Hz Ali Allah hakkinda soyle diyor "Siddetinden zuhuru gizlenmis".Buna gore Tanriyi hakkiyla goremiyor, hakkiyla goremedigimiz icin de asik olamiyoruz. Bir kadin neden guzel giyinmekten zevk alir, ya da makyaj yapmak hosuna gider? Cunku bakilmak ve begenilmek ister. Begenildigi acikca ifade edilsin ister. Bu bir zaafiyet degildir. Aksi olsaydi, kadin fitratina aykiri davranmis olurdu. Aksi hareket eden kadinlarin da mutlaka bir gecerli sebepleri vardir. Kadin nezih giyimiyle kimsenin bakmasina aldiris etmiyorsa bile, aynanin karsisina gecer, kendisine kendisini begendirir ve bu durumdan mutluluk duyar. Dolayisiyla cogu erkekler ic guzelliklerinin, ruh dinamiklerinin yaninda (yaratilis olarak her kadin zaten guzeldir) temiz giyinen, nezih giyinen, kendisine bakan kadinlari tercih eder. Dolayisiyla bu taraflarin birbirinin begenmesinde buyuk rol oynar. Insan yaninda banyo yapmayi sevmeyen ve pis kokan, saclarini taramayan, haftalarca aylarca yikamadan temizlemeden ayni gieycekleri giyen kadin veya erkek gormek istemez.. Milyarda bir cikar disina bakmayan birine karsi, diger tarafin sevgisini ayni sicaklikta koruyabilmesi.Ask'in muhafazasi fitri yaratilistaki guzellige vabeste degildir dikkat buyurun. Veya askin dis bakimin devami ile mumkun oldugunu iddia etmiyorum. Ancak maalesef cogumuzun ilk asik oldugumuz insanin, sonradan bu askin sogumasindaki sebepleri irdeleyecek gucu olmadigindan bu gerceklik te kaybolur gider.
Bunlari neden anlatiyorum.Insanoglu yaratilirken renk ve zevk cesitliligi fitratina yerlestirilmis ve bu goz onunde bulundurularak da evrendeki diger varliklar tam bir estetik icinde yaratilmistir. Insan denizi gorunce heyecanlanir, farkli ufuklara yelken acar. Bir dagin zirvesinde yeni dogmus bebek gibi kendisini yillanmis ve yorulmusluktan atip butun tazeligiyle adeta zirvede kendisini dinler. Ozgurluk aklina gelir. Herseye yukardan bakmanin ve takibin Tanri' icin zor mu kolay mi oldugu tartismasini yasar icinde. Veya daha once hic Allah'in surekli kendisini izledigini dusunmemisse bile, zirvede bu tur dusunceler aklina gelir ve yaptigi hatalarda onu ne kadar uzdugunun muhasebesini yapar.Kendisinin ne kadar kucuk, Allah'in ne kadar buyuk oldugunu hatirlar.
Biblical kaynaklarinda Hz Musa'nin Mount Sina'ya ciktiginda Allah'a kendisini gostermesi icin dua edince Tanri kendisini gostermis ve bu duruma dayanamayan Hz. Musa oracikta bayilmistir. Peygamberler Allah'i fiziken gormeseler dahi sanki gormus gibi asiktirlar ve suhpesiz Tanri'nin kendisini gormeleri dahilinde dahi yakinleri ziyadelesmez. Ancak bu kissadaki amac, insanoglu'nun "ask kapsaminda" gorme, duyma hissetme olgularinin varliginin gerekliligidir. Mesela Tanri icin aynisi soz konusu degildir. Allah bizi yaratmadan once sevmistir, tabir-i digerle bizi sevdigi icin hicten, yokluktan yaratmistir ve bize varlik elbisesini giydirmistir.
Ilk anlattigim paragrafa donersek, insan yaratilmislardan birine ve ya bir coguna sirilsiklam asik olsa dahi, Musa'nin bayilmasi gibi masukunu gorunce siddetli ve kendisinin kaldiramaayacagi bir kendinden gecme soz konusu olmaz. Oyle olsaydi dunyada ask kavrami tatli bir esintiden cok iskenceye, eziyete doner, insan surekli komaya girerdi...Hakiki ask adina cok atip tutan olur. Insani yaratan Allah olduguna gore, onun fizigini kimyasini da elbette onemseyecek ve ne yasarsa yasasin onemli olacak ve bu bizim icin de onemli olacaktir. Dolayisi ile mecazi-hakiki kavramlari bana gore izafidir. Bence insanin hemcinsine , ana-babasina- cocuguna asik olmasi mumkundur ve hakikidir. Yasanan yogun duygularin adinin ASK oldugundan kacinmamak gerekir. Buna gore yaratilmisin yaraticiya olan askla insanin sair yaratilmisa olan aski arasinda sadece mertebe farki vardir. Yoksa mecazi -hakiki kavramina ben sahsen inanmiyorum.
Simdi sonuca gelecek olursak, insan birisini Tanri icin, tanri yaratti diye severse ve simasina bakista ilahi esintiler duyarsa iste bu asktir. Ask ise isiktir,iksirdir. Ve bu isigin da sonmesi neredeyse imkansizdir. Her ne olursa olsun, kadin kadinligini , erkek te erkekligini kaybetmis olsa, belalar sagnak sagnak yagsa dahi bu berdevam eder gider.Otelerde dahi. .Ve otelerde devam ediyorsa zaten SONSUZ ASK adini almayi coktan haketmistir. Yine ayni noktaya geliyoruz ki o da sonsuz olan asklarin mecazi olmasi dusunulemez.
Tabi bunlar benim dusuncelerim. Kimse katilmak zorunda degil..
saygilar