Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: Seçkinlik ve Sıradanlık Üzerine-8  (Okunma sayısı 1133 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Temmuz 12, 2016, 07:42:41 ös
  • Aktif Uye
  • ***
  • İleti: 631
  • Cinsiyet: Bay

Deha olarak anılmaya en fazla layık olan önceki iki bölümde tarif edilmiş bilgi tarzına ait üstün yetenektir. Sanat, şiir ve hatta felsefe alanındaki hakiki eserlere kaynaklık eden, bu üstün yetenektir. İşte böyle bir bilgi tarzı Platon'un idealarını kendine soyut olarak değil de sadece sezgisel olarak anlaşılan haliyle konu edindiğinden, dehanın özü sezgili bilginin enerjisinde ve kusursuzluğunda bulunmak zorundadır.

Doğal yetenek, sezgisel bilgiden çok çıkarımsal bilginin keskinliğinde ve çok yönlülüğünde bulunan bir meziyettir. Doğal yetenek sahibi kimse ötekilerden daha çabuk ve daha doğru düşünür. Buna karşılık dâhi, onların hepsinden farklı bir dünyayı sezer.

İradeleriyle irtibatı olmayan şey hayvanlar için yok hükmündedir. Bu sebepten ötürü en zeki hayvanların bile fazlasıyla göze batan bir şeyin hiç farkında olmadıklarını ara sıra hayretle gözlemleriz. Sözgelimi şahsımızda veya etrafımızda meydana gelen aşikâr değişiklikleri hiç yadırgamazlar.

Normal insanların durumunda bunlara irade ile dolaylı, hatta mümkün ilişkiler de eklenir ve bunların toplamı faydalı bilginin bütününü oluşturur. Fakat burada bile bilgi, ilişkilerle sınırlı kalır. Bu yüzden sıradan kafalarda eşyanın bütünüyle saf ve nesnel tablosuna ulaşılmaz. Çünkü irade tarafından mahmuzlanıp harekete geçirilmedikçe kavrayış gücü derhal yorulur ve takatsiz kalıp hareketsiz düşer.

Çünkü o, dünyayı tamamen nesnel biçimde, kendi esnekliğinden ve bir amaca bağlı olmaksızın kavramak için yeterli enerjiye sahip değildir.

Meseleyi daha anlaşılır kılmak için diyebiliriz ki, eğer sıradan bir insan üçte iki irade, üçte bir akıldan ibaretse; deha bunun tersine üçte iki akıl, üçte bir iradeden müteşekkildir.


İZLEYEN BÖLÜMDE SEZGİNİN ÜZERİNDE DURMAK İYİ OLUR DİYE DÜŞÜNDÜM.SCHOPENHAUER BU KISMI GERÇEKTEN EŞSİZ KELİMELER VE TARİFİ ZOR BENZETMELERLE AÇIKLIYOR.

AMA O KISMA GEÇMEDEN ÖNCE, SEZGİSEL DÜŞÜNME VE MASONLUK ARASINDA BİR YAKINLIK VAR MI, VARSA NASIL VE NE DERECEDİR GİBİ SORULARI KENDİ ARAMIZDA İRDELEYEBİLİRİZ. TABİ İSTENİRSE...