazmasında bu konuyla ilgilenir ve Anghiari savaşı döneminde özelliklede hiç kuşkusuz 1508  1509 yıllarında D el yazmasında bu konuya yeniden döner.Onun için,''resim gözün on özelliği ile bağlantılıdır:karanlık,aydınlık,madde,renk,biçim,konum,uzaklaşma,yakınlaşma,hareket ve dinginlik.''
 Göz ''matematik kurallarına uygun''geometrik bir araçtır ve geleneksel kaynakları doğrudan deneye katarak Leonarda bu amacı tanımak istemektedir:Galeanos,İbni Sina,El Hazm,Bacon,Pecham,Witelo,Gihiberti,ve Alberti.Leonrdo tıpkı alberti gibi,hatta geçerliliğini eleştirse bile,merkez bir ışından gözbebeği merkezinin ekseninde oluşan görsel piramit kuramına büyük önem verir.Işık,renk,ses,ağırlıkla ilgili düşüncelerinde bu perspektifli ve piramit biçimindeki görüşü kullanır...Perspektifteki kaçış noktası sesbilimdeki sessizlik noktasıyla kesişirmi?
 İlk incelemelerinden başlayarak eskilerin düşüncesini,yani gözün nesneler doğrultusunda''görsel füzeler''oluşturduğunu kabul eder.Sonraları ortaçağ düşüncesini,gözün ışınları nesnelerden çıkan parçacıklar gibi gördüğü ilkesini paylaşır.Son olarak D elyazmasında''görmenin erdemi perspektif ressamlarının söylediği gibi bir tek noktaya indirgenemez''diye yazar.F elyazmasında ise görmenin ''gözbebeğinin her yanına yayıldığını''belirtir.


kaynak:Leonardo da Vinci evren bilimi ve sanatı
Başlık: Ynt: ressam ve optik bilimi
Gönderen: ahu - Mart 22, 2008, 03:50:25 öö
 Leonardo göz ve ışınlar üzerine her türlü deneye girişir.Optik odaları bulur,delik bir kartonun belirli mesafesine ince bir saman ve dikiş iğnesi koyarakmercekler,yuvarlak camlar yardımıyla ışığın kırılması ve kesişmesinin kompleks sistemlerinini hayal eder.Gözün işlevlerini ve yapısını uyarmak için aynalar düşünür.Retinanın rolü üzerine kesin bir fikir sahibi olmamasına ve görüntülerin tersine çevrilme olgusunu kavrayamamasına karşın ilginç bir sezgisi vardır:''Ortak duyu''nun görüntüleri anlayışa tam doğru olarak aktarmadığını not eder.Resminde anamorfozlar,karmaşık perspektifler ve görünür biçimlerin farklılıklarını kullanır.

kaynak:Leonardo da Vinci evren bilimi ve sanatı