Türkiye'de Masonluğu kamuoyuna tanıtmak bakımından neler yapılmıştır? Neler yapılmak istenmiş de yapılamamıştır? Özellikle yapılmak istenip de yapılamayışların nedenleri nelerdir? Bu bağlamdaki tutum ve girişimler geçmişte nasıldı, şimdilerde nasıl?
İşte bir dünya soru... Dahası da sorulabilir ve bence hepsinin yanıtı var. Yanıtlarıı var var olmasına da, bu yanıtlar kişilerin beklediği, hoşlarına gidecek gibi olmayabilir.
Sayın asimov'un dediğinin öteasinde, Türkiye'de Masonluğun yanlış tanıtımı kapsamında ileri sürülmüş çoğu saçma sapan, geriye kalanları da yanlış iddiaların üzerine eklenebilecek başkaları da var. Üstelik bunlardan bazıları, Masonluk ile doğrudan bağlantılı olmayan başka ön yargıların dolaylı ürünü. Masonluk bir standart günah keçisi olduğu için her şeyi üzerine yıkmak olanaklı. Bir de bunun ötesinde bireysel sevmezlik hatta nefretler var ki, aslında bu ülkede oluşmuş antimasonik cephede işte bunun etkisi belki ötekilerden çok daha önde gelir.
Sayın asimov'un tümcesine tepkim ise pek umut verici değil çünkü bence En Muhterem Büyük Üstadın o konuşması çok yararlı olmuştur ama ne yazık ki bir milat falan değildir. Gerek basında, gerek medyada gerek bunların dışında daha önce çok daha geniş kapsamlı tanıtım çalışmaları yapılmıştır. Hiçbiri Sayın asimov'un dediği gibi milat olmamıştır; olamamıştır. Milat olması için yeni bir dönemi başlatması gerekir. Her bir sabun köpüğü gibi sönüp gitmiştir; hiçbirinin devamı gelmemiştir; gelememiştir. Oysa belli bir program ve bir strateji çerçevesinde sürekli olabilse belki çok daha fazla etki yaratacak. Fakat biliyoruz ki olmuyor, olamıyor.
Gerek bireysel boyutta masonların gerekse kurumsal ölçüde Masonluğun kamuoyuna daha fazla açılması bir türlü gerçekleşemiyor. Gönül ister ki gerçekleşsin. Ancak bundan ötürü masonları kusurlu saymak olanaklı değildir. Koşullar ve olanaklar elverişli değil; bunu anlamak gerek. Burada yazmak, atıp tutmak kolay; iş yapmaya gelince zorluk orada...
Fakat bu işin zor oluşu, bu bakımdan masonları eleştirmeye engel değil.
Masonluk kolay değil, bedava değil. Olmamalı.