Masonlar.org - Harici Forumu
Mason ve Masonluk Nedir? => Masonluk ile ilgili Sorular ve Cevaplar => Konuyu başlatan: Risus - Mayıs 09, 2017, 01:14:19 ös
-
Masonluğun, yapısal anlamda örgütleniş ve çalışmasına bakarsak, karşımıza ezoterik bir aile yapısı gelir. Ezoterizmin anlamına şöyle bir bakalım;
Ezoterizm, bir konudaki derin bilgilerin ve sırların ehil olmayanlardan gizlenerek, bir üstad tarafından sadece ehil olanlara inisiyasyon yoluyla öğretilmesidir. Ezoterizm bir din veya bir inanç sistemi değildir. Çoğunlukla ezoterik yani ezoterizm ile ilgili veya ezoterizme dair şeklinde kullanılır. - Wkipedia
Bu yapının hem ezoterizmden hem de aile oluşundan doğan birçok ilke mevcuttur. Hemen her ezoterik cemiyette olduğu gibi, ezoterizmin gereği olarak öğreti, o öğretinin ehli tarafından, o öğretiye yeteneği olduğuna inanılan kişilere aktarılır ve o öğreti, aile dışında kimselerle paylaşılmaz. Nitekim paylaşılıyor olsaydı, masonluk ezoterik bir yapı olmaktan çıkar, herkese açık, herkesin üzerine düşünüp tartışabildiği bir akım haline gelir ve adı "masonizm" olurdu. Fakat hem dinlerdeki, hem akımlardaki ezoterik yapılanmalar gibi masonluk da sırlarının, ehli olanlar haricinde paylaşılmasına müsaade etmediği gibi üzerine tartışılmasından hoşnut olmaz.
Bugün Türkiye masonluğunda karışımıza birden çok obediyans çıkmaktadır. Başlıca üç obediyansa bakacak olursak bunlar muntazam olduğuna inanılan Hür ve Kabul Edilmiş Masonlar Büyük Locası, gayrimuntazam olduğuna inanılan Özgür Masonlar Büyük Locası ve Kadın Mason Büyük Locasıdır. (Haricinde Mozaik ve Karma loca olduğu da söylenir.) Tüm bu obediyanslar, ne kadar liberal ve özgür tutum takınırsa takınsın kendilerinin ezoterik olduğunu söyler ve sırları muhafaza etmeye çalışır. Bugün, HKEMBL dernek binasına giden bir harici, aklındaki tüm soruları sorabilir fakat tüm sorulara yanıt alamayabilir. Nitekim ezoterik öğretide o soruları soran kişi henüz bir haricidir ve kardeşliği bir arada tutan öğretilerin, onunla paylaşılması doğru olmaz. Aynı durum ÖMBL ve KMBL için de geçerlidir. Oralara giden hariciler de akıllarındaki her soruyu yöneltmekte özgürdür fakat her soruya yanıt alamazlar.
Masonluk sadece dernek ve localardan ibaret değildir. Masonluk, bir mason için hayatın ta kendisidir. Bir mason, gittiği her mecraya masonluğu götürür ve orada masonluğu temsil eder. Masonluğun ondan beklediği ahlaki, akılcı ve sezgisel tutumları her mecrada uygulamaya, ona öğretilen öğretileri her mecrada korumaya özen gösterir. Bir mason, ister masonlukla ilgili bir yapı kurmuş olsun, ister masonlukla alakası olmayan bir yapı kurmuş olsun, o yapının içerisinde de kendisine öğretilenleri korumaya devam eder.
Masonluğa dair Türkiye'de kurulan en geniş çaplı forum sitesi Masonlar.Org'dur. Bu sitenin haricinde bilgi alma konusunda resmi iki site bilinmektedir. Birisi HKEMBL resmi sitesi olan www.mason.org.tr (http://www.mason.org.tr) diğeri ÖMBL resmi sitesi olan www.mason-mahfili.org.tr (http://www.mason-mahfili.org.tr) dir. Bu site Hür ve Kabul Edilmiş Masonlar Büyük Locası üyeleri ve tanışık olduğu muntazam loca üyelerince kurulmuştur. Bu platformu masonların, masonluğu anlatmak adına kurmuş olmaları, bu platformu locaların ezoterik yapısından pek de farklı kılmaz. Bu platformda paylaşılan her bilgi, her öğreti ezoterizm korunarak paylaşılmaktadır. Bir haricinin, locaya gidip, izin alıp, aklındaki tüm soruları sorması yine bir haricinin buraya üye olup, aklındaki tüm soruları sormasıyla hemen hemen eş değerdir. Nasıl ki bir harici hem HKEMBL, hem ÖMBL, hem KMBL obediyanslarına gidip, sorular sorup, karşısındaki kişinin, ezoterik öğretiyi koruyarak verdiği cevapları duyacaksa, burası ve burası gibi mecralarda da harici üyeler, sordukları sorular karşısında ezoterik öğretinin, Madde 17 gibi kurallarla korunduğunu görecektir.
İşte bu yüzden hem localarda hem de masonlukla ilgili mecralarda gizler vardır. Ve bu gizler çeşitli kuralların koruması altındadır.
Sevgi ve saygılarımla
www.masonlar.org (http://www.masonlar.org)
-
Sayın Risus;
Detaylı bir şekilde ve emek sarf ederek yaptığınız bu açıklama için teşekkürler.
Saygılar-Sevgiler
Not: 17'nci maddenin ehemmiyeti daha net açıklandığında, zahiri olarak bu form da yer teşkil eden her bir üye, bu kıritik mevzuya dair olan yaptırımları daha özgün ve anlayışlı bir açıdan bakarak saygı duyacaktır; yeniden teşekkürler
-
Sayın Risus'un bu başlık altındaki yazısı eleştirilebilir.
Örneğin HKEMBL'nın muntazam oluşuna karşılık ÖMBL ve KMBL düzenli birer obediyans olarak nitelenebilir.
Ezoterizm kavramının tanımının yetersiz olduğu söylenebilir.
Daha birçok ayrıntıya girilebilir.
Ancak Sayın Risus'un demek istediği belli.
Güzel de demiş.
Anladınız?
-
Başılık sahibi Sayın @Risus 'a gayri muntazamlık ile ilgili bir soru sormak istemekteyim.
Gayrı kelimesi olmayan anlamında kullanılmakta ve olumsuzluk vermektedir.
Muntazam kelimesinin ise; TDK büyük sözlüğe baktığımda aşağıdaki gibi
Sıfat olarak (ismi nitelerken); düzgün, düzenli, derli toplu
Zarf olarak (fiili nitelerken) ise; düzenli, sürekli ve düzgün bir biçimde
anlamları vardır.
Sırf merakımdan sormakyatım. "Özgür Masonlar Büyük Locası" ve "Kadın Mason Büyük Locası" obediyansları bu tanımlardan hangisine uymayan bir görünüş içindeler. Yani düzgün değil de dağınıklar mı? dersiz topsuzlar mı?
-
Başılık sahibi Sayın @Risus 'a gayri muntazamlık ile ilgili bir soru sormak istemekteyim.
Gayrı kelimesi olmayan anlamında kullanılmakta ve olumsuzluk vermektedir.
Muntazam kelimesinin ise; TDK büyük sözlüğe baktığımda aşağıdaki gibi
Sıfat olarak (ismi nitelerken); düzgün, düzenli, derli toplu
Zarf olarak (fiili nitelerken) ise; düzenli, sürekli ve düzgün bir biçimde
anlamları vardır.
Sırf merakımdan sormakyatım. "Özgür Masonlar Büyük Locası" ve "Kadın Mason Büyük Locası" obediyansları bu tanımlardan hangisine uymayan bir görünüş içindeler. Yani düzgün değil de dağınıklar mı? dersiz topsuzlar mı?
Sayın @propulsion,
Yazımda da görebileceğiniz gibi bu obediyanslara gayrı muntazamdır demek yerine gayrı muntazam olduğuna inanılan dedim nitekim bir obediyansa muntazamdır değildir demek benim haddim değildir. Fakat yine inanılan çerçevede söyleyecek olursam, masonluğun belli bir takım kaide ve gelenekleri vardır. Bu gelenekler masonlukta değişmez kabul edilmiş ve bu geleneklere göre yapı bulan büyük localar muntazam sayılmıştır. ÖMBL ve KMBL Dünya'daki diğer gayri muntazam olduğuna "inanılan" obediyanslar gibi bu geleneklerin bir kısmında değişikliğe gitmiş ve liberal bir tutum izlemiştir. Bu yüzden masonluğun geçmişten günümüze gelen gelenekçi obediyansı, diğer obediyansları gayri muntazam kabul eder çünkü diğer obediyanslar, masonluğun anayasasında ve kaidelerinde belirtilen kuruluş, gelişim ve üye alım şartlarının bir kısmına uymamaktadır.
Saygılarımla
-
Sayın @Risus 'un bu katkısından sonra gayri muntazam kelimesi yerine tanınmamış/tanınmayan kelimesi daha uygun olmakta diyebiliriz sanırım.
-
Sayın @Risus 'un bu katkısından sonra gayri muntazam kelimesi yerine tanınmamış/tanınmayan kelimesi daha uygun olmakta diyebiliriz sanırım.
Masonluk geleneklerine sıkı sıkıya bağlı olarak günümüze kadar gelmiş kadim bir kurumdur. Bu geleneklerin değişmesi gerektiğini düşünen masonlar gayri muntazam kabul edilmiştir... Tartışmaya çok da açık gözükmemektedir. Sayın Remzi Sanver'in PERYÖN de yaptığı konuşmanın tamamını dinleyecek olursanız, kurumların yıllarca ayakta kalmalarında; geleneklerine bağlılığın çok önemli bir yer tuttuğunu oyun teorileri örnekleriyle görmemiz mümkün...
Gelişimsel masonluk anlayışına sahip masonlar, masonluğu kendileri gibi benimsemiş masonlar tarafından tanınmaktadırlar. Ve kendi içlerinde düzenlidirler. O yüzden tanınmamış/tanınmamakta demek de uygun olmayabilir.
-
Şu konuyu niçin açık seçik yazmıyorsunuz ki?
Yardımcı olayım:
Kimin tarafından tanınmayan?
-
Sayın Risus'un
Fakat yine inanılan çerçevede söyleyecek olursam, masonluğun belli bir takım kaide ve gelenekleri vardır. Bu gelenekler masonlukta değişmez kabul edilmiş ve bu geleneklere göre yapı bulan büyük localar muntazam sayılmıştır. ÖMBL ve KMBL Dünya'daki diğer gayri muntazam olduğuna "inanılan" obediyanslar gibi bu geleneklerin bir kısmında değişikliğe gitmiş ve liberal bir tutum izlemiştir. Bu yüzden masonluğun geçmişten günümüze gelen gelenekçi obediyansı, diğer obediyansları gayri muntazam kabul eder çünkü diğer obediyanslar, masonluğun anayasasında ve kaidelerinde belirtilen kuruluş, gelişim ve üye alım şartlarının bir kısmına uymamaktadır.
şeklindeki yanıtından ve Sayın Surgeus'un
Masonluk geleneklerine sıkı sıkıya bağlı olarak günümüze kadar gelmiş kadim bir kurumdur. Bu geleneklerin değişmesi gerektiğini düşünen masonlar gayri muntazam kabul edilmiştir..
biçimindeki yanıtından
kabul eden bir kurum/merci olduğu anlaşılmakta. Türkiye'deki durum için ise UGLE (United Grand Lodge of England-İngiltere Büyük Birleşik Locası) tarafından kabul edilen obediyanslar muntazam (??? düzgün /derli toplu) kabul edilmekte. İşte tam da bu noktada Ben tanınmış/tanınmakta dedim. UGLE Türkiye'de HKEMBL'ı tanımaktadır. Tanıyabilir buraya kadar sorun yok. Ama muntazam muntazam (??? düzgün /derli toplu) kabul edilme noktasında dil bilimi açısından problem görmekteyim Ben. İşte bu nedenle diğer obediyanslar dağınık ve dersiz topsuz mu biçiminde soru yönelttim. Durum budur.
-
Sn.Risus Bu yazıyı geçen yıl yazmış yeniden okuyunca aklıma hem bir soru hemde bir teklif belkide Türkiyede artık bir gereklilik haline gelmiş bir sorun gibi görüyorum.
Forumumuz forum dünyasının belkide en geniş kapsamlı sitesi içeriği her ne kadar masonluk ile alakalı olsa bile ,lakin buradaki önerim ve teklifim bu sitenin sahibi HKMBL ye değil Bu site gibi bir foruma sahip olması gerektiğine inandığım ÖMBL yedir.
Forumda ÖMBL üyei birçok mason var hatta sn.adam her ne kadar kendini açıklamasada ÖMBL tandanslı yazan bir katılımcı idi.
Burada adil olmayan bilginin gevrek kaldığı yön ise burada yazan ÖMBL üyeleri farklılıklarını ne kadar dillendirebiliyorlar acaba?
Mesela kendileri bir forum kursalar ve adı üstünde Özgür bir forum olsa ve özgürlüklerinin ayarını kaçırmadan ama 17.madde gibi kullanıcıyı kısıtlayıcı ,harici ortamda rahatça bulunan,yazılmış,konuşulmuş konuların da rahattlıkla konuşulabildiği bir forum neden kurmuyorsunuz?
Kendinizi ve kendi özgün masonluğunuzu anlatmak için kısıtlama içerisine giriyorsunuz?
Bence gerekli bir önerme hal'dir.
Değerlendirme size kalmış.