Gazze‟ye giren malların sadece oranı değil, çeşitliliği
de büyük ölçüde azaldı. Bugünlerde İsrail sadece 35 çeşit ürünün Gazze‟ye
girmesine izin veriyor10. Ambargo başlamadan önce Gazze‟ye ortalama 4 bin çeşit
ürün ithal ediliyordu11. Temel gıda maddeleri, (şu anda sınırdan geçebilen ürünlerin
%74‟ü. Ambargodan önce sınırdan geçen ürünlerin %17‟sine tekabül edilyordu) ve
ilaçlar sınırı genellikle geçebiliyor. Geçiş izni olan ürünlerin neler olduğuna dair yazılı
bir liste olmadığı gibi, nelere izin verilmeyeceğine dair de bir tutarlılıktan
sözedilemiyor. Örneğin bir gün, “lüks” sayılabilecek bazı meyvelere “temel gıda”
olduğu için izin verildiğine, iznin ertesi gün kaldırıldığına tanık olabilirsiniz12. Teorik
olarak geçiş iznine sahip, barınma kitleri (ortalama gecikme 85 gün), sağlık ve
pediatri kitleri (ortalama gecikme 68 gün), yatak ve mutfak malzemesi (ortalama gecikme 35 gün) gibi insani yardımlar da, beklenmedik gecikmeler ve sınırlamalarla
bölgeye girebiliyorgecikme 35 gün) gibi insani yardımlar da, beklenmedik gecikmeler ve sınırlamalarla
bölgeye girebiliyor
2007‟de ambargo başlamadan önce, Gazze‟ye girmek için altı resmi sınır geçişi
vardı: İsrail‟den geçiş için Erez, Kami, Nahal Oz, Kerem Shalom ve Sufa ve Mısır‟la
Refah kapısı açıktı. Ambargodan önce Gazz‟den günde 70 kamyon dolusu ürün ihraç
ediliyor5, 583 kamyon dolusu mal ve insani yardım da içeri giriyordu6. Malların çoğu,
Gazze‟nin kuzeydoğusunda bulunan, geniş ölçekli, ciddi güvenlik önlemlerine sahip,
ticaret için uygun Karni kapısı aracılığıyla geçiyordu. Gazze elektrik santraline de
enerji sağlayan ana petrol borusu ise Nahal Oz‟dan geçiyordu. Karni, dev güvenlik
duvarının üzerinden Gazze‟ye buğday taşıyan vinç hariç11 Haziran 2007‟den beri
kapalı. Artık güneydeki, çok daha küçük, Kerem Shalom kapısı kullanılıyor.
Ambargonun ilk iki yılında, ortalama 112 kamyonun Gazze‟ye geçmesine izin verildi
(önceki dönemin beşte biri)7. Hollanda‟ya ihraç edilen karanfiller gibi küçük siparişler
hariç tüm ihracat yasaklandı8. Sufa 2008 eylülünde tamamen kapatıldı.
310 ton çimentonun girebilmesi için yapılan sıkı pazarlıklar sonucunda, Temmuz
ayında anlaşıldı19. Dünya Bankası koordinasyonunda Gazze‟nin tek enerji santrali, su
arıtma tesisi ve Gazze‟nin çalışırken hava saldırısına uğrayan yegane un değirmeni
tamir edilecekti20.
Geriye kalan çimento I. Dünya Savaşı‟ndan kalma Commonwealth mezarlığındaki
mezar taşlarının tamiri için ayrıldı. Ancak 1.5 ton çimento ve 350 mezartaşından
oluşan bu ufak yük bile İsrail tarafından kabul edilmedi. Bir ay kadar sonra İsrail ordu
yetkililerini kaynak gösteren medyanın bu kargonun Hamas tarafından geri
çevrildiğini söylediklerini gördük21. halbuki yardım çalışanları çimento torbalarını
mezarlıkta kilit altında görmüşlerdi22.
Buna ek olarak, Gazze‟nin bombalanan un değirmenini tamir etmek üzere kabul
edileceği söylenen çimento da Gazze‟ye giremedi. Gazze‟yle Mısır arasında bulunan
tüneller aracılığıyla fahiş fiyatlara da olsa az miktarda çimento bölgeye girebiliyor.
Ancak bu miktar büyük çaplı bir inşa projesi için yeterli değil. Bombardıman sırasında
patlayan binlerce ev, okul ve iş yeri penceresinin değiştirilmesi için cam hayati öneme
sahip. Özellikle soğuk kış günlerinde rüzgar ve yağmurdan korunmak için ince
plastiklerden başka birşeyi olmayan evler için. Küçük çaplı cam girişlerine Haziran ve
Temmuz‟da iki kez izin verildi. Özel izin verilen malzeme girişlerinden biri de büyük
çabalarla oluşturulan su sistemleri için gerekli malzemeler içindi. Bu kapsamda, dört
kamyon plastik boru, iki kamyon çimento, bir kamyon katran ve dört kamyona
yüklenmiş arıtma malzemesi giriş yapacaktı24.Yapı malzemelerinin girişini yasaklayan
genel kuralın dışında kalan bu bir avuç istisna, bu malzemenin girişinin ne kadar
mümkün ve karar verene bağlı olduğunu gösteriyor.
...
İsrail’in vatandaşlarını koruma yükümlülüğü, uluslararası
insani hukuk ve insan hakları hukuku çerçevesinde bulunuyor. Filistinli gruplar
tarafından İsrail’in güneyinde gerçekleştirilen hedefi belirsiz saldırılar, birkaç sivilin
ölümüne ve onlarcasının yaralanmasına yol açtı. Bu saldırılar uluslararası insani
hukukun açık ihlalleridir. Bu tip hedef gözetmeksizin sivillere karşı girişilen saldırıları
kınıyoruz. Bir tarafın giriştiği uluslararası hukuka aykırı saldırılar ne kadar ağır olursa
olsun, diğer tarafın saldırılarına haklılık kazandırmaz. İsrail’in Gazze’de uyguladığı ve
birkaç kişinin eylemleri için herkesi cezalandıran abluka uluslararası insani hukukun
toplu cezalandırmaya karşı maddesinin açık bir ihlalidir
...
Mart 2009'da Sharm el
seyh'deki bağışçı konferasında, uluslararası topluluk Gazze'nin yeniden
yapılandırılması ve Filistin ekonomisinin desteklenmesi için, AB'nin söz verdiği 1
milyar doların dışında, 4 milyar dolardan fazlasını vermeyi taahhüt ettiler. AB ve tüm
uluslararası topluluklar Israil askeri operasyonlarının verdiği zararı onarmak için
tekrardan sorumluluk aldılar fakat, bu yardımın iletilmesi için gerekli aşamaların
kaydedilmesinde başarısız oldular68. İsrail ablukası neredeyse pek çok taahhüt
edilmiş fiziksel yeniden yapılandırma projeleri için aktarılmış olan yardımlara engel
oldu. AB, Dökme Kurşun Operasyonu sırasında Gazze'de AB fonlu projelerin zararı
için bir bedel aramadı. Sadece bir kısım bilgi kaynakları üzerinden bile tahmin
edilmiş, EUR bazında 12.35 milyon (ve 2000 yılından beri EUR 56.35 milyon)
...
Yukarıdaki satırlar oldukça ayrıntılı olarak hazırlanmış olan Uluslararası Af Örgütü'nün Gazze Raporundan alıntıdır. Hani İsrail yardım yapıyormuş ya onun için ekledim. Af Örgütü'nün kapsamlı raporuna
http://www.amnesty.org.tr/ai/system/files/gazze_mazeret%20yok_amnesty.pdf adresinden erişebilirsiniz.