Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: Fırsat Maliyeti  (Okunma sayısı 2119 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Eylül 18, 2015, 02:02:48 ös
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 2105
  • Cinsiyet: Bay
    • Masonluk ve Masonlar

Fırsat Maliyeti

Bir kararın fırsat maliyeti, o kararın alınmasıyla vazgeçilmek zorunda kalınan bir sonraki en iyi frısattır.

Örneğin bu akşam için dinlenme, eğlenme anlamında önümüzde dört seçenek olduğunu varsayalım. Tercih sırasına göre;

- Önemli bir futbol maçına gitmek
- Güzel bir konsere gitmek
- Sinemada iyi bir film seyretmek
- Evde oturup televizyon seyretmek

Bu akşam için seçimini yapacağımız tercih, diğer 3 alternatif tercihten vazgeçmemize neden olacaktır. Ancak buradaki tercihimizin, vazgeçtiğimiz tercihten daha kârlı olması gerekmektedir zira bir kararın fırsat maliyeti, o kararın alternatifinin seçilmesiyle elde edilen kârlı kazançtır. Bunu şu örnekle daha net açıklayayım;

Elimizde kullanılabilecek kaynak olarak;

- İş gücü
- 100 TL Sermaye
- Dükkan

Mevcut. Maliyet ve kazancımı ben, Dükkanımda 100 TL Sermaye ile iş kurarak sağlıyorum.Bu durumda yıllık kârım 25 TL oluyor. Ancak bunun yerine fırsat maliyetini düşünür ve alternatif seçenekleri değerlendirirsem, dükkanımı kiraya verip, 100 lirayı bankaya yatırıp, kendim de başka bir yerde işe girdiğim zaman kârım 45 TL oluyor. Bu durumda fırsat maliyetim bana en kârlı tercihimin 2.seçenek olduğunu söylüyor.

Netice olarak fırsat maliyeti, maliyet ve kazanç anlamında bize her zaman daha kârlı olan alternatifleri sunmaktadır.


Risus
Gnothi Seauton

Yaşamak, kendini adam etmektir. Zeka ve bilgiyi kullanarak, etinden, kemiğinden kendi heykelini yapmaktır. - Goethe


Ağustos 15, 2018, 11:35:54 ös
Yanıtla #1
  • Orta Dereceli Uye
  • **
  • İleti: 76
  • Cinsiyet: Bay

"iktisadi insan" kabulüne ve tektipleştirici iktisata karşı olsam da paylaşımınız konunun özünü net ve yalın bir şekilde açıklıyor.
Tebrik ederim. Bunun yanı sıra günümüz tüketicisinin davranışlarını anlamaya çalışırken "seçim paradoksu" dediğimiz çelişkiyi de izninizle eklemek isterim.
Günümüzde aynı tür ürünler/hizmetler için bile o kadar çok alternatif oluşturulmuştur ki, bu durum "iktisadi insan" kabulüne göre tüketicinin lehine gibi görünse de "nöro iktisat" ve "nöro pazarlama" gibi alanlarda görüldüğü gibi duygusal olarak zarar verebilen bir durumdur.
Satın alma eylemini gerçekleştirmeye hazır olan tüketici ayırdığı bütçeyle özellikleri birbirinden farklı 100 kitaptan (veya telefondan, veya bilgisayardan) yalnızca birini seçtiğinde geri kalan ve farklı ölçeklerde birbirinden üstün olan diğer 99 kitabın duygusal olarak fırsat maliyetini ödemiş olacaktır. Bu durum bize seçim yapmamanın veya alışverişten vazgeçmenin daha iyi bir karar olabileceğini düşündürür.
Seçim paradoksu olgusu günümüz insanının zaman yönetimine hatta eş seçimine dahi uygulanabilir.
Sn. Risus kadar anlaşılır bir dille yazabilmiş olmayı ümit ediyorum.
Saygılarımla.


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son Gönderilen:
6 Yanıt
4464 Gösterim
Son Gönderilen: Mart 27, 2012, 06:46:09 ös
Gönderen: gnothi