Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: DÜŞÜNCENİN ENGELLENMESİ  (Okunma sayısı 4158 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Ağustos 11, 2008, 04:13:42 ös
  • Administrator
  • Uzman Uye
  • *
  • İleti: 9553
  • Cinsiyet: Bay
    • Masonluk, Masonlardan Öğrenilmelidir

DÜŞÜNCENİN ENGELLENMESİ VE BLOKE EDİLMESİ


Herkesin başından geçmiştir. Bir sınav öncesinde bilinenlerin bir çoğunun
unutulduğunu ya da derste aniden bir soru sorulunca, bilinen şeylerin bile
hatırlanamadığını duymuş veya şahsen yaşamışızdır. Bazen de televizyondaki
yarışmalarda buna şahit oluruz. Federal alman televizyonundan bir süre önce
yapılan bir yarışmanın notları, buna güzel bir örnek olabilir.
Bach ve onun müziğinin uzmanı olan, bundan önceki yarışmalarda da bu
yeteneğini defalarca kanıtlamış bulunan genç yarışmacı, son soru olan ve ona
8.000 DM getirecek soru öncesi çok heyecanlıdır. Sunucu onun bu durumunu
farketmiş, "bugün sanırım biraz heyecanlısınız, ama siz bunu aşıp, son
soruyu bileceksiniz, çünkü bu hepimizin tanıdığı bir Bach parçasının, biraz
değiştirilmiş şekli" diye onu yatıştırmaya çalışmaktadır. Parça çalınmaya
başlar, yarışmacı tüm dikkati ile dinlemektedir. Ekran başında olanlar için,
televizyonda sorunun cevabı verilir. Herkes heyecan içindedir.
Gözlerin üzerinde olduğu yarışmacı ise oldukça gergin ve telaşlı
görünmektedir. "Buna benzer birçok parça hatırlıyorum. Ama bu çalınan
hangisi, pek çıkartamıyorum" dedikten sonra ürkek bir sesle verdiği cevap,
yanlış olur. Sunucu: "Üzülerek bu cevabı yanlış olarak kaydetmek zorundayız,
parçamın gerçek adı..." derken, yarışmacı "şimdi hatırladım. "Vom Himmel
hoch, da komm ich her" diye atılır. Bütün seyirciler ve sunucu, bir kaç
saniyelik bir gecikme ile gelen bu cevaba, hayretle bakarlar, ama yarışma
bitmiş ve son soru bilinememiştir. Yarışmacı neden gecikerek hatırlamıştı
cevabı? Halbuki dilinin ucundaydı belki de. Biz buna düşüncenin engellenmesi
ya da diğer bir deyişle "düşüncenin bloke edilmesi" adını veriyoruz.
Düşüncenin Bloke Olması Nasıl Gerçekleşir?
Beynimize gelen uyarıların hücreler arasında iletilip, değerlendirilmesinde
yaklaşık 500 milyar sinaps görev alır. Ancak onların yardımı ile düzenli bir
biçimde düşünmek, öğrenmek, tanımak ve hatırlamak mümkün olur. Stres
durumlarında (yani, korku, ürkme, gerginlik, acı gibi durumlarda)
sinapsların normal işleyişleri bozulur. Çünkü stres durumlarında böbreküstü
bezleri tarafından salgılanan Adrenalin ve Noradrenalin, hücreler arasında
uyarının geçmesi için gerekli olan Transmitter maddelerin karşıtıdırlar,
onların görev yapmalarını engellerler. Hatta Noradrenalin'in kendisi de
engelleyici bir "Transmitter maddesidir. Beyinde Adrenalin ve Noradrenalin
oranı yükselince, bir hücreye kadar ulaşan impulslar, bir diğerine geçemez
olurlar.
İşte bu an, istediğimiz bir şeyi (panik içinde ya da imtihan korkusu ile)
hatırlayamadığımız bir andır. Enformasyon ve onun sinyali, gerekli olan
hücrelere ulaşıp, onları aktive edemediği için, bizim, düşüncenin bloke
olması, algılama yetersizliği veya hafıza zayıflığı diye adlandırdığımız
olayla karşılaşılır. Ulaşılmak istenen anı ya da bilgi, ne kadar iyi
öğrenilmiş ya da ne kadar derine işlenmiş olsa bile, beyindeki biyo-kimyasal
işleyiş, bizi onlara ulaşmaktan alıkoymaktadır.

DÜŞÜNCEYİ GERÇEĞE DÖNÜŞTÜRMEK / MIND INTO MATTER-Prof. Dr. Fred Alan WOLF
- Sahsima ozel mesaj atmadan once Yonetim Hiyerarsisini izleyerek ilgili yoneticiler ile gorusunuz.
- Masonluk hakkinda ozel mesaj ile bilgi, yardim ve destek sunulmamaktadir.
- Sorunuz ve mesajiniz hangi konuda ise o konudan sorumlu gorevli yada yonetici ile gorusunuz. Sahsim, butun cabalarinizdan sonra gorusmeniz gereken en son kisi olmalidir.
- Sadece hicbir yoneticinin cozemedigi yada forumda asla yazamayacaginiz cok ozel ve onemli konularda sahsima basvurmalisiniz.
- Masonluk ve Masonlar hakkinda bilgi almak ve en onemlisi kisisel yardim konularinda tarafima dogrudan ozel mesaj gonderenler cezalandirilacaktir. Bu konular hakkinda gerekli aciklama forum kurallari ve uyelik sozlesmesinde yeterince acik belirtilmsitir.


Ağustos 11, 2008, 10:09:44 ös
Yanıtla #1
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 1648
  • Cinsiyet: Bay

Sn. Mason peki bu durumu yenmek için ne yapmak gerekir, bu olay bende çok olur.Örneğin bazen sınavda aklıma gelmez çalıştıklarım.O vakit de hiç çalışmamış biriyle aynı seviyede olurum.

saygılar


Ağustos 12, 2008, 11:00:57 öö
Yanıtla #2
  • Orta Dereceli Uye
  • **
  • İleti: 181

Sn. Mason peki bu durumu yenmek için ne yapmak gerekir, bu olay bende çok olur.Örneğin bazen sınavda aklıma gelmez çalıştıklarım.O vakit de hiç çalışmamış biriyle aynı seviyede olurum.
saygılar
Bence esas mesela ne yapılması gerektiğidir. Hoş bir durum değildir çünkü.
Sevgiyle
...Söyleceklerimi yukarda söyledim zaten...


Ağustos 12, 2008, 11:55:21 öö
Yanıtla #3
  • Ziyaretçi

bildiğim kadarıyla heyecanı yenme ve hafızaya yönelik teknikler var bunlar yardımcı olacaktır.Ayrıca psikolojide hipnoz bu konuda işe yarar.Ama Sn Mason daha açık bir bilgi verir sanırım.


Ağustos 14, 2008, 08:54:02 öö
Yanıtla #4

bildiğim kadarıyla heyecanı yenme ve hafızaya yönelik teknikler var bunlar yardımcı olacaktır.Ayrıca psikolojide hipnoz bu konuda işe yarar.Ama Sn Mason daha açık bir bilgi verir sanırım.

Sanirim, bir de Kendini Hazirlama Metodu vardir; bildigim kadariyla tabi :D
הדבר היחיד לשמור על אנשים בחיים הוא אהבה וכבוד

Aimer et être aimé c’est sentir le soleil des deux cotés.

«Ոսկե Տարիքը - Փոթորիկները, չի կարող կանխել մարդիկ սիրում են ծովը.


Kasım 04, 2010, 01:42:13 öö
Yanıtla #5
  • Ziyaretçi

Sn. Mason peki bu durumu yenmek için ne yapmak gerekir, bu olay bende çok olur.Örneğin bazen sınavda aklıma gelmez çalıştıklarım.O vakit de hiç çalışmamış biriyle aynı seviyede olurum.

saygılar

Sn. Mozart sorununuzun cevabını alamamışsınız. Bir yöntemi yazmak istedim, yeni üyeliğim nedeniyle iki sene kadar geciken bir cevap oldu ama umarım bende olduğu gibi sizede fayda sağlar.

Stres'li geçireceğimi düşündüğüm sınav, sunum, vb. durumlardan önceki gece yatağıma uzandığımda şunları yaparım; Gözlerim kapalı iken sakin nefes alıp verene kadar beklerim, sonra sabah nasıl saatin çaldığından tutun'da nasıl duş alıp tıraş olduğumu, ne kıyafetler giydiğimi, yanıma neler alacağımı ve hangi vasıtayla gideceğimi, Daha sonra oraya ulaşınca yaşanan tedirginliğin kaybolduğu hissini yaşadığımı, nereye oturacağımı, önümdeki sınav sorularını gerçekmiş gibi bir göz atıp kolay olduğu hissini yaşadığımı ve nihayet bittiğinde kendimden emin olduğumu bir bir rüya görür gibi mümkün olduğunca her detayı atlamadan sırasıyla gözümün önüne getiririm.
Ertesi sabah aynı şeyleri tekrar yaşıyormuş gibi bir his oluşur bende ve stres kaybolur.

Sizde bir deneyin derim.


Kasım 08, 2010, 11:54:52 ös
Yanıtla #6
  • Ziyaretçi

2009 yılında yapılan eksperlik sınavında mevzuatla ilgili 60 sorudan 54 net çıkarıpta, genel kültür sorularından sadece 11 net çıkarmak suretiyle sınavı kaybeden bendeniz an itibariyle sevgili snaps' lerimi eshefle kınıyorum :) Sınavdan çıktıktan yarım saat kadar sonra soruların neredeyse tümünün cevabı mevcuttu aklımda !



Aralık 06, 2010, 05:09:18 ös
Yanıtla #7
  • Ziyaretçi

UNUTKANLIĞI UNUTMA! UNUTKANLIĞI UNUTMA! 
 
 

Hafıza, öğrenmenin çeşitlerine bağlı olarak pek çok çeşidi vardır. Bu hafıza tipleri süreye, bilginin doğasına ve yenilenmesine bağlı olarak karakterize edilir. Ek olarak hafıza moleküler ve hücresel değişimlerin dahil olduğu bir takım yollar ile karakterizedir.

Varsayım olarak hafıza oluşumunun a) şifreleme b) depolama c) yenileme olmak üzere basamakları vardır.

Şifreleme gelen bilginin işlemlenmesidir ve iki basamak gerektirir. 1) kazanma 2) sağlamlaştırma. Depolama, kazanma ve sağlamlaştırmanın bir sonucudur ve sürekli bir kayıdın oluşumudur. Yenileme ise bilinçli bir sunum veya öğrenilmiş bir davranışı gerçekleştirmek için depolanan bilginin kullanılmasıdır. Bu işlem sırasında bilgi farklı yollarla depolanır.

Öğrenme tipine bağlı olarak hafıza 1) açık hafıza (deklaratif) 2) kapalı hafıza (deklaratif olmayan) olmak üzere sınıflandırılabilir. Açık hafıza insanlar, yerler ve şeyler hakkında bilginin bilinçli olarak kazanılmasıyla oluşan hafızadır. Açık hafızadaki bilgi episodik (kişisel tecrübe) bilgi ve semantik (dünyamız hakkındaki bilgi) bilgi olarak ifade edilir.

Bu tür öğrenme son derece gelişmiş omurgalı beyninde ve başlıca diensefalik yapıda gerçekleşir. Kapalı hafıza, motor yeteneklerin ve diğer bilgilerin bilinçsiz öğrenilmesi ile oluşan hafızadır. Koşullanma veya duyarlılaştırmadan elde edilen bilgidir. Bu tip hafıza yüksek omurgasızlarda mevcuttur.

Hafıza, hafıza tutulmasının süresi ile de karakterize edilebilir. 1) duyusal hafıza -milisaniye/saniye 2) kısa dönem hafıza - saniye/dakika 3) uzun dönem hafıza - günler/yıllar.

Öğrenmenin ve Hafıza Oluşumunun Sinirsel Fizyolojisi

Öğrenme ve hafıza birbirinden ayrı birimler değildir. Öğrenme, yeni bilginin kazanıldığı bir işlemdir, hafıza ise bu bilginin depolandığı işlemdir. Öğrenme ve hafıza hakkında kısaca bilgi verdikten sonra ilgi duyulan iki alana yoğunlaşalım: öğrenmenin gerçek mekanizması ve öğrenilen bilginin nasıl hafıza olarak depolandığı işlemi. İlk alan, memelilerde ve omurgalılarda uzun dönem potansiyeli ile aydınlatılırken, ikinci alan ise bir omurgasız olan Aplysia modeli ile açıklığa kavuşturulmuştur.

Uzun dönemli potansiyel, sinaptik sonda uzun süreli kalarak afferent fibrillerde yüksek sıklıkta uyarı gerçekleştirmesi olarak tanımlanır. LTP (long term potentiation-uzun dönemli potansiyel), sinir sistemi boyunca gerçekleşmesine rağmen belleğin oluşumunda yer alan hipokampus'da odaklanır. LTP, sadece memeli beyninde değil altın balığı, boğa kurbağası, kuş ve kertenkele gibi diğer omurgalılarda da gerçekleşir. Hafıza oluşumunda LTP'nin özellikleri hafızanın depolanması ile ilişkilidir.

Görülüyor ki LTP'nin öğrenmedeki rolü bir model olarak kabul edilmiştir çünkü daha iyisi önerilmemiştir. Çeşitli tartışmalar yapılmıştır ancak uzun süredir ayakta kalan bir teoridir.

Aplysia modellerinde, hafızanın depolanması nöron seviyesinde sinaptik bağlantıların yapısında ve kuvvetindeki değişimler yoluyla gösterilmiştir. Uzun dönemli hafıza günler, haftalar boyunca sürer ve gen ifadesinin değişmesi ve yeni protein sentezi yoluyla aktive edilen yeni sinaptik bağlantıların meydana gelmesi ile ilişkilidir.

Duyarlılık, hayvanın zararlı bir uyarının özelliği hakkında öğrendiği ilişkisiz (nonassociative) öğrenmedir. Aplysia'da sifon ve solungaç geri-çekme refleksine duyarlılık kuyruk veya boyun gibi başka bir kısımdan yapılan güçlü bir uyarı ile indirgenebilir. Duyu nöronları üzerinde sinaps yapan kolaylaştırıcı internöronlar aktive olurlar ve duyu nöronlar ile hedef hücreler arasındaki sinaptik bağlantıyı güçlendirirler.

Kısa dönem hücresel değişimler, uzun dönem hücresel değişimlerden farklılık gösterir:

1) Kısa dönemli değişimler sadece önceden var olan proteinlerin modifikasyonunu ve önceden var olan bağlantıların değişimini gerektirir. Kısa dönemli değişimler, devam eden makromolekül sentezini gerektirmez. Bu, kısa dönem değişimlerin transkripsiyon/translasyon inhibitörleriyle inhibe edilmediğinden bilinmektedir. Bu inhibisyonlar uzun dönem değişiklikleri indirgemektedir.

2) Uzun dönemli değişimler, kısa dönemde görülmeyen yapısal bir değişim gerektirir. Uzun dönemde, duyu nöronlarının, takip eden hücreler üzerinde yeni sinaptik bağlantılarda bir artış vardır.

Aplysia'daki uzun dönem potansiyeli, memeli hipokampusundaki uzun dönem potansiyele benzerdir. Çalışmalar, LTP'nin başlangıcının mRNA ifadesinin, transkripsiyon faktörlerinin ve sinaptik büyüme için gerekli diğer faktörlerin artışıyla ilişkili olduğunu bulmuştur. Bu, hem memelilerde hem de Aplysia'da uzun dönemli değişimlerin sinaptik büyümeye yol açan gen indüksiyonu ile bağlantılı olduğunu gösterir.

Sonuç olarak, uzun dönemli hafıza ile ilişkili olan yapısal değişimler, yeni protein ve mRNA sentezine bağlıdır. Transkripsiyon ve translasyondaki bu değişimleri, hormonların ve büyüme faktörlerinin etkilerini taklit eden transmitterler başlatabilir. Dahası gen ifadesini düzenleyen ikinci mesajcı sistemler yoluyla öğrenme için kullanılan transmitterler sinaptik büyümeyi başlatır.

Kaynaklar:

1. Keeton, Gould, 1993. Biological Science, 5. Edition. New York.
2. URL: http://www2.umdnj.edu/~neuro/neuro00/schedule/Memory2000.htm
3. URL: http://www.ideasinmotion.com/humansnu/02/06.sthml
4. URL: http://serendip.brynmawr.edu/bb/
5. URL: http://www-personal.umich.edu/~shellyah/457/learning.html