Teşekkür ederim işin siyasi boyutunda hemfikiriz tabi ama Newroz-Kürtçe-Farsça şeytan üçgeni hala aklınıza takılıyorsa son olarak şunu belirteyim. Tartışmayı mekanik bir hale getirelim ve sentezde buluşalım.
Newroz Kürtçe'dir ---- Tez
Hayır Farsça'dır --- Antitez
Antitez'in dayanak noktası, Kürtler'in de Newroz'un esas kahramanlarından olan Demirce Gawe'ye sahip çıkmasına rağmen bu mitosu bizlere en geniş şekilde ulaştıran Firdevsi'nin Şehname'de olayı açıkça Farslara dayandırması ve Fars kökenli Sasani Hanedanı'nın da Gawe'nin gömleğini sancak olarak kullanmasıdır.
Bu durumda benim dayanak noktamı çürütmeniz gerekir.
Ben size yardımcı olayım ve Firdevsi'yi sorgulayalım. Firdevsi bir Fars milliyetçisidir. Ayrıca yine Şehname'de anlattığına göre Rum, Fars ve Türk hükümdarlıkları aynı soydan gelir. Kürtler'in anlatılarında adı pek nadiren geçerken Dehhak'a karşı esas muzaffer kişi Feridun'dur. Bu Feridun'un üç oğlu olur Selm, İreç ve Tur. Selm, Rum ülkesini alır; Tur, Turan'ı ve İreç de İran'ı. Tur'un soyu 1449. beyitte belirtildiği üzere Türkler ve Çin'in yöneticileri olurlar. Kaşgarlı'nın naklettiğine göre Alp Er Tunga olarak bilinen Afrasiyab da Tur'un soyundandır.
Şimdi siz benim kaynağımı çürütmek adına, "Ne yani Altayik bir kavim olan Türkler ve daha da farklı olan Çinliler de mi İran soyundan? Bu mu sizin referans verdiğiniz Firdevsi?" diyebilirsiniz. Ben de bu savunmayı "Firdevsi Tur'u Türkler ve Çinliler üzerine padişah yaptığına göre demek ki orada halihazırda yaşayan bir kavim vardı ve bu kavim (Türkler ve Çinliler) o zamanlar Feridun'un hükümdarlığı altındaydı. Tur'un onlar üzerine padişah olması onlarla aynı soydan olmasını gerektirmez. Aynı aslen bir Arnavut olan Kavalalı Mehmet Ali Paşa'nın Mısır'da hükmetmiş olması gibi" diyerek savuştururum.
Ayrıca Firdevsi'nin taraflı anlatımına rağmen Sasaniler'in Gawe'yi ulusal kahramanları olarak görmesinin apayrı bir cephe olduğunu ve bu cephenin Firdevsi'nin sahih olmayışıyla çökmeyeceğini belirtirim. Kaldı ki çoğu Kürt mikromilliyetçisi de her zaman Şehname'yi referans gösterir, demek ki okumamışlar. Çünkü eserde Kürtler'in kökeni de açıklanıyor (tabi ki doğru olmayarak). Üstelik şöyle de bir ifade kullanıyor, aynen yazıyorum, internette Türkçe'si var mı bilemediğim için kitaptan geçiriyorum;
"Zamanla kimin nesi olduğu bilinmeyen bu gençlerin sayısı iki yüzü buldu
Ahçı her gün bir kaç keçi ve koyunu ovaya salar bunlara gönderirdi
İşte bugünkü Kürt kavminin aslı bunlardan türemiştir ki, bunlar mamur şehir nedir bilmezler
Bunların evleri çöllerde kurulmuş çadırlardan ibarettir. Kalplerinde hiç Tanrı korkusu yoktur."
Tabi ki saçma, taraflı bir anlatım ama hikayenin orijinalinde bırakın Demirci Gawe'nin Kürt halk önderi olmasını; Kürtler bu şekilde tasvir ediliyor.
Şimdi sizin bu Newroz mitosu hakkında daha eski ve güvenilir bir varyant bulmanız ve bunu bizimle paylaşmanız gerekir. Deliller üzerine fikirler değişebilir ama son durum bu. Bunun haricinde yaşasın halkların kardeşliği tabi fakat bu etimoloji ya da antropolojiiyle pek alakalı değil =) Firdevsi de zamanın yetenekli bir mikromilliyetçisiymiş işte, başımıza bunları sarmış =)
Bir de hatam var öncelerden: Sümerce bir Altay dili olarak değil henüz tam tanımlanamayan izole bir dil olarak kabul ediliyorken, peşinen Altay dili demişim. Yanlış olmamış belki ama doğru da olmamış.
Saygılarımla.