Masonlar.org - Harici Forumu
Mason ve Masonluk Nedir? => Turkiye`de Masonluk => Turkiye`de Masonlugun Tarihi => Konuyu başlatan: Caliper - Aralık 11, 2020, 10:06:04 öö
-
Daha önce 1909-1935 dönemiyle ilgili, sizlere kolay kolay başka yerlerde bulamayacağınız hap bilgiler vermek için ve sizleri Masonik kaynakları araştırmaya yönlendirmek için bir dizi başlık açmıştım.
Aynısını Uyku Dönemi sonrası Türk Masonluğu için yapalım mı?
Aslında bu konular forumda yıllarca konuşuldu, benden çok daha donanımlı forum üyelerimiz ve benden çok daha tecrübeli Kardeşlerimiz bu konular hakkında kapsamlı bilgiler verdiler.
Hem konuşulmayan bazı noktalara değinmek için, hem de uzun metinleri okumaktan imtina eden üyelerimiz için soru-cevap şeklinde o dönemi inceleyelim mi?
Forum üyelerinin görüşü bu noktada benim için önemlidir. Zira bu paylaşımların amacı sizleri bilgilendirmek ve araştırmaya yöneltmektir.
O zaman ilk sorumu sorup hem sorunun cevabını hem de konu hakkındaki görüşlerinizi sizlerden bekleyeyim.
"1909 yılında liberal bir Masonik yapı olarak kurulan HKEMBL (o dönemdeki adıyla Maşrıkı Azami Osmani) neden Muntazam Masonluğa yönelmeyi tercih etti?"
Burada kısa bir hatırlatma yapmak istiyorum. Forumda defalarca belirttim ama yine de tekrar hatırlatmamda fayda var. 1960-1970 yılları arasında Türk Masonluğu sancılı bir dönemden geçmiştir. Bu durum Türk Masonluğunun bölünmesine neden olmuştur ve her iki tarafı da ziyadesiyle üzmüştür.
Dolayısıyla bu dönemi konuşurken çok dikkatli davranıyorum. Kendi görüşlerimi gereksiz tartışmalara yol açmamak için tekrar paylaşıyorum:
Dünyada temel olarak 2 tür Masonik anlayış vardır: Geleneksel ve Liberal. Kıta Avrupası'nda ve ABD'de bu bölünme 19. yüzyılda olmuştur, er ya da geç bizim ülkemizde de farklı Masonik anlayışlarda dolayı her halükarda bir bölünme olacaktı ve 1965-1966 yıllarında oldu bu bölünme.
Her iki taraftaki Kardeşler kırıldı, üzüldü, birbirlerini suçladı. On yıllarca tartışılan bu konuları tekrar açmanın bir faydası yok dolayısıyla. Bu bölünmenin her iki tarafı üzmesi hoş bir durum olmamıştır elbette. Ama iyi tarafından bakacak olursanız, dünyadaki 2 farklı Masonik anlayışı uluslararası areneda temsil eden iki güçlü Masonik yapı oluşmuş oldu.
Gereksiz tartışmalara yol açmamak için yazdım, uzun olduğunun farkındayım. Bu yüzden soruyu hatırlatayım:
"1909 yılında liberal bir Masonik yapı olarak kurulan HKEMBL (o dönemdeki adıyla Maşrıkı Azami Osmani) neden Muntazam Masonluğa yönelmeyi tercih etti?"
-
Forumun amacı, masonluğun masonlar tarafından anlatılması. Ancak haricilerin de buna istekli olması gerekir. İstekli olmayan kişi ya da kişilere ne anlatsanız faydasız.
Sayın Caliper ve Anarchosa dışında forumda aktif masonda yok gibi artık. Bu nedenle bilgilendirme isteğiniz ve araştırmaya sevketmeniz şahsım adına çok kıymetli. Bu nedenle teşekkür ederim.
Ben varım diyorum :)
Sorunun cevabını biliyorum sanırım bu nedenle biraz bekleyeceğim. Araştırma yapacakların Ekrem Tok ve Necdet Egeran isimlerinden yola çıkmalarını ve Konsekrasyon Töreni ne demektir araştırmalarını öneririm.
İsmi geçmişken Ekrem TOK'un ''Manevi Silahlanma'' isminde bir kitabını okumuştum. Manevi Cihazlanma Derneğinin baskısı.
Çok değişik gelmişti.
-
1929’ da Geleneksel Masonlugun Muntazamlik Kriterleri ilan edildi.
“Uyanmadan sonra herseyde bir uyanma oldu” denilmistir bir roportajda. Avrupa ve ABD ile siki temasi olan uyeler, Masonlugu kaynaginda incelemeye baslamislar ( veya incelemislerdi) ve Turkiye Masonlugunun duzenli olmadigini tespit etmislerdi. Bunun aci tecrubesi de yurtdisina cikan uyelerin ziyaret icin caldiklari kapilarin onlarin yuzune kapanmasi oldu. Bu tespitlerden birisi de orgutlenmenin asagidan yukariya olmasi gerekirken yukaridan asagiya olmasidir. Bu uyanmanin etkisini 1957 Yuksek Konsey ile yapilan anlasmada da goruyoruz.
Bu arada dunya uzerinde Geleneksel Masonlugun, 1929’da ilan edilen Muntazamlik kriterlerini de iceren prensiplerini tatbik eden obediyanslarin uye populasyonu yaklasik olarak birbirine kardes diyen 6 milyon insandan olustugu da biliniyordu. Buna karsin Fransa Buyuk Dogusu’ nun basini cektigi Liberal Masonluk uye populasyonu az idi. Fransa’nin 3. Cumhuriyet doneminde Liberal Masonluk politika ile ic ice olmustur. Bu arada niceliksel buyume ile basari arasindaki fark ve iliski uzerinde dusunmege degerdir.
Butun bu tespit ve etkenler HKEMBL nin Geleneksel Muntazam Masonluga yonelmenin tercih sebepleridir.
Diye dusunuyorum, okuduklarima dayanarak.
-
Forumun amacı, masonluğun masonlar tarafından anlatılması. Ancak haricilerin de buna istekli olması gerekir. İstekli olmayan kişi ya da kişilere ne anlatsanız faydasız.
Sayın Caliper ve Anarchosa dışında forumda aktif masonda yok gibi artık. Bu nedenle bilgilendirme isteğiniz ve araştırmaya sevketmeniz şahsım adına çok kıymetli. Bu nedenle teşekkür ederim.
Ben varım diyorum :)
Sorunun cevabını biliyorum sanırım bu nedenle biraz bekleyeceğim. Araştırma yapacakların Ekrem Tok ve Necdet Egeran isimlerinden yola çıkmalarını ve Konsekrasyon Töreni ne demektir araştırmalarını öneririm.
İsmi geçmişken Ekrem TOK'un ''Manevi Silahlanma'' isminde bir kitabını okumuştum. Manevi Cihazlanma Derneğinin baskısı.
Çok değişik gelmişti.
Sayın burakc'ye katkısından dolayı teşekkür ederim.
Aslına bakarsanız, bu forumda Masonluk ile ilgili forumda birçok şey paylaşılmıştır yıllar boyunca. Zamanla forumda konuşulan konular bir kısır döngüye girmiştir; aynı konuda onlarca başlık, aynı sorular. Öncelikli olarak araştırma yapıp, okuyup sonra soru soran veya paylaşımda bulunan üye sayısı oldukça düşmüştür.
Benim sorum 1965 olayları öncesine aittir. İntizama yönelme fikri nerden çıkmıştır? HKEMBL neden böyle bir karar almıştır?
-
Bu arada dunya uzerinde Geleneksel Masonlugun, 1929’da ilan edilen Muntazamlik kriterlerini de iceren prensiplerini tatbik eden obediyanslarin uye populasyonu yaklasik olarak birbirine kardes diyen 6 milyon insandan olustugu da biliniyordu. Buna karsin Fransa Buyuk Dogusu’ nun basini cektigi Liberal Masonluk uye populasyonu az idi. Fransa’nin 3. Cumhuriyet doneminde Liberal Masonluk politika ile ic ice olmustur. Bu arada niceliksel buyume ile basari arasindaki fark ve iliski uzerinde dusunmege degerdir.
Butun bu tespit ve etkenler HKEMBL nin Geleneksel Muntazam Masonluga yonelmenin tercih sebepleridir.
Diye dusunuyorum, okuduklarima dayanarak.
Üye sayısı o zaman için tercih nedenlerinden birisi olabilir. Ama sadece birisi.
Başka nedenler var mıdır?
1929’ da Geleneksel Masonlugun Muntazamlik Kriterleri ilan edildi.
“Uyanmadan sonra herseyde bir uyanma oldu” denilmistir bir roportajda. Avrupa ve ABD ile siki temasi olan uyeler, Masonlugu kaynaginda incelemeye baslamislar ( veya incelemislerdi) ve Turkiye Masonlugunun duzenli olmadigini tespit etmislerdi. Bunun aci tecrubesi de yurtdisina cikan uyelerin ziyaret icin caldiklari kapilarin onlarin yuzune kapanmasi oldu. Bu tespitlerden birisi de orgutlenmenin asagidan yukariya olmasi gerekirken yukaridan asagiya olmasidir. Bu uyanmanin etkisini 1957 Yuksek Konsey ile yapilan anlasmada da goruyoruz.
1929'dan önce UGLE Türk Masonluğunu tanıyor muydu?
-
1929’ da Geleneksel Masonlugun Muntazamlik Kriterleri ilan edildi.
“Uyanmadan sonra herseyde bir uyanma oldu” denilmistir bir roportajda. Avrupa ve ABD ile siki temasi olan uyeler, Masonlugu kaynaginda incelemeye baslamislar ( veya incelemislerdi) ve Turkiye Masonlugunun duzenli olmadigini tespit etmislerdi. Bunun aci tecrubesi de yurtdisina cikan uyelerin ziyaret icin caldiklari kapilarin onlarin yuzune kapanmasi oldu. Bu tespitlerden birisi de orgutlenmenin asagidan yukariya olmasi gerekirken yukaridan asagiya olmasidir. Bu uyanmanin etkisini 1957 Yuksek Konsey ile yapilan anlasmada da goruyoruz.
Veya başka bir soru sorayım: UGLE muntazamlık kriterlerini ilan etmeden önce Fransız Büyük Doğusunu tanıyor muydu?
-
Baska bir neden soylemek gerekirse soyle derim:
- Uyelerine daha genis ufuklar sunmak, yani uyelerinin ziyaret edebilme ve etkilesim alanini maksimum duzeye cikarmak, ve
- Bagimsiz olma ve politikadan arinmis olma.
Sezdigim kadar bunlar daha da cogaltilabilir.
1929 da ve oncesinde Turk Masonlugu ve Fransa Buyuk Dogusu UGLE tarafindan taninmiyordu. UGLE ile FBD ( GOF) arasindaki iliski ( taninma) pozitivizmin etkisinde olan Fransa nin masonik alemde de etkisini gosterdigi icin 1877’de kesilmistir ve UGLE tarafindan gayri-muntazam ilan edilmistir.
-
- Bagimsiz olma ve politikadan arinmis olma.
Bunu da cevaplardan birisi olarak kabul ediyorum. Ama devamı var.
Sayın midyad'ta da teşekkürler bu arada ilgisi ve araştırmaları için.
-
Forum, siz, sayin ANARCHOSA ve sayin diger uyelerin paylasimlari benim icin degerlidir, onun icin formu canli tutmak yolda hareket halinde olmamiza yardimci oluyor. Tekrar tesekkurler.
-
İki gün geçmiş başlığın üzerinden, sanırım daha fazla katılım olmayacaktır.
HKEMBL'nin intizama yönelmesini konuşurken, sadece 1948-1970 arasını incelemek eksiklik olur.
1861 yılında kurulan Şûra-ı Âli-i Osmanî, 1869’da ABD Güney Jürisdiksiyonu tarafından kabul ve tasdik edilmiştir, yani muntazam bir kurumdur.
Osmanlı topraklarında milli bir Büyük Loca kurma çabalarından İngilizler, İtalyanlar ve Fransızlar da haberdardı. Ama Fransızlar ve İtalyanlar, Osmanlı'da milli bir Büyük Loca kurulmasındansa kendi kurdukları ve kendileri bağlı bir Büyük Loca oluşturulmasını savunuyorlardı. Hatta İtalyan Obediyansına bağlı Bizansiyo Risorta Locası Üstadı Muhteremi Nicole Forti, İstanbul'da bir Büyük Loca bile kurmuştur, fakat kabul görmemiştir. Ingilizler ise UGLE'den berat alan bir milli Büyük Loca kurulmasını savunuyordu. Ama dönemin şartlarında bu görüş de çok kabul görmedi.
Diğer bir husus, muntazam bir Büyük Locanın olmanın en önemli kriterlerinden birisi "Tanrı" inanının olmasıydı. O zaman kurulan "Osmanlı Büyük Doğusunun" ve devamı olan "Türkiye Büyük Doğusunun" tüzüklerinde böyle bir zorunluluk yoktu. Ama işleyişe baktığınız zaman, Türk Masonluğu her zaman tasavvuf ile iç içe olmuş, Bektaşilikten etkilenmiş, maneviyata ve Tanrı inancına önem veren bir kurum olmuştur.
Diğer bir husus da; dünya Masonluğundaki gidişat ve ilerleyiş ile Türk Masonluğundaki gelişmelerin paralelliğidir, keza dünyadaki jeopolitik değişimdir. 1950'li yıllara baktığımız zaman, 2. Dünya Savaşı bitmiş, savaşın kazananı Batıda İngiltere ve ABD olmuştur. Buna bağlı olarak Türkiye'deki siyasi yapı değişmiş ve çok partili sisteme geçilmiştir. Savaşın bir diğer kazanını olan Stalin liderliğindeki Sovyetler, Avrupa'da ve Kafkasya'da iyi güçlenmiştir, bu güçlenme Stalin'de o kadar zafer sarhoşluğuna neden olmuştur ki, Brest Litovsk Barış Antlaşması'nda Osmanlı'ya Rusya'nın fazla toprak verdiğini ve bir takım toprakların iadesini iddia edecek düzeye gelmiştir. Bu nedenlerden dolayı, o yıllarda iktidar olan Demokrat Parti, yüzünü iyice Batıya dönmüştür.
Dünyanın ve Türkiye'nin jeopolitik yapısında olan bu kadar büyük değişimler elbette ki Türk Masonluğunu da etkilemiştir. Yıllardır bir takım çevrelerce dillendirilen muntazamlık artık HKEMBL'nin önemli hedeflerinden birisi haline gelmiştir.
Muntazam Masonluğun önemli kriterlerinden bir tanesi de din ve siyasetin Localarda konuşulmamasıydı. Osmanlı'da okuyan ve iyi eğitim almış kesim oldukça azdı. Masonlar da üyelerini bu okumuş ve iyi eğitim almış kişiler arasından seçiyorlardı. Aynı zamanda bu kişiler ülke yönetiminde de yer aldıkları için ister istemez siyaset ile iç içeydiler. Bu durum, farkında olmadan Türk Masonluğuna büyük zararlar vermişti.
En son değinmek istediğim nokta ise, Muntazam Masonlukta, ilk 3 derecenin şartsız olarak bağımsız olması, başka bir Masonik örgüt ile üst-ast ilişkisinin olmamasıdır. Şunu unutmamak gerekir ki, Yüksek Şuralar, Türk Masonluğunun kurulmasında ve ilerlemesinde büyük rol oynamıştır. Maşrık-ı A'zami Osmani'yi kuran Osmanlı Yüksek Şurasıdır. 1948'de Locaları uykudan uyandıran Yüksek Şuradır. Ama Büyük Loca ve Yüksek Şura ilişkileri her zaman bu kadar olumlu ve tarafsız olmamıştır. Az önce dediğim gibi intizama yürüyüşü sadece 1948-1970 arasında incelersek büyük hataya düşeriz. !930'lu yıllarda Yüksek Şura ile Büyük Loca yönetimi arasındaki problemler o kadar artmıştır ki, zamanın Hakim Büyük Amiri Servet Yesari "Büyük Localar, Yüksek Şuranın zadeleridir" demiştir. Dolayısıyla Yüksek Şura ve Büyük Loca ilişkilerinin düzenlenmesinde intizam önem arz etmekteydi.
-
Sorunun cevabını biliyorum sanırım bu nedenle biraz bekleyeceğim. Araştırma yapacakların Ekrem Tok ve Necdet Egeran isimlerinden yola çıkmalarını ve Konsekrasyon Töreni ne demektir araştırmalarını öneririm.
Bu paylaşımda, bizim Masonik Literatürde de yanlış kullanılan bir olayı düzeltmek isterim. İskoçya Büyük Locası, HKEMBL'yi konsekre etmemiştir, re-konsekre etmiştir.
Peki bu kadar önemli mi bu olay? Neden konsekrasyon değil de re-konsekrasyon?
-
Sayin Caliper,
“Muntazam Masonlugun onemli kriterlerinden bir tanesi de din ve siyasetin Localarda konusulmamasiydi.” Cumlenize dayanarak fikrinizi sormak istiyorum.
Ornegin siz veya uye oldugunuz locanizdan herhangi bir Kardesiniz herhangi bir dereceden Islam dininin cehalet konusuna yaklasimi hakkinda bir sunu yapamazmisiniz? Boyle bir sunu belli sartlarda mumkun mu yoksa katiyen yasak midir? benzer bir soruyu siyaset konusu icinde olusturabiliriz.
Bir de asagidaki konuya bakisinizi merak ediyorum.
Bildiginiz gibi 1833’te kurulan Belcika Buyuk Dogusu (Grande Orient de Belgique- GOdB) 1854’te localarinda siyaset ve din ile ilgili tartismalari yasaklayan maddeyi anayasasindan cikardigi halde UGLE bu Buyuk Locayi kendisince gayri-muntazam ilan etmemistir. Buyuk Loca bu maddeyi iptal etmeden once de siyasette bayagi aktifti. Soyle ki 1846’da kurulan Liberal Parti’ nin kurulusunda aktif rol aldigina dair kuvvetli gorusler vardir. Sizce UGLE bu Buyuk Locayi neden kendisince gayri-muntazam ilan etmemistir?
1872’ de GOdB tuzuklerinde Evrenin Ulu Mimari ile ilgili tum terim, cumle ve referanslari cikarinca UGLE bunu kendisince gayri-muntazam ilan etmistir.
Ikinci Dunya Savasindan sonra ve soguk savas zamaninda Belcika’ da GOdB bunyesinde bir grup Belcikali mason Geleneksel Masonluga don(us)mek istemisler. Bu grubu harekete geciren nedenler ozellikle ticari ve veya geopolitikti. Bu olmayinca 1959’da GOdB ‘dan ayrilan 5 loca yeni Belcika Buyuk Locasini ( GLB) kurmuslardir. UGLE bunu baslangicta tanimis olsa da kisa bir sure sonra bunlari da kendisince gayri-muntazam ilan etti. Bunun nedeni de EUM nin (herhangi) bir Tanri ile ozdeslestirilmemesi idi. Sonradan, 1979’da GLB’den ayrilan bir grup UGLE tarafindan taninan Belcika Duzenli Buyuk Locasini kurdular. Sanirim Belcika' da Liberal Masonluktan Geleneksel Masonluga gecis arzusunu atesleyen kivilcimlar ticari ve geopolitik nedenlerdir.
Saygilar
-
Sayin Caliper,
“Muntazam Masonlugun onemli kriterlerinden bir tanesi de din ve siyasetin Localarda konusulmamasiydi.” Cumlenize dayanarak fikrinizi sormak istiyorum.
Ornegin siz veya uye oldugunuz locanizdan herhangi bir Kardesiniz herhangi bir dereceden Islam dininin cehalet konusuna yaklasimi hakkinda bir sunu yapamazmisiniz? Boyle bir sunu belli sartlarda mumkun mu yoksa katiyen yasak midir? benzer bir soruyu siyaset konusu icinde olusturabiliriz.
Buradaki amaç Kardeşleri ayıştıracak, Loca içerisinde tartışmalara yol açacak bir konunun gündeme getirilmemesidir. Localarda bağnazlık ve taassup üzerine konuşmalar yapılır ama bu özele indirgenmez. Kardeşlerin hassasiyetleri gözetilir.
Bildiginiz gibi 1833’te kurulan Belcika Buyuk Dogusu (Grande Orient de Belgique- GOdB) 1854’te localarinda siyaset ve din ile ilgili tartismalari yasaklayan maddeyi anayasasindan cikardigi halde UGLE bu Buyuk Locayi kendisince gayri-muntazam ilan etmemistir. Buyuk Loca bu maddeyi iptal etmeden once de siyasette bayagi aktifti. Soyle ki 1846’da kurulan Liberal Parti’ nin kurulusunda aktif rol aldigina dair kuvvetli gorusler vardir. Sizce UGLE bu Buyuk Locayi neden kendisince gayri-muntazam ilan etmemistir?
1872’ de GOdB tuzuklerinde Evrenin Ulu Mimari ile ilgili tum terim, cumle ve referanslari cikarinca UGLE bunu kendisince gayri-muntazam ilan etmistir.
Ikinci Dunya Savasindan sonra ve soguk savas zamaninda Belcika’ da GOdB bunyesinde bir grup Belcikali mason Geleneksel Masonluga don(us)mek istemisler. Bu grubu harekete geciren nedenler ozellikle ticari ve veya geopolitikti. Bu olmayinca 1959’da GOdB ‘dan ayrilan 5 loca yeni Belcika Buyuk Locasini ( GLB) kurmuslardir. UGLE bunu baslangicta tanimis olsa da kisa bir sure sonra bunlari da kendisince gayri-muntazam ilan etti. Bunun nedeni de EUM nin (herhangi) bir Tanri ile ozdeslestirilmemesi idi. Sonradan, 1979’da GLB’den ayrilan bir grup UGLE tarafindan taninan Belcika Duzenli Buyuk Locasini kurdular. Sanirim Belcika' da Liberal Masonluktan Geleneksel Masonluga gecis arzusunu atesleyen kivilcimlar ticari ve geopolitik nedenlerdir.
Bu konu hakkında net bilgim yok açıkçası. Ama şunu rahatlıkla söyleyebilirim; UGLE'nin kriterlerinin de oturması zaman aldı. Yıllarca Localarda tartışmalar oldu, İngiltere'de henüz o yıllarda Masonluk bölündü, sonra tekrar birleşti.
UGLE'nin kriterleri, her Muntazam Büyük Loca için büyük bir referanstır ama olmazsa olmaz değildir. Örneğin 1956-1959 yılları arasında, henüz UGLE tanımıyorken, HKEMBL'yi 15 Muntazam Büyük Loca tanıdı. İskoçya Büyük Locası tanıdıktan sonra (1963), HKEMBL'yi tanımayan sadece birkaç tane Muntazam Büyük Loca kaldı. Yani Muntazam Büyük Locaların neredeyse hepsi, UGLE'ye rağmen 1963'te HKEMBL'yi muntazam olarak tanıdı.
UGLE'nin kriterleri önemlidir. UGLE ilk Spekülatif Büyük Locadır. Muntazam Masonluk kriterlerini belirleyen de UGLE'dir. Ama UGLE eşittir Muntazam Masonluğun tümü değildir. Günümüzde Kıta Avrupasında birçok Büyük Loca, UGLE'yi mevcut uygulamaları nedeniyle eleştirmektedir, hatta İngiltere'deki Kardeşlerimiz bile eleştirmektedir. Muntazam Masonluğun kriterlerini belirleyen UGLE'ye, intizamdan saptığıyla ilgili eleştiriler getiren Büyük Localar ve Kardeşler vardır.
-
Sorunun cevabını biliyorum sanırım bu nedenle biraz bekleyeceğim. Araştırma yapacakların Ekrem Tok ve Necdet Egeran isimlerinden yola çıkmalarını ve Konsekrasyon Töreni ne demektir araştırmalarını öneririm.
Bu paylaşımda, bizim Masonik Literatürde de yanlış kullanılan bir olayı düzeltmek isterim. İskoçya Büyük Locası, HKEMBL'yi konsekre etmemiştir, re-konsekre etmiştir.
Peki bu kadar önemli mi bu olay? Neden konsekrasyon değil de re-konsekrasyon?
Bu arada, bu soru çok önemli. Bilgi, araştırma ve görüşlerinizi bekliyorum.
Hatta gerekirse, bu konu hakkında yeni başlık açıp, onun altında tartışmayı düşünüyorum.
-
İşlerimin yoğunluğundan dolayı yazamadım.
Bir kaynakta Ekrem TOK'un böyle bir cümlesine rastladım.
1935 yılında kapatılışın ''dünya muntazam Masonluğu'' desteği ile önlenmesi olasılığı dile getirilirken....
Maşrık-ı Azam sözcüklerinin ''Grand Orient/Büyük Doğu'' karşılığı olması bu obediyansın Fransız Masonluğu platformunda oluştuğunu tanımlamaktadır. Bu özelliği ile de ''Maşrık-ı Azam'' ın kendi çatısı altında başka obediyans bağlısı locaların varlığını kabul etmek zorunluluğu vardır.
Başka obediyanslara bağlı münferit localar devrinin kapanması için,
şeklinde cevaplamış olayım sorunuzu.
-
Consacrè' nin Turkcelestirilmis seklidir Konsekre. onundeki ek te reorganize gibi, yeniden anlamini iceriyor.
Gecen yildan, hatirimda kalan bir not vardi. Bir buyuk sehirde olan mason expatlerin coklugu ve bunlarin mevcut (Ingilizce) Emulation ritueli ile calisan locaya gitmek icin cok yorulduklarini ve buna cozum bulmak icin onceden bu buyuk sehirde ayni rituel ile calisacak yeni bir locanin kurulmasi calismalari vardi. Bu notta o locanin falan tarihte konsekre olacagi yazili idi. Yani YENI kurulan bir loca, modern dille ilk defa hizmete acilacagi zaman konsekre edilir.
Forumda da yazildigi gibi HKEMBL kurulus yili (anno) 1909 olarak kabul edilir. O zaman 1965 'te vuku bulan merasim konsekre olamaz, re-konsekre olabilir.
Diye dusunuyorum.
( Ayrica dunku cevabiniz icin tesekkur ediyorum)
-
Forumda da yazildigi gibi HKEMBL kurulus yili (anno) 1909 olarak kabul edilir. O zaman 1965 'te vuku bulan merasim konsekre olamaz, re-konsekre olabilir.
Diye dusunuyorum.
Öncelikle şunu belirteyim; HKEMBL'nin kuruluş tarihi 1909 olarak kabul edilmez, kuruluş tarihi 1909'dur.
Re-konsekrasyon ile ilgili cevabınız tam doğru değil maalesef.
O zaman başka bir soru sorayım ki sorduğum sorunun cevabı, re-konsekrasyon sorusuna ipucu olsun.
İskoçya Büyük Locası dahil birçok Muntazam Büyük Loca 1963'te HKEMBL'yi Muntazam bir Büyük Loca olarak tanımıştır. Fakat UGLE neden 1970'te tanışmıştır HKEMBL'nin muntazamlığını? Ne olmuştur bu 7 yılda?
-
Evet, "kabul edilir" cumlesi maalesef dogru degildir. Resmi olarak (1-8 ?)-1909' da kurulmustur.
UGLE nin bu basvuruyu kabul etmemesinin sebebi muntazamlik kriterlerinden birisi olan " ... veya BL'yi en az 3 muntazam locanin usulunce kurmasi gerekir" sartinin gerekliliklerini yerine getirmedigi icindir.
Sonradan yapilan arastirmalarda, 1909 yilinda Turkiye Buyuk Locasi' ni kuran localar arasinda Resne locasinin adi tespit edilmistir. Bu loca baslangicta Misir Buyuk Locasina bagli idi. Sonunda UGLE'nin arsivlerinde bu locanin muntazam oldugu tespit edilip muntazamligina karar verilmistir. Resne locasi' nin yaninda Uhuvvet- i Osmaniyye ismi de anilir. Ama benim anlamadigim, 1 veya 2= degildir 3... UGLE nasil olupta bu sartin yanina "tamamdir" demistir.
-
Evet, "kabul edilir" cumlesi maalesef dogru degildir. Resmi olarak 24-6-1909' da kurulmustur.
UGLE nin bu basvuruyu kabul etmemesinin sebebi muntazamlik kriterlerinden birisi olan " ... veya BL'yi en az 3 muntazam locanin usulunce kurmasi gerekir" sartinin gerekliliklerini yerine getirmedigi icindir.
Sonradan yapilan arastirmalarda, 1909 yilinda Turkiye Buyuk Locasi' ni kuran localar ( sanirim 7 tane idi) arasinda Resne locasinin adi tespit edilmistir. Bu loca baslangicta Misir Buyuk Locasina bagli idi. Sonunda UGLE'nin arsivlerinde bu locanin muntazam oldugu tespit edilip muntazamligina karar verilmistir. Resne locasi' nin yaninda Uhuvvet- i Osmaniyye ismi de anilir. Ama benim anlamadigim, 1 veya 2= degildir 3... UGLE nasil olupta bu sartin yanina "tamamdir" demistir.
Evet, tam da gelmek istediğim konuya değindi Sayın midyad.
UGLE'nin Büyük Locaları muntazam olarak tanıma kriterlerinden bir tanesi de menşei intizamıdır. Yani Büyük Loca kuruluşundan itibaren muntazam olmalı ve UGLE'den berat almış Localar tarafından kurulmalıdır.
1950'li yıllardan itibaren intizama doğru ilerleyen HKEMBL, UGLE ile birçok yazışmalar yapmıştır. Muntazam olma şartları tam olarak sağlayınca da tanınma talep etmiştir.
UGLE, klasik olarak menşei intizamı kriterini öne sürmüştür. Bunun için de HKEMBL'nin yeniden UGLE tarafından kurulması ve yapılandırılması teklifinde bulunmuştur. 1909 yılından itibaren mevcut olan Türk Masonluk tarihini silmek anlamına geliyordu bu teklif ve pek tabii kabul görmedi.
Ama HKEMBL asla vazgeçmedi. New York Büyük Locası Büyük Üstadı İstanbul'a geldi. Muntazam Masonluğu anlattı ve İskoçya Büyük Locası ile HKEMBL'nin irtibatını sağladı. Konsekrasyonu ilk öneren New York Büyük Locası Büyük Üstadı olmuştur.
İskoçya Büyük Locası Büyük Üstadı da UGLE'nin menşei intizamı kriterini aşmak için konsekrasyon yapılmasını önerdi. Ama bu teklif de 1909'dan itibaren mevcut olan Büyük Locamızın o tarihe kadar olan mazisini düzensiz ve yok saymak anlamına geliyordu. Bu teklif de kabul görmedi.
İskoçya Büyük Locası ile UGLE arasında o zamanlar çok da dışarı yansımayan bir rekabet ve gerginlik vardı. İskoçya Büyük Locası, UGLE'ye karşı avantaj sağlamak için Türk Masonluğu kartını iyi oynamak istiyordu. HKEMBL ise İngiliz- İskoç gerginliğinden faydalanarak, Muntazam Masonluk camiasının diğer bir etkin kurumu, İskoçya Büyük Locası ve bu Büyük Locanın iyi geçindiği diğer Muntazam Büyük Localar ile ilişki kurmak istiyordu.
İskoçya Büyük Locası Büyük Üstadı, konsekrasyon yerine re-konsekrasyon yapılacağını belirtti ve Muntazam Masonik camiaya bu törenin re-konsekrasyon töreni olduğunu duyurdu.
İskoçya Büyük Locasının HKEMBL'yi tanımasının ardından, birçok Muntazam Büyük Loca HKEMBL'yi muntazam olarak tanıdı. UGLE halen menşei intizamı şartında diretiyordu.
Yıllar geçtikçe HKEMBL'yi muntazam olarak tanımayan çok az Büyük Loca kalmıştı. Bu UGLE için oldukça olumsuz bir durumdu. Muntazam Masonluğun ve Spekülatif Masonluğun kurucusu, Muntazam Masonluğun kriterlerini belirleyen bir Büyük Locayı, Muntazam Büyük Locaların çoğu önemsememiş ve HKEMBL'yi tanımıştı.
Ama bu durum HKEMBL için de yeterli değildi, UGLE tarafından tanınmak istiyordu.
Sonra Resne Locasının ismi bir anda belirdi. 1908 yılında kurulup, kuruluşundan 3 gün sonra UGLE'den berat almıştı Resne Locası ve 1909'da Maşrık-ı A'zami Osmani'ye katılmıştı.
Hem UGLE itibarını yeniden toplamak istiyordu, hem de HKEMBL UGLE tarafından tanınmak istiyordu. Resne Locası her iki Büyük Loca için bir çıkış olmuştu ve UGLE, Resne Locası çözümünü kabul etti (etmek zorunda kaldı).
-
Bu yazdıklarım, sadece özet, hatta özetin özetidir.
Birçok kaynakta bu anlattıklarımı bulamazsınız, özellikle re-konsekrasyon ve İngiliz - İskoç gerilimi ile ilgili bölümleri. Forumda daha önce konuşulmasına rağmen yeni bir başlık açmamın nedeni budur.
Toparlayacak olursam; İskoçya Büyük Locasının yaptığı tören re-konsekrasyondur, konsekrasyon değildir.
-
İskoçya Büyük Locası ile UGLE arasında o zamanlar çok da dışarı yansımayan bir rekabet ve gerginlik vardı. İskoçya Büyük Locası, UGLE'ye karşı avantaj sağlamak için Türk Masonluğu kartını iyi oynamak istiyordu. HKEMBL ise İngiliz- İskoç gerginliğinden faydalanarak, Muntazam Masonluk camiasının diğer bir etkin kurumu, İskoçya Büyük Locası ve bu Büyük Locanın iyi geçindiği diğer Muntazam Büyük Localar ile ilişki kurmak istiyordu.
[/quote]
Iskocya ve UGLE arasinda sanirim daimi olan bir rekabet soz konusudur. Soyle ornekleyebilirim:
National Grand Lodge of Egypte Iskoc BL tarafindan taninirken UGLE tarafindan taninmiyordu. Hatta ayni ad altinda ikiye bolundukten sonra da UGLE tarafindan taninmadilar. MBL' nin isiklari simdilik sönüktür.
[/quote]
Ama HKEMBL asla vazgeçmedi. New York Büyük Locası Büyük Üstadı İstanbul'a geldi. Muntazam Masonluğu anlattı ve İskoçya Büyük Locası ile HKEMBL'nin irtibatını sağladı. Konsekrasyonu ilk öneren New York Büyük Locası Büyük Üstadı olmuştur.
[/quote]
Bu konuyu, NY BL ile olan iletisim, mumkun ise, biraz daha acabilirmisiniz?
Bu tanimama konusunda UGLE ile beraber hareket eden bir de Irlanda Buyuk Locai vardi, degil mi?
(Alintilama olmasi gerektigi gibi olmadi galiba)
-
Öncelikle ikinci soruya cevap vereyim; evet İrlanda Büyük Locası, UGLE'nin tanımasından hemen sonra HKEMBL'yi tanıdı.
Birinci soruya gelecek olursam; şu an işte olduğum için notlarım yanımda değil, dolayısı ile hatırladığım kadarıyla yazıyorum. Yanlış veya eksik bir nokta olursa sonradan düzelteceğim.
Zamanın ABD Büyükelçisi Kardeşimizdi. Kendisinin şahsi olarak New York Büyük Locası Büyük Üstadı ile iletişimi vardı. Bu sayede New York Büyük Locası, intizam yolunda HKEMBL'ye büyük katkı sağladı.
-
Diğer bir husus, muntazam bir Büyük Locanın olmanın en önemli kriterlerinden birisi "Tanrı" inanının olmasıydı. O zaman kurulan "Osmanlı Büyük Doğusunun" ve devamı olan "Türkiye Büyük Doğusunun" tüzüklerinde böyle bir zorunluluk yoktu. Ama işleyişe baktığınız zaman, Türk Masonluğu her zaman tasavvuf ile iç içe olmuş, Bektaşilikten etkilenmiş, maneviyata ve Tanrı inancına önem veren bir kurum olmuştur.
Bu konudan bahsetmisken "kutsal kitaplar" konusu hakkinda biraz bilgi verirmisiniz? Bir yerde Gould' un bir kitabini referans gostererek uyku donemine kadar ki donemde kutsal kitaplarin .... uzerinde oldugu yaziliyordu.
-
Forumda da yazildigi gibi HKEMBL kurulus yili (anno) 1909 olarak kabul edilir. O zaman 1965 'te vuku bulan merasim konsekre olamaz, re-konsekre olabilir.
Diye dusunuyorum.
Öncelikle şunu belirteyim; HKEMBL'nin kuruluş tarihi 1909 olarak kabul edilmez, kuruluş tarihi 1909'dur.
Re-konsekrasyon ile ilgili cevabınız tam doğru değil maalesef.
O zaman başka bir soru sorayım ki sorduğum sorunun cevabı, re-konsekrasyon sorusuna ipucu olsun.
İskoçya Büyük Locası dahil birçok Muntazam Büyük Loca 1963'te HKEMBL'yi Muntazam bir Büyük Loca olarak tanımıştır. Fakat UGLE neden 1970'te tanışmıştır HKEMBL'nin muntazamlığını? Ne olmuştur bu 7 yılda?
Bu paylaşımımda, yaptığım bir yanlışı düzeltmek isterim. Re-konsekrasyon töreni 1965'te olmuştur, 1963 değil.
Dikkatsizliğimden dolayı, forum üyelerinin affını rica ediyorum.
-
Diğer bir husus, muntazam bir Büyük Locanın olmanın en önemli kriterlerinden birisi "Tanrı" inanının olmasıydı. O zaman kurulan "Osmanlı Büyük Doğusunun" ve devamı olan "Türkiye Büyük Doğusunun" tüzüklerinde böyle bir zorunluluk yoktu. Ama işleyişe baktığınız zaman, Türk Masonluğu her zaman tasavvuf ile iç içe olmuş, Bektaşilikten etkilenmiş, maneviyata ve Tanrı inancına önem veren bir kurum olmuştur.
Bu konudan bahsetmisken "kutsal kitaplar" konusu hakkinda biraz bilgi verirmisiniz? Bir yerde Gould' un bir kitabini referans gostererek uyku donemine kadar ki donemde kutsal kitaplarin .... uzerinde oldugu yaziliyordu.
Duzeltme:
Not almamanin bir dezavantaji da yanlis veya eksik bir paylasim yapma riskinin varligidir.
Yogun gecen haftaya ragmen sonunda ilgili kitabi bulabildim.
R.F. Gould’ a ait olan Masonlugun Tarihi kitabinin 3. Cildindeki bilgi asagidaki gibidir. Yukaridaki paylasimda Turkiye Buyuk Dogusu’ nu isaret ettim. Dogrusu soyledir:
Kutsal Kitaplar ile ilgili ismi gecen loca, Iskocya Buyuk Locasi’ndan beratini alan La Turquie Locasi’dir.
Bu arada bir onceki paylasimimda “Iskocya ve UGLE….” diye bir cumlem vardir. Dogrusu soyle olmalidir ” : Iskocya Buyuk Locasi ve UGLE…”.
Kendi adima, beni arastirmaya yonelttigi ve paylastigi yeni bilgiler icin sayin Caliper'e tesekkur ederim.
-
UGLE nin bu basvuruyu kabul etmemesinin sebebi muntazamlik kriterlerinden birisi olan " ... veya BL'yi en az 3 muntazam locanin usulunce kurmasi gerekir" sartinin gerekliliklerini yerine getirmedigi icindir.
Sonradan yapilan arastirmalarda, 1909 yilinda Turkiye Buyuk Locasi' ni kuran localar arasinda Resne locasinin adi tespit edilmistir. Bu loca baslangicta Misir Buyuk Locasina bagli idi. Sonunda UGLE'nin arsivlerinde bu locanin muntazam oldugu tespit edilip muntazamligina karar verilmistir. Resne locasi' nin yaninda Uhuvvet- i Osmaniyye ismi de anilir. Ama benim anlamadigim, 1 veya 2= degildir 3... UGLE nasil olupta bu sartin yanina "tamamdir" demistir.
Sayın midyad'ın paylaşımında cevap yazmayı atladığım bir nokta var.
Maşrık-ı A'zami Osmani, 7 Locan'nın bir araya gelmesiyle kurulmuştur. Vatan, Şafak, Vefa, Muhibban-ı Hürriyet, Fransız Renaissance Loasından ayrılan Kardeşlerimizin kurduğu İttihat ve Terakki Hakiki Muhripleri Locası ve Mısır Büyük Locasından ayrılan Resne ve Uhuvveti Osmaniye Locaları.
Ama burada atlanan bir nokta var; bu 7 Locanın ikisini Resne Locası kuruyor. Resne Locası üyeleri, I. Nazır Nail Reşidin Üstadı Muhteremliğinde Vefa Locasını kurdular. Haziran sonu ve Temmuz başında da Muhibban-ı Hürriyet Locası da ağırlıklı olarak Resne Locası mensubu Kardeşler tarafından kurulmuştur.
Yani Maşrık-ı A'zami Osmani'nin kuruluşunda UGLE tarafından berat almış bir Loca ve o Laca tarafından kurulmuş 2 Loca yer almıştır, toplam 3 Loca.
Bu paylaşımım yanlış anlaşılmasın, bu durum UGLE'nin menşei intizam kriterini tam karşılamıyor, tekrar söylüyorum; UGLE, HKEMBL'yi muntazam olarak tanımak zorunda kalmıştır.