Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: ÖĞRENME BOZUKLUĞU ve DİKKAT EKSİKLİĞİ  (Okunma sayısı 3104 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Ocak 10, 2008, 11:22:34 öö
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 3123
  • Cinsiyet: Bay

Kimi kaynaklarda ilk kez 1937 yılında nörolog ORTON tarafından, kimi kaynaklarda ise 1963 yılında özel eğitimci KIRK tarafından ortaya atıldığı belirtilen öğrenme bozukluğu genel anlamı ile özel bir akademik alanda belirgin bir bozukluğu ifade etmektedir. Bilişsel yetilerin düzgün olmayan dağılımı söz konusudur. Sözel öğrenme bozukluğu ve sözel olmayan öğrenme bozukluğu olarak iki alt gruba ayrılmaktadır. Sözel öğrenme bozukluğu konuşma, dinleme, anlama, muhakeme etme, okuma, yazma hatta matematiği de içeren dile dayalı her tür problemi kapsar ve bazı çocuklarda bu problemlerin hepsi bir arada görülebilir. Sözel olmayan öğrenme bozukluğunda ise, daha çok görsel, mekansal algılama, motor koordinasyon, karmaşık dokusal ve algısal yetilerde, mekanik, aritmetik ve bilimsel akıl yürütme gibi konularda sorunlar olur. Sosyal muhakeme, yüzde duygusal ifade tanıma sorunları görülebilir, kişiler arası ilişkilerde bozukluk olur. Bu bozukluk Asperger sendromu ile ilişkili bir klinik tablo olarak değerlendirilmektedir. Öğrenme bozukluğu bu şekilde iki alt gruba ayrılmakla beraber, %80 gibi bir oranla görülen disleksinin (okuma güçlüğü) her tür öğrenme bozukluğunu tanımlamak için kullanıldığı görülmektedir. Önceleri bozukluğun kız erkek oranı 1’e 4 olarak bilinirken günümüzde bazı çalışmalar bu oranı eşit olarak göstermektedir.

Sözel öğrenme bozukluğu için yaygın bulgular bu bozukluğu olan çocukların beyinlerinin farklı yapıya sahip olduğu ve bu çocukların beyinlerinin sağ yarıküresinin sol yarıküresine oranla daha geniş olduğu şeklindedir. Araştırmalar, hamileliğin ikinci üç ayında beynin sağ yarıküresinden sol yarıküresine geçmesi gereken hücrelerin sol yarıküreye geçmeyip frontal lobda kalarak olgunlaşamadıklarını göstermiştir.

Sözel olmayan öğrenme bozukluğu ise beynin sağ yarıküresindeki akmadde sorunlarına bağlanmıştır. Bu nörolojik bulgular çocuğun neden bazı günler bir kelimeyi doğru yazarken başka bir gün yazamadığını ya da “kaç yaşındasın?” sorusunu “iyiyim” şeklinde cevapladığını açıklamaktadır. Bu gibi durumlar çocuğun aile ve okul tarafından yanlış değerlendirilmesine sebep olabilmektedir. Ailede ve okulda çocuk için “tembel, isteksiz, akıllı ama çalışmıyor, istemediği için yapmıyor” gibi yorumlar yapılabilir. Çocuktaki problemi iyi bir şekilde anlayabilmek ve değerlendirebilmek için iyi bir klinik değerlendirme şarttır. Klinik değerlendirmede:

* İyi bir aile öyküsü
* Farklı ortamlarda ve farklı kişilerden alınan davranışsal bilgiler
* Çocuğun gelişim öyküsü
* Okul geçmişi
* Yaşları büyük çocuklarda depresyon ölçeği, kendilerini değerlendiren ölçekler, projektif testler vb.
* Psiko-eğitsel test bataryası (zeka, başarı, sözel ifade, yazılı ifade, matematiksel bilgi, genel bilgi)
* Testler sırasındaki davranışsal gözlemler
* Okul çalışmalarının örnekleri

Ayrıca değerlendirme sırasında öğrenme bozukluğunun dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ile %50 oranında beraber görüldüğü unutulmamalıdır.

Teşhis açıklandığında sorunlarının zeka geriliğinden farklı olduğunu öğrenen pek çok çocuk rahatlıyor. Çocuklara ve ailelere öğrenme bozukluğunu çan eğrisi şeklinde açıklamak faydalı olabilmektedir.

Bu çocuklarda hastalığın seyri zeka düzeyi, erken tanı ve müdahale, kişilik yapısı, yoğun eğitim, teşvik edici bir çevre ve aile gibi faktörlere bağlı olarak değişiklikler gösterir. Evde birden fazla dilin konuşulması, sıklıkla okul değiştirme, ailenin problemi kabul edememesi sorunu daha karmaşık bir hale getirebilir. Okulda başarısızlıkla beraber okuldan uzaklaşma, depresyon, madde kullanımı gelebilmektedir. Bu çocukların pek çoğunun kendine güveni olmuyor ve bu nedenle ailenin buradaki rolü çok önemli bir hal alıyor. Aile öğreten değil, moral destek veren bir rol almalıdır:

* Aile, çocuğun problemini bir bahane olarak kullanmasını engellemeli, iyi olduğu alanları bulmalıdır. Çocuk iyi olduğu alanları bulup öğrenmeli ve gerekli koşullarda kendini koruyabilmelidir. Örneğin sınıfta anlamadığı bir konu olduğunda “Özür dilerim ancak takip etmekte zorlanıyorum, bir daha anlatır mısınız?” diyebilmelidir.
* Bazen çocuk için öğrenmeyi zorlaştıran özellikler yetişkinlikte önemli bir değer haline gelebiliyor. Bu kişiler, dünyayı normal insanların gördüğü gibi görmedikleri için problemleri daha farklı şekillerde çözen yaratıcı kişiler olabiliyorlar.
* Düzenli ve iyi eğitim almış bazı çocuklar normal yaşıtlarından daha iyi işlevlerde bulunur hale gelebiliyorlar çünkü dünyayı ve olayları anlamaları konusunda onlara baştan bir harita verilmiş oluyor.
* Bazı çocuklar ileride mimarlık gibi daha çok görsel beceri gerektiren alanlarda ya da bilgisayar, matematik gibi konularda meslek sahibi oluyorlar.


Ocak 10, 2008, 11:28:29 öö
Yanıtla #1
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 3123
  • Cinsiyet: Bay

ÖĞRENME BOZUKLUĞUNUN LİSE-ÜNİVERSİTE DÖNEMİNDEKİ ÖNEMLİ BELİRTİLERİ

* Pek çok yanlışla, çok yavaş okuma
* Yazım hataları yapmak
* Okuma yazma ödevlerini atlamaya çalışmak
* Özet çıkarma, temayı bulma gibi konularda güçlük yaşama
* Açık uçlu soruları cevaplandırmada zorlanma
* Zayıf hafıza becerisi
* Yeni ortamlara ve durumlara uyum sağlamakta zorlanma
* Çok yavaş çalışma
* Soyut kavramları anlamakta zorluk yaşama
* Detaylara ya aşırı takılma ya da tamamen atlama
* Verilen bilgileri yanlış anlama ya da yorumlama
* Sınırlı kelime hazinesi
* Daha önceki tecrübelerinden, okumalarından çok kısıtlı bilgiye sahip olma
* Plan yapma ve zamanını kullanmakta güçlük yaşama

ÖĞRENME BOZUKLUĞUNUN YETİŞKİNLİKTEKİ ÖNEMLİ BELİRTİLERİ

* Okuma problemini saklamaya çalışma
* Yazım hataları nedeniyle yazmaktan kaçınma
* Sözel dil becerilerinde dikkat çekici derecede iyi olmak
* Hafızasına güvenmek ve bu beceriyle diğer eksik yönleri kapatmak
* Karşısındaki insanlara karşı son derece anlayışlı olmak
* Genellikle mekansal algı gerektiren mühendislik, mimarlık, desinatörlük gibi mesleklere sahip olmak
* İşte zihinsel becerilerin çok altında olmak
* Planlama ve organizasyon becerilerinde zayıf olmak
* Zamanlamada problem yaşamak (bir yere çok erken ya da çok geç gitmek gibi)
* Randevuları unutmak
* Değişik işler denemek, pek çok işe başlayıp bırakmak

ÖĞRENME BOZUKLUĞUNDA GÖRÜLEBİLEN GÖRSEL ALGI PROBLEMLERİ

* Harf çevirme, harf döndürme
* Okurken esneme, gözlerinin kaşındığını, yandığını söyleme
* Yazıları kayıyormuş gibi algılama
* Okurken başını ya da kağıdı değişik şekil ve açılarda tutma
* Çalışırken bir gözünü kapatma
* Düzgün kopyalayamama
* Okurken yerini sıklıkla kaybetme
* Aynı satırı tekrar tekrar okuma ya da satır atlama
* Yazarken aşırı silme
* Bir nesnenin ya da kelimenin bir parçası gözükürken bütününü tanıyamama
* Sıralama hataları yapma
* Resimdeki temayı anlatamama, detaylara takılma
* Şekil-zemin algısında zayıflık

GÖRSEL ALGI-GÖRSEL MOTOR PROBLEMLER

* Harfleri farklı sırada ve değişik şekillerde yazma
* Ayna görüntüsü ile yazma
* Sınırlı boyamada zorlanma
* El yazısını okuyamama
* Kalemi çok sıkı tutma, bu nedenle kalemi kırma
* Kesememe, yapıştıramama
* Üstünde çalıştığı kağıdı temiz tutamama

İŞİTSEL SÜREÇTEKİ PROBLEMLER

* Söylenenleri anlamama, söylenen şeyi ancak yavaşça tekrar edilirse anlama
* Sesler arasındaki farkları duymama
* Sesin geldiği yönü bulamama
* Gündelik sesleri tanıyamama
* Gereksiz sesleri filtre edememe
* Sözel yönergeleri takip edememe

MEKANSAL İLİŞKİLER VE VÜCUT ALGISI İLE İLGİLİ PROBLEMLER

* Tanıdık yerlerde kaybolabilme
* Yönelimle ilgili problemler
* Kelimeler arasında boşluk bırakmama
* Matematikte kolonları düz tutamama
* Eşyalara çarpma, sakarlık
* Altında, üstünde, ilk, son, önünde, arkasında vb. kavramları anlamama

KAVRAMSAL PROBLEMLER

* Sosyal durumları kavrayamama, vücut dilini okuyamama
* Benzer kavramlar arasındaki ilişkiyi görememe
* Sınıflandırma ve ya benzerlik bulma aktivitelerinde zorlanma
* Zaman ilişkilerini kurmakta zorlanma (dün-bugün, önce-sonra, 15 dakika-2 saat vb.)
* Davranışlar ve bu davranışların sonuçları arasında ilişki kurmakta zorlanma (örn:konuşursam ceza alırım)
* Hayal kurmada zayıflık
* Şaka yapamama, şakadan anlamama
* İfadesiz durma
* Yavaş tepki gösterme
* Cümle tamamlayamama
* Orijinal bir hikaye oluşturamama
* Sonuç çıkarmakta güçlük çekme
* Yazmakta zorlanma
* Sorulara garip cevaplar verme ya da doğru cevaplara gitmek için garip yollar kullanmak
* Mantık zinciri içinde düşünememe
* Duygusal anlarda zorluk yaşamak
* Sayısal kavramları anlamakta güçlük yaşamak
* Sezgisel olarak sonucu bulamamak
* Bildik kelimeleri yanlış söylemek

HAFIZA PROBLEMLERİ

* Gördüğü ya da duyduğu dört basamaklı sayıyı hatırlayamama
* Sık rastladığı kelimeleri hatırlayamama
* Eski olayları hatırlama, yeni olayları unutma
* Otomatik duyamama
* Tekerleme, şiir ezberleyememe
* Bir gün bildiği birşeyi ertesi gün unutma
* Eşyaların isimlerini unutma, eşyayı ‘o şey’ olarak tanımlama
* Yaşadıklarından sonuç çıkaramama, aynı hatayı tekrar yapma
* Kötü yazı yazmak, yazarken büyük harf kullanmama, satır atlamama



Ocak 10, 2008, 11:32:02 öö
Yanıtla #2
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 3123
  • Cinsiyet: Bay

ÖĞRENME BOZUKLUĞUNUN OKUL ÖNCESİ DÖNEMDEKİ ÖNEMLİ BELİRTİLERİ

* Konuşmanın gecikmesi
* Telaffuz bozukluğu
* Kelime öğrenmede yavaşlık
* Konuşurken doğru kelimeyi bulmakta zorlanma
* Alfabeyi, sayıları, günleri, şekilleri, renkleri öğrenmede zorlanma
* Kendi adını yazmakta, harfleri tanımakta zorlanma
* Arkadaşlarla geçinmekte zorlanma
* Birkaç adımlı yönergeleri almakta, rutinleri yapmakta güçlük yaşama
* İnce motor becerilerin gelişiminde zayıflık
* Birkaç hikayeyi doğru sırada anlatmakta güçlük yaşama
* Kelimelerin içindeki sesleri tanımakta zorlanma

ÖĞRENME BOZUKLUĞUNUN İLKOKUL DÖNEMİNDEKİ ÖNEMLİ BELİRTİLERİ

* Kelimeleri tanımakta zorluk yaşama
* Harf ve sesler arasındaki bağlantıyı kurmakta güçlük yaşama
* Kısa kelimeleri birbiriyle karıştırma (“al”ı “ver” ile, “koy”u “kal” ile vb.)
* Sürekli olarak okuma ve yazma hataları yapma, harf çevirme (örn:b yerine p), kelime çevirme (örn:ev yerine ve), döndürme (örn:u yerine n), yerini değiştirme, yerine koyma (örn:ev yerine yuva)
* Rakam sıralamalarını ve ya aritmetik işaretleri karıştırma (örn: 146 yerine 10046)
* Olayları hatırlamakta güçlük
* Yeni becerileri öğrenmekte güçlük, anlamadan ezberlemeye çalışmak
* Kazalara eğilimli olmak
* Plan yapmakta zorlanma
* Kalem tutma şekillerinin değişik olması
* Saati öğrenmekte zorlanma
* İnce motor koordinasyonda zayıflık

ÖĞRENME BOZUKLUĞUNUN ORTAOKUL DÖNEMİNDEKİ ÖNEMLİ BELİRTİLERİ

* Sınıfın genel düzeyinin altında okuma becerisi
* Yazarken harfleri sıralama hatası (örn: saklı yerine salkı)
* Heceleme kesmelerinde zorluk yaşama
* Hecelemede zaman zaman bozukluklar yaşanması
* Yüksek sesle okumaktan çekinme
* Bozuk kalem tutma ve kötü el yazısı
* Kelime problemlerinde zayıflık
* Yazmaktan kaçınma
* Olayları hatırlamakta güçlük
* Olayları anlatmakta güçlük
* Arkadaşlık yapmakta problem yaşamak
* İnsanların yüz ifadelerini, jest ve mimiklerini anlatmakta zorluk yaşama
* Deyim, atasözü ve şarkıları anlatmakta zorluk
* Sınıfta verilen ödevi almakta, aldıysa eve götürmekte, götürdüyse yapmakta, yaptıysa okula götürmekte güçlük yaşama
* Plan yapmakla ve zamanını kullanmakla ilgili problemler



 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son Gönderilen:
0 Yanıt
1531 Gösterim
Son Gönderilen: Temmuz 21, 2007, 12:09:38 öö
Gönderen: shemuel
0 Yanıt
1526 Gösterim
Son Gönderilen: Ağustos 22, 2008, 09:28:34 ös
Gönderen: angelus
0 Yanıt
1815 Gösterim
Son Gönderilen: Ağustos 24, 2008, 05:11:36 ös
Gönderen: bugfree
0 Yanıt
2130 Gösterim
Son Gönderilen: Temmuz 13, 2010, 12:09:26 ös
Gönderen: ceycet
8 Yanıt
5244 Gösterim
Son Gönderilen: Ekim 02, 2010, 10:22:14 ös
Gönderen: abdkeskin
1 Yanıt
4574 Gösterim
Son Gönderilen: Şubat 23, 2011, 06:51:11 ös
Gönderen: Cin Ruhi
0 Yanıt
1665 Gösterim
Son Gönderilen: Nisan 06, 2012, 11:52:07 ös
Gönderen: scherif
0 Yanıt
1416 Gösterim
Son Gönderilen: Temmuz 17, 2012, 02:36:04 öö
Gönderen: scherif
17 Yanıt
5849 Gösterim
Son Gönderilen: Ocak 06, 2019, 06:57:28 ös
Gönderen: Tık-Tik-Tak
2 Yanıt
1596 Gösterim
Son Gönderilen: Mart 06, 2015, 05:46:10 ös
Gönderen: Ömercan