Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: IYILIK  (Okunma sayısı 2396 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Eylül 03, 2011, 08:43:13 ös
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 1811

Dün Masonluga Elestiriler basligi altinda bir yazi yazmistim ve bu yazimi söyle bir cümleyle bitirmistim.
En büyük hayalim ya bütün insanlarin mason olabilecekleri maddi ve manevi sevyeye ulasmalari veya dünyanin masonluga ihtiyac duyulmayacak bir güzellige kavusmasidir.

Konunun cikis noktasi Masonlar ve yaptiklari iyilikler ve benim deginmek istedigim genel anlamda insanlardaki iyiligin nereden geldigi (tabi devami itibariyla kötülügünde) idi.Öncelikle sayin Eureka"ya tesekkür ederim bana bazi kitaplar tavsiye etmis ama sanirim bunlar ingilizce ve bende ingilizce bilmiyorum, ve kendisi bana böyle bir baslik acmami tavsiye etmis ve akabinde birlikte inceleyelim demis, bende onun bu tavsiyesine uyarak bu basligi acmak istedim.Ben olayin asil kökünü atlayarak yani iyilik ve kötülügün kökenini, yani bunlarin nereden geldigi, Tanri tarafindanmi bize dogustan verildigi yoksa bizim bunlari sonradanmi ögrendigimiz filan, direkmen isin fiiline gelecem.
Iyilik kelimesi TDK Türkce sözlügünde söyle tanimlanir.
1. Iyi olma durumu
2. Karsilik beklemeden yapilan yardim, kayra, lütuf, kerem, ihsan, inaye.
3. Sagligi yerinde olma durumu.
4. Yarar veya elverislilik, nimet
Iyilik görmek: maddi, manevi yardim görmek
Devaminda ikinci aktarmami Orhan Hancerlioglu"nun Felsefe Sözlügünden yapacam.
IYILIK.Iyi olanin niteligi, kötülük kavraminin karsitidir. Iyi sözcügü türkce kökeninde yararli ve karli anlamlarini icerdigi gibi bonum sözcügü ile dilegetirilen Latince kökünde de zenginlik ve mal anlamlarini icerir.Bu etimolojik inceleme iyiligin temelinde özdeksel bir yararlilik yatigini gösterir. Nitekimterim toplumbilimsel tarih acisindan, insanlarin mallilarla, malsizlar"a bölünmesiyle ilerisürülmüstür. Platon(I:Ö: 429-347) Yasalar adli yapitinda söyle der:" ilkel toplumun kosullari bu toplumun insanlarini ticaret cabalarina zorluyacak kadar bozulmamisti. Yoksul degildiler ama zenginde olamazlardi, cünkü ne altin ne gümüs biriktirebilirlerdi. Bir toplumda ne zenginlik ne yoksulluk varsa o toplumda  iyilik ve kötülükte yok demektir. Cünkü böyle bir toplumda ne kendini üstün görme, ne haksizlik ne kiskanclik ve nede cekememezlik vardir. Bu cagin insanlari cok iyi kisilerdi, acik sözlü yumusak ve dogruidiler, onlara hic bir yasa gerekmiyordu." Platon"un da acikladigi gibi ttarihsel gözlem önce bir iyilik olarak beliren mallanmanin sonra kötülüge dönüstügünü ve bunun tepkisi olarakta acimak korumak ve yardim etmek anlamlarinda yepyeni bir iyilik belirdigini tanitlamaktadir.( aktarimlar burda bitti)

Tabi daha sonra Platon bu düsüncelerini daha ileriye götürerek iyiligi tanrisal bir kökene baglar.
Ben dün yazdigim cümleyi düsünürken Platon"un yazdiklarindan habersizdim ve daha sonra birazda utangacca ikimizinde yaklasik olarak ayni sonuca vardigimizi görünce birazda sevindim dogrusu. Yani iyiligin olabilmesi icin, tabi burda karsidan karsiya gecen yasliya yardimdan bahsetmiyoruz, bir esitsizligin ve özelliklede maddi bir esitsizligin olmasi lazim ve günümüzde zengin ülkelerin yoksul ülkelere yaptiklari "yardim ve iyiliklar" gözlerimizi yasarmaktadir.
Ve burada özellikle bir konuya dikkat cekmek istiyorum, özellikle iyiligin maddi kökenli olusuna kanit babinda, Masonlarin genellile yaptiklari iyiliklerden bahsederken hep yaptiklari okullari, hastaneleri, verdikleri burslari örnek veririz, ki bunlarin hepsi maddi seylerdir.
Son söz: bende diyorumki gelin birlikte öyle bir dünya yaratalimki Masonlara ve iyiliklerine gerek kalmasin.
Saygilar, sevgiler


Eylül 03, 2011, 09:09:30 ös
Yanıtla #1
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 1811

Sunuda özellikle belirtmek isterim, böyle bir sunumu veya siz adina ne derseniz, ilk defa yapiyorum, buyüzden konuya giris , gelisme ve sonuc bölümlari itibariyla yazimin cok kötü bir örnek olusturdugunu buliyorum bagislayin ama ögrenecem tabi deneye deneye :) :-[ :) :-[
saygilar


Eylül 04, 2011, 07:55:37 öö
Yanıtla #2
  • Mason
  • Orta Dereceli Uye
  • *
  • İleti: 243

Sayin Tij burada guzel bir konu acmis.

Benim iyilik anlayisim, sadece kotulukten kacinmak degil, aktif olarak iyilik yapmaktir.

Yani "kendine yapilmasini istemedigin seyi baskasina yapma" degil, "baskalarina, kendine yapilmasini istedigin seyi yap". Burada da kacinik degil bilakis etken bir tutum soz konusudur.

Iyilik, baskalarinin cikarlarini dusunmekle, kendi yararina olmasa da, baskalarinin amaclarina ulasmalarini ya da daha az aci cekmelerini saglamak icin didinmekle yapilir.

Yontulmamis, bencil, kendi ihtiraslarinin esiri olarak hayatini yasayan siradan insan icin, bu pratik bir tutum degildir. Masonlar icin biraz daha kolaydir.

Ancak iyilik yapan bir insan olmak icin Mason olmak tabii ki gerekli degildir. Zamaninda oldukca kucuk bir banliyo kasabasinda yasamistim. Birkac tane kilisesi olan, cocuklarin genelde dini egitim de veren orta-liselere gittigi, herkesin birbirini tanidigi ufak bir topluluktu. Orada gordugum dayanisma, insanlar arasindaki iliskiler ve birbirlerine davranis sekilleri hala aklimdan cikmaz. Iste oradaki insanlarin ezici cogunlugu kisiyi cileden cikaracak kadar iyiydi. Ama ne bir Localari, ne de aralarinda bir tane dahi Kardes bulunuyordu.

Ilginc sekilde, o modelin kucuk bir sehirde degil de tum insanlik kapsaminda hayat bulmasi da Masonlugun amaci olan Ulku Mabedinin ta kendisidir :)

Sevgi ve Saygilarimla,
Eureka
PS: Dikkati cekmek isterim, iyilik anlayisimin tanimini yaptim. Yoksa kendimi bu alanda basarili veya tatmin edici seviyede bulmuyorum. Boyle bir iddiam olamaz.
« Son Düzenleme: Eylül 04, 2011, 08:45:12 öö Gönderen: Eureka »
The mason square doth clear the air of folly and deception
The rule is straight, the angle clear, for greatness has direction


Eylül 04, 2011, 07:32:26 ös
Yanıtla #3

Tij, tavsiyen üzerine yazını okudum. :)

Benim iyilik anlayışım, "balık tutmayı öğretmek" üzerine kuruludur. Yani şunu söyleyeyim, birisine yaptığım iyilik eğer onu bana bağlıyorsa bu iyilik değildir. Bu durumda ben kurban o da asalak olmuş olur. Ben bitersem, o da biter.
Gerçek iyilik şudur : Başkasına yaptığın şeyler, onun "kendi ayakları üstüne basmasını" sağlayabilsin. Yani "balık" vermeyelim, balığı nasıl tutacağını gösterelim. Tabi ki, çok acil bir durumda biraz balık vermekte sorun yoktur. "Bağımlılığı" ortadan kaldırırsak, "iyilik" yapmışız demektir.
Böyle bir durumda ortaya şu soru çıkabilir: "O halde kimler iyiliğe layıktır?"
Cevabı şudur: Değişmeye ve "daha iyi insan" olmaya çalışan herkese iyilik yapılmalıdır.

 Ancak, gördüğü yardımlara rağmen değişmek istemeyen insana iyilik yapılmasını aslında "kötülük" olarak görüyorum. Çünkü, bu o kişiyi hazırcı bir karaktere dönüştürecek ve asla değişme isteği duymayacaktır... Çünkü onu siz taşıyorsunuz, yürümeye ihtiyacı yok ki... :)

Saygılarımla


"İsteyen yavaş gitsin, ister hızlı koşsun, arayan bulur. İki elinle isteğe sarıl; çünkü istektir iyi yola kılavuz olan."
Mevlana


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son Gönderilen:
0 Yanıt
1911 Gösterim
Son Gönderilen: Mart 30, 2015, 03:04:13 ös
Gönderen: Ömercan