öncelikli olarak peygamber uygulamasından aktarılanların ne zaman yapıldığı hususunda bir bilgi mevcut mudur? yani nur :2 inmeden önce mi peygamber "recm" uygulamıştır? (Nur:2 hendek savaşı öncesi inmiştir)
Tabiin'den Süleyman eş-Şeybani (Ebu İshak), sahabeden Hz. Abdullah b. ebi Evfa'ya sorar: -Rasulullah recm cezası verdi mi?
-Evet -Nur suresi indirildikten sonra mı yoksa önce mi verdi? - Bilmiyorum. (Müslim, Hudud, 6/29, Buhari, Hudud, 21,37)"
nur:2 had cezasını açık bir şekilde belirtir. Peygamber@'ın sahih hadisinde de sabittir ki onun söyledikler kuranın dediğinin dışında değildir. yine recm ile ilgili olarak aktarılan hadisler ve ömerden aktarılan " Recmle ilgili rivayetlerde pekçok ihtilaf ve farklılık mevcuttur. Ayrıca hadislerin tamamı mana ile rivayet edilmiştir. Rivayetlerdeki ihtilaf ve farklılıklar, ya hadislerin manen ve ihtisaren rivayetinden, ya ravilerin zabt kusurlarından, ya da ravilerin rivayetlere yaptıkları eklerden kaynaklanmıştır. Bazı alimler recmin manen mütevâtir mertebesi ulaştığını söylese de, recmle ilgili rivayetler meşhur olup, mütevatir mertebesine ulaşmamıştır." (keskin 200-201).
Recm konusundaki delillerin sübutunda şüphe vardır. Hadler de şüphe sebebiyle düşeceğinden, recm uygulanamaz. Cariyelerle ilgili ayette geçen el-Muhsanat, evli kadınları ifade etmektedir. Bu sebeple evlilere uygulanacak ceza, bölünebilen cinsten olmalıdır. Recm ise bölünebilen bir ceza değildir. Bu arada recm en ağır cezalardandır. Hatta kısas yoluyla öldürmekten ve hırabe (yol kesme) cezasından daha ağırdır. Dolayısıyla Kur'ân'la veya mütevatir sünnetle sabit olması gerekir. Oysa recmle alakalı rivayetler, mütevatir olmaksızın âhâd haberlerle rivayet edilmiştir. Bu sebeple recm hakkındaki rivayetlerde yalan ihtimali vardır. Ayrıca Hanefîlere göre 'âmmın delaleti katidir. Celde ayeti de delaletinde katidir. Muhsan ve gayr-ı muhsanı da kapsar. Dolayısıyla bu ayetin, tarikleri çok da olsa, âhâd haberle tahsisi uygun değildir. Filvaki recmle ilgili haberlerin tarikleri de çok değildir’ (mansur: 181-182)
Peygamberin @ kendisine vahiy gelmediği zamanlarda geçmiş şeriatlerin hükümleriyle amel ettiği gözönünde bulundurulursa konu daha iyi anlaşılır. Kıble olayında da bu böyleydi. Kabe kıble kılınana kadar Peygamber Kudüse yönelmiştir. kaldı ki "recm"in yahudi şeriatı uyarınca uygulandığı da aşikardır.
---0---
keskin y, Recm, Ayet ve Hadis Tahlilleri, istanbul.
Ali Mansur, Nizamut-tecrim.
--0---
Kuran 21:10 "[EY İNSANLAR!] Gerçek şu ki, Biz size, akılda tutmanız gereken her şeyi kapsayan ilahî bir mesaj indirdik: hâlâ aklınızı kullanmayacak mısınız?"
işittik ve itaat ettik...
Sevgi ve saygılarımla.