Sn.Alaaddin
Resimlerini yayınladığımız kilise ve katedrallerin tümü ana plan şeması olarak sivri değillerdir. SİVRİ gibi görünmektedir ancak öyle değillerdir. Bu yanılgıyı yaratan kulelerdir. Daha öncede bahsettiğim gibi tüm bu kuleler ve çatı elemanları neredeyse DANTEL gibi muazzam bir işçilikle işlendiği için algılama tümüyle değişmekte ve Sivri gibi görünmektedir.
Peki bizim burada "sivrilesme" dediğimiz etki neden kullanılmıştır? Bu sorunun cevabı belirli bir olgunluğa erişmiş tüm dini mimari stillerin-özellikle de ibadet yapılarının - ana yapım ilkesidir.
Önemli kutsal yapılarda (cami, kilise, türbe, katedral, antik tapınaklar vb gib) özellikle cephede sembolik bir "sivrilik" işlenmiştir hep. Buna bu noktadan sonra sivirilik değil "göğe yükseliş" diyelim. Baştan aşağı dini motiflerle süslenmiş Gotik katedrallerinin ana kütlesinde yaratılmak istenen ifade budur. Bütün sivrilik dediğimiz uğraşı bu yüzdendir. Aynı göğe yükseliş felsefesi bizim muhteşem camilerimizde de bulunmaktadır. O dev kubbeler göğü sembolize eder ve mekan hem içten hem dıştan kubbeye yani göğe-hakikata- yükselir. Mimar Sinan bunu gerek cephede gerekse de plan şemasında hayret ettirecek şekilde başarmıştır. 80 yaşında Ustalık döneminde yaptığı Edirne- Selimiye Camisinde şöyle yukarı kubbeye doğru baktığınızda, işte çok ince tasarımlar yapılarak inşa edilen Gotik Katedrallerindeki "sivriliği" görürsünüz. Kubbe etrafında minareler ve denge kuleleri hiç gereği yokken öyle tasarlanmıştır ki "sivrilik" yaratılmak istenmiştir.
Daha da ilginç bir şey söylemek isterim, Sinan bir çok uzmana göre Gotik Camiler yapmaktadır. Yapılarında kullanıdığı ana tasarım ilkeleri matematik ve dini semboller. Camiler bir alegoridir ona göre. Aynen ve hatta tıpkı Gotik mimarlığında olduğu gibi.
Saygılarımla
Üstaddan inciler
Selimiye- Göğe Yükseliş
Selimiye- Göğe Yükseliş
Selimiye- Göğe Yükseliş