Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: Hırslar-Tutkular- İhtiraslar (VII)  (Okunma sayısı 946 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Eylül 27, 2019, 07:35:09 ÖS
  • Seçkin Üye
  • Uzman Uye
  • *****
  • İleti: 7281
  • Cinsiyet: Bay


Önceki bölümü Thomas Hobbes ile bağlantılı değerlendirme yapacağımı belirterek bırakmıştım.

Thomas Hobbes'a göre insan doğası itibariyle bencil, güvensiz ve korkak bir varlıktır; bu nedenle bilinen “İnsan insanın kurdudur” (homo homini lupus) mottosunu ortaya atmıştır.

Hobbs'un ahlâk felsefesinin temelini oluşturan bu düşüncesinde insanın bencilliği temel alınmıştır. Ona göre insan aslında toplumsal bir varlık değildir. Doğası gereği bencildir. Kendini koruma içgüdüsü onun ana eğilimidir. Bunun için de kendi çıkarını korumak için eylemde bulunur. Doğa nimetlerinden elinden geldiği kadar kendisi için yararlanmak ister. Bu da başka insanlarla çatışmasına neden olur.

Böylece herkesin herkesle olan savaşı başlar. Bu savaşın kökeninde kendini koruma ve devamlılığını sağlama güdüsü doğal olarak bulunur.

***

Biyologlar “insan doğası” kavramına güvenmez ama filozoflar o konuda kesin düşünceler ileri sürmekten kaçınmaz.

Thomas Hobbes, az önce belirttiğim üzere canlı varlıkların özünde egoist (bencil) olduklarını, dolayısıyla eylemlerinin de buna göre olacağını ifade ederken bencilliğin zıt anlamlısı olan gerçek özgeciliğin (diğerkâmlık-başkalarını sevme) insan davranışları içinde yer almadığını düşünür. Ona göre özgeciliği andıran her şey aslında üzerine iyi duygu giysisi giydirilmiş bir bencilliktir.

Hobbes, yaşamının sonuna doğru bir dilenciye sadaka verirken yakalandığında, kendisine o anda bir iyilik yapıp yapmadığını soran kişiye şu yanıtı vermiş: «Hayır, bunu bu yoksul kişi görünüşüyle beni rahatsız ettiği için yaptım.»
Ancak insan tek başına yaşamadığı için, toplum halinde ve diğer insanlarla birlikte yaşamak durumunda olduğundan, onlarla iş birliği yapmak zorundadır. Böylece şahsi duygu ve eğilimlerini başkalarının faydasını da hesaba katarak mükemmelleştirir ve davranışları bir tür alışkanlık kazanır.

***

Mümin Sekman, insanları başarıyı bölüşme biçimine göre dörde ayırır:

1-   Elinde keserle yaşayanlar: Kendinden yana insanlardır. Önlerine gelen her şeyin yongası kendi taraflarına didişecek şekilde «Hep bana hep bana» diye yontarlar.

2-   Elinde rendeyle yaşayanlar: Yongalar karşı tarafa düşecek şekilde «Hep sana hep sana» diye yontarlar. Fedakâr anneler ve büyük idealistler bu gruptandır.

3-   Bıçakla kesenler: “Bir sana bir bana.” diyen âdil, dengeli ve vicdanlı insanların yoludur. Bu insanlar âdil oldukları kadar akıllıca davranırlar çünkü sürdürebilir başarı, sonucun âdilce bölüştürülmesine bağlıdır. "Kazan-Kazan" tavrı da bu kategoriye girer.

4-   Balyozla bölenler: Uyuşmazlık durumunda, «Ne sana ne bana.» diyerek, her şeyi ezip yok edenlerdir... Fiziksel güçleri yüksek ama duygusal zekâları düşük insanların yoludur bu.

***

Tüm bunların sonrasında bir irdeleme ve değerlendirme yapmak gerekirdi.

Belki bir gün onu da yaparız. Ben şimdilik bir süre için forumdan ayrılmak zorundayım. Ara sıra yazılanları izlerim ama katkıda bulunamayacağım. Daha sonra yeni görüşürüz.

Şimdilik hoşça kalın.
« Son Düzenleme: Eylül 30, 2019, 11:21:00 ÖÖ Gönderen: ANARCHOSA »
ADAM OLMAK ZOR İŞ AMA BUNUN İÇİN ÇALIŞMAYA DEĞER.


Eylül 27, 2019, 10:33:41 ÖS
Yanıtla #1
  • Aktif Uye
  • ***
  • İleti: 666

Beni forma yeniden bağlamıstınız. Güzel paylaşımlardi... Kısa sürede dönüp paylaşımlarınızın devamı dileğiyle...
Doğru rehberini bulana ne mutlu...


Ekim 02, 2019, 10:49:25 ÖÖ
Yanıtla #2
  • Orta Dereceli Uye
  • **
  • İleti: 220
  • Cinsiyet: Bay


"Senin için her şeyi yaptım" diyen insan yaptıklarını kendisi için yaptığının bilincinde olsa bencilliğini kökünden sarsabilir.



Madem yersizlik alemi aslım
Artık bana tek bir şey düşecek
Yücelip aslıma gitmek


Ekim 02, 2019, 10:51:11 ÖÖ
Yanıtla #3
  • Orta Dereceli Uye
  • **
  • İleti: 220
  • Cinsiyet: Bay

Yazdıklarınız masonluk hakkında bilgi edinmek, aydınlanmak isteyen harici olan benim için bir ışık oldu. 

Paylaştıklarınız yola revan olanın hazinesini çoğaltırken yazacaklarınız yoldakinin yolda kalmak için aradığı olacaktır.   

Madem yersizlik alemi aslım
Artık bana tek bir şey düşecek
Yücelip aslıma gitmek