Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: Dinler Tarihi--Çin'deki Dinler--Sinizm  (Okunma sayısı 633 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Ocak 27, 2016, 12:43:06 ÖÖ
  • Aktif Uye
  • ***
  • İleti: 639
  • Cinsiyet: Bay

Sinizm'i tanımak imkanını veren metinler bilhassa ,adına "King" ler denen beş dinsel kitaptır ki bunların en eski kısımları Konfüçyüs'tan çok önce , buna göre de M.Ö. VI. yüzyıldan kalmadır, fakat bunlar Konfüçyüs ve onun halefleri tarafından elden geçirilmiştir.

Çinlilerin ilkel Animizm'i insanların yaşayışlarına karışan çok sayıda birtakım ruhların varlığını kabul etmektedir. Ön safta da ataların ruhları bulunmaktadır. 'Atalara tapınış' , Çinlilerin en eski dinidir.

Uzun zaman, kendilerine böyle saygı gösterilen ilk ataların ,baba tarafının ataları oldukları sanılmıştı. Fakat bugün,  M.Ö. bin yıldan daha evvelki eski Çin toplumunda ilk tapınışın, ana tarafının atalarına yapıldığı bilinmektedir. Bez dokuyan kadınların o zamanlarda büyük bir sosyal önemleri vardı. Ev,kadının malı idi. Koca her şeyden önce bir damattı.

Sonraları ,demircilik yapan erkekler dokumacılık yapan kadınlara baskın çıkınca ve genel olarak da erkekler kadınlardan üstün olunca , temel tapınış baba tarafının atalarına yapılan tapınış haline geldi.

Sinizm'in kutsal yerleri vardı ki, evliliğe hazırlanan gençler buralarda şenlikler tertipliyorlardı.  İlkbaharda ,kış çalışmaları sona erince genç kızlar erkeklere karşı bir eğilim duyuyorlardı.  Nişanlanmaların zamanı gelmişti artık.  Güzün, çalışmalarından sonra da delikanlılar genç kızlara karşı bir eğilim duyuyorlardı. Bunun üzerine de çift , evleniyordu.

Göke tapınma gelişmeye başlayınca Toprağın önemi azalmaya başladı.  Toprak kadındı, gök ise erkektir.

Bazı metinlerde bir Gök Hakimi'nden , Yukarısının Hükümdarı'ndan(Çang-Ti) söz edilmektedir. Bazıları bunda kişisel bir Tanrı görmüşlerdir. Granet bunun varid olmadığını ispat etmektedir. Bu yazarın "Çin Düşüncesi" adlı eserinde de belirttiği gibi , "politik mitolocyanın ustalıklı bir icadı olan Yukarısının Hükümdarı,ancak ebedi bir varlığa sahiptir"

Aynı yazara göre zaten Tanrı fikrinin yokluğu ,Çin törenlerinin en belirli vasıflarından biridir.