Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: BAAL ŞEM TOV  (Okunma sayısı 2403 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Kasım 04, 2007, 10:00:04 ÖS
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 3123
  • Cinsiyet: Bay

Baal Şem Tov (İyi İsmin ustası) (Besht) olarak bilinen İsrael ben Eliezer, doğu Avrupa’daki Hasidik hareketin kurucusu ve lideridir. Podolia Okop’ta (günümüzde Ukrayna’nın güneybatısında) 1700 yılında fakir bir ailenin çocuğu olarak doğmuş, küçük yaşta öksüz kalmıştır. İlk başta heder’de (Yahudi ilkokulu) öğretmen yardımcısı olarak geçimini sağlamış , daha sonra sinagogda bekçilik yapmıştır. Öğretmen olarak çalışırken, zaman içinde, tanınmış bir Talmud alimi olacak Meir ben Zvi Hirsch Margolioth ile arkadaşlık etmiştir. Geleneğe göre, İsrael, ilk eşi evliliğinden kısa bir süre sonra öldükten sonra, ikinci eşi Hanna ile beraber yirmili yaşlarında Karpat Dağlarına saklanmaya gitmiştir. Orada kil kazıcısı olarak çalışmış, eşi de bu killeri şehirde satarak geçimlerini sağlamıştır. 1730 yıllarında Tluste’ye gitmiştir.

1730lar’ın ortasında İsrael(Besht) kendini sağaltıcı ve manevi lider olarak tanıtmış , etrafında geniş bir kitle toplamıştır. Mucize gerçekleştirebilme yeteneği sayesinde birçok Yahudi onun liderlik ve öğretisini benimsemiştir. Bir kaç yıl süreyle, İsrael hastalıkları iyileştirmek, şeytan ve kötü ruhları kovmak, ayrıca fikirlerini yaymak için yolculuklar yapmıştır. Ancak daha sonra, 1760’daki ölümünün ardından, Hasidik gelenek bu tür aktiviteleri en aza indirmeye çalışmış ve asıl olarak karizmatik kişiliğini ön plana çıkarmayı amaçlamıştır.

Baal Şem Tov için, dua etmek, çalışma ve alimlik karşısında Tanrı’ya mistik olarak ulaşmanın esas yoludur. Bazı anlarda mistik anlamda yüce seviyelere ulaşmayı başarır. Hem gelecekteki olaylar, hem de geçmişteki kişiler ona rüyalarında görünür. Hasidik öğretide, sinagogda dua etmek yerine bireyler ve gruplarla konuştuğu söylenir . Konuşmaları, Talmud alimliğine dair fazla işaret taşımaz ve rakipleri öğrenim eksikliği, muskalar yapması, sağaltımla ilişkisi ve basit insanlarla girdiği tartışmalardan dolayı kendisini eleştirir.

Hem İsrael hem de takipçileri liderlerinin misyonunun farkındadır. Bir çok rüya ve görüleri , günlük varoluşun gerçek zorluklarıyla ilgilidir. Bağışın önemini vurgulayan Baal Şem Tov, esir ve tutukluların fidyelerini toplamaya girişir. Öğretisine göre, ibadetle ilgili neşe, Yahudiler’in hayatlarının her anında, özellikle dua ettiklerinde özümseyebilecekleri bir davranış biçimidir. Katı disiplinli oruçlara ve uyarı niteliğindeki dualara eleştirel yaklaşır. Zamanında, kişiliği iyi bir yaşam sürmek isteyen Hasidlere nesiller boyunca ilham kaynağı olmuştur.

Baal Şem’in öğretisi göz önüne alındığında, özel misyonunun farkındadır. Kayınbiraderi Kutowlu Avraam’a yazdığı bir mektupta, Tanrı’nın elçisi olarak üstlendiği ilahi görevle ilgili mistik deneyimlerin canlı bir şekilde anlatır:

5507 (1746) yılının yıl başı günüde, bildiğiniz gibi ruhun yükselişine tanık oldum ve o görülerde, olgunluğa eriştiğim günden beri daha hiç görmediğim muazzam şeyler gördüm. Yükseldiğimde gördüklerimi ve öğrendiklerimi tarif etmem , hatta aktarmam mümkün değil. Ama daha alçaktaki Gan Eden Bahçesine indiğimde yaşayanların ya da ölülerin, tanıdığım ve tanımadığım birçok ruhu gördüm. Sayılamayacak kadar çoktular ve bir dünyadan diğer bir dünyaya , ancak saklı ilimlerin ehli olmuş kişilerin bildiği yolun üzerinden gidip geliyorlardı. Herkes sevinçten o kadar kendinden geçmişti ki, ağız onları tarif etmeye kakıştığım anda parçalanır. Fiziksel kulaklar da bunları duyamayacak kadar kabadırlar. Kötülerin çoğu günahlarından dolayı pişmandılar ve affedildiler, zira zaman inayet zamanıydı... Onlar da zevkin tadına vardılar ve yükseldiler. Hepsi beni utandırarak yalvardılar bana: “Tanrı sana bütün bunları idrak edebilmeni sağlayarak onurlandırdı. Bizimle beraber yüksel, bize yardım et. “ Sevinçleri o kadar büyüktü ki onlarla birlikte yükselmeye karar verdim.” ( Jacobs, 1978, 149-150).

Besht , bir hayalinde Samael’i suçlayıcı olarak gördüğünü anlatır. Öfkeyle dolarak hocasının yükselirken kendine eşlik etmesini ister:

Maşiah’ın sarayına varana kadar adım adım yükseldim. Orada Maşiah bütün tannaim, azizler ve Yedi Çobanın ruhuyla Tora çalışıyordu. Orada çok büyük bir neşeye şahit oldum ve nedenini kavrayamadığım için, Tanrı korusun, dünyadan ayrıldığım için sevindiklerini zannettim. Ama daha sonra henüz ölmeyeceğimi öğrendim. Çünkü onlar yukarıda Tora yoluyla zevk ederlerken ben de aşağıda bağlantıları kuruyordum. (150).

Bağlantıları kurmak Tanrı ismindeki harfler üstüne derin düşünerek , alemlerin birleşmesini sağlamak anlamına gelir.

Bu yükselişinde Besht, Maşiah’la karşılaşır ve ne zaman geleceğini sorar. Cevabında, Maşiah bunun, Besht’in öğretisi dünyaya yayılıp diğerleri de bağlantıları kurup ruhlarını yükseltince olacağını açıklar.Ardından bütün kelifotların (kötü güçlerin) tükeneceğini ve büyük bir kurtuluş ve inayet zamanının geleceğini söyler. Besht , bunun için gerekli zamanın uzunluğundan dolayı dehşete kapılsa da , kendisine böyle bir yükselişe yardımcı olacak özel sihirler ve kutsal isimler söylenmiştir.

Kendi kendime bu yollarla, bütün dostlarımın benim ulaştığım seviyelere ve kategorilere ulaşabileceklerini düşündüm. Böylece onlar da ruhlarının yükselişini deneyimleyecekler ve benim yaptığım gibi anlamayı öğrenecekler. (151)

Sırrını açıklamaya izni olmadığı halde Besht, çalışırken ve dua ederken izlenmesi gereken doğru prosedür hakkında tavsiyelerde bulunmuştur:

Dua ettiğinizde ve çalıştığınızda , dudaklarınızdan çıkan her kelime ve sesle ilahi isimle birleşmeye niyetli olun. Çünkü her harfte dünyalar, ruhlar ve ilahiler gizlidir. Birbiriyle birleşmek için yükselir ve harfler , kelimeyi oluşturmak için bir araya gelir. Ardından ilahi olanla tam bir birleşme yaşanır. Ruhunuzun onların sarmasına ve yukarıdaki aşamaları yaşamasına izin verin. Böylece bütün dünyalar birleşecek , yükselecek ve çok büyük mutluluk be neşe yaşanacak.

Baal Şem Tov’un etkisinin uyanışı, ve bu yeni akımın doğuşuna rabinik otoriteler iyi gözle bakmadı. Özellikle Vilna Rabinik otoriteleri afaroz konusunu bile gündeme getirdi. Hasidler emirlerin uygulanmasında ve Tora çalışmalarında gevşek, dua edişlerinde aşırı olarak nitelendiriliyor ve Aşkenaz dua kitabı yerine Luria kitabını kullandıkları vurgulanıyordu. İleriki senelerde Hasdiler ve onlara karşı çıkanlar (Mitnagdim) birbirlerini acı şekilde suçladılar. İlişkiler, Polonnoyeli Yakov Yosef hahamlık kurumunu eleştiren bir kitap yayınladığında daha da zayıfladı, bu kitap yakıldı ve 1781’de Mitnagdim, Hasidlerle olan bütün ilişkilerin sona erdirilmesini emretti.

Bu ayrılıklara rağmen Hasidler Yahudilik dini anlayışında önemli değişiklere neden oldular. Baal Şem Tov’un öğretisini takip ederek , Hasid hocalar Tanrı’nın her yerde olduğunu vurguladılar. Onların görüşlerine göre, Tanrı’nın olmadığı hiç bir yer yoktu. Besht’in açıkladığı gibi: “İnsanın maddi ya da manevi tüm dertlerinde , Tanrı oradadır”. Bazi Hasidler için duayla Tanrı’ya bağlanmak (devekut) , insanın kendini terk edip ruhun ilahi ışığa yükselmesiydi. Bu bağlamda, Besht’in neşeyi, alçakgönüllülüğü, minnettarlığı ve kendiliğindenliği vurgulamasını desteklediler. Duaya konsantre olmayı engelleyen , yanıltıcı ve rahatsız edici düşüncelerdi. Hasidlere göre bu tip günahkar niyetler , açığa çıkartılabilecek ilahi bir kıvılcımı içeriyordu.

Bu anlamda, teolojik kanıları vurgulayan geleneksel Kabala düşüncesinin yerini, en yüksek amacın, kozmosun onarımı (tikkum) değil de içsel mutluluk olduğunu ileri süren mistik psikoloji aldı. Besth’i takip eden Hasidler için , devekut’a yemek, içmek, iş ilişkileri ve cinsel ilişki gibi günlük aktivitelerle ulaşmak mümkündü. Bu tip sıradan aktiviteler , uygulanışları sırasında Tanrı’ya bağlanılıyorsa dini olabilirdi ve devekut’a sadece dini seçkin bir kesim değil, bütün Yahudiler ulaşabilirdi. Daha önceki mistik geleneklerin aksine Hasidizm, sıradan Yahudiler’in de manevi yüksek bir seviyeye ulaşabileceğini savunuyordu. Hasidik ibadet, şarkı söylemeyi, dans etmeyi ve Maşiah’ın getireceği kurtuluşu beklemeye neşeyle adanmışlığı içeriyordu.

Bu yeni akımın önemli konularından bir diğeri ise Besht’in manevi liderlik konusunda ortaya koyduğu tzadik ya da rebbe kavramıdır. Hasidlere göre tsadikler devekut’un en üst seviyesine ulaşmış manevi açıdan üstün kişilerdi. Tzadiklerin amacı etrafındakilerin ruhlarını ilahi ışığa yükseltmekti. Görevleri arasında insanları için Tanrı’ya yalvarmak, günlük aktiviteleri içine girmek ve rehberlik yapıp , onları güçlendirmekti. Otoriter bir karakter olan tzadik, takipçileri tarafından ilahi seviyeye yükselmek için mucizevi güçleri olan kişiler olarak görülürdü.



Referanslar:
L.Jcobs, Jewish Mystical Testimonies, New York, 1978

Baal Şem Tov’un Önemli Yazıları:

A. Kahana, “Ben Porat Yosef “ Sefer ha-Hasidut, Varşova, 1922



Eylül 15, 2008, 10:12:29 ÖS
Yanıtla #1
  • Ziyaretçi

Yahudi teoloji çok farklı ve herkez bence okumalı budizmde başka dinleride Tevrat bana çok ağır geldi burda bunları yansıtmayacağım  bir müslüman olarak kabul edemiyeceğim şeyler vardı fakat ordaki Tanrı inancı inancınıza inanç katar Tanrının çok başka yönleriyle karşı karşıya kalabilirsiniz belkide ilk eleştirel sorgulamaları orda görebilirsiniz bir felsefesi var ve çok sayıda düşünere sahipler benim en çok sevdiğim kaynak Pirke avotlar olmuştu.
Dualar kulağınızın içinizin frekanslarını yakalıyor,özellikle hasidik toplu dualar tek bir kıyafete yakın giyinmiş insanları çadırlarda o güzel ilahileri söylerken size uzak olmadıklarını anlıyorsunuz.Youtubede var bulup izleyebilirsiniz bana hak vereceksiniz.Umarım barışın kurulmasında din adamları öncü davranır dünyanın buna ihtiyacı var.
Saygılarımla..


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son Gönderilen:
0 Yanıt
1376 Gösterim
Son Gönderilen: Mart 21, 2015, 03:38:19 ÖS
Gönderen: Risus