2,5 yıl jöncesinden kalma bir konu yine gündeme getirilmiş. Getiren Sayın vitriol.
Bunu yeniden gündeme getirirken, bana sanki bu konu üzerindes yapılmış tartışmalara hiç yüz vermemiş gibi geldi. Çünkü Masonluğun bir topluluk olarak kendi içindeki eşitsizlik kavramı değerlendirmesi biraz farklı.
Biz de şimdi Sayın vitriol gibi yaparak, onun dediklerine bakalım.
Sayın vitriol'ün burada "bizim obediyans" dediği, herhalde Özgür Masonlar Büyük Locası olsa gerek.
O obediyansta ırk ayırımı ya da inanç ayırımı yok da Hür ve Kabul Edilmiş Masonlar Büyük Locası'nda ya da Kadın mason Büyük Locası'nn var mı?
Hür ve Kabul Edilmiş Masolar Büyük Locası, ilke olarak kadın masonları localarının toplantılarına mason niteliğiyle kabul etmez. Bunu biliyoruz. Özgür Masonlar Büyük Locası, tüzütklerinde herhangi bir aykırılık olmamasına karşın bugüne dek kadın üye almamıştır; kadın masonları localarına konuk olarak kabul eder; bunu kabul etmeyen birkaç locası da vardır; bunu da biliyoruz. Kadın Mason Büyük Locası'nın üyeliğine de, yine kesin bir tüzük aykırılığı olmamasına karşın erkekler alınmaz; sadece her masona kapıları açıktır, bunu da biliyoruz.
Bunlar ayırımcılık mı oluyor?... Bana göre hayır. Irk ya da din ya da cinsiyet söz konusu olunca ayırımcılık, belli birinden olanların Masonluğunu kabul etmemek biçiminde söz konusudur.
Bu uygulamalar, Masonluğun örgütsel yeğlemeleridir; kendi içindeki eşitsizliğin (varsa) örnekleri değildir.
Sanırım Sayın vitriol, kendi tanımında biraz toleranssız bir tutum izliyor. Oysa bildiğimiz, Özgür Masonlar Büyük Locası'nda tolerans ilkesine, sadece kağıt üzerinde değil uygulamada da çok önem verildiğidir. Yanılıyor muyuz?
Sayın vitriol, kardeş sofralarında bu konuyu dile getirdiğini ama kendince ilerleme kaydedemediğini söylüyor. Elbette. Kişinin anlayışsız ve katı bir tutum takınırken bulunduğu ortamda başkalarından anlayış beklemesinin ne denli haklı olduğu tartışılabilir. Üstelerse, saygıdeğer üstat yani üstad-ı muhterem konuyu çekiçaltı yapacağını söylüyormuş. Sanmam; öyle demiyordur. Çekiçaltı terimi kardeş sofrasında değil, mabette geçer. Bu da öyle kafana çekiçle vururum falan gibi bir anlama gelmez; çok güzel bir simgesel anlamı vardır.
Ben bunların Türkiye'de Özgür Masonlar Büyük Locası'nda olabileceğini sanmıyorum. Acaba baştan böyle bir varsayım ile yanlış mı yaptım. Belki de Sayın vitriol, bir başka ülkede, bizim bilmediğimiz bir obediyansın üyesidir; öyle ya adını vermemiş. O zaman, söü edilen o obediyansın Masonluğun geleneklerini ve yöntemlerini kendine göre biraz farklı belirlemiş olduğu gibi bir yorum yapabiliriz. Doğrusunun ne olduğunu bize Sayın vitriol söyler, dilerse...
Ancak Masonluktaki cinsiyet ayırımsızlığı sadece ve yanlızca gerek kadın gerek erkek üye alan yani karma localar ile sağlanabiliyorsa, şayet bunun tek ölçüsü bu olarak benimsenirse, isteyen gider öyle bir loca kurar. Zaten dünyanın birçok ülkesinde hatta Türkiye'de bile karma localar da vardır.