Filistin’deki alimlerden Moses Hagiz, Gordon’un mektuplarından birinden haberdar olunca , Venedik hahamlarını Luzzatto’nun eylemlerinin tehlikeli olduğu konusunda uyarır. Luzzatto’nun hocası Isaiah Bassan öğrencisini savunduysa da , acı bir çatışma başlar ve Luzzatto’ya itiraz edilir. Birçok hahamın görüşüne göre Luzzatto, genç ve bekar olduğu için bu tip vahiyleri alacak potansiyele sahip değildir. Evi araştırılır ve sihirbazlıkla uğraştığına dair kanıtlar ele geçirilir. Zaman içinde Luzzatto, kabalistik yazılarını Basan’a veirr, maggid ile yaptığı konuşmaları yazıya geçirmekten vazgeçer ve kabala öğretisinden uzaklaşır. Ancak buna rağmen eylemleri hakkındaki tartışmalar son bulmaz ve 1735’te Amsterdam’ı terk etmesi için zorlanır. Frankfurt’a geldiğinde Jacob Ha-Kohen’den yardım ister ancak yardım etmek yerine Ha-Kohen Luzzatto’ya maggid ile yaptığı tüm konuşmaları inkar ettiği ve mistik yazıların doğru olmadığına dair bir kağıt imzalattırır. Yine de Amsterdam’da Luzzatto kabala hakkında yazar ama hocalıktan vazgeçer. 1743’te Filistin’e gider ve Akre’ye yerleşir. Ailesiyle birlikte 1746’da çıkan bir veba salgınında ölür.
Luzzatto, kabalistik teorilerini ortaya attığında, etrafındaki mistikler Maşiah’tan bir kurtuluş beklediler. Bu kişiler, yaptıkları çalışmaların kendilerine özel bir tikkun (onarım) ya da günahlarına karşılık bir kefaret değil, tek kavana’sının ( amacının) kutsal Şehina ( İlahi Varlık) ve tüm İsrael’in tikkunu için olduğunu açıklar. Luzzatto’nun bu takipçilerine göre , kurtuluş süreci başlamıştır ve yakında tamamlanacaktır. Onlara göre, bu eskatolojik planın açılımında kendilerinin rolü çok önemlidir. Bu süreçte Luzzatto’nun da kritik bir görevi vardır. Luzzatto’nun evliliği ilahi kademelerde yer alacak mistik bir olay olarak algılanır. Bu dünyevi evlilik Şehina’nın kurtuluşunun bir sembolü ve O’nun ilahi eşiyle birleşmesidir. Kendisinin Moşe’nin reenkarne şekli olduğuna inanan Luzzatto Yahudi halkını sürgünden kurtaracağına inanır.
Luzzatto’nın yazıları arasında esas mistik doktrinlerin yanında kendi teorileri de vardır. ‘Kelah Pithei Hokhmah’ , Isaac Luria’nın Kabala esasların sistematik bir sunumudur. Bu çalışmasında Luzzatto, Luria’nın teorilerinin mitolojik taraflarını en aza indirerek teosofik özelliklerini vurgular. Luzzatto’ya göre, tzimzum (İlahi kasılma) fikri, Tanrı’nın yaradılış ile ilişkiye geçme isteğini gösteren bir ilahi adalet eylemidir. Diğer bir çalışması ‘Hoker u-Mekubbal’da’ Luzzatto, kabala çalışmalarını savunur ve sadece Luria kabalasının Yahudiliğin en önemli temel problemlerine çözüm getirebileceğini savunur. ‘Zohar Tiyana ‘adında, maggid’den esinlenerek yazdığı en önemli yazısında, Kabalitik kavramları , Mesih hakkındaki kendi görüşlerini dile getirmek için kullanır. Bu mistik çalışmaların yanında Luzzatto, okuyucularına , ilahi mertebelere yükselebilmeleri için günahkar yolları bırakmalarını salık verdiği etik çalışmalar da yazar.
Rabi Benjamin ben Eliezer Ha-Kohen Vitale’ye ( kabalist ve Isaiah Bassan’ın kayınpederi) yazdığı bir mektupta Luzzatto mistik iddialarını savunur. Kabala öğretisinin kaynağı hakkındaki ketumiyetini açıklamakla başlayarak Luzzatto, Tanrı’nın bu gizemleri kendisine açıkladığını iddia eder:
Tanrı’dan korkanların hepsi her gün bana gelip Tanrı’nın söylediği yeni şeyleri duymak istiyorlar. Önceden gençliğin beyhude yollarında ilerleyen genç adamlar , kötü yoldan ayrılıp Tanrı’ya dönüyorlar.... Tanrı’nın yolunda kendi ayakları üstünde durabilecek hale gelene kadar onları desteklemekle yükümlüyüm. (40)
Luzzatto’ya göre, ilahi mertebenin kapıları, Tapınak zamanına açıktı, ancak yıkıldığında, ‘Öteki Taraf’ gücünü ele geçirdi. O zamandan sonra olaylar, tikkunu gerektiren aşamalar haline gelişti. Dolayıyla İsrael’e bu sürgünü sırasında bir çok tikkun görevi verildi: Bunlar Mişna (Sözlü Tora yorumları) tikkunları, Gemara (Mişna’ya yapılan Talmud yorumları) ve Midraşlardı ( hahamların yorumları). Ancak bunların hepsinin üstünde Zohar ( Ortaçağ mistik yorumlar) vardı. Zohar, Yesod’dan ( temel- ilahi ışıma) gelen , yeni ufuklar açan bir tohumdu. Bu nedenle ona “semanın parlaklığı (zohar)” denirdi. Her şey, bu tohumun etkisine bağlıydı. Aşağı dünyalara düştüğünde , büyük bir tikkun yoluyla her şey yoluna girerdi. Luzzatto’ya göre, Rabi Simon ben Yohai , tikkunun meydana geldiği kanal olmaya layıktı , bu nedenle Zohar’ı yazmıştı. Ancak aydınlığın sadece bir bölümü açığa çıkmıştı- amacı İsrael ve dünyanın sürgün boyunca yaşamalarını sağlayabilmekti. Ancak gerçek tikkunu başarabilmek için , kalıcı ve sürekli hale gelmesi gerekirdi. Bu şekilde ilahi kuvvet sürekli yenilecekti.
Luzzatto’ya göre her bir tikkun, sorumluluğunu üstlenenlerin hazırlıklarına bağlıydı. Aşağıdakilerin alamayacağı kadar yüksek bir seviyeden doğaüstü bir aydınlanma olursa , bu sürekli olamaz, tikkunu daha ileri bir zamana bırakarak uzaklaşırdı. Dolayısıyla Rabi Simon bar Yahai’dan sonra aydınlık engellenmişti. Ancak yeni aydınlanma mertebeleri açığa çıkmaya hazırdı ve tikkunların ortaya çıkması gerekiyordu. Kendi dinsel deneyimine dönerek Luzzatto, Benjamin ben Eliezer ha-Kohen Vitale’ye yazdığı mektuplardan birinde şöyle demişti:
Bu zamanda Tanrı, insanlarına karşı iyi olmak için , Zohar kategorisinde yeni bir ışığı ortaya çıkarmak istemiş ve daha önce belirtildiği gibi, bu ışıma tohum tarafından açığa çıkartılmıştı. Bunun için de, beni seçti. Hazırlığım konusunda bana soru sorarsanız ne diyebilirim? Gerçek şu ki bu olayın benim hazırlığımla değil, tamamen Tanrı’nın nezaketiyle ilgisi var. Ancak, şu da doğru ki gereklilikleri yerine getirmek için yıllarca gayret gösterdim. Her çeyrek saat başka bir gereklilik uyguladım. Yaratıcı şimdi, amaçlarını gerçekleştirmek için beni kullanıyor. (143).
Aldığı vahiyleri anlamaya devam eden Luzzatto bir yihud’u yerine getirirken başından geçen bir deneyimi anlatır:
Transa girdim. Uyandığımda bir sesin şöyle dediğini işittim: “Kutsal Krallın yasal sırlarını sana açıklamak için geldim.”. Bir süre titreyerek yerimde kalakaldım ama sonra sakinleştim. Ses kesilmedi ve bana bir sırrı açıkladı. Aynı zamanda ikinci gün geldi ve odada yalnızken ses bana başka bir sırrı açıklamaya geldi. Günün birinde göklerden gelen maggid olduğunu ve gelmesi için yerine getirmem gereken belli görevleri açıkladı bana. Onu hiç görmedim ama sözlerini ittim.... Sonra Eliyah gelip benimle kendi sırlarını paylaştı. Metatron’un ( İlahi elçi) , büyük prensin bana geleceğini açıkladı. Kimliklerini anlamadığım ruhlar da ziyaret etti beni. Bana açıkladıkları her bir yeni fikri yazıya döktüm. ...
Referanslar
L.Jacobs, Jewish Mystical Testimonies, New York, 1978
Luzzatto’nun temel Eserleri:
N.Ben- Menahem, Kitvei Rabi Mosheh Hayim Lutsato, Yeruşalayim, 1951