Beşerin bu telaşı bu tatminsizliği nedir?Beşer neyi arar diye sorulsa muhakkak ki, herbiri ayrı bir cevap verecektir, kendi bilinç erginliğine uygun olan.
Daima ararlar, mal ararlar mülk ararlar, makam mevki ararlar, sevgi ve ilgi ararlar. Bu arayış, derinden gelen ve tatmin edilmeyi bekleyen Öz'sel bir arzunun tatminine yönelikte olsa, çok nadir olarak Öz'ce duyulan arzu ile uyumlu bir şekilde tezahür eder yada ifade bulur. Öz'e uyumlu olmayan tatmin vasıtaları elde edildikçe beşer şöyle diyecektir, "Hayır aradığım bu değilmiş, benim aradığım başka birşey". Böylece bir diğer kendince doğru arayışa yönelecek , ve bu bir kısır döngü şeklinde devam edip gidecektir. Ömrünün sonuna dek bu beyhude arayışını sürdürecek ve heba ettiği bu muhteşem dünya deneyiminin Öz sancısı içinde madde planını terk edecektir.
Beşer, İnsan olmayı arar...
İnsanlık yolu mutlaka her biri için ayrı ayrı tayin edilmiş, olağanüstü bir biliş sahibi tarafından tasarlanmış benzersiz bir süreci varlığında barındırır. Bunlar o varlığa has tasarlanmış , karşılaşılacak deneyimler, yaşanacak badireler, deneyimlenecek duygu, düşünce ve zevkler hamulesi olarak değerlendirilmelidir.
Yolda yaşanacak ve yaşatılacaklar farklı farklı ve o bilince özel olsada , daima bir ilahi projenin ana planına sadık kalınacaktır. Bu ilahi plan 7 ana nefs mertebesi ve bu mertebelere erişildikçe , yaşayan bilinç tarafından kazanılacak olan olan İlm'el Yakin , Ayn'el Yakin ve Hakk'el Yakin olarak ifade edilmiş Manevi Erginlik Hallerini diğer ifade ile Oluş Hallerini içermektedir.
Bilinç, daima dışarıda yaşadığı deneyimler vasıtası ile yol alır , hakikatte yolculuk kendi Orijinine , aslına doğrudur. Mutlaka ki her zerrenin derininde BİR hakikat yatar.
İlm'el Yakin , kesretin, alabildiğine çokluğun, ayrılık ilizyonunun deneyimlendiği haldir.
Ayn'el Yakin , Bir'liğin farkedildiği , kendisinin Mutlak Vücudun bir parçası olduğunun fark edildiği haldir.
Hakk'el Yakin , kendisini her zerrede, her zerreyi kendinde gören bir Bilincin yaşadığı en yüksek farkındalık halidir.
İşte bu yola Seyr-i Süluk bir diğer ifade ile RUHUN YOLCULUĞU denilmektedir