Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: Dinler Tarihi--Hindistan Dini--Hinduizm  (Okunma sayısı 659 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Ocak 25, 2016, 01:49:47 ÖS
  • Aktif Uye
  • ***
  • İleti: 639
  • Cinsiyet: Bay

Hinduizm'in kutsal metinleri daha önceki metinler olan Veda'lar ,Brahmana'lar ve Upanişad'lardan ayrı olarak şunlardır :

Purana'lar, ki eski efsaneleri anlatırlar.

Mahâbhâratâ,  ki bu belki M.Ö. III. ya da II. yüzyılda yazılmış olup , sonraki çağlarda baştan başa değiştirilmiştir. Bunun en güzel parçası , Tanrı Krişna'yı öven Bhagavat Gita,  yani Cennetin Şarkısıdır.

Râmayana, ki bu , tarihi pek belli olmayan bir destandır. Belki Mahâbhâratâ kadar eskidir. XVI-XVII. yüzyıllarda şair Tulsi tarafından tekrar yazılmış olup , Tanrı Râma'nın hayatını anlatmaktadır.

Aydın Hindu ' lar , eski Brahmanizm'in derin felsefesini, bazen kötümser tarafından ayıklanmış olarak, hâlâ muhafazaya devam ederler. Bhagavat Gita gibi eserlerde bu felsefenin güzel ifadelerini bulurlar. Örneğin Tanrı Krişna kendisinin eski zamanın kişilikdışı Brahma'sının devamı ,yani eski çağların hem kurbanı ,hem de evrensel varlığı olan Tanrı Brahman ile eş olduğunu anlatır :

"Ben kendim kurbanım,  duayım, adakım ve adakın yarattığı iyilikim. Ben kurbanın işlemiyim,kutsal içkiyim ve hem de miharabın üstünde çıtırdayan ateşim.  Ben nesnelerin anası ,babasıyım;  doğuran ve muhafaza eden kimseyim, bütün bilgeliğin sonu ,temizliğin ve bütün tanrısal nesneleri içinde toplamış olan, kutsal OM hecesinin , Kelâm ' ın , Veda'ların ta kendisiyim.

Bu yüksek felsefî kurgularla(speculation) halk tapınışları arasındaki ortalama, Hinduizm'in kendine özgü 'bhakti' yani sofuluk fikridir. Bu da bir Tanrı'ya inanmak, bu Tanrısal Kurtarıcı'yı sevmektir. Selâmet artık kurbanlarda değil ,yahut bilgide değil, böyle bir sevgidedir.

Hinduizm'in halk arasında en yaygın olan Tanrı'ları Siva ile birçok Tanrılar arasında Râma ile Krişna'nın da cismine girmiş olan Vişnu'dur.

Siva, yaratıcı yok etmenin Tanrısıdır, varlıklarla nesneleri yok edip yetiştiren odur; bir varlığı hem yok eden hem var eden bir faaliyet gösterir. Kendisine hem sefahat âlemleri hem de perhiz ve riyazetlerle tapınılır.

Siva çoğu zaman başında bir hilal taşıdığı halde ,üç gözlü olarak tasvir edilir ; boynunda ölü kafalarından meydana gelme bir gerdanlık asılıdır. Birçok kolları ,baltalarla mızrakları tutup havaya kaldıran elleri vardır , vücuduna yılanlar dolanmıştır. Bazen de yarı erkek yarı kadındır.

Vişnu ise dört kollu bir Tanrı olarak tasvir edilir ,ellerinde de bir yuvarlak bir sedef kabuk bir balyoz bir de lotüs çiçeği tutar. Dünyayı kurtarmak için birkaç defa başka başka kalıplara girmiş ; sıra ile balık, kaplumbağa, domuz ,arslan ,cüce ; ayrıca Râma ile Krişna olmuştur.

Bir Hindu kralının büyük oğlu olan Râma, bir üvey kardeşin entrikaları üzerine babası tarafından kovulmuştur. Bir ormana çekilerek sefil bir hayat sürecektir. Karısı olan güzel Sita da onunla birlikte gelmek ister. Fakat ifritlerin kralı olan Râvana, güzel kadını kaçırıp Seylân adasına götürür. Bunun üzerine Râma maymunlar kralı ile anlaşır. Hanuman adlı maymun generalin kumandasındaki maymun ordusu ile Seylân'a girer. Râvana'ya hücum edip onu öldürür, güzel karısı Sita'yı yine elde eder.

Vişnu'nun kalıbına girmiş olduğu bir başka Tanrı da Krişna'dır ve Hindu Tanrıları arasında en çok sevilenlerden biridir. Hindistan'da bugün dahi dinsel eşya satan dükkanlarda onun küçük heykellerine ya da resimlerine adım başında rastlanır.  Krişna kara ,yahut köyü mavi bir Tanrı'dır. Uzun ,rengarenk gözleri vardır, çoban kızları arasında flüt çalar.

Hinduizm'de ayrıca daha birçok Tanrılar -örneğin- bilgelik Tanrısı olan fil başlı Güneş vardır. Birçok kutsal hayvanlar vardır ki; bunların ön safında inek, sonra maymun ,sonra yılan gelir.