Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: Mozart ve Masonik Cenaze Müziği İçerisindeki Sembolizm  (Okunma sayısı 2781 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Eylül 28, 2015, 10:32:11 ÖS

Saygıdeğer site üyeleri öncelikle herkese iyi akşamlar. Uzunca bir süredir çalışma yoğunluğumdan dolayı sitede herhangi bir paylaşım yapamadım fakat uzun süredir üzerinde düşündüğüm bir konu olan W.A.Mozart'ın Masonik Cenaze Müziği adlı eserinin analizini yaparak sizlerle paylaşmak istedim.

W.A.Mozart, Viyana'nın en büyük bestecilerinden ve Avrupa Müziği'nin Klasik Dönemi olarak adlandırılan arayış ve aydınlık tınılar içeren döneminin en büyük bestecilerinden biridir. Mozart'tın selefleri Rokoko diye adlandırılan Barok Müzik'e karşı bir dönem başlatmış, çeşitli eşlik partileri (Alberti Bası, Blok Akor v.b.) geliştirmiş ve  orkestraların büyütülmesi için çaba sarf etmişlerdi. Fakat bu çabalar ne yazık ki Barok'tan kopamamanın yanı sıra çeşitli engellere (halkın benimsememesi ve kilise baskısına) takılmışlardı.

W.A.Mozart ise küçük yaşta (6 yaşından itibaren) eserler bestelemeye başlamış ve ilk operasını 8 yaşında yazmıştır. Deneyimi ne kadar büyük ve yeteneği Tanrı vergisi olsa da nihayetinde çocukluğunun saf ve pür neşesi eserlerine yansımaktaydı. 30 yaşına kadar bestelediği neredeyse tüm eserleri Majör (Parlak ve neşeli) tonlara sahipti. Bu durum onun çocukluğunun göstergesi olarak tanımlanmaktadır. Sayısız eser bestelemesinin yanı sıra müziğinin dönemine göre ezoterik bir yapıya ve edebi sembolizme sahip olması onun dehasının göstergesi olarak anlatılıp öğretilmektedir.

Müziğindeki ezoterizm ancak profesyonel analizler ile anlaşılabildiği için uzun zamandır ilgimi çeken "Masonik Cenaze Müziği" isimli yapıtının incelemesini sizlerle paylaşmak istedim.

Wolfgang Amadeus Mozart - Masonic Funeral Music

! No longer available



Sayın üyeler Mozart'ın dehasından şu an bahsetmek pek faydalı bir bilgi olmayacağı için eseri dinleyenlerin ilgisini çekebilecek olan döneminin genç dahisinin yapıtına eklemiş olduğu sembolizme değinmek istiyorum.

Eserin başında iki blok halinde Akorlar bulunmaktadır. Orkestra şeflerinin notasından bakacak olursak eser Do Minör ton üzerinde bestelenmiştir. Do Minör tonun başında müzik derslerimizde öğrendiğimiz veya adını duyduğumuz Diyez/Bemol gibi donanım bulunmaktadır. Bu ton (Do Minör) 3 adet bemol işaretini başında barındırır. Özellikle bu üç bemol ardı ardına sırası ile Si-Mi-La bemolleridir ve Si Bemol'den Mi Bemol'e ve ordan da La Bemol'e birer çizgi çekilirse bir adet PERGEL görüntüsü elde edilir.

Eserin başındaki bu sembolik PERGEL'den sonra iki adet blok akor farklı enstrüman grupları ile çalınır. Öncelikle Tahta Üflemeliler daha sonra Bakır Üflemeliler ile çalınan bu akorlar iki sütunu simgelemektedir. Bunun ardından Mozart kendi neşeli ve alaycı üslubundan çıkıp ketum, mistik ve daha dış dünyaya kapalı bir ruh halini eserinde sergiler.

Eserin içerisinde yine 3 adet Bas Klarnet bulunmaktadır. Özellikle kalın sesleri etkin şekilde kullanan W.A.Mozart bu 3 Bas Klarnet ile de Sol - Si natürel - Sol seslerini kullanarak eser içerisinde bir PERGEL oluşturmuştur. Bu sesler ile yapılan sembolik oyun Video'nun 0.48 ile 0.51 zaman aralığında rahatça duyulabilir.

Daha sonrasında inatçı bas denilen "Basso Ostinato" sistemi göze çarpar. Melodi değişse de kalın ve uzun ses asla değişmez. Bu sistem Barok Müzik etkisini de yansıtmaktadır.

Eserin içindeki en çarpıcı motif ise melodik açıdan incelendiğinde Mozart'ın çağının ilerisinde bir deha olduğunu kanıtlar niteliktedir. Video'nun 2.40 ile 2.48 süreleri arasında melodi eserin tonunun eksen yani ilk akoru üzerinde çalınmaktadır. Özellikle bu ilk tema koyu, karanlık ve arayışı betimler. 2.48 ile 2.53 arasında olan tema aynı eşlik ile ve aynı ritmik sistemde çalınır fakat bunun farkı ilkine göre iki ses üstten başlamasıdır. Burada arayıştan ziyade ulaşılmaya çalışılan bir hedef hissedilir. En sonunda da 2.55 ve 3.00 süreleri arasında eşlik motifi ritmik açıdan kendinden önceki motif ile aynı ve melodik açıdan birebir benzeşmektedir. Fakat en son olan bu temel basamakta melodi aynı olsa bile eşlik parlak bir Majör ton üzerinde bestelenmiştir.

Buradan da yola çıkarak 1. motifi ÇIRAK, 2. motifi KALFA ve en son olan 3. motifi USTA olarak adlandırabiliriz. 3 Temel basamağın bu şekilde müzik ile betimlenişi sadece W.A.Mozart'ın bu eserinde mevcuttur.


Saygıdeğer üyeler müzikte bir usta olan ünlü besteci W.A.Mozart'ın eserini elimden geldiğince kendi alanımdaki naçizane deneyimlerime dayanarak incelemeye çalıştım. Eseri birde sizlere aktarmaya çalıştığım ufak bilgiler ışığında dinlemenizi tavsiye ederim.

İyi akşamlar değerli site üyeleri.
Sanat herkes içindir ve evrenseldir.


Eylül 30, 2015, 09:48:01 ÖS
Yanıtla #1
  • Aktif Uye
  • ***
  • İleti: 665

Muhtesem eserleri var. Dinlerken insanı düşündürüyor.
Doğru rehberini bulana ne mutlu...


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son Gönderilen:
0 Yanıt
3304 Gösterim
Son Gönderilen: Eylül 25, 2006, 11:54:52 ÖÖ
Gönderen: MASON
2 Yanıt
1579 Gösterim
Son Gönderilen: Aralık 07, 2007, 11:17:35 ÖS
Gönderen: Itzhak
10 Yanıt
4459 Gösterim
Son Gönderilen: Ocak 13, 2008, 12:31:32 ÖS
Gönderen: sun
3 Yanıt
4842 Gösterim
Son Gönderilen: Aralık 31, 2009, 11:24:20 ÖÖ
Gönderen: concordia
3 Yanıt
7866 Gösterim
Son Gönderilen: Aralık 09, 2010, 09:28:24 ÖÖ
Gönderen: ozkann
2 Yanıt
2240 Gösterim
Son Gönderilen: Nisan 04, 2013, 08:01:40 ÖS
Gönderen: neumann
0 Yanıt
1598 Gösterim
Son Gönderilen: Ekim 31, 2014, 11:18:42 ÖS
Gönderen: Frenzyfire
0 Yanıt
797 Gösterim
Son Gönderilen: Aralık 05, 2014, 03:45:31 ÖS
Gönderen: Selim
0 Yanıt
1418 Gösterim
Son Gönderilen: Temmuz 15, 2015, 03:49:40 ÖS
Gönderen: MEDUSA
1 Yanıt
1172 Gösterim
Son Gönderilen: Aralık 30, 2015, 08:41:15 ÖÖ
Gönderen: ADAM