Konu güzel bir konu.
Sayın SkullG'nin alıntısı;
Dolayısıyla onun yaratması anlık olabilir, zaman dilimini kapsayabilir ve daha da ötesi zaten her an yaratma eylemi içerisindedir.
Ben açıkçası Allah'ın isimlerini incelemedim. Ama o isimlerde SkullG'nin dediğine göre, farklı yaratma türlerinin olduğu görülüyor.
Ben de öyle düşünüyorum açıkçası.
Bugüne kadar Tanrı yaratması hep "anlık" olarak düşünüldü. Yani şapkadan çıkar gibi bir şeyi yaratmak. Evet, tanrının şapkadan çıkarır gibi bir şeyi yaratma gücü vardır, fakat tüm yaratmaların bu çeşit bir yaratma olma zorunluluğu yoktur. Pek ala "süreç" yaratmaları da olabilir ve Kuran'da da bu deyim geçer;
Bizim, göğü kitabın sahifelerini katlar gibi katlayacağımız gün, ilk
yaratmaya başladığımız gibi, yine onu (eski durumuna) iade edeceğiz. Bu, Bizim üzerimizde bir vaiddir. Elbette, Biz yapıcılarız. (Enbiya Suresi, 104)
Onlar görmediler mi ki, Allah
yaratmaya nasıl başlıyor, sonra onu iade ediyor? Şüphesiz, bu Allah'a göre kolaydır. (Ankebut Suresi, 19)
De ki: "Yeryüzünde gezip dolaşın da, böylelikle
yaratmaya nasıl başladığına bir bakın, sonra Allah ahiret yaratmasını (veya son yaratmayı) da inşa edip yaratacaktır. Şüphesiz Allah, herşeye güç yetirendir. (Ankebut Suresi, 20)
Ki O, yarattığı herşeyi en güzel yapan ve
insanı yaratmaya bir çamurdan başlayandır. (Secde Suresi, 7)
Yani Allah "yaratmaya başlamak" deyimini de kullanıyor. Bu, bir sürece gönderme yapar. Anlığa değil.
Bu konunun çok önemli olduğunu düşünüyorum. Çünkü Richard Dawkins, Stephen Jay Gould gibi ateistler, tanrının sadece "anlık" yaratma biçimine sahip olması gerektiğini söylüyorlar, ve bu tanrı tanımını "evrim teorisi" ile çürüttüklerini zannediyorlar. Çünkü evrim teorisi, insanın bir süreçle oluştuğunu gösteriyor. Ona bir "anlık" yüklemiyor. Halbuki Kuran açık açık insanın Richard Dawkins'in kafasındaki gibi "şapkadan çıkar gibi bir anda" yaratmadığını, onu yaratmaya bir çamurdan başladığını söylüyor.
Dolayısıyla evrim teorisinin, deizm ile herhangi bir sorunu yoktur. Bunun aksini göstermek isteyen her ateistin, kafasındaki tanrı tanımına "tanrı anlık, bir anda yaratmak zorundadır, süreçle yaratırsa onun gücü nerede?" diye retorik yapması çok manidardır. O böyle ister, çünkü ancak bu şekilde kendi argümanını savunabilir. Halbuki böyle bir zorunluluk yoktur. Tanrı hem anlık, hem de süreçte yaratabilir ve bunun tanrının kudretiyle bir ilgisi yoktur.