Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: Charles Darwin  (Okunma sayısı 48494 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Haziran 09, 2011, 01:29:09 öö
Yanıtla #60
  • Aktif Uye
  • ***
  • İleti: 667
  • Cinsiyet: Bay

Labarotuarda ,bir insanı 5 başlı yaparsak doğal süreçte evrim mi olmuş oluyor sayın AQUA. Buradan evrime nasıl atladınız. Doğal süreçte evrimden bahsediyoruz sanıyordum. ''Kap'' değilde ''kazan'' diyelim isterseniz... :)
Saygılarımla


Haziran 09, 2011, 01:40:31 öö
Yanıtla #61
  • Orta Dereceli Uye
  • **
  • İleti: 236
  • Cinsiyet: Bayan

Sn Hacamat,
Aynı dilde  konuşmuyoruz  sanırım.Teşekkür eder size  iyi  geceler dilerim.İnanın neye inanıp neye  inanmadığınız  kısmıyla ilgilenmiyorum.
Saygılarımla
AquA
Quoddam ubiquae, Quoddam semper, Quoddam ab omnibus, creditum est!


Haziran 09, 2011, 01:44:02 öö
Yanıtla #62

Evrim 3-5 yılda olur mu? Yoksa binlerce, belki milyonlarca yıl mı gerekir?

3 Milyon yıl önce yaşayan primatlar ile günümüz insanı aynı mı? Verilecek tek örnek ayakkabı ve üşümekse, onların ayakkabıları ve paltoları var mıydı? Kıllar döküldüğü için üşümeye başlamış olmayalım?

Acaba insanlar renk renk mi yaratıldı? Yoksa daha fazla güneş alan yerlerdekiler daha mı siyah? Norveçlinin birisi Somaliye giderse zenci olması kaç sene sürer?

10 senedir scuba dalış yapıyorum hala solungaçlarım çıkmadı... Demek evrim yalanmış!!!

Evrim ne demektir lütfen okuyun, öğrenin, anlarsanız sonra sorularınıza cevap verecek çok kişi var burada  Sn. Hacamat...
Bir kavramın tarihini bilmediğiniz sürece
Kavramın kendisini idrak edemezsiniz


Haziran 09, 2011, 01:46:21 öö
Yanıtla #63

"ne kadar anlatırsan anlat karşındakinin anladığı kadarsın"     mevlana
bu makalenin konuyu her yönden kapsadığına inanıyorum , inanılmaz güzellikte titizlikle konuya bir çok açıdan özellikle günümüzde en çok kafa takılan noktalar açısından bir çok örnekleme açıklanmıştır, mutlaka , ama mutlaka okunmalı

Evrimci Teorinin Sosyolojik Düşünce
Üzerindeki Etkileri ve Sosyobiyoloji
Yrd. Doç. Dr. Esra BURCU*
Özet
İnsan, yaşadığı biyolojik çevreden yararlanabilme çabasını diğer bireylerle sürdürdüğü sosyal ilişkiler çerçevesinde göstermektedir. Bu noktada biyoloji ve sosyoloji bilimlerinin birbirleriyle olan ilişkisi sergilenmektedir. 19.yy'da "Evrim Teorisiyle" bilimsel düşünceye yeni bir yön veren C. Darwin, sosyolojik düşüncenin gelişimi üzerinde de etkili olmuştur. Her iki bilim dalımn birbirleriyle olan ilgisinin, insanın biyolojik bir canlı olduğu kadar sosyal bir varlık olduğu gerçeğini kabul eden sosyobiyolojik yaklaşımla netleştiğini söylemek mümkündür. Bu anlamda, çalışmada, biyoloji ve sosyoloji bilimlerinin birbirleriyle olan ilişkisi, evrimci teorinin sosyolojik düşünce üzerindeki etkileri ve sosyobiyolojik yaklaşımın genel özellikleri üzerinde durularak incelenmek istenmiştir.
Anahtar KeHmeler:Sosyoloji,Biyoloji,EvrimTeorisi,Sosyobiyoloji

Key Words: Sociology,Biology, Theoryof Evolution,Sociobiology
* H. Ü. Edebiyat Fakültesi, Sosyoloji Bölümü, Genel Sosyoloji ve Metodoloji Ana Bilim Dalı Ö~tim Üyesi

._-Evrimci Teorinin Sosyolojik Düşünce Üzerindeki Etkileri ve Sosyobiyoloji
ı. Giriş
İnsan, biyolojik, fizyolojik, psikolojik v.b. özellikleri bünyesinde taşıyan ve bir sosyal çevrede diğer insanlarla etkileşim içinde bulunan bir varlıktır. Biyolojik bir birim olarak insan, diğer canlılarda olduğu gibi yaşayabilmek için çevresine uyma zorunluluğu içinde bulunmakta, hayatını devam ettirebilmek için bir yandan üzerinde yaşadığı fiziki çevre şartlarına uyma öte yandan ise içinde yaşadığı biyolojik çevreden yararlanabilme çabasını göstermektedir. İnsan bu çabayı, birlikte yaşadığı diğer bireylerle ilişkiler kurduğu ve devam ettirdiği sosyal hayat alanı üzerinde gerçekleştirmektedir.
Sosyal hayat alanı, sosyal yapıda cereyan eden sosyalolayların, insanlar arası ilişkilerin ve hareketlerin alanıdır. Sosyal hayat alanı içinde insanlar daimi olarak sosyal ilişkiler halinde bulunmaktadır. Buna göre, biyolojik bir varlık olarak doğan fert, sosyal hayat alanında ilişkiler ağı içinde yer alan, sosyal yapının ham maddesi olarak kabul edilmektedir (Nirun 1991). Bu sosyal yapı içinde fert, doğduğu andan itibaren sosyalizasyon sürecine maruz kalmaktadır. Sosyalizasyon süreci, ferdin içinde bulunduğu grubun veya toplumun davranış normlarını, değerlerini, örf1erini, adetlerini v.b. öğrenerek toplumun fonksiyonel bir üyesi halini alması gibi önemli bir işleve sahiptir. Böylece bir biyolojik varlık olarak doğan fert, sosyalizasyon süreci içinde çeşitli sosyal gruplara katılarak farklı roller ve statüler kazanmakta ve toplumsal ilişkiler ağı içerisinde bir sosyal varlık haline gelmektedir. Ancak, biyolojik bir varlıktan sosyal bir varlık haline geçen insanın, nesiller boyunca kalıtım yolu ile taşıdığı biyolojik özellikleri göz ardı edilmemelidir.
Biyolojik ve sosyal bir varlık olarak 'insan' üzerinde odaklaşan biyoloji ve sosyoloji bilimlerini birbirinden çok ayn iki bilim dalı olarak düşünmemek gerektiği bu noktadabelirginleşmekle birlikte her iki bilim dalının birbirleriyle olan ilgisi 'evrim' düşüncesinde de kendini göstermektedir.
19.y.y.'da ortaya koyduğu 'Evrim Teorisi' ile bilime yeni bir yaklaşım getiren Charles Darwin (1809-1882), 1859'da yayınladığı Türlerin Kökeni adlı eserinde, evrim teorisinin en önemli iki özelliğini 'en iyi uyum yapanın ayakta kalması' ve 'değişmenin basitten karmaşığa doğru olduğu' şeklinde belirtmiştir. Darwin'in zamanla kendi adı ile anılan 'Evrim Teorisi' fen bilimlerinde olduğu gibi sosyal bilimlerin de çeşitli dallarında etkili olmuştur.
Darwin'in Türlerin Kökeni adlı eserinde, evrim teorisinin temel varsayımları şöyle
özetlenebilir (Demirsoy 1984:471):
i-Canlılar ayakta kalabilmek için yaşam kavgası vermek zorundadırlar.
ii- İyi uyum yapabilecek özellikleri taşıyan canlıların çoğu yaşamlarını sürdürür. İyi uyum yapamayanlar ise ortadan kalkar.
iii- Çevre koşulları bir bölgeden diğerine değiştiği için özelliklerin seçimi her bölgede ve koşulda farklıdır. Canlılardaki varyasyonlar bu şekilde uzun süre saklanabilir ve yeterli bir zaman süreci içerisinde yeni türlere dönüşebilir..
Evrim teorisinin bu genel varsayımlanndan da anlaşılacağı üzere evrimi değişme ve gelişme süreci olarak kabul eden Darwin, evrimde en önemli gücün 'doğal seçim' olduğu üzerinde durmuştur. Canlının varolması için mücadele içinde olması gerektiği ve en iyi uyum yapanın hayatta kaldığı Darwin'in teorisinin en önemli kabulleridir. Aynca
Darwin teorisinde, en iyi uyum yapanın mutlaka en güçlü olarak kabul edilmemesi gerektiğini ve işbirliğine dayalı bir çevrede en iyi uyurnun en iyi işbirliği ile gerçekleştiğini kabul etmiştir.
19.y.y.' da Darwin'le birlikte şekillenen evrim düşüncesinin ilk çağlarda bazı filozoflann görüşlerinde yer aldığı bilinmektedir. Örneğin, doğa felsefecisi Thales, canlı olan her şeyin değiştiğini türlü biçimlere girdiğini kabul ederken, evreni boyuna akan bir süreç olarak gören Herakleitos başı sonu olmayan bir değişmenin hakim olduğunu ve yeryüzündeki tüm canlılann yeni şekillere doğruevrimleştiğini kabul etmiştir. Aristo da yaşadığı bölgedeki canlılan onlann gelişmişlik düzeyine göre sınıflandırma çabası içinde olmuştur (Gökberk 1985).
2. Evrimci Teorinin Sosyolojik Düşünce Üzerindeki Etkileri
Sosyolojide klasik organizmacı yaklaşımın en önemli temsilcilerinden biri olan Auguste Comte (1789-1856), matematik, astronomi, fizik, kimya, biyoloji ve sosyoloji olarak yaptığı bilim sınıflamasında, biyolojinin sosyolojiyi hazırlayan bir bilim olduğunu kabul etmiştir. Toplumun organik bir bütün olduğunu ve toplumdaki değişmenin bir hat üzerinde gerçekleştiğini belirten Comte, değişmede evrimci görüşün temelini atmıştır.
Ona göre, toplum yaşayan bir organizmadır ve organizmalann değişmesi gibi toplum da
değişmektedir. Sosyolojide, sosyal statik ve sosyal dinamik aynmı yapan Comte, bu sınıflandırmasını biyolojiden almış, sosyal statiğin, toplumun varolan koşullannı kapsadığını, sosyal dinamiğin ise toplumun değişen koşullannı incelediğini belirtmiştir. Sosyalstatiğin temelinde düzen varken, sosyal dinamikte esas olan unsur ilerlemedir. Sosyal dinamik, toplumun evrimi ve gelişimi ile aynı anlama gelen bir sosyal ilerlemeyi kapsamaktadır. (Timasheff 1967:123) Bir İngiliz sosyolog olan Herbert Spencer (1830-1903) ise, Darwinci evrimsel perspektiften oldukça fazla etkilenmiş ve biyolojik evrim süreçlerini topluma uygulamak istemiştir. Comte gibi toplumu yaşayan bir organizma olarak düşünen Spencer'a göre toplumlar ile yaşayan organizmalar yani sosyal organizmalar ile bireysel organizmalar arasında benzerlikler vardır. Buna göre, bireysel organizmalann büyümesi ve gelişmesi gibi sosyal organizmalar da büyür ve gelişir. Aynı zamanda bu tür büyüme ve gelişme,
toplum ve organizmalann kompleksliğini artınroHem bireysel organizmanın ve hem de
sosyal organizmalann yapılarında farklılaşmanın artması her ikisinin fonksiyonlannda
da farklılaşmayı artırmaktadır. Spencer bu tip benzerlikleri organizma ve topluma uygularken, bu iki yapı arasındaki farklılıkların oldu~unu da vurgulamıştır.
Evrimci Teorinin Sosyolojik Düşünce Üzerindeki Etkileri ve Sosyobiyoloji
şöyle özetlenebilir (Ritzer 1983:223): Spencer'a göre, organizmadaki parçalar bütünün yararı için varken toplumda ise bütün, sadece bireylerin yararı için vardır. Öte yandan organizmayı oluşturan parçalar, toplumu oluşturanlara oranla daha sıkı bir bütünü oluşturur. Son olarak ise, organizmanın bilinci bütünün bir küçük parçasında toplanırken,toplumda ise bilinç bireysel üyelere yayılmıştır. (Ritzer 1983:223)
Evrimi bir evrensel süreç olarak gören Spencer, Darwin'in biyolojik evrim teorisini bir sosyo-kültürel modele oturtmak istemiştir. Spencer'ın Principles of Sociologyadlı eseri, onun biyolojik ve sosyal evrim arasında yaptığı benzerlikleri ve farklılıkları kapsamaktadır. Spencer, toplumun evrim sürecinde değişmesi ve gelişmesi ile birlikte onun hem kendi içinde hem de dış çevreyle ilişkisinde uyuma yöneldiğini ifade etmiştir. Ona
göre, kompleks toplumlarda, toplumu oluşturan her bir unsurun fonksiyonları giderek
ihtisaslaşmaktadır (Bee 1974:46). Aynca, Spencer Darwin'in en güçlü olanın ayakta kalması şeklinde ifadelendirilen 'doğal seçim' (natural selection) yasasını toplumlara
uygulamak istemiştir. Spencer, biyolojik bir varlığın ayakta kalabilmesi için güçlü olması gerektiği gibi toplumların da varlığını koruyabilmesi ve sürdürebilmesi için en iyi
aletlere ve silahlara sahip olarak kendilerini yaşatma ve sürdürme çabasında olduklarını
belirtmiştir (Bee 1974:43-44).
Toplumların hayatında tıpkı canlı varlıklar gibi farklı dönemlerin varolduğuna inanan Oswald Spengler ise, toplumu bir organizma olarak kabul etmiş ve toplumların da
doğup, gelişip, öldüklerini belirtmiştir. Spengler (1973:17), insanlarla diğer canlı varlıklar arasındaki farkların, insanın 'yaşama tekniğinin' üstünlüğünden ileri geldiğini kabul
etmiştir. Ona göre;
'Kendine ait olan eli, silahı ve düşüncesiyle teçhiz edilen insan, bir yaratıcı olabilmiştir. Hayvanların bütün yaptıkları soy faaliyetlerinin sınırlan içinde kalmakta ve onların hayatlarını, hiç bir zaman
zenginleştirmemektedir. Buna karşılık insan denen yaratıcı hayvan,
yeryüzüne icatçı bir düşünce ve aksiyon bolluğu yaymıştır (Spengler 1973:52-53).'
Klasik organizmacılar arasında önemli bir yere sahip olan Emile Durkheim (1858-
1917) da toplumu organik bir bütün olarak görmüştür. Toplumsal sınıflamasını 'mekanik dayanışmalı toplumlar' ve 'organik dayanışmalı toplumlar' olarak yapan Durkheim' da toplumların homojenlikden heterojenliğe doğru geliştiği düşüncesi önemli rol oynamıştır. Zira, mekanik dayanışmalı toplumlar, az gelişmiş, toplumsal vicdanın hakim olduğu, organik dayanışmalı toplumlar ise, iş bölümünün hakim olduğu daha karmaşık
toplumlardır. En iyi uyumun en iyi iş bölümü ile gerçekleştiğini kabul eden Darwinci yaklaşımla benzerlik içinde Durkheim, iş bölümünün artmasıyla bireylerin topluma bağlandığını ve aynı zamanda emeğin de ihtisaslaşması ile bireyin daha da bağımsızlaştığım belirtmiştir (Truzzi 1971:133-143). Sosyal evrim, ilkel toplumlardaki mekaniksel dayamşmadan endüstrlel toplumlardaki organik dayanışmaya doğru bir hareketlilik şeklindedir. Durkbeim, ilkel toplumlarda, hakim olan kollektif vicdanın bu evrim sürecinde zamanla yerini organik dayanışmaya bıraktığım ifade etmiştir (Wallace 1974:20-22).
Spencer'ın ve dolayısıyla Darwin'in görüşlerinden etkilenen antropolog ve sosyolog Bronislaw Malinowski (1881-1955), kültürün öncelikle biyolojik gereksinimlerini karşılama amacına yönelik olarak ortaya çıktığını kabul etmiştir. Malinowski, cinsiyet ve açlık gibi biyolojik olarak belirlenmiş doğuştan gelen gereksinimler üzerinde durmuştur. Malinowski (Abrahamson 1990:25) 'ye göre karşılanmaları zorunlu olan bu dürtmer, kültürel ve sosyal örgütlenme değişkenlerine sınır getirirler. Daha farklı bir ifade ile, bir toplumda bu dürtüler için önlemler alınmalıdır. İnsanın beslenme, üreme ve sağlığını koruma gereksinimlerinden doğan sorunlar çözümlenmelidir. Böylece kültür temel insani gereksinimleri tatmin etmek için işleyişte bulunan kurumlar toplamıdır (Abrahamson 1990:25). Klasik organizmacı teorisyenlerin temel düşüncelerine zemin oluşturan evrim teorisi etkilerini çağdaş sosyolojik yaklaşımlarda da göstermiştir. Yapısal-fonksiyonalist yaklaşımın önemli bir temsilcisi olan Talcott Parsons (1902-1979), bir sistem olarak toplum analizi yapmak istemiştir. Parsons, sosyo-kültürel evrimin, organik evrimde de olduğu gibi basit biçimlerden gittikçe daha karmaşık biçimlere doğru ilerleyen bir farklılaşma olduğunu ifade etmiş, bu alandaki ilk kavrayışın tersine, evrimin tanımlanabilir
tek bir hat üzerinde olmadığını, her düzeyin farklı biçim ve tipleri içeren bir biçimde
ilerlediğini belirtmiştir (Poloma 1993:147). Yapısal-fonksiyonalizmin sibemetik tipini
betimleyen ve sistem teorisini sosyolojiye uygulayan Walter Buckley (1927) ise, toplumu alt sistemler grubu olarak görür. Bu alt sistemler, yapı ve süreç denge ve evrimden oluşmaktadır. Bu alt sistemlerin temelinde de biyolojik birey bulunmaktadır (Kinloch 1977:200). Darwin'in teorisinin ortaya çıkmasından yaklaşık dört asır önce yaşayan, evrim düşüncesini topluma uygulamaya çalışan ve sosyolojide klasik çatışmacı yaklaşım içinde
kabul edilen ünlü sosyologlardan biri de A. İbn-i Haldun (1332-1406)'dur. İbn-i Haldun (Martindale 1960: 131-132), toplumların değiştiklerini belirtmiş, insanların ve grupların özellikle göç yoluyla kurdukları etkileşimlerle evrimleştiğini ifade etmiştir. Toplumlar, göçebe halden doğal kanunların üstesinden geldikçe uzaklaşmakta ve yerleşik düzene geçmektedir. Toplumların bu evrimi bir mücadele-bir yaşam savaşı-sürecini
içermektedir. İbn-i Haldun ünlü eseri Mukaddime'de (1968:370-371);
'Herhangi bir devlet ve hükümetin idaresi kahır ve şiddete dayanır.Devlet idaresini ele geçirenler, ancak kahır ve şiddetle düşmanları Evrilnci Teorinin Sosyolojik Düşünce Üzerindeki Etkileri ve Sosyobiyoloji
nı yendikten ve diğer kavimler onlara boyun eğerek onların hakimiyetine baş eğdikten sonra, o devleti kurmuşlardır.' ifadesinde bulunmuştur. Buna göre o, değişmenin özüne çatışmayı koyarken insanların
her zaman doğa güçleri ile ve devamlılıklarını sağlamak için diğer insanlarla bir mücadele içinde olduğunu kabul etmiştir. çatışmayı toplumun bir gerçeği olarak kabul eden Marx, Park, Pareto gibi sosyologlar da toplumu bir bütün olarak görmekte ve toplumu tıpkı bir organizma gibi, kurumları ve yapısal düzenlemeleri ile bir sistem olarak ele almaktadırlar. Bu sosyologlar, sosyal yaşamı mütemadiyen biçimden biçime sokan değişme süreci ile ilgilenmişlerdir. Toplumdaki değişme, toplumun, temel maddi ihtiyaçları elde etmek için mücadele eden
ve bu amaçla birbirleriyle rekabet halinde olan gruplardan oluşmasına bağlanmaktadır.
çatışmacı yaklaşımda, Darwin'in 'yaşam mücadelesi verme' ve 'en güçlü olanın ayakta kalması' şeklindeki temel kabulleri etkili olmuştur. Zira, çatışmacı yaklaşımın temel
varsayımı, toplumda insanın ihtiyaçlarını karşılayacak kaynakların yetersiz olduğu şeklindedir (Zandin 1993:57-58). çatışma, sosyal yaşamın temel bir özelliği, toplum ise
parçaları birbirleri ile ilişkili bir sistemdir. Nitekim Marx, insanı, toplumda diğer insanlarla bir takım çıkar ilişkilerine giren ve bu ilişkilerin farkında olan bir sosyal hayvan
(social animal) olarak görmüştür (Bee 1977:33). Son olarak, çatışmacı yaklaşım içinde
bulunan birçok sosyolog, toplumların evrim süreci içinde çeşitli aşamalardan geçtiğini
belirterek, toplumların canlı organizmalar gibi dinamik bir yapı içinde devamlı değiştiklerini kabul etmişlerdir. Özellikle Dahrendorf, Mills, Coser gibi çağdaş çatışma teorilerinin temsilcileri, rekabet eden gruplar ya da çıkarların bir sistemini temsil eden toplumun değişmesinde, sosyal uyurnun ve sosyal evrimin daha fazla ilerlemesinde sosyal çatışmanın önemi üzerinde durmuşlardır (Kinloch 1977:245).
Sosyoloji teorileri içinde önemli yere sahip olan sosyal davranışçı teoriler ise, daha
çok birey ve bireyler arası etkileşimler üzerinde yoğunlaşmıştır. Mead, Cooley, Sumner,
Simmel gibi sosyal davranışçı yaklaşım içinde bulunan sosyologlar, toplumsal değişmeyi en küçük düzeyde bireye indirgemişler, toplumsal değişmede bireyin temel kişilik özellikleri üzerinde durmuşlardır. Bireyin bireyle ve toplumla olan etkileşiminde, bireyin kişilik özellikleri, duyguları, güdüleri en önemli unsurlarıdır. Örneğin, Simmel insanın içgüdüleri, Sumner insanın tabi yaradılışından gelen motivIeri üzerinde yoğunlaş-
mıştır. O, sosyolojiyi, toplumu kişiler arası düzeyde ele alan ve toplumun evrimsel kanunlarını inceleyen bir bilim dalı olarak kabul etmiştir. Sumner, Comte ve Spencer gibi
toplumun evrimsel kanunlarını ortaya koymaya çalışmış ve toplum yaşamı için gerekli
olan kuralın en uygun ve en güçlü olanın yaşamda kalması şeklinde olduğunu belirtmiş-
tir. Sumner insanın hayvan atalarından getirdiği bir takım içgüdülerin ışığı altında, insan soyunun sınama/yanılma ile grup davranış türlerini, alışkanlıklarını ve varolma savaşından başarı ile çıkmalarını sağlayan davranışlar geliştirdiğini ileri sürmüştür. Sumner, insanlık tarihini bireyler, sınıflar ve gruplar arasında sürekli bir savaş olarak görmüştür. Öte yandan Mead, insan ~vranışlarını, hayvan davranışlarından ayıran özellikler üzerinde yoğunlaşırken o, önemle insanın zihin kapasitesi ile kullandığı 'dil' üzerinde durmuştur (Ritzer 1983:293). Hayvanlar herhangi bir uyarıcıya dolaysız tepkiler göstererek yalın jestler yolu ile iletişim kurarlarken, insanlar bir içeriği olan yani çeşitli ki-
şilerin katıldığı bir içerik taşıyan dil sembolleriyle ve anlam taşıyan jest ve mimikler yolu ile iletişim kurmaktadırlar. Bu tür anlamlı jestler ya da semboller bireyin başkasından
beklediği tepkinin kendi içinde doğmasına, bir başkasının rolünü üstlenmesine başkaları gibi davranma eğilimine olanak vermekte, böylece 'sosyal benlik' oluşmaktadır (Coser ve Rosenberg 1964:101-104). Toplumu organik bir sistem olarak gören Simmel de
toplum tanımında evrim düşüncesinde yoğunlaşmıştır. Toplum, aralarında etkileşimin
olduğu bireylerden oluşan ve bireylerin işbirliği ve rekabet içgüdüsü ile toplumsal evrimin ortaya çıktığı çatışmanın yer aldığı bir yapıdır. Evrim, değişme ve çatışmanın kaçı-
nılmaz olduğunu belirten Simmel, bu süreçlerin temeline, gereksinme, nefret, kıskanç-
lık, istek ve özlemler gibi temel içgüdüleri koymuştur (Coser ve Rosenberg 1964:201).
3. Sosyobiyolojik Yaklaşınun Temel Özellikleri
Sosyolojinin biyoloji ile olan yakınlığı bu noktalarda kısaca özetlendikten sonra her
iki bilim dalının birbirleriyle olan ilgisini daha da netleştiren ve bu ilgi temeline dayalı
olarak sosyolojide alternatif yaklaşımlardan biri olarak ortaya çıkan sosyobiyolojinin
genel özellikleri şöyle ifade edilebilir:
İnsanın biyolojik bir yaratık olduğu kadar sosyal bir varlık olduğu gerçeğini kabul
eden sosyobiyolojik yaklaşımda, insan davranışının biyolojik temelini inceleme üzerinde odaklaşılmıştır. Bu yaklaşım içinde özellikle son yıllarda toplumu oluşturan fertlerin
biyolojik bir varlık olmasından ziyade onların sosyal davranışlarının biyolojik temeli
göz önünde bulundurulmuştur. Bu kavramı ilk kullananlardan ve sosyoloji ile ilişkisini
kuranlardan biri bir zoolog olan Edward O.Wilson'dır.
Edward O.Wilson'ın Sociology: The New Synthesis And on Human Nature (1978)
adlı kitabı insan davranışı üzerinde biyolojik etkilerin önemi ile ilgilenen ilk eser niteli-
ği taşımaktadır. Sosyobiyolojiyi, 'tüm sosyal davranış formlarının biyolojik temelinin
sistematik olarak incelenmesi' şeklinde tanımlayan Wilson, sosyobiyolojiyi, bütün organizmaları ve dolayısıyla insanı kapsayan melez bir disiplin olarak kabul etmiştir. Buna göre, sosyobiyoloji, bünyesinde davranış örüntülerinin bütününü naturalistik biçimde inceleyen etolojiyi, organizmaların çevresiyle olan ilişkilerini inceleyen ekolojiyi ve
bütün toplumların biyolojik özelliklerini inceleyerek genel prensipleri ortaya çıkarmaya
çalışan genetiği kapsayan melez bir disiplindir. Tanımdan da anlaşılacağı üzere Wilson,
sosyobiyolojiyi, bütün toplumu geniş bir mikroskoba yerleştirerek inceleyen bir bilim
181Evrimci Teorinin Sosyolojik Düşünce Üzerindeki Etkileri ve Sosyobiyoloji
olarak görmüştür (McCaghy 1985:37). Aslında Wilson'ın çalışması, hayvan topluluklarının özellikleri üzerinde yoğunlaşmıştır. Bu toplulukların yönetimi, ast-üst ilişkisi, ya-
şadıkları bölgelere ait kuralları ve atalarının özellikleri incelenmiştir. Wilson'ın çalışmasına benzer bir çalışma da sosyobiyolojik yaklaşımın temsilcilerinden sayılan Fox'un
çalışmasıdır. Fox, insanlar ve hayvanlar arasında benzerlikler ve farklılıklar üzerinde
durmuş, insanları hayvanlardan, onların kültürelolmaları açısından ayırmıştır. Fox'a gö-
re, insanlar yaşamlarını sürdürebilmek için zekalarını kullanan ve geliştiren, evrimselle-
şerek gelişen iki ayaklı canlılardır (Wallace ve Wolf 1991:347-348). Wilson ve Fox'un
çalışmaları, insan davranışının açıklanmasına farklı boyutlar getiren sosyobiyolojinin
gelişmesi açısından önemli sayılabilir.
Tüm sosyal davranışların biyolojik temellerinin olduğu ve bunların sistematik bir bi-
çimde incelenmesi gerektiği düşüncesine hakim olan sosyobiyolojik yaklaşımda
'gen'lerin önemi vurgulanmıştır. Sosyal davranışın biyolojik temelinin incelenmesinde
genlerin önemli rolü olduğunu belirten sosyobiyologlar, kendilerini herşeyin sebebinin
genlere bağlandığı ve herşeyin açıklanmasının genlerle yapıldığı determinist bir yakla-
şım içine sokmaktan da alıkoymaya çalışmışlardır. Onlara göre, sosyal davranışın biyolojik temelinde genler önemli rol almakla birlikte yaşanılan sosyal çevre de göz ardı
edilmemelidir.
Sosyobiyolojik yaklaşımda, öğrenmenin insan davranışlarında çok önemli bir yere
sahip olduğu kabul edilmiştir. Bu noktada genler üzerinde duran sosyobiyologlar, hayvanların ve insanların davranışlarında belirli bir evrimsel köken olduğu, bu canlılarda,
atalarından gelen yeni genlerle taşınmış olan ve giderek gelişmiş formlara doğru yönelmiş davranış şekillerinin bulunduğu kabul edilmiştir. Evrim sürecinde organizma ilerlerken zekanın gelişmişliği oranında öğrenilmiş davranışlarda da gelişme olmaktadır.
Ancak burada çevreye uyumun yapıldığı ve bu esnada davranış şekillerinde de uygun
biçimde değişmelerin olduğu unutulmamalıdır. İnsanların davranışlarının açıklanmasında biyolojiyi kullanma çabası içinde olan Wilson, insanın sosyal davranışlarının genetiksel olarak belirlendiğini varsaymıştır. Biyolojinin büyük oranda insanın öğrenme potansiyelini tanımladığını belirten Wilson'a göre, insan zihni basit anlamda, kayıt yapan
tecrübeleri birleştirip, özümseyen böylece davranışların kodlandığı boş bir alan değildir.
İnsan zihni, biyolojik olarak yani atalarından gelen genlere bağlı olarak belirli tecrübeleri kabul ederken diğerlerini reddedecek şekilde programlanmıştır (McCaghy 1985:37).
Sosyobiyolojik yaklaşımda, insan türünün evrimin bir ürünü olduğu ve bu süreç içinde nesilller arası bilgi aktarımının çok büyük oranının genler tarafından gerçekleştirildi-
ği kabul edilmektedir. Bu yaklaşım, genlerin toplum içinde çevre kadar önemli bir rol
oynadığını öne sürerek davranışın biyolojik bir kökene sahip olduğunu belirtmektedir
(Wallace ve Wolf 1991:348). Hayvanların ve insanların hayatta kalmak ve yaşamlarını
sürdürmek için en sık sergiledikleri davranış şekilleri üzerinde duran sosyobiyologlar,
182
---- --Esra BURCU
yüzyıllardan beri çoğalarak yaşamlarını sürdüren hayvanlar ve insanların genetik olarak
kodlanmış özellikleri ile aktüel davranışlarını kazandıklarını öne sürmektedirler. Zira,
günlük sosyal davranışların temelinde biyolojik faktörler-özellikle genler-bulunmaktadır. Sosyobiyolojik yaklaşıma göre, eğer bu davranışlar sosyal etkilerden uzak tutulursa
muhtemelen büyük değişiklikler göstermeyeceklerdir. Bu nedenle davranışların açıklanmasında hem biyolojik hem de sosyolojik faktörler üzerinde durulmalıdır (Hess, Markson ve Stein 1988:23).
Sosyobiyolojik yaklaşımda, Darwin'in 'doğal seçim teorisi' kullanılarak davranış
açıklanmaya çalışılmıştır. Daha önce vurgulandığı üzere bu teori hayatta kalabilmek ve
yaşamlarını sürdürebilmek amacıyla her canlının ki en başta insanın kendileri için faydalı kaynakları elde edebilmek için başarılı ve dengeli bir rekabete girme-rekabet içinde olma durumunu ifade etmektedir.
Doğal seçim teorisine göre, organizmanın anotimisi ve onun davranışı evrim süreci
içinde doğal ayıklanma yoluyla ortaya çıkmaktadır. Her davranışsal fenotip, çevresel şartlar ve genotip arasındaki etkileşimin sonucudur. Sosyobiyologlar, biyolojik faktörlerin ve
genetik etkilemelerin olası davranışlarının sınırını belirlediği şeklindeki görüşün aksine,
bu sınırların ve davranışsal eğilimlerin evrim sonucu ortaya çıktığını kabul etmektedirler.
Onlar, doğal seçim şartları içinde davranışlarının özelliklerinin neler olduğunu anlamak
gerektiğini belirtmişlerdir. Sosyobiyolojik yaklaşımda, kültür, çevreyi kapsayan bir bü-
tündür. Kültür, biyolojik evrimden ayn düşünülmemelidir. Zira, kültür biyolojik çevre dı-
şında gelişse de onunla içiçe ve kaynaşmış bir biçimde yer almaktadır. Doğal seçim teorisinde değişen şartlara uyum ve kültürel geleneklerin gelişmesi üzerinde odaklaşılmıştır.
İçgüdüsel davranışların, genetik materyallerin değişmesine oranla kültürel gelenekler daha yavaş değişmektedir. Kültürel aktivitelerin geliştirilmesinde, beyninizekanın kullanılması, geliştirilmesi ve bunun nesilden nesile aktarılması önemlidir. Daha açık bir ifade ile,
sosyobiyolojik yaklaşımda, kültürün gelişmesi doğal seçim süreci içerisinde yaşamını devam ettirme amacında olan insanın beynini/zekasını kullanmasına ve zihinsel faaa1iyetlerini geliştirmesine bağlıdır. Örneğin, insan kendi kültürüne mal ettiği birçok maddi kültür
unsurlarını, zekasını kullanarak kendisine faydalı olması amacıyla üretmiştir (Wallace ve
Wolf 1991:348-349). Darwin'in doğal seçim teorisini insan davranışının açıklanmasında
sosyolojik ağırlıklı olarak bu şekilde yorumlayan sosyobiyologlar, biyolojik ağırlıklı olarak bu teoride kabul edilen en önemli gerçeğin hayatta kalmada ve yaşamın sürdürülmesinde temel birimin 'gen' olduğunu vurgulamışlardır. Zira, genlerin en önemli özelliği
kendi kendine üretme, çoğaltma gücüne sahip olmasıdır. Yaşamını sürdürmesinde önemli bir roloynayan gene sahip bir organizma, taşıdığı gen sayesinde derece derece/yavaş
yavaş yayılacaktır. Böylece ilk kuşaktan son kuşağa kadar genler bir miras gibi taşınacaktır. Organizma taşıdığı genler sayesinde çoğalacaktır.
Son yıllarda sosyal bilimciler kendi disiplinlerini sosyobiyolojik yaklaşımla bütünleştirid çabalar sarfettikleri çalışmalar yapmışlardır. Sosyal bilimciler kültürün ve kül-
183Evrimci Teorinin Sosyolojik Düşünce Üzerindeki Etkileri ve Sosyobiyoloji
türel evrimin açıklanmasında Neo-Darwinist kavramları kullanmayı denemişler ve sosyal yaşamın sınırlarını belirleyen ve düzenleyen biyolojik ve çevresel faktörlerin açıklanması üzerinde yoğunlaşmışlardır. Biyolojiyi ve sosyolojiyi, sosyobiyoloji içinde bir
senteze oturtmak isteyen en önemli temsilcilerden biri sosyolog Alice Rossi ve diğeri
psikolog ve istatistikçi olan Donald Campbell'dir.
D.Campbell, doğal seçim teorisinin kültür içinde geçerli olduğunu belirterek, kültü-
rün evrimsel uyumun bir ürünü olarak yığılmalı biçimde geliştiğini ifade etmiştir. Buna
göre insan toplumu, biyolojik ve kültürel evrimin bir sonucudur. Campbell, tüm bu dü-
şüncelerini 'ikili miras teorisi' ile açıklamak istemiştir. Ona göre kültürel ya da sosyal
evrim, güçlü olanın hayatta kaldığı, doğal seçimin devamlı olduğu biyolojik evrim sü-
recinde, genetik rekabetin bir sonucu olarak ayakta kalan ferdin bencil isteklerine, eğilimlerine karşı ortaya çıkan bir evrimdir (Wallace ve Wolf 1991:356-357). A.Rossi ise,
1983'te Americen Sociological Association dergisinde yayınladığı makalesinde, aile
sosyolojisi ile ilgili hiçbir teorinin insanın atalarının açıklanması ve tanımlanmasında
yeterli olmadığını belirtmiştir. Rossi, özellikle aile sosyolojisi ile ilgili teorilerin sosyolojik ve biyolojik durumları bütünleştirici yönde olması gerektiğini belirtmiştir. Rossi
(Wallace ve Wolf 1991:359), insanların çoğalması ve çocukların yetiştirilmesi konularında biyolojik ve sosyolojik durumların bir sentezinin yapılabileceğini önemle vurgulamıştır. Sosyobiyolojik yaklaşım içinde aile ile ilgili çalışmalarında Rossi, cinsiyet üzerinde durmuş, sosyal davranış, tecrübe, üreme ve cinsel kimlik arasındaki kompleks iliş-
kiler ve değişme üzerinde durmuştur. Rossi cinsler arasındaki davranış farklılıklarını
kültürel belirleyicilere bağlı olarak açıklamanın tek başına yeterli olmayacağını belirterek biyolojik belirleyiciler üzerinde de durmak gerektiğini ifade etmiştir. Örneğin, ergenlik çağında bireyin başkalarındana farklı belirli davranışlarda bulunmasında hormonların rolü büyüktür. Genç erkeklerde 'testosterone' denilen erkeklik hormonu ile
saldırganlık arasında yüksek bir korelasyon bulunmaktadır. Hormonlar, bireyin (ergenin), çevresine, ailesine, topluma yönelik davranışlarının uyumluluğunun belirlenmesinde en önemli biyolojik faktörlerden biridir. R.D.Alexander ise (Büyükdura 1987:33-34),
Evolutiön, Human Behavior And Determinism (1976) adlı çalışmasında, insan topluluklarında görülen çeşitli aile yapılarının biyolojik uyum prensibine uygun olarak biçimlendiğini belirtmiş ve akraba evliliğinin belirlenmesindeki faktörler üzerinde durmuştur.
Diğer sosyobiyologlar gibi o da, her sosyal davranış biçiminin birey seçimi ile biçimlenmiş genlerden kaynaklandığına inanmıştır. Öte yandan Wilson da (McCaghy 1985:37-
38), sapan davranışların açıklanmasında biyolojiyi kullanma çabası içine girmiştir. Wilson, sapan davranış formu olarak ele aldığı incest'i (fücur'u) sosyobiyolojik yaklaşım
içinde açıklamak istemiş ve daha çok bu tip bir sapan davranışta bulunmanın toplum için
ve insanlık için yaratacağı sonuçlar üzerinde durmuştur. Wilson, sosyobiyolojik açıklamasında, incest sonucu bebek ölüm oranlarının yükselmesi, zihni ve fiziksel özürler gi-
184
--~Esra BURCU
bi genetik bozuklukların ortaya çıkacağını ifade ederken, incest'e karşı kültürel nefretin
varlığını ve bu tür sapan davranışı engellemek için toplum tarafından ortaya konulan
yaptırımları da göz ardı etmemiştir. Ancak yine de Wilson, incest'in doğurduğu sonuç-
ların, bu davranışla ilgili toplumsal yaptınmıarın ortaya çıkmasında önemli rol oynadı-
ğını vurgulamıştır. Wilson, incest'ten kaçınmanın gelecek nesillere bir çok genin bozulmadan geçmesini sağlama ve böylece fertlerin genetik kabiliyetlerini koruma gibi
önemli sonuçlar oluşturacağını kabul etmiştir.
Yukarıdaki açıklamalara paralelolarak sosyobiyolojinin temel kabullerini şöyle
özetleyebiliriz (Akan 1990:2-3): Sosyobiyolojik yaklaşıma göre, Darwin'in doğal seçimine dayanarak insan davranışları ve sosyal organizasyonun belli yönleri uyarlanmayla
gelişmiştir. Darwin'in hayvanların fiziksel biçimlerinin uyarlanmasıyla ilgili evrim kuramı insan davranışlarının açıklanmasında kullanılmıştır. Diğer taraftan sosyobiyologlar, cinsiyet farklılıklarının farklı üreme stratejileri ve davranışlar yarattığını kabul etmişlerdir. Bu açıdan sosyobiyolojik yaklaşım, tüm sosyal olaylar özellikle sosyal roller
temeline biyolojik kabulleri koymuştur.
4.S0DUÇ
Sosyolojik düşüncenin gelişmesinde bir bilim dalı olarak biyolojinin etkileri göz ardı edilemez. Özellikle C.Darwin'in "Evrim Teorisi" sosyal hayattaki insan ilişkilerini
açıklamaya çalışan klasik ve çağdaş sosyolojik yaklaşımların şekillenmesinde önemli
roloynamıştır.
Sosyal bilimlerle biyolojinin bir bütünlüğü olarak ifade edilebilen sosyobiyoloji, temelde insan davranışlarını çeşitli biyolojik ve sosyal faktörlere bağlı olarak açıklama çabasında olmuştur. İnsan davranışlarını açıklamada zaman zaman biyolojik, zaman zaman
da sosyal faktörlere ağırlık vererek teoriler geliştiren sosyobiyologlara yukarıda çeşitli örnekler verilmiştir. Biyolojik ağırlıklı teoriler içinde evrim sürecine, genlere, genetik farklılıklara, nerofizyolojik faktörlere (hormonal denge, vitamin dengesi, beynin fonksiyonları gibi) önem verilerek insanların davranışları açıklanmaya çalışılmıştır (Mednick, Fox,
Wilson' ın teorileri gibi). Öte yandan sosyal olgular ve sosyal davranışlar biyolojik faktörler göz ardı edilmeden sosyal faktörlere (kültür, sosyal çevre, sosyal değişme, sosyal iliş-
kiler gibi) ağırlık verilerek açıklanmak istenmiş (A.Rossi, Campbell, R.D.Alexander'ın
teorileri gibi), insanların ne tip toplumlarda nasıl yaşadıkları, birbirlerini nasıl etkiledikleri
ile ilgili konularda biyolojik faktörlerin önemi ortaya konulmaya çalışılmıştır. Sosyobiyoloji özellikle sosyal faktörlere ağırlık veren teorilerde sosyolojinin ve biyolojinin bir sentezi olarak belirginleşmiştir. Son olarak, sosyolog Hess, Markson ve Stein'ın (1988) belirlemeleri ışığında sosyolojik yaklaşım ile sosyobiyolojik yaklaşım arasındaki temel farklılığın ifade edilmesi sosyobiyolojik yaklaşımın daha da netleşmesi açısından önemlidir.
Her iki yaklaşım arasındaki temel farklılık 'her toplumun varlıgını devam ettirebilmesi
185Evrimci Teorinin Sosyolojik Düşünce Ozerindeki Etkileri ve Sosyobiyoloji
için üyelerinin çiftleşmesi ve çocuklara sahip olması gerektiği' gerçeğini ele alış biçiminde yatmaktadır. Bir sosyobiyolog insanların çiftleşme ve üreme davranışının temeline iç-
güdüsel bir zorlanmanın varlığını koymaktadır. İnsanlar ve onların genleri başarılı bir şekilde çoğalmakta ve bu tür davranma eğilimi insanlarda giderek artmaktadır. İnsanların
üreme davranışlarının temelinde onları genetik olarak çoğaltmaya yönlendiren içgüdü yatmaktadır. Bir sosyolog ise, insanların çiftleşme ve üreme davranışlarının sosyal nedenlerini ortaya koymak çabasındadır. İnsanların çocuk sahibi olma ve onları yetiştirme davranışının temelinde insanın içinde yaşadığı grubun ve toplumun devamlılığını sağlama amacı yatmaktadır. Zira, böyle bir davranışla topluma/gruba yeni üyeler katılmakta, toplumun
ve kültürün devamlılığı ve bütünlüğü sağlanmaktadır.
KAYNAKLAR
1. AKAN, V. (1990), "Sosyobiyoloji: İnsan Davranışlarına İlişkin Biyolojik Belirlenirnci Kuramların
Modem Yorumu", ç.Ü. Eğitim Fak. Dergisi, Ocak, sayı-no:3, cilt no:1, 1-7, Adana.
2. ABRAHAMSON, M. (1990), işlevselcilik, çev. Nilgün Çelebi, S.Ü. Yayınları, Konya.
3. BEE; RL. (1974), Patterns And Processes, The Free Press, New York.
4. BÜYÜKDURA, M.O. (1987), "Sosyobiyoloji:Genlerimiz Yazgımız mı?", Bilim Ve Sanat Dergisi, Ocak, sayı:73, 31-40, İstanbuL.
5. COSER ve ROSENBERG, (1964), Sociologica1 Theory, MacMillan Comp., New York.
6. DEMİRSOY, A. (1984), Kalıtun Ve Evrim, Meteksan Yay., No: 11, Ankara.
7. GÖKBERK, M. (1985), Felsefe Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbuL.
8. HES S , MARKSON ve STElN, (1988), Sociology, MacMillan Comp., New York.
9. İBN-İ HALDUN, A. (1968), Mukaddime, ÇevZakir Kadiri Ugan, Milli E~itim Basımevi, İstanbuL.
10. KINLOCH, G. (1977), Sociologica1 Theory: Its Development And Major Paradigms, McGrowHill Comp., New York.
11. MARTıNDALE, D. (1960), The Nature And Types OfSociologica1 Theory, Houghton Mifflin
Comp., Boston.
12. McCAGHY, C.H. (1985), Deviant Behavior: Crime, ConOict And Interest Groups, Coller
MacMillan Pub., London.
13. NİRUN, N. (1991), Sistematik Sosyoloji Yönünden Sosyal Dinamik Bünye Analizi, Atatürk
Kültür Merkezi Yay., Ankara.
14. POLOMA, M. (1993), Ç~daş Sosyoloji Kuramları, Çev.Hayriye Erbaş, Gündo~anYay., Ankara.
15. RITZER, G. (1983), Sociologica1 Theory, Alfred Knoph Ine., New York.
16. RITZER, G. (1990), ''The Current Status of Sociological Theory:The New Syntheses", Frontiers
of Social Theory, Ed. G.Ritzer, Columbia Un.Press, New York.
17. SPENGLER, O. (1973), İnsan Ve Teknik, Çev. Kamil Turan, Töre-Devlet Yay., Ankara.
18. TIMASHEFF, N. (1967), Sociological Theory: Its Nature And Growth, Random House, New
York.
19. TRUZZI, M. (1971), Sociology, Random House, New York.
20. WALLACE, R. ve WOLF, A. (1991), Contemporary Sociological Theory, Prentice Hall, New
Jersey.
21. ZANDIN, J. (1993), Sociology, Mc Grow-HiIl Inc.,Toronto.

sevgiler...saygılar...
yenilmek te iyidir, mühim olan her seferinde yenilsende , daha iyi olarak yenildiğini bilmektir


Haziran 09, 2011, 02:08:22 öö
Yanıtla #64
  • Aktif Uye
  • ***
  • İleti: 667
  • Cinsiyet: Bay

sayın sahnesarsan yazınızı geç saatde okuyamam fakat okuduğumda öğreniceğim.
Sayın Mustafa Kemal, ben hiç demedim ki ''10 sene 5 sene'' bende milyon sene dedim hep.
Pigment hücreleri sayesinde kararmak mümkün, kızarmakda mümkün. insanın ten değiştirmesi ''tür'' değiştirdiği anlamına gelmiyor sanırım. Kıllarda azalmada insanın türünün değiştiğine bir örnek olamaz. Bir insanı doğal ortama salın 30 sene sonra yanına gidin ''bu da kim'' dersiniz. burun kılları bile dudağına yapışır. İlk insana döner. Bu durumu gördüğümüzde o insan evrim geçirdi mi diyeceğiz?
Sonuçta ben bilgi öne sürmüyorum. dediğinizle alakalı mantık yürütüyorum. Bilgiyi ortaya koyun bakalım bende merak ediyorum nasıl tür değiştirdiğimizi.
Saygılarımla


Haziran 09, 2011, 02:11:41 öö
Yanıtla #65

Evrim tür değiştirmek değildir. Tür değiştirmek evrim değildir........
Bir kavramın tarihini bilmediğiniz sürece
Kavramın kendisini idrak edemezsiniz


Haziran 09, 2011, 02:20:23 öö
Yanıtla #66
  • Aktif Uye
  • ***
  • İleti: 667
  • Cinsiyet: Bay

Evrim teoriside demek ki ''evrim'' geçirmiş, bize üniversitede edebiyat öğretmenimiz ''insanlar maymun soyundan geldi'' derdi... ne biliyim?
Her yerde böyle söyleniyor. Tamam, benim itirazım yok .Peki evrim ne ?

Meyerse, benim dediğim kadar bir evrimmiş... ''serçe parmağın ufalması'' vs eğer buysa beni neden üzdünüz tüm gece...

Herkeze iyi geceler.
Saygılarımla


Haziran 09, 2011, 02:22:46 öö
Yanıtla #67

Primat nedir bilmeyenler anlasın diye söylenebilir....

Okuyun, anlarsanız tekrar konuşalım, bu saçmalıktan ben çok sıkıldım...
Bir kavramın tarihini bilmediğiniz sürece
Kavramın kendisini idrak edemezsiniz


Haziran 09, 2011, 02:27:37 öö
Yanıtla #68

yukarıdaki makale sanırım bir hayli açıklayıcı
sevgiler...saygılar....
yenilmek te iyidir, mühim olan her seferinde yenilsende , daha iyi olarak yenildiğini bilmektir


Haziran 09, 2011, 02:32:04 öö
Yanıtla #69

Kimileri bilgiyi mangal kömürü sanıyor Sn. sahnesarsan, yormayın siz de kendinizi bence :)
Bir kavramın tarihini bilmediğiniz sürece
Kavramın kendisini idrak edemezsiniz


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son Gönderilen:
1 Yanıt
3524 Gösterim
Son Gönderilen: Şubat 08, 2010, 12:20:58 öö
Gönderen: Isis
0 Yanıt
2995 Gösterim
Son Gönderilen: Ocak 30, 2011, 12:03:14 ös
Gönderen: ozkann
53 Yanıt
15663 Gösterim
Son Gönderilen: Eylül 07, 2012, 09:04:41 ös
Gönderen: Masor1976
27 Yanıt
11114 Gösterim
Son Gönderilen: Ekim 14, 2018, 11:00:12 öö
Gönderen: Novayst
0 Yanıt
2312 Gösterim
Son Gönderilen: Ocak 22, 2013, 10:05:42 ös
Gönderen: asimov
0 Yanıt
3751 Gösterim
Son Gönderilen: Ocak 22, 2013, 11:04:23 ös
Gönderen: asimov
1 Yanıt
2637 Gösterim
Son Gönderilen: Ocak 22, 2013, 11:33:15 ös
Gönderen: NOSAM33
0 Yanıt
3817 Gösterim
Son Gönderilen: Ocak 23, 2013, 08:52:49 ös
Gönderen: asimov
1 Yanıt
2767 Gösterim
Son Gönderilen: Ocak 24, 2013, 07:23:29 öö
Gönderen: ceycet
0 Yanıt
1522 Gösterim
Son Gönderilen: Şubat 19, 2015, 12:11:30 öö
Gönderen: Risus