Bilgileri kulaktan dolma ve gunumuzde sapmıslık icindekileri onaylamak yerine arastırıp irdelemeyi tercih ederim.inanclarda algılarla olusmus gerceklerdir.algı degistikce gercek degisir,bilincin degismistir cunku Kuran icin canlı denmeside bu yuzdendir..
inanc kavgasına bu yüzden katılmıyorum...herkesin inancına gore dini var .kimi sahiplenir Allah kesilir şeriat uygular ,kimi arayıstadır,kimi dini aşmıştır,kimide inkar eder yok sayar ,kimi anlıyamaz red eder..neticede irade serbest bırakılmıs ,secim varlıgın.
Mezhepler İslam’da hak olarak görülüyor,ve onaylanıyor ama Kur’an’da hak değildir,
ayetleri farklı yorumlayarak mezhepleri caiz göstermeye calıisalarda ...
Ayetler açık ve net olarak mezhepleri yasaklıyor.
Enam-159. Dinlerini parça parça edip guruplara ayrılanlar var ya, senin onlarla hiçbir ilişkin yoktur. Onların işi ancak Allah’a kalmıştır. Sonra Allah onlara yaptıklarını bildirecektir.
Rum-32. Dinlerini parçalayan ve bölük bölük olanlardan (olmayın. Bunlardan) her fırka, kendilerinde olan ile böbürlenmektedir.
Muhammed zamanında İslam’da mezhepler yoktur .tarikatlar yoktur ama gruplaşma eğilimleri başlamıştır.
Mezheplerin ortaya çıkmamasının sebebi, Muhammed’in peygamberlik sıfatıyla ve vahiy ,yoluyla kendi çizgisinden farklı görüşlere meydan vermemistir , kontrolu saglamıstır.
Biraz tarihi arastırınca ,
İslam’ın asıl şekillendirildiği ve din haline getirildiği dönem, Emevi halifesi Abdülmelik dönemidir. Dolayısıyla dinin şekillenmesiyle birlikte farklı görüşler ve mezhepler oluşmaya başlamıştır. gittikce artan bir sayıda oluşan gruplar içinden çıkan İslam alimleri yada imam sıfatıyla gruplarının inanç ve kurallarını biçimlendirmiş, birbirine benzerlikleri olan küçük grupları aynı çatı altında toplamışlardır.
Büyük mezheplerin oluşup dinin bölünmesinde ilk adımı atan İmam Şafi olmuş görunuyor.
İslam’da iki ana mezhep Ehli sünnet ve Şia’dır. Sünnilere göre 4 hak mezhep vardır. Hanefi, Şafi, Maliki ve Hanbeli. Bu 4 mezhep dışında yol tutturan müslüman kabul edilmez. Şiilere göre hak mezhepler Zeydiyye, İsmailiyye ve Caferiyye’dir. Sünni ve Şii mezheplerin siyasi, itikadi ve fıkhi olmak üzere onlarca alt grubu vardır.
İslam’ın temel inançlarında aynı düşünseler de ayrıntılarda öyle farklı inançlara sahiptirler ki birine göre cennetlik olan, diğerine göre cehennemlik olabilir.kiminde helal olan digerinde haram oluyor.
Abdestin farzı henefi mezhebinde 4 tür..şafide 6...malik ve hambelide 7 olmus ..
Tarikatlara bakarsak,
Arapça'da "yol" anlamına gelen tarikat sözcüğü tasavvufun ilk dönemlerinde (12. yüzyıl öncesi) her sufinin (tasavvuf düşüncesine bağlı kişi) kendi başına izlediği yolu nitelemek için kullanılıyordu.
Tarikata kabul edilip mürit ya da derviş olarak anılmaya başlanan kişi, aşamalı bir tasavvuf eğitiminden geçtikten sonra şeyhin halifeliğine kadar yükselebilirdi. Şeyh ölümünden sonra yerine geçecek kişiyi halifeleri arasından seçerdi.(.her seyhin genelde 4 bas halifesi vardır..muhammetten gelen bir gelenek olarak..4 ayrı gucu temsil eder ayni zamanda bu halifeler. gunumuzdede bazı tarikatlar dergah kurmasalarda cami yada kahve gibi mekanlarda toplanıp sohbetlerini eder ,evlerinde uygunluguncada toplantılar yaparak bu duzeni devam ettirmedeler)
Her tarikatın kurucu şeyhinin Muhammed'e bağlanan ruhani bir silsilesi vardı. Bu silsilede geçmişteki ünlü sufiler ile Ali ve Hz. Ebubekir'den biri mutlaka yer alırdı. Tarikat, silsilesi Muhammed'e Ali yoluyla bağlanıyorsa Alevi, Ebubekir yoluyla bağlanıyorsa Bekri olarak nitelenirdi.(melamilerin Ebubekir kolundan geldigini duymustum)
Tarikattan birbirinden ayıran önemli bir özellik de giyim kuşam biçimleriydi. Her tarikatın ayrıbir başlığı, giysisi, elde taşınan ya da göğüse takılan simgeleri bulunurdu. Bununla birlikte, Melamilik gibi, giyim kuşamla farklılaşmayı, halkın içinden aynlarak tekkeye kapanmayı reddeden tarikatlar da ortaya çıkmıştır.
Melamilerde oldugun mekana uy,dısın bir olsun icin ayrı olsun..(zikir olsun ,yolun olsun seklindedir )
Bazı tarikatlarda müzik ve sema (dans) da özel bir önem taşımıştır.
Tarikatlar Tanrı'ya ulaşmak için farklı yöntemler geliştirmişlerdi. Ama zikir (Tanrı'yı anış) ve çile (nefsi arındırma) hemen her tarikatta görülen ortak öğelerdir.
Tarikatlann içinden, farklı yorum getiren şeyhlerin kurduklan kol ya da şube adı verilen dallar da çıkmış, bunlann Bazıları zamanla içinden çıktığı tarikatın yerini almıştır.
İslam dünyasında en eski tarikatlann kurucusu olduklarından aktab-ı erbaa (dört kutup) olarak adlandırılan Abdülkadir Geylani, Ahmed er-Rıfai, Ahmed el-Bedevi ve İbrahim ed-Desuki'nin kurduğu Kadirilik, Rıfailik, Bedevilik ve Desukilik'ten başka Nakşibendilik, Sadilik, Çiştilik, Şazelilik ve Halvetilik en yaygın tarikatlardır. Anadolu'da kurulan tarikatlardan da en çok Mevlevilik, Bektaşilik, Bayramilik ve Celvetilik yaygınlık kazanmıştır.
(Celvet kelime olarak halka karışmak, halkla birlikte olmak anlamına gelmektedir.)
(Bayramilik :Hacı bayram veli,Asıl adı Numan'dır. Şeyhi ile Kurban Bayramı'nda tanıştığı ve çok mütevazi olduğundan Bayram adını almış ve bu adla ün yapmıştır.)
Dört Kapı Kırk Makam şeklindeki Kâmil(olgun) insan olma ilkelerini Hünkâr Hacı Bektaş Veli’nin tespit ettiğine inanılır.Hacı Bektaş “Kul Tanrı’ya kırk makamda erer, ulaşır, dost olur.” buyurmuşlardır. Bu ilkeler aşama aşama insanı olgunluğa ulaştırır.
Anadolu Batınıliğinde uygulanan bir diğer ...açıklamada öz olarak;şeriat anadan doğmak, tarikat ikrar vermek, marifet nefsini bilmek, hakikat Hakkı özünde bulmak yollarıdır.
Dört Kapı:
1.Şeriat
2.Tarikat
3.Marifet
4.Hakikat
Her kapının on makamı vardır:
Şeriat kapısının makamları:
İman etmek,
İlim öğrenmek
İbadet etmek
Haramdan uzaklaşmak
Ailesine faydalı olmak
Çevreye zarar vermemek,
Peygamberin emirlerine uymak
Şefkatli olmak
Temiz olmak
Yaramaz işlerden sakınmak
Tarikat kapısının makamları
Tövbe etmek
Mürşidin öğütlerine uymak
Temiz giyinmek
İyilik yolunda savaşmak
Hizmet etmeyi sevmek
Haksızlıktan korkmak
Ümitsizliğe düşmemek
Ibret almak
Nimet dağıtmak
Özünü fakir görmek
4.Boyuta Geçiş..Enkarnasyon Halkalarının Sonu..TERS ÜÇGEN EVRİMİ Başlangıcı..
Marifet kapısının makamları
Edepli olmak
Bencillik, kin ve garezden uzak olmak
Perhizkârlık
Sabır ve kanaat
Haya
Cömertlik
İlim
Hoşgörü
Özünü bilmek
Ariflik
5.Boyuta Doğuş..İki Durgun ve 5 YÜCE ZAMAN Dokusu..
Kamil İnsan Olma Yolunda Ol'an birisinin geçireceği On Makam daha vardır..Burası
Hakikat kapısının makamları
Alçakgönüllü olmak
Kimsenin ayıbını görmemek
Yapabileceğin hiçbir iyiliği esirgememek
Allah’ın her yarattığını sevmek
Tüm insanları bir görmek
Birliğe yönelmek ve yöneltmek
Gerçeği gizlememek
Manayı bilmek
Tanrısal sırrı öğrenmek
Tanrısal varlığa ulaşmak(KAMİL İNSAN)
7. Boyuta Doğuş..