Sayın aashooter, durumu gereği hep bulunduğu Karada'dan örnek veriyor, haklı sayılabilir; ben ise sadece Türiye'yi değil, geneli düşünmek isterim; istisnalar da vardır.
Bu genelde, simgesel derecelerdeki çalışmalar ile yüksek diyebileceğimiz derecelerdeki çalışmalar birbirinden ayrı olsa da, derecelerin artırılışı ya da derecelerde yükselme bakımından uygulama birbirine benzerdir.
Hepsinde ortak olan ilgili masonun derecesinin artırılmasına o derecede değil, daha üst bir derecede karar verilmesidir. Örneğin 1. dereceden 2. dereceye geçecek bir mason ile ilgili bu karar 3. derecede verilir. Dolayısıyla 1. derecedeki bir mason gidip 3. derecede bir çalışma veremeyeceğine göre, şu iki yöntemden biri uygulanır:
a) Birinci derecede çalışmasını sözlü olarak verir; ayrıca bunun yazılısı da istenebilir; sonra 3. derecede yapılan inceleme/karar oturumunda bu çalışma göz önünde tutulur.
b) Derecesi üzerinde yaptığı çalışmayı yazılı olarak verir; bu çalışma üçüncü derece oturumunda incelenir ve karara bağlanır.
Bunların yanı sıra, özellikle yüksek dereceler için geçerli olmak üzere, bir masonun derecesinin yükseltilmesine kendisinden o derece üzerinde sözlü ya da yazılı bir çalışma yapması istenmeden de karar verilebilir.
Ayrıca, gene yüksek dereceler için geçerli olmak üzere, bir derecede belli bir süre için bulunmak genel kural olarak geçerliğini sürdürse bile, kimi masonlar, aynı derecedeki diğer masonlardan farklı ve özel bireysel nitelikleri nedeniyle, süresi beklenmeden bir hatta birkaç üst dereceye geçirilebilir.
Bir masoınun derecesinde bir yıl süre ile kalması (süre bir yıl ise) kendi derecesinde yapılması söz konusu birkaç toplantıya katılıp, o derecenin ritüelik öğelerini sindirebilmesi içindir. Bu süre yeterlmi olabilir de olmayabilir de... Ancak derece sayısı çok olan ritlerde her bir derecede bir yıl çok uzun bir süre demektir. Exstrem bir örnek olarak Mizraim-Memfis Riti'ni alırsak, 90 kadar derecesi olan bu ritte bir masonun her bir derecede bir yııl geçirmesi elbette söz konusu olamaz. Nitekim bu nedenle 33 derecesi olan Eski ve Kabul Edilmiş İskoç Riti gibi ritlerde, ritin her derecesinde ayrı bir ritüelik çalışma yapılmayıp, bunların arasından seçmelerle ritüelik çalışmaların sadece belirlenmiş bazı derecelerde yapılması söz konusudur.
Dolayısıyla herhangi bir derecede sadece zaman doldurmak gibi bir durum genelde yoktur. Kaldı ki, kimi masonlar o zaman her ne kadar olursa olsun, ulaşmış bulundukları belli bir dereceden sonrasına geçemeyebilir. Geçmek istemeyenler de olur; o ayrı. Bu bağlamda gene Eski ve Kabul Edilmiş İskoç Riti'ni örnek alırsak, 14., 18. ve 30. dereceler bu bakımdan durak noktalarıdır.