Guzel ve ufuk acici yorumlamalar ile tablo sanki daha anlamli gelmeye basliyor. Kim bilir, belki bes sene sonra bu tabloya ya baktigimiz zaman baska yorumlariz.
…Genc adam sanki iki adamin ordaki varliklarini daha fark etmemis ve kendi dunyasina dalmis. Ve tablo yu kuzeye dogru tuttugumuzda genc adam batiya bakmis oluyor. Batida magara var ve karanliktir. Esoterie ve teoloji dunyasinda magaranin ve karanligin allegorik acilimlari var. Magaralarin ici de genelde karanlik olur.
Ortadaki adam’ in durusunda bir hareketlilik var, sanki bir yerlere kesfe gidecek.
En sagdaki adamin elinde ucu acik pergel disa dogrudur ve kendisi batiya gidecekmis gibi bir izlenim veriyor. Yanindaki bilgileri de sanki herkes ile paylasmayacak gizemli bir sekilde tutuyor.
Eger batidaki genc adamin olgunlasma devrelerini baz alirsak o zaman tablodaki zaman kavrami ile celisiyoruz. Gunes dogudan dogduguna gore genc adamin genc hali doguda olmasi gerekirdi. Burdaki olgunlasma dizilisi sanki baska bir acidan yoruma aciktir.
Bildigim kadari ile filozoflar maddi olarak durumlari pek iyi degildir, yasli adam uzerinde ki altin renkli elbise ( veya entari) ile bir krali da temsil edebilir, mesela Kral Suleyman veya baska biri…
Ayrica o zamanin kilisesi tablonun dogudan gelen uc krali veya bilge adamlari resmettigi hukmune de varmisti. Hiristiyanlikta kristmas tan sonra dogudan gelen uc kral/bilge adamin inanisi vardir.
1500’ lu yillarin basinda yapilan bir tabloda yerli yerine oturan bazi gerecleri ve diger ogeleride genis hayal gucu ile de olsa bir arada goruyorsak … hmmm
Tablo ve ayna guzel bir benzetme… bende, ayna, sanki kendimle direkt bir karsilasma ve tablo araya tercuman konularak yasanilan bir tefekkur ani gibidir.
Rica ederim, ben tesekkur ederim… Hala gizemligini koruyan guzel bir tablo …