Dün Masonluga Elestiriler basligi altinda bir yazi yazmistim ve bu yazimi söyle bir cümleyle bitirmistim.
En büyük hayalim ya bütün insanlarin mason olabilecekleri maddi ve manevi sevyeye ulasmalari veya dünyanin masonluga ihtiyac duyulmayacak bir güzellige kavusmasidir.
Konunun cikis noktasi Masonlar ve yaptiklari iyilikler ve benim deginmek istedigim genel anlamda insanlardaki iyiligin nereden geldigi (tabi devami itibariyla kötülügünde) idi.Öncelikle sayin Eureka"ya tesekkür ederim bana bazi kitaplar tavsiye etmis ama sanirim bunlar ingilizce ve bende ingilizce bilmiyorum, ve kendisi bana böyle bir baslik acmami tavsiye etmis ve akabinde birlikte inceleyelim demis, bende onun bu tavsiyesine uyarak bu basligi acmak istedim.Ben olayin asil kökünü atlayarak yani iyilik ve kötülügün kökenini, yani bunlarin nereden geldigi, Tanri tarafindanmi bize dogustan verildigi yoksa bizim bunlari sonradanmi ögrendigimiz filan, direkmen isin fiiline gelecem.
Iyilik kelimesi TDK Türkce sözlügünde söyle tanimlanir.
1. Iyi olma durumu
2. Karsilik beklemeden yapilan yardim, kayra, lütuf, kerem, ihsan, inaye.
3. Sagligi yerinde olma durumu.
4. Yarar veya elverislilik, nimet
Iyilik görmek: maddi, manevi yardim görmek
Devaminda ikinci aktarmami Orhan Hancerlioglu"nun Felsefe Sözlügünden yapacam.
IYILIK.Iyi olanin niteligi, kötülük kavraminin karsitidir. Iyi sözcügü türkce kökeninde yararli ve karli anlamlarini icerdigi gibi bonum sözcügü ile dilegetirilen Latince kökünde de zenginlik ve mal anlamlarini icerir.Bu etimolojik inceleme iyiligin temelinde özdeksel bir yararlilik yatigini gösterir. Nitekimterim toplumbilimsel tarih acisindan, insanlarin mallilarla, malsizlar"a bölünmesiyle ilerisürülmüstür. Platon(I:Ö: 429-347) Yasalar adli yapitinda söyle der:" ilkel toplumun kosullari bu toplumun insanlarini ticaret cabalarina zorluyacak kadar bozulmamisti. Yoksul degildiler ama zenginde olamazlardi, cünkü ne altin ne gümüs biriktirebilirlerdi. Bir toplumda ne zenginlik ne yoksulluk varsa o toplumda iyilik ve kötülükte yok demektir. Cünkü böyle bir toplumda ne kendini üstün görme, ne haksizlik ne kiskanclik ve nede cekememezlik vardir. Bu cagin insanlari cok iyi kisilerdi, acik sözlü yumusak ve dogruidiler, onlara hic bir yasa gerekmiyordu." Platon"un da acikladigi gibi ttarihsel gözlem önce bir iyilik olarak beliren mallanmanin sonra kötülüge dönüstügünü ve bunun tepkisi olarakta acimak korumak ve yardim etmek anlamlarinda yepyeni bir iyilik belirdigini tanitlamaktadir.( aktarimlar burda bitti)
Tabi daha sonra Platon bu düsüncelerini daha ileriye götürerek iyiligi tanrisal bir kökene baglar.
Ben dün yazdigim cümleyi düsünürken Platon"un yazdiklarindan habersizdim ve daha sonra birazda utangacca ikimizinde yaklasik olarak ayni sonuca vardigimizi görünce birazda sevindim dogrusu. Yani iyiligin olabilmesi icin, tabi burda karsidan karsiya gecen yasliya yardimdan bahsetmiyoruz, bir esitsizligin ve özelliklede maddi bir esitsizligin olmasi lazim ve günümüzde zengin ülkelerin yoksul ülkelere yaptiklari "yardim ve iyiliklar" gözlerimizi yasarmaktadir.
Ve burada özellikle bir konuya dikkat cekmek istiyorum, özellikle iyiligin maddi kökenli olusuna kanit babinda, Masonlarin genellile yaptiklari iyiliklerden bahsederken hep yaptiklari okullari, hastaneleri, verdikleri burslari örnek veririz, ki bunlarin hepsi maddi seylerdir.
Son söz: bende diyorumki gelin birlikte öyle bir dünya yaratalimki Masonlara ve iyiliklerine gerek kalmasin.
Saygilar, sevgiler