Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: Masonluğun Evrenselliği-II  (Okunma sayısı 10643 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Ekim 25, 2010, 05:06:29 ös
  • Ziyaretçi



Akla gelecek soru farklı obediyansların varlığıyla nasıl bir evrensellikten söz edebileceğimizdir.... Burada kalmıştım.


Akla gelecek soru farklı obediyansların varlığıyla nasıl bir evrensellikten söz edebileceğimizdir!

Söz edebiliriz. Çünkü Masonluktaki obediyansların her olay ve olguya ilişkin yaklaşımları, kullandıkları ritüeller ve dolayısıyla da ritüeller aracılığıyla yapılan yetkinleştirme kapsamı farklı olduğundan, birbirinin aynı değildir. Bu nedenle,  Masonluğun bütününü kapsayan kendine özgü  tek bir dünya görüşünün, kendine özgü tek bir felsefesinin olduğu söylenemez. Ama nasıl bir farklılıktan söz edersek edelim Masonluğun bütününde evrensel yani tüm dünyaya yaygın ve tüm bireyleri içeren ülkü birliğini yukarıdaki cümlede buluruz. Fark bu amaca ulaşma yöntemi ve bu amaca ulaşacak bireylerin sahip olmaları istenen nitelikler bütünündedir.

Bu konuyu tanımın ayrıntılandırılmış ve bir tür söz veriş olan açılımlarıyla daha yakından inceleyebileceğimizi düşünüyorum. Tanım bence diyor ki;

•Masonluk; evrensel boyuttta geçerli ideal bir toplum düzeni tasarlar ve bu amacının gerçekleşmesi için çalışır. Ama bu amaç tek bir dünya devleti kurmak değildir.
•Masonluk tüm insanların, toplumların ve ulusların sonsuz ve koşulsuz bir barış içinde yaşamalarını amaçlar.
•Masonluk tüm insanların, toplumların ve ulusların, geçmişlerine onurla dayanmalarını, mutlu olmalarını ve gerek kendilerine gerekse de birbirlerine güvenmelerini sağlamak üzere çalışır.
•Masonluk tüm insanların, toplumların ve ulusların karşılıklı anlayış, saygı, tolerans içinde birbirini desteklemelerini ve gerçek bir dostluk içinde geleceğe yönelmelerine çaba harcar.
•Masonluk her bir bireyin yaşamının yaşanmaya değer niteliklerle dolu olmasının zemidir.
•Masonluk her bir bireyin yaşamının değerli öğelerini başkalarıyla paylaşabilmesini, bu paylaşmayı her bir bireyin isteyebilmesini ve bu isteğini de gerçekleştirebilmesini destekler ve bireyleri bu alanda yönlendirir.
•Masonluk insanların; bilgisizlikten, bilimsel veriler ve aklın yargılarıyla bağdaşmayan dogmalardan, bağnazlıktan ve batıl saplantılardan arınmış olmasını evrensel amacına ulaşmasının gereği görür.
•Masonluk insanların; toplumsal yaşamın tüm alanlarında en iyi, en doğru ve en güzel yolu seçebilmelerini, bu yolda gerçekleri birlikte arayarak ve bularak kendilerini sürekli  geliştirmelerini ve böylece evrimsel doğrultuda ilerleyebilmelerini sağlayacak tüm koşulları sunma gayretindedir.

Peki masonluk evrenseldir de masonlar evrensel bakış açısına sahip değiller midir?

Tabi ki hangi obediyansa bağlı olursa olsun, Masonluk her bir üyesinin yukarıdaki amacı gerçekleştirmek için gerekli tüm nitelikleri edinme isteği ve çabasında olacağını yönündeki umudunu hep korur. Bu umut Masonluğun evrenselliğinin kendi üyelerine ilişkin kısmıdır. Ama bu umut dernek veya benzeri bir ad altındaki bir Mason örgütünü kapsamaz. Çünkü hiç bir örgüt kendi başına Masonluğu temsil edemez. Çelişki gibi gözüken bu durum; örgütsel yapı, bu yapının üyeleri ile yukarıda genel olarak tanımlamaya çalıştığımız Masonluğun özdeş tutulması gibi bir yanılgının ürünüdür.

III.Bölümle bitireceğim...


Ekim 26, 2010, 11:04:04 öö
Yanıtla #1
  • Seçkin Üye
  • Uzman Uye
  • *****
  • İleti: 7217
  • Cinsiyet: Bay


Bu güzel yazı dizisinin 3. bölümüne geçmeden önce söyleyeceğim birkaç tümce var.

Kimi zaman bir ideolojiyi ya da bir dini eleştirdiğimiz olur. Bunun yaparken aslında yanlış yaptığımızı, eleştirmemiz ya da karşı çıkmamız gerekenin o ideoloji ya da dinin kendisi olmadığını, burada karşımızdaki sorumluların bizim gibi insanlar, o ideoloji ya da dini kendilerine göre yorumlayıp yönlendirirken yozlaştıranlar olduğunu göz ardı eder ya da unuturuz.

İşke bu olgu Masonlukta da geçerli. Her şeyden önce bence "Masonluk şöyle düşünür, şöyle ister, şöyle bir amaç tanır." gibi bir söylemde yanlışlık var. Burada "masonluk" deyince neden söz ettiğimizi belirlememiz gerek. Bir kurumdan mı söz ediyoruz yoksa o kurumun üyeleri olan çok geniş bir topluluktan mı? Eğer bir kurumdan söz ediyorsak, kurum böyle şeyler yapamaz çünkü o bir kişi değildir. Böyle şeylerin yapılması kişilere özgüdür. Dolasyısıyla burada "Masonluk" terimini ancak "Mason topluluğu" anlamında ttutabiliriz.

Ancak işte o toqpluluk içinde de Sayın ZAMAN'ın belirtiği üzere farklı tutumlar, farklı yaklaşımlar var. Ben de bir başka başlık altında değinmiştim; bu farklılıklar bir çelişki ya da zayoflık değil, bir zenginliktir diye. Bu bağlamda Sayın ZAMAN ile görüş birliği içindeyiz. Fakat görüş birliği içinde olmadığımız bir nokta da var. O da şu: Kimi mason örgütleri ve dolayısıyla o örgütlerin üyesi olan masonlardan kimileri hiç de Masonluğun evrenselliği açısından bu görüşleri benimsemiyor. Onlara göre Masonluk ancak kendi benimsedikleri gibidir ve başka türlüsü de olamaz. Onlara göre başka Masonluklar adlarını değiştirmeli ve Masonluğu taklit etmekten caymalıdır çünkü büyük bir haksızlık etmekte ve böylece Masonluğa da zarar vermektedirler.

Asıl onların evrensel masonluğa zarar vermekte olduklarını acaba onlara nasıl anlatmalı?

Anlatılabileceğini sanmıyorum. Masonlukta bağrnazlığa, bunun her türüne karşı çıkılır ama kimi masonlar kendilerini bir "Mason bağnazlığı"na kaptırmış durumda. Onlar, Sayın ZAMAN'ın bu başlık altında sıralamış olduğu kimi maddeleri Masonluk ile hiç de bağdaştırmıyor. Bunların başka kurumların olması gerektiğini, Masonluğun amaç ve ilkeleri arasında bunların yer almadığını ileri sürüyor.

Bu durumda ne yapmalı?

Objektif olüarak yani Masonluğa Masonluğun dışından bakınca, kimilerinin öyle, kimilerinin şöyle, kimilerinin bir başka türlü tutum ve eğilimi olduğunu bilmeli ve bunları birbirleriyle bağdaştırmalı ama birbirine karıştırmamalı.

 

 
   

ADAM OLMAK ZOR İŞ AMA BUNUN İÇİN ÇALIŞMAYA DEĞER.


Ekim 26, 2010, 04:54:30 ös
Yanıtla #2
  • Ziyaretçi

Sayın Adam,

Tabi ki çok haklısınız kurum veya yapı veya adını nasıl koyarsak ki ben ad koymakta  hep zorlanıyorum. Kurum evet, sistem evet, yapı evet, düşünce sistemi evet, daha bir sürüsü evet. Çok kapsamlılık tek bir ada sığmıyor. Kocaman bir tartışma konusu. Ancak bunu  da belirtmeliydim.

Kimi Mason kabul ediyorsunuz sorusunun cevabı ne olursa olsun konu bence gelenekçi olunup olunmadığında kilitleniyor. Üstüne kimin ne hakkı bu Mason bu değil demek. Mason, Mason olduğunu bile söylemezken ya da en azından söylememesi, böyle bir çeşit büyüklük duygusu (uygun kelime bulamadım galiba)  içinde olma hali benimsenmezken. Belki bu konu başka obediyanslarda farklı ele alınıyordur, belki "Onlar Mason değil, biz Masonuz " derken kendi içine düştükleri çelişkiyi farketmeyecek kadar gelenekçilik sarmalındadırlar.

Gelenekçilik; "gerçeği geçmişte bulanlar veya geçmişim özleminde olanlar" anlamına gelmiyor mu? Kapsamı aslında Aydınlanma Döneminin ışığından bunalan Katolik düşünürlerinin geçmişe yönelik özlemlerinden oluşmuyor mu? Oluşuyor ve bence dünyanın her yerinde ki her bir bireyin çok iyi çözümlemesi gereken bir olgu.

Ben inanıyorum ki, insanın evrimine aykırı olan gelenekçilik ömrünün sonuna yaklaştı. Gelenekçilik son bulunca, Masonluk açısından tekelci olma isteği de sonlanacak. Masonluk ile ilgili genel belirlemelere de daha bir sürü aydınlık ilke, amaç gelecek.

Katkınızla yazı daha anlamlı oluyor. Teşekkür ederim.


Ekim 27, 2010, 10:10:30 ös
Yanıtla #3
  • Seyirci
  • Aktif Uye
  • ***
  • İleti: 647
  • Cinsiyet: Bay

Alıntı

Akla gelecek soru farklı obediyansların varlığıyla nasıl bir evrensellikten söz edebileceğimizdir!


Bu nasıl bir tanım, hem farklı hem evrensel olmaz. Evrensel olan şeyler zaman ve mekan tanımayan, toplum, kuruluş ve kişiye göre değişmeyen şeylerdir. Böyle kelime olurmu ?

Kişiye özel olursa evrensel olurmu?

Lütfen evrensel şeyleri çok net bir şekilde tanımlayınız.
Bir yere ait olmayı hiç istemedim. Ya kendim olurum yada başkalarının arkamdan övgüleri ile ölmüş olurum.


Ekim 28, 2010, 01:39:23 öö
Yanıtla #4
  • Ziyaretçi

Türk Dil Kurumu evrensel tanımı üzerinden yazıyor ve yorumluyorum.
Bir sayın üyenin yazdığı bir yanıta, acemilikle hitap kullanarak cevap yazdım ve evrensel kelimesini açıkladım. Tekrarlamayı da anlamlı bulmuyorum.
Tek nokta: "Akla gelebilecek soru farklı obediyansların varlığıyla nasıl bir evrensellikten söz edebileceğimizdir!" tümcesi tanım değildir, kelime hiç değildir. Tümcenin sonunda ünlem işareti var. ÜNLEM (Nida işareti demeyi tercih etmiyorum)
Yazının konusu evrensel şeyler değil, Masonluğun Evrenselliği diyerek...
Saygılarımla,


Ekim 28, 2010, 10:50:42 öö
Yanıtla #5
  • Seyirci
  • Aktif Uye
  • ***
  • İleti: 647
  • Cinsiyet: Bay

Sayın ZAMAN,
Elbette sizin yorumlarınız TDK nun tanımlanırından daha önemlidir.
Çünkü, Türkçemizin güzelliği, kelimelerin cümlenin içinde yer değiştirmesi ve kullanıldığı konuyla alakalaı olarak binlerce ince anlam yüklenebilmesidir.
Zaten evrensellik kelimesini Dünyayla alakalı olarak tanımlamasıda çok komik.
Bir yere ait olmayı hiç istemedim. Ya kendim olurum yada başkalarının arkamdan övgüleri ile ölmüş olurum.


Ekim 31, 2010, 05:51:46 ös
Yanıtla #6
  • Ziyaretçi

Sayın ZAMAN,
Elbette sizin yorumlarınız TDK nun tanımlanırından daha önemlidir.
Çünkü, Türkçemizin güzelliği, kelimelerin cümlenin içinde yer değiştirmesi ve kullanıldığı konuyla alakalaı olarak binlerce ince anlam yüklenebilmesidir.
Zaten evrensellik kelimesini Dünyayla alakalı olarak tanımlamasıda çok komik.



İşitilmeyen Dil bölümünde bu ince anlam yüklenme konusuna değindim. Anlam yükleme özgürlüğü anlam yükleme serbestliği haline gelince anlaşma zeminleri yok olur diye düşünüyorum.
"Yorumlarım TDK tanımlarından daha önemli???" özür dilerim anlamadım.
Dünyanın tüm sözlüklerinde kullanılan dilin kelimelerinin anlamları, terim anlamları ve kullanım yerine göre de tanımın nereye kadar genişletebilineceği yer alır. Dilin zenginliği kaç kelime ile okunur-yazılır-konuşulur olmasıyla ölçülür, bunun dışında bir olgu benim için geçerli değil. Türkçe özelinde, özellikle öztürkçeleştirme çalışmalarını, anlamları genişletti veya daralttı (en iyi örneklerden biri tolerans - hoşgörü ikilisidir bence) eleştirebiliriz ancak anlamları kendi isteklerimiz doğrultusunda değiştiremeyiz diye düşünüyorum. Feyza Hepçilingir anlam bozuklukları alanında iyi bir uzman, olanak bulunur ve kitapları okunursa konuya farklı bir temelde yaklaşılabilinir belki.


Ekim 31, 2010, 10:54:48 ös
Yanıtla #7
  • Seyirci
  • Aktif Uye
  • ***
  • İleti: 647
  • Cinsiyet: Bay

Anlam yükleme serbestliğinden bahsetmiyorum.

TDK saçmalamış demek istedim. Evrensel kelimesini dünya ile sınırlı tutmuş, öyle düşünürseniz evren tanımını tartışmamız lazım. Yani sizin yorumunuz TDK dana daha iyi demek istedim.

Olgularınızı genişletseniz iyi olur diye düşünüyorum. Çünkü ingilizcede bize göre çok fazla kelime olmasına rağmen biz daha çok şeyi anlatabiliriz. Kullanılan kelime sayısının fazlalığı bi ölçüt değildir. Bizde bir cümle tamamem özne haline gelebilir.vb. Aynı şekilde ingilizce Türkçe kadar kolay yazılamaz.

Neyse konuyu dagıtmaya, uzatmaya gerek yok.

Saygılarımla..
Bir yere ait olmayı hiç istemedim. Ya kendim olurum yada başkalarının arkamdan övgüleri ile ölmüş olurum.


Kasım 01, 2010, 06:59:54 ös
Yanıtla #8
  • Ziyaretçi

Dil, dilin etkin kullanımı, anlam bütünlüğü üzerinde başka bir bölüm ve/veya başlıkla tartışalım. masonluğun Evrenselliği bağlamında yanıtlamam gereken başka husus varsa ...
Saygılarımla


Kasım 05, 2010, 08:43:38 ös
Yanıtla #9
  • Orta Dereceli Uye
  • **
  • İleti: 439
  • Cinsiyet: Bay

sn ZAMAN

yazı dizinizin ikinci bölümünüde büyük bir keyifle okudum. fakat sizi eleştirmek gibi anlamamamızı umarak merak ettiğim kafama takılan aşağıda alıntı yaptığım konular üzerine konuşmak istiyorum.



Akla gelecek soru farklı obediyansların varlığıyla nasıl bir evrensellikten söz edebileceğimizdir.... Burada kalmıştım.


Akla gelecek soru farklı obediyansların varlığıyla nasıl bir evrensellikten söz edebileceğimizdir!

Söz edebiliriz. Çünkü Masonluktaki obediyansların her olay ve olguya ilişkin yaklaşımları, kullandıkları ritüeller ve dolayısıyla da ritüeller aracılığıyla yapılan yetkinleştirme kapsamı farklı olduğundan, birbirinin aynı değildir. Bu nedenle,  Masonluğun bütününü kapsayan kendine özgü  tek bir dünya görüşünün, kendine özgü tek bir felsefesinin olduğu söylenemez. Ama nasıl bir farklılıktan söz edersek edelim Masonluğun bütününde evrensel yani tüm dünyaya yaygın ve tüm bireyleri içeren ülkü birliğini yukarıdaki cümlede buluruz. Fark bu amaca ulaşma yöntemi ve bu amaca ulaşacak bireylerin sahip olmaları istenen nitelikler bütünündedir.

Bu konuyu tanımın ayrıntılandırılmış ve bir tür söz veriş olan açılımlarıyla daha yakından inceleyebileceğimizi düşünüyorum. Tanım bence diyor ki;

•Masonluk; evrensel boyuttta geçerli ideal bir toplum düzeni tasarlar ve bu amacının gerçekleşmesi için çalışır. Ama bu amaç tek bir dünya devleti kurmak değildir.
•Masonluk tüm insanların, toplumların ve ulusların sonsuz ve koşulsuz bir barış içinde yaşamalarını amaçlar.
•Masonluk tüm insanların, toplumların ve ulusların, geçmişlerine onurla dayanmalarını, mutlu olmalarını ve gerek kendilerine gerekse de birbirlerine güvenmelerini sağlamak üzere çalışır.
•Masonluk tüm insanların, toplumların ve ulusların karşılıklı anlayış, saygı, tolerans içinde birbirini desteklemelerini ve gerçek bir dostluk içinde geleceğe yönelmelerine çaba harcar.
•Masonluk her bir bireyin yaşamının yaşanmaya değer niteliklerle dolu olmasının zemidir.
•Masonluk her bir bireyin yaşamının değerli öğelerini başkalarıyla paylaşabilmesini, bu paylaşmayı her bir bireyin isteyebilmesini ve bu isteğini de gerçekleştirebilmesini destekler ve bireyleri bu alanda yönlendirir.
•Masonluk insanların; bilgisizlikten, bilimsel veriler ve aklın yargılarıyla bağdaşmayan dogmalardan, bağnazlıktan ve batıl saplantılardan arınmış olmasını evrensel amacına ulaşmasının gereği görür.
•Masonluk insanların; toplumsal yaşamın tüm alanlarında en iyi, en doğru ve en güzel yolu seçebilmelerini, bu yolda gerçekleri birlikte arayarak ve bularak kendilerini sürekli  geliştirmelerini ve böylece evrimsel doğrultuda ilerleyebilmelerini sağlayacak tüm koşulları sunma gayretindedir.


III.Bölümle bitireceğim...

masonluk kurulduğu yıllardan bu yana toplum üzerine bukadar etkileri(toplumlar üzerinde barışçıl bir biçimde, geçmişleri ile onur duymalarını sağlama, ulusların birbirilerine saygı ve anlayış içinde birbirilerini desteklemelerini sağlama....) evet bunlar çok güzel şeyler her bireyin istediği şeylerdir sadece masonların olduğunu düşünmüyorum. Fakat bu tür hedefleri kendileri içerisinde yapmalarının evrensellik boyutuna taşınmasını anlayabilmiş değilim. Şunuda itiraf edeyim forum başlıkları altında yazdığım çeşitli konulşarda kesinlikle bunlardan yana olduğumu aynı şekilde sizin gibi düşündüğümü bir sohbet sırasında bu konu üzerine konuşulduğunda masonluk görüşlerimle aynı olduğunu belirtmek isterim. Fakat evrensilliğe taşındığına ben bu fikire pek katılmıyorum. Umarım anlatabilmişimdir

saygılarımla,


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son Gönderilen:
27 Yanıt
19020 Gösterim
Son Gönderilen: Kasım 05, 2010, 08:29:42 ös
Gönderen: lucifer
21 Yanıt
15572 Gösterim
Son Gönderilen: Kasım 04, 2010, 02:39:28 öö
Gönderen: ZAMAN
4 Yanıt
4226 Gösterim
Son Gönderilen: Ocak 21, 2013, 08:02:02 ös
Gönderen: karahan
7 Yanıt
3783 Gösterim
Son Gönderilen: Aralık 30, 2014, 07:00:54 ös
Gönderen: Kajmeran
4 Yanıt
4585 Gösterim
Son Gönderilen: Ocak 23, 2018, 02:02:57 öö
Gönderen: Zennn
3 Yanıt
4995 Gösterim
Son Gönderilen: Şubat 12, 2015, 07:58:06 öö
Gönderen: ADAM
0 Yanıt
1863 Gösterim
Son Gönderilen: Şubat 13, 2015, 03:27:43 öö
Gönderen: Risus
8 Yanıt
5006 Gösterim
Son Gönderilen: Şubat 24, 2015, 10:53:36 ös
Gönderen: Risus
3 Yanıt
3046 Gösterim
Son Gönderilen: Mayıs 10, 2015, 08:23:53 öö
Gönderen: ADAM
2 Yanıt
3135 Gösterim
Son Gönderilen: Ağustos 25, 2015, 03:25:09 ös
Gönderen: mbulut