Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: Regius - 13  (Okunma sayısı 3369 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Ağustos 31, 2010, 12:59:56 ös
  • Seçkin Üye
  • Uzman Uye
  • *****
  • İleti: 7217
  • Cinsiyet: Bay


ON BEŞ NOKTA (4)

 On birinci nokta.

 On birinci nokta sağduyuyla ilgilidir,
 Bunu gerekçesiyle bilmeniz gereklidir;
 Bir mason, eğer bu zanaatı tam bilirse,
 Bir kardeşini taş yontmaktayken görürse,
 Ve o bozmak üzereyse elindeki taşı,
 Yapabilirse hemen düzeltmeli yanlışı,

 Ona da öğretmeli ki yanlışı onarsın,
 Böylelikle Iordların işleri bozulmasın,
 Ve ona öğretin ki olsun kolay onaran,
 Onun iyiliği için yukarda duran
 Tanrı'nın size ödünç verdiği güzel dille,
 Tatlı sözler kullanıp yeşertilen sevgiyle.

 On ikinci nokta.

 On ikinci nokta yüce krallıktan gelir,
 Toplantının nerede olacağı bellidir,
 Orada üstatlarla kalfalar bulunacak,
 Diğer büyük efendilerin çoğu olacak; [111]

 Şerifi de olacak orada o ülkenin, [112]
 Ve keza yer alacak valisi de o kentin,
 Şövalye ve silahtarların da vardır yeri,
 Göreceğiniz üzere Meclis Üyeleri; [113]
 Orada yapılacak olan düzenlemeler,
 Yürütülecek ve korunacak hep beraber
 O adama karşı, o her kim olursa olsun,
 Tam ve özgür olarak zanaatta bulunsun. [114]
 Onlara karşı çekişme çıkarsa eğer,
 Onların sıkı gözetimi altına girer. [115]

[111] Bu toplantının, localarının ülke çapında yaptıkları yıllık toplantı olmaması gerekiyor. Çünkü, diğer kaynaklardan edinilen bilgilere göre, locaların yıllık toplantısına yalnızca üstatlar katılırlardı. Fakat burada kalfaların da katılacaklarından söz ediliyor. Bunu izleyen dizelerde, burada sözü edilen toplantının niteliği daha da belirginleşecek.

[112] Bu toplantıda Şerifin de bulunması, bunun masonların kendi aralarında düzenledikleri bir toplantı olmayıp "Şerifin Gezisi" (Sheriff's Tourne) olarak anılan toplantı olduğunu ortaya koyuyor.
Burada dikkati çeken bir diğer nokta "o ülke" sözünün kullanılmış olması... Regius'un kapsamında yer alan yasaların ve törelerin tüm Avrupa çapında geçerli olmak üzere düzenlenmiş oldukları pek zayıf bir olasılıktır. Aslında bu yasalar ve töreler yalnızca Britanya ülkeleri için düzenlenmiştir. Fakat Britanya'da henüz "Birleşik Krallık" (United Kingdom) yoktur. Demek oluyor ki, bu yasaların yalnızca İngiltere Krallığı'nda değil, Britanya'daki tüm krallıklarda uygulanması öngörülmektedir. Bunun hangi yetki ya da uyuşma ile öngörüldüğü ise belirsizdir.

[113] Özellikle kentteki Meclis Üyeleri'nin (Aldermen, ki bunun tam karşılığı İhtiyarlar Kuruludur) böyle bir toplantıda bulunuşu da bunun salt masonlara özgü olmadığının kanıtıdır. Eğer bu toplantıda Ülkenin Şerifi'nin bulunması söz konusu olmasaydı, o zaman bu toplantının Orta Çağ'da Britanya Ülkeleri’nin her birinde bölge ya da kontluk çapında yıllık olarak düzenlenen ve "Court Leet" (Yargı Duruşması) olarak anılan toplantı olduğu söylenebilirdi. Nitekim daha önce sözünü etmiş olduğumuz Kral'a bağlılık yemininin yenilenmesi" de bu toplantılarda yapılırdı.

[114] Burada denilmek istenen şu olsa gerek: “Bu toplantıda bazı kararlar alınacaktır. Herkes, alınan bu kararlara uymak zorundadır. Niteliği her ne olursa olsun, masonlar da bu kararlara uyacaklardır. Bu da, bu toplantıya katılmış olan herkesçe hep birlikte gözetilecektir.”

[115] Ardından eklenen de şöyle açıklanabilir: “Eğer bir mason, kendisinin ''özgür insan" olduğunu ileri sürerek, çalışmakta olduğu yerde yapılan bu toplantıda alınan kararlara karşı çıkacak ve bunlara uymamakta diretecek olursa, bireysel niteliği her ne olursa olsun, hapse atılacaktır.”

 On üçüncü nokta.

 On üçüncü noktayı kıvançla karşılarız,
 Ant içmeli olmamaya hiç bir zaman hırsız,
 EI vermemeli zanaatta sahte olana,
 Çünkü sıyrılması iyilik değildir ona;
 Ne salt kendisi ne de akrabaları için,
 Sen bunu bilmelisin, yoksa günah işlersin.

Bunun üzerinde niçin hiçbir yorum yapılmamış acaba? Demek ki o dönemde İngiltere’de çok hırsızlık ve sahtekârlık görülüyordu.

 On dördüncü nokta.
 On dördüncü nokta iyi yasadır tümüyle,
 Huşu altında olana bütün benliğiyle;
 Tam içtenlikle ant içerek etmeli yemin
 Önünde üstadıyla diğer kardeşlerinin;

 Sağlam kişi olmalı, gönülden bağlı hem de
 Bütün bu düzenlere, gideceği her yerde,
 Ve tam egemen efendisi olan kralına, [116]
 Her şeyin üzerinde ona bağlılığına. [117]
 Ve daha önce belirtilmiş tüm noktalarda
 Yemin etmen gerekir hepsinin karşısında
 Masonların bu aynı yeminini hepsi de
 Vermeli, isteseler de istemeseler de.

[116] Çevirinin bu noktasında "liege lord" sözcüğü "tam egemen efendi" olarak alındı. Bunun daha uygun bir karşılığını bulmak zor. Bu terim Feodaliteye özgüdür ve bir derebeyinin her şeye egemen oluşunu dile getirir.

[117] Bu anlatıma göre bir mason Kral'a bağlılık yeminini, üstadının ve kardeşlerinin önünde veriyor. Aslında bu bakımdan halktan bir ayrıcalığı olamaz. Fakat burada söz konusu edilen, locaya ilk kabul edildiği gündür. Demek oluyor ki, bir tören yapılıyor; bunu günümüzdeki Birinci Derece Tekrisinin karşılığı olarak düşünebiliriz.

 Burada belirtilmiş olan bütün noktalar,
 Tüm iyi bilgilerle düzenlenip kondular.
 Herkes her birini dikkatle incelemeli
 Kendi çevresinde, yapabileceği denli,
 Herhangi bir kişi kusurlu görüldüğünde,
 Özellikle de bu noktalardan birisinde,
 Her kim olursa olsun, çekilmeli sorguya,
 Ve getirilmelidir o sonra toplantıya. [118]

[118] Gene bu "toplantı" konusu ile karşılaşıyoruz. Bu, Regius'ta masonik araştırmacıları en çok uğraştırmış olan konudur. Şimdi burada sözü edilen "toplantı'' hangisidir? ...Herhalde bir locanın "salon" (hal1) olarak anılan yerdeki toplantısı değildir. Tüm locaların bir araya geldikleri toplantı olabilir, fakat bunda da Kral'a karşı bağlılıkta kusur etmiş olan bir kişi yargılanamaz; yargılansa da gerektiğince cezalandırılamaz, çünkü bu Yapıcılık Zanaatı Topluluğunun boyutunu aşar.

 On beşinci nokta.

 On beşinci nokta iyi bilgiyle ilgili,
 Orada bunlar için de yemin verilmeli,
 Çıktı bu düzenler önce de söylenmiş olan
 Büyük efendiler ve üstatlar toplantısından; [119]

[119] Gene 10. yüzyıl başlarında Kral Athelstan'ın izniyle York'ta yapılmış olduğu benimsenen toplantıdan söz ediliyor.

 Biliyorum ki aynen, kimin kalkarsa başı,
 Her kim çıkarsa oradaki düzene karşı,
 Bu maddelerden oraya götürülmüş olan,
 Hep birlikte büyük efendi ve masonlardan,
 Ve eğer yapılacak olan bir toplantıda
 Suçlu oldukları açıkça kanıtlanır da,
 Yanaşmazlarsa eğer bunları düzeltmeye,
 Zorunlu kalırlar zanaatı terk etmeye;

 Masonların zanaatını bırakacaklar,
 Ve yeminle bir daha hiç kullanmayacaklar.
 Böyle yapmayacak olurlarsa eğer,
 Yakında gelen şerifin eline geçerler,
 Ve hapishaneye kapatır hemen onları,
 Bunun nedeni sınırı aşmış olmaları, [120]
 Ve Kralın hesabına tüm varlıklarını
 Alır sürülerini ve bütün mallarını, [121]
 Ve bundan böyle onları hep orada tutar,
 Egemen kralımız bağışlayana kadar. [122]

[120] Masonların kendi aralarında çıkan sorunları kendilerinin çözümlemeleri gerekirdi. Eğer bir mason yasalara karşı çıkacak olursa, ona verilebilecek en ağır ceza Zanaattan çıkarılmak olabilirdi. Ancak zanaattan bir kez çıkarılan bir kişinin, bundan böyle artık yapıcılık işinde çalışmaması da gerekliydi. Buna karşın bir mason, başka bir yerde gene bildiği zanaatını uygulamaya girişebilirdi. İşte bu durumda, yapılabilecek tek şey, onun Şerif tarafından cezalandırılmasını sağlamaktı.

[121] İlginç!... Demek oluyor ki bir mason, diğer soylular gibi sürü sahibi de olabiliyordu. Burada sürü (cattle) sözcüğü, yalnızca bu dizede uyak sağlayabilmek amacıyla kullanılmış olamaz.

[122] Bir mason zanaattan çıkarıldığı hal4e gene aynı işi sürdürecek olursa, tüm varlığının elinden alınmasının ötesinde kendisine "yaşam boyu hapis" cezası verilmesi, günümüzün anlayışı uyarınca oldukça ağır gibi görünüyor. Fakat Orta Çağ'da suç işleyenlere verilen cezalardan hemen hemen tümünün ağır olduğunu da unutmamak gerekir. Bu tür bir cezalandırmanın yalnızca Yapıcılık Zanaatı'nda uygulanması da söz konusu değildir; bu başka meslekler ve zanaatlar için de geçerlidir. Diğer bazı kaynaklarda, böyle bir kişinin alnına dağlama ile bir ''F" harfinin basıldığından söz edilir. Bu damga, o kişinin ''Yalancı'' (Falsifier) olduğunu gösterir. Bu ise yaşam boyu hapse atılmış olmaktan daha hafif bir ceza olmasa gerektir. Çünkü bu damgayı yiyen bir kişi, artık hiçbir yerde çalışamaz ve kendini toplumdan soyutlaması gerekir  



Böylece 15 noktayı da bitirmiş olduk. Benim ekleyebileceğim bir şey yok. Aslında var da, çok uzun anlatımlar yapmak gerek.

Regius, birçoklarınızın hiç de ilgisini çekmediği için şöyle bir göz atıp geçmiş olabilirsiniz. Ancak ben, forum üyelerinden birçoğu –özellikle de masonlar- açısından hayli ilginç olduğu kanısındayım. Onlara “müjde” sayılabilecek bir diyesim var: Regius burada henüz bitmedi; devam edeceğiz.



« Son Düzenleme: Şubat 02, 2011, 01:45:31 öö Gönderen: dogudan »
ADAM OLMAK ZOR İŞ AMA BUNUN İÇİN ÇALIŞMAYA DEĞER.


Şubat 01, 2011, 02:33:54 ös
Yanıtla #1


Ve yeminle bir daha hiç kullanmayacaklar.

Böyle yapmayacak olurlarsa eğer,


Alıntıladığım iki dizenin arasına gelmesi gereken iki dize daha var. Bu güzel tercümenin altına kendim çeviri yaparak haddimi aşmak istemediğim için, İngilizce olarak yazıyorum:

461. But if that they will amends make,
462.Again to the craft they shall never take;


Saygılarımla.

« Son Düzenleme: Şubat 02, 2011, 01:46:31 öö Gönderen: dogudan »
Bir kavramın tarihini bilmediğiniz sürece
Kavramın kendisini idrak edemezsiniz


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son Gönderilen:
3 Yanıt
4695 Gösterim
Son Gönderilen: Haziran 28, 2012, 12:28:59 ös
Gönderen: ADAM
14 Yanıt
7559 Gösterim
Son Gönderilen: Haziran 27, 2012, 02:50:04 ös
Gönderen: BULGARIA
5 Yanıt
5961 Gösterim
Son Gönderilen: Ekim 14, 2012, 10:09:14 ös
Gönderen: NOSAM33
5 Yanıt
4937 Gösterim
Son Gönderilen: Temmuz 30, 2012, 08:06:54 öö
Gönderen: ADAM
9 Yanıt
15911 Gösterim
Son Gönderilen: Ekim 27, 2014, 08:08:46 öö
Gönderen: ADAM
2 Yanıt
3094 Gösterim
Son Gönderilen: Ağustos 11, 2012, 11:14:31 öö
Gönderen: ADAM
14 Yanıt
7865 Gösterim
Son Gönderilen: Ağustos 17, 2012, 02:50:10 öö
Gönderen: neumann
0 Yanıt
2371 Gösterim
Son Gönderilen: Ağustos 17, 2012, 06:59:11 ös
Gönderen: ADAM
5 Yanıt
3980 Gösterim
Son Gönderilen: Ağustos 23, 2012, 10:23:40 ös
Gönderen: neumann
3 Yanıt
2959 Gösterim
Son Gönderilen: Ağustos 24, 2012, 05:42:53 ös
Gönderen: ADAM