Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: İyilik ve kötülük  (Okunma sayısı 2942 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Ağustos 26, 2016, 11:14:20 ös
  • Orta Dereceli Uye
  • **
  • İleti: 88
  • Cinsiyet: Bay
    • 1717

Salt iyilik veya kötülük yoktur. Çıkarların uyumu vardır.
Hominem te esse memento!


Ağustos 26, 2016, 11:17:27 ös
Yanıtla #1
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 2105
  • Cinsiyet: Bay
    • Masonluk ve Masonlar

Sayın Ömercan aslında çok güzel bir konuya değindi. Ancak bunu bir cümleyle özetlemek yerine açmasını istiyorum. Açalım, derinlemesine tartışalım ve bir sonuca ''varmayalım'' ki tatlı bir felsefe olsun.

Saygılarımla
Gnothi Seauton

Yaşamak, kendini adam etmektir. Zeka ve bilgiyi kullanarak, etinden, kemiğinden kendi heykelini yapmaktır. - Goethe


Ağustos 26, 2016, 11:23:38 ös
Yanıtla #2
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 3234
  • Cinsiyet: Bay


kızıldereli bilgeye bir gün oğlu iyilik ve kötülüğü sorar.. oğluna gülümseyerek bakan adam çadırın önündeki 2 güçlü ve sürekli kavga eden köpeği gösterir..

-bak, der.iyilik ve kötülük onlar gibidir. sürekli kendi içlerinde savaşırlar.

oğlu bir süre susar ve sorar..
-peki hangisi kazanacak bu köpeklerinden

bilge oğluna gülümser tekrar ve bakar:

-hangisini iyi beslersem...




ALINTI
audi-vide-tace
    dinle-gör
        sus


Ağustos 26, 2016, 11:32:44 ös
Yanıtla #3
  • Orta Dereceli Uye
  • **
  • İleti: 88
  • Cinsiyet: Bay
    • 1717

Sn. Risus öncelikle bana bu şansı vermiş olduğunuz için teşekkür ederim. Sözün aklıma geliş hikayesi şu şekilde oldu: işin en başını politika olgusu çekmekteydi. Ancak poltika konuşmak çok tercih ettiğim bir başlangıç değil. Toplumda iyilik veya kötülük diye iki olgu vardır; ancak biliyorsunuz ikisi de anlamsız iki kelime. Yani sizin iyi dediğiniz mesela yenilenebilir enerji kaynağı kullanımının artması petroldan kazancı olan oyuncular için kötü olacaktır. İkinci olarak, hastalık görünürde kötü bir sonuç; ancak genetik olarak güçlü olan biriyi güçsüz olandan ayırıyor olması yeni nesiller için bir başarı olasılığı olacaktır. Aslında olay tarafsız ve görebilen bir gözle bakabilmekte  yatıyor. Örnekler acımasız gibi görünen ama etkili örneklerle artırılabilir Sn. Risus. İlginiz için tekrar ve tekrar teşekkür ederim.
« Son Düzenleme: Ağustos 26, 2016, 11:51:36 ös Gönderen: Ömercan »
Hominem te esse memento!


Ağustos 26, 2016, 11:42:44 ös
Yanıtla #4
  • Orta Dereceli Uye
  • **
  • İleti: 88
  • Cinsiyet: Bay
    • 1717

Sn.NOSAM33 anlatınız ile demek istediğimi pekiştirecek türden desteğiniz için teşekkür ederim. Bu günlerde iyiliği besleyebilmek zor olsa da, erdemli olabilmek zor olanı yapmak ve bunu sürdürebilmektir. Sevgiler, Sn. NOSAM33.
Hominem te esse memento!


Ağustos 26, 2016, 11:49:02 ös
Yanıtla #5
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 3234
  • Cinsiyet: Bay

 ;) Saygılar bizden size ...
audi-vide-tace
    dinle-gör
        sus


Ağustos 27, 2016, 12:05:13 öö
Yanıtla #6
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 2105
  • Cinsiyet: Bay
    • Masonluk ve Masonlar

Sn. Risus öncelikle bana bu şansı vermiş olduğunuz için teşekkür ederim. Sözün aklıma geliş hikayesi şu şekilde oldu: işin en başını politika olgusu çekmekteydi. Ancak poltika konuşmak çok tercih ettiğim bir başlangıç değil. Toplumda iyilik veya kötülük diye iki olgu vardır; ancak biliyorsunuz ikisi de anlamsız iki kelime. Yani sizin iyi dediğiniz mesela yenilenebilir enerji kaynağı kullanımının artması petroldan kazancı olan oyuncular için kötü olacaktır. İkinci olarak, hastalık görünürde kötü bir sonuç; ancak genetik olarak güçlü olan biriyi güçsüz olandan ayırıyor olması yeni nesiller için bir başarı olasılığı olacaktır. Aslında olay tarafsız ve görebilen bir gözle bakabilmekte  yatıyor. Örnekler acımasız gibi görünen ama etkili örneklerle artırılabilir Sn. Risus. İlginiz için tekrar ve tekrar teşekkür ederim.

Sayın Ömercan,

Elbette iyilik ve kötülüğe objektif bir bakış açısıyla yaklaşırsak aslında iyilik ve kötülük diye bir şeyin olmadığını görürüz. Yani böyle bir durumda sadece olaylar olur. İyi ve kötü olmaz. Ancak ilk iletinizde belirttiğiniz gibi iyi ve kötüyü ''çıkarları'' referans alarak yorumlarsak o zaman iyi ve kötü bir kalıba girmiş olur. Bir insanın çıkarları başka bir insanın mevcudiyetini zedeliyorsa bu kötüdür deriz. Bir insanın çıkarları başka bir insanın çıkarlarını da destekliyorsa bu iyidir deriz. Bu çıkar sadece maddi bir çıkar değildir. Örneğin birisine para verip iyilik yapan bir insan iyilik yaptığı için manevi bir haz ve tatminkarlık hisseder bu onun çıkarıdır. Aynı şekilde iyilik yaptığı kişi de maddi bir kazanç sağlar bu da onun çıkarıdır.

Peki sizce iyi ve kötü objektif alınarak bir hayat inşa edilebilir miydi? Örneğin iyi ve kötülük kavramlarına bir kalıp vermeseydik hayat ne derece yaşanılabilir olurdu? Örneğin iyilik ve kötülüğü irade bazında referans alalım. Başkasının iradesine kendi iradesi için zarar vermek kötü bir şeydi. Misal tecavüz. Tecavüz, bir başkasının iradesine bir şeyi zorla yaptırma ve onu tercih hürriyetinden mahrum bırakmadır. Eğer iyi ve kötüyü objektif referans alırsak buna kötü bir davranış diyemeyiz.

O halde hayatı yaşanılabilir kılmak için iyi ve kötüyü mutlaka bir kalıpta referans almamız gerektiğini söyleyebilir miyiz?

Saygılarımla
Gnothi Seauton

Yaşamak, kendini adam etmektir. Zeka ve bilgiyi kullanarak, etinden, kemiğinden kendi heykelini yapmaktır. - Goethe


Ağustos 27, 2016, 12:09:13 öö
Yanıtla #7
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 3234
  • Cinsiyet: Bay

Bu  dünya zıtlıklar üzerine kurulmuş ; yada biz öyle sanıyoruz ...
audi-vide-tace
    dinle-gör
        sus


Ağustos 27, 2016, 12:38:53 öö
Yanıtla #8
  • Orta Dereceli Uye
  • **
  • İleti: 88
  • Cinsiyet: Bay
    • 1717

Sn.Risus dediğinizi anladım. Dediğiniz gibi para veren kişi örneğin gibi dua eden bir kişi de korkusundan dua ediyordur. Muhtemelen içinden geldiği için dua eden kişi sayısı azdır. Ya korktuğu için ya da beklentisi olduğu içindir. Zaten içinde samimiyet yoksa bu da onu kötü ya da daha politik bir kelime kullanalım ikircikli. Bu kelime ne iyi ne kötü sayılır. Tecavüz örneğine gelirsek, kopya çeken bir öğrenciyi ele alırsak onu kopyaya iten neydi sorusunu sorabilmeliyiz. Bu örnek her ne kadar tecavüz örneğinin yanında masum kalsa da büyük işlerin yaptırımı küçük ve önemsiz görünenlerden başlamaz mı? O halde konuyu anlamak adına- tabiki de savunmuyorum tecavüzü, iyi ve kötü kavramlarını kullanmak yerine savunmamak ve ikircikli gibi kelimeleri kullandım gerektiğinde sözü geçen kelimeleri kullanıyorum ki konu karışmasın- tecavüz tabiki de kelime olarak kötü ancak iyi veya kötü diyemeyiz olguya. Bir başkasının iradesini kendi iradesi ile müdahale etmesi doğru bir tespit ancak tecavüz eden kişinin de akli dengesi kendi iradesinin olmadığını gösteriyor daha doğrusu zaten psikolojik olarak dengeli olmadığı bellidir. Felsefe yapmak bazen kendimi kötü hissettirse de tamamen matematiksel bir çözüm getirmek adınadır. Bu tecavüz örneğini noktalarken şunları söylemek istiyorum:Bu tip davranışların tespitini yapan kurumlar daha çok çalışmalı ve takibini yapmalıdır. Aksi halde burada kötü olan bunlara izin veren kurumlar olacaktır. Sevgilerimle.
Hominem te esse memento!


Ağustos 27, 2016, 12:51:41 öö
Yanıtla #9
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 2105
  • Cinsiyet: Bay
    • Masonluk ve Masonlar

Sn.Risus dediğinizi anladım. Dediğiniz gibi para veren kişi örneğin gibi dua eden bir kişi de korkusundan dua ediyordur. Muhtemelen içinden geldiği için dua eden kişi sayısı azdır. Ya korktuğu için ya da beklentisi olduğu içindir. Zaten içinde samimiyet yoksa bu da onu kötü ya da daha politik bir kelime kullanalım ikircikli. Bu kelime ne iyi ne kötü sayılır. Tecavüz örneğine gelirsek, kopya çeken bir öğrenciyi ele alırsak onu kopyaya iten neydi sorusunu sorabilmeliyiz. Bu örnek her ne kadar tecavüz örneğinin yanında masum kalsa da büyük işlerin yaptırımı küçük ve önemsiz görünenlerden başlamaz mı? O halde konuyu anlamak adına- tabiki de savunmuyorum tecavüzü, iyi ve kötü kavramlarını kullanmak yerine savunmamak ve ikircikli gibi kelimeleri kullandım gerektiğinde sözü geçen kelimeleri kullanıyorum ki konu karışmasın- tecavüz tabiki de kelime olarak kötü ancak iyi veya kötü diyemeyiz olguya. Bir başkasının iradesini kendi iradesi ile müdahale etmesi doğru bir tespit ancak tecavüz eden kişinin de akli dengesi kendi iradesinin olmadığını gösteriyor daha doğrusu zaten psikolojik olarak dengeli olmadığı bellidir. Felsefe yapmak bazen kendimi kötü hissettirse de tamamen matematiksel bir çözüm getirmek adınadır. Bu tecavüz örneğini noktalarken şunları söylemek istiyorum:Bu tip davranışların tespitini yapan kurumlar daha çok çalışmalı ve takibini yapmalıdır. Aksi halde burada kötü olan bunlara izin veren kurumlar olacaktır. Sevgilerimle.

Elbette öyle aslında ben bunun eğitime de yansıtılmasını istiyorum. Yani açıkçası ülkemizdeki ahlak dersinin din kültürü ve ahlakı  adıyla öğretilmesine ve iyilik ve kötülüklerin günah ve sevap algısıyla çocuklara verilmesine ve nitekim neticesinde ''Tövbe kapısı açık'' teminatıyla aslında günahların pek de önemli şeyler olmadığının hissettirilmesine kızıyorum. Belkide gençlerimize iyi ve kötünün felsefesi öğretilip neden bir insanın iyi olması gerektiği verilmeli. Zira bugün ülkemizdeki suç oranları Ramazan ayında %75-80 oranında azalmaktadır. Bunun nedeninin iyilik felsefesi yerine günah sevap algısıyla yetişmiş nesil olduğunu düşünmekteyim. Peki sizce tecavüz eden bir insan o bozuk iradeyi nasıl kazanmıştır? ve bu iradeyi değiştirmek için eğitimde, öğretimde, ahlakta ne gibi adımlar atılmalıdır?

Saygılarımla
Gnothi Seauton

Yaşamak, kendini adam etmektir. Zeka ve bilgiyi kullanarak, etinden, kemiğinden kendi heykelini yapmaktır. - Goethe