Üniversiteyi bitirirken yaptığım Yabancı Okullarda Okuyanların Yabancı Mallara İlgisi konulu tezimin Yöntem, Bulgular, Tartışma ve Sonuç bölümlerini buradan sizlerle paylaşmak istiyorum. Malesef sekiz sene evvel yapılmış bu araştırmanın bilgisayar kaydı elimde olmadığından elimdeki çıktıdan klavyeyle yazmak zorundayım. Benim parmaklarıma sizin gözlerinize kuvvet
YÖNTEM
Araştırmanın amacı yabancı okullarda orta öğretim görerek mezun olan yada okumakta olan kişilerin, almış oldukları yabancı kültürün tüketici davranışlarına olan etkisini araştırmaktır. Bu amaçla yabancı bir kültürü ve lisanını erken yaşlarda öğrenen tüketicilerin Türk mallarına ve yabancı mallarına olan tutum ve düşünceleri karşılaştırılarak değerlendirildi.
Bu amaçla kartopu yöntemi kullanılarak toplam altı kişi belirlenmiştir yabancı okullarda orta öğrenimini tamamlamış olan 22 ila 43 yaşları arasında ki ikisi kadın ikisi erkek olmak üzere toplam dört kişi seçilmiştir. Yirmi altı yaşındaki bir kadın ve bir erkek de kontrol grubu olarak seçilmiştir.
Araştırmanın temel yöntemi olarak derinlemesine mülakat yöntemi kullanılmıştır. Görüşmecilerle yüz yüze görüşülmüştür. Görüşmeler ortalama bir saat sürmüştür. Görüşmecinin izni alınarak ses kayıt cihazı kullanılmıştır. Daha önce tespit olunan soru listesi ışığında yöneltilen sorular bir sohbet ortamı çerçevesinde karışık olarak sorulmuştur.
Sonuçlar hem görüşmecinin vermiş olduğu bilgiler arasında hem de çapraz analiz yöntemiyle tüm görüşmecilerden alınan bilgilerin kıyaslanmasıyla ortaya konulmuştur. Bu arada görüşmecilerin yapmış olduğu imla hataları düzeltilmiş argo sözcükler yerine düzgün Türkçe'deki karşılıklarıyla değiştirilmiştir.
BULGULAR
Görüşmecilere sohbetin başlarında yöneltilen "Bir malı alırken en çok nelere dikkat edersiniz?" sorusuna yanıt olarak dört görüşmeci öncelikle kalitenin önemli olduğunu söylemiştir. İkisi markanın önemli olduğunu belirtirken bir tanesi markaya hiç önem vemediğini "Pazardan bile alırım..." diyerek vurgulamıştır.
Bir malın kendisine vermek istediği imajın onları etkileyip etkilemediği sorulduğunda 3 kişi imajın satın alma davranışını etkilemediğini belirtmiş hatta bir görüşmeci "Ben çok ünlü birinde bir ürünü gördüğüm zaman onu özellikle almak istemiyorum çünkü böyle bir ürünü aldığım zaman Kızılay dağıtmış gibi herkeste oluyor..." şeklinde fikrini kesin bir dille beyan etmiştir.
Dört görüşmeciden sadece biri ismi hoşuna giden ürünler arasında yerli bir ürünün adını zikretmiştir.
Başarılı yada ünlü birinin hangi malları kullanması gerektiğine yönelik bir soruda kontrol grubu yerli ve yabancı markaları karışık olarak sayarken yabancı okul mezunu olanlar tamamen yabancı markaları tercih etmişlerdir. Hatta bir görüşmeci "Mehmet Emin Karamehmet giyimine çok özen gösterir zaten hep yurt dışından giyinir" diyerek bu konudaki tavrını ortaya koymuştur.
Yazmak istediğimin henüz yüzde yirmi kadarını yazabildim. Ama konu ağır kolay okumanız için burada kesiyorum bir dahaki sefere kaldığım yerden devam edeceğim.