Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: Ferdinand Tönnies  (Okunma sayısı 1221 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Ocak 06, 2013, 03:55:22 ÖS
  • Aktif Uye
  • ***
  • İleti: 864
  • Cinsiyet: Bayan

(1855-1936)

Kiel Üniversitesinde profesör olan Tönnies'in 1887'de yayınladığı "Kamu ve Toplum" (Gemeinschaft und Gesellschaft) adlı yapıtında, sosyoloji üzerine ileri sürdüğü fikirler daha sonraları Simmel tarafından geliştirilmiştir. Tönnies bu yapıtında biçimsel (formel) sosyolojinin sadece bir taslağını yapmakla kalmamış toplumsal ilişkilerin başlıca biçimlerinin olgulara dayanan bir çözümlemesini de yaparak sosyolojinin temel karakterini göstermiştir. Tönnies'e göre toplumun veya toplumsal fikirlerin iki temelli biçimi vardır; bunlardan biri (gemeinschaft) biri de (gesellschaft)tır.

Biz birincisini kamu (cemaat, communaute) ikincisini de toplum (cemiyef, societe) diye çeviriyoruz. Tönnies'e göre gemeinshaft örgensel istemi (irade) olan, dayanışması da baba akrabalığı gibi doğal kuvvetlerle sağlanan bireylerin topluluğudur. Doğanın ürünüdür. Daha doğrusu bir çeşit doğal örgenliktir. Bu toplulukların meydana gelmesinde kişisel iradelerin hiçbir etkisi yoktur. Bireyler doğal dayanışmanın, uyumlu karşılıklı etkileri bulunan bir toplumsal yapının üyelerinden başka bir şey değildir. Bireylerin istemlerinde (irade) aynılık vardır. Çünkü birey istemi (irade), kamu istemi (irade) tarafından silinmiştir. Bu türlü örgensel topluluklarda mülkiyet mal birliğine, hukuk da aile hukukuna dayanır:

Görülüyor ki, Tönnies'in "gemeinschaft"ı Durkheim'in daha sonraları "mekanik dayanışmaya dayanan zümreler" diye adlandırdığı topluluklara pek benzer. Gesellschaft ise belirli bir amacı gerçekleştirmek için bireysel iradeleriyleri karşılıklı etkide bulunan bireylerin meydana getirdikleri topluluğa denir. Bu türlü topluluklar ne doğanın bir ürünüdür, ne de doğal bir örgenliktir. Daha çok yapma bir mekanizmadır.

Bu türlü topluIuklara Durkheim "örgensel dayanışmaya dayanan zümreler" adını verir. Dikkat edilecek olursa Tönnies'in "örgensel" dediği topluluklara Durkheim "mekanik" topluluklar; "mekanik" dediğine de "örgensel" topluluklar diyor. Bu iki türlü toplum biçimi arasındaki farkları aşağıdaki çizelgede daha açık olarak görmek mümkündür.

Gemeinschaft                                          Gesellschaft

Ortak irade…………………............................Bireysel irade
Üyelerin kişiliği yoktur……………………..........Üyelerin kişiliği vardır.
Zümrenin çıkarı başta gelir………………........Bireylerin çıkarı başta gelir
İnan煅………………………………................Öğreti(doktrin)
Töre,adet………………………………...............Geçici zevkler,moda
Doğal dayanışma…………………………..........Sözleşmeli dayanışma
Kolektif mülkiyet…………………………............Kişisel mülkiyet

Tarih bakımından (gemeinschaft) (gesellschaft)dan daha önce meydana gelmiştir Çünkü ilkel toplumlar,aileler, kabileler bu türlü toplumların somut birer örnekleridir. Zamanla (gemeinschaft)lar çözülmeye başlayınca (gesellschaft)lar doğdu. "Gesellschaft"lar (Gemeinschaft)ların zararına olarak gelişmiştir. Kısası, insan git gide"gemeinschaft"dan sıyrılmıştır. Gitgide bir zümrenin üyesi olmaktan çıkarak çeşitli zümrelerin üyesi olmuştur. Böylece toplumların tarih akışı (gemeinschaft)dan (gesellschaft)a doğru olmuştur: Bu oluşumun (processus) yeniden ters yöne dönmesi imkansızdır. İşte Tönnies'in kuramının kısa bir özeti.Bildiğiniz gibi bu fikir daha sonraları Durkheim tarafından (Division du Travail Sodab)de;Simmel tarafından da "Über Soziale Differenzierung" da geliştirilmiştir.
Adequatio intellectus et rei