Masonlar.org - Harici Forumu

 

G÷nderen Konu: M.S. 381'den ├ľnce Kutsal Ruh Nerede?  (Okunma sayřsř 3431 defa)

0 ▄ye ve 1 Ziyaretši konuyu incelemekte.

EylŘl 28, 2008, 03:10:02 ÷÷
  • Ziyaretši

M.S. 381' den ├ľNCE KUTSAL RUH NEREDE ?

           

II.Constantius tek ba├ż├Żna ‘Augustus’ olunca Saray Hayat├Ż’n├Ż sadele├żtirdi. Harcamalar├Ż k├Żst├Ż. ├ťlke’yi Marcus Aurelius’un Modeli uyar├Żnca hem bir filozof

hemde bir imparator olarak y├Ânetmek istedi├░ini a├ž├Żklayan bildiriler yay├Żmlad├Ż.

Fakat ger├žekte her ikisi de olamam├Ż├żt├Żr.Genelde etraf├Żndaki etki alan├Ż hep Arian bishop├žular olmu├ż , bat├Ż kilisesinin Arios├žulu├░u kabullenmesi i├žin de b├╝t├╝n tart├Ż├żmalar├Ż buna kenetlemi├żtir.

Constantius’un S├╝rg├╝n’e g├Ânderdi├░i Hristiyan Piskoposlar’├Żn t├╝m├╝n├╝n eski yerlerine d├Ânmesine izin verdi. (Bu Karar├Ż, Hristiyanlar aras├Żndaki B├Âl├╝nmeleri k├Ż├żk├Żrtmak amac├Żyla verdi├░i d├╝├ż├╝n├╝lebilir) 361’de ├ž├Żkard├Ż├░├Ż bir Ferman’la B├╝t├╝n Dinlerdeki ├Łnsanlar’a Tap├Żnma ├ľzg├╝rl├╝├░├╝ tan├Żd├Ż.

├ľnceleri H├Żristiyanl├Ż├░a kar├ż├Ż tak├Żn├Żlan bu ho├żg├Âr├╝l├╝ tavra, paganl├Ż├░├Ż yeniden canland├Żrma ve bir devlet dini haline getirme iste├░i e├żlik ediyordu. ├Łmparator kendisini Pagan Kilise’nin ba├ż├Ż olarak g├Âr├╝yor, rahiplerine ├Â├░reti’ye ili├żkin buyruklar yay├Żml├Żyordu. ├Łmparator, paganl├Ż├░├Żn kararl├Ż bir savunucusu olarak Adak T├Ârenleri de d├╝zenliyordu. G├╝├žlenmeye ba├żlayan ba├░nazl├Żk a├ž├Żk bir ho├żg├Âr├╝s├╝zl├╝k’ten Hristiyanlar’a kar├ż├Ż bask├Ż ve k├Ży├Żma d├Ân├╝├żt├╝.├ťst d├╝zey devlet g├Ârevlerine atamalar’da paganlar a├ž├Żk├ža kayr├Żld├Ż. Hristiyanlar ordu’dan at├Żld├Ż. ├ľ├░retmenlik etmeleri yasakland├Ż.

D├╝nyan├Żn y├Ânetinimini ele ge├žirebilmek i├žinde  ters d├╝├żen, bu sefer de b├╝t├╝n ├Łznik├ži bishoplar├Ż ve presbiterleri s├╝rg├╝ne g├Ânderdi.Hilary Poitiers de bu yarg├Żdan etkilenmi├ż olan bir bishoptu ki ; s├╝rg├╝nde ├ť├žl├╝birlik hakk├Żnda bir tez haz├Żrlar.Hilary ├Łsa’n├Żn ilahili├░ine inan├Żyor ,ayn├Ż zamanda imparatora ├ž├Żk├Ż├żlar├Żyla bat├Żn├Żn Athanasyusu olarak tan├Żnmaktayd├Ż.Asya’da s├Âylenen ilahilere nazaran bat├Żdaki ilk ilahileri 361 de  dile getiren de kendisi olmu├żtur.S├Âz├╝n├╝n Yaradana g├╝zel bir ├ż├╝kran ifadesi olmas├Żn├Ż ister. ┬ź  Dua etmek gerekir , aramak gerekir , bulmak gerekir ┬╗

Constantius’un bu son davran├Ż├żlar├Ż, geleneksel dine ba├░l├Ż olan ve Constantius’un erdemlerine hayranl├Żk duyan Romal├Ż son b├╝y├╝k tarih├ži Ammainus’un ├Łmparator’u ele├żtirmelerine yol a├žt├Ż.

Bug├╝n yaln├Żzca baz├Ż par├žalar├Ż bilinen bir Yaz├Ż’yla Hristiyanl├Ż├░a sald├Żrd├Ż. Hristiyanl├Ż├░├Żn Masal ve Usd├Ż├ż├Ż Yalanlar’dan olu├żtu├░unu ve ancak basit insanlara ├žekici gelebilece├░ini ileri s├╝rd├╝. Ammianus’a g├Âre imparator Yeni-Platoncu oldu├░unu ve G├╝ne├ż’e tapt├Ż├░├Żn├Ż ileri s├╝rmesine kar├ż├Żn, ger├žekte dinden ├žok hurafeler’e ba├░lanm├Ż├żt├Ż.├Łmparator Arianism anlay├Ż├ż├Ż ile 360 y├Żl├Żna kadar hem do├░u kiliselerine hem de bat├Ż kiliselerine sava├żt├Ż.

Arianism etkisinde iki teolog  Aetius ve Eunomius ortaya ├ž├Żkt├Żlar ve O├░ul Baba gibi de├░ildir ├Â├░reti├żini veriyorlard├Ż.Origenci bishoplar ise do├░uda O├░ul’un sonsuzlu├░undan ve derecelendirmelerden bahsediyorlard├Ż.Ve Origenciler uzun y├Żllar boyuncada Arius├žulara kar├ż├Ż ├žal├Ż├żmalar├Żn├Ż devam ettirdiler.361 de II.Constantius’un ├Âl├╝m├╝ ├╝zerine sapk├Żn imparator Julian ba├ża ge├žer ve tekrar s├╝rg├╝ne g├Ânderilmi├ż olan b├╝t├╝n bishoplar├Ż geri ├ža├░├Żr├Żr ve Athanasius bir kahraman olarak geri d├Âner .Julian’├Żn amac├Żda Hristiyanl├Ż├░├Ż kar├Ż├żt├Żrmakt├Żr fakat beklenenin tersine Arius├žular – Origenciler ve ├Łznik├žiler kendi aralar├Żnda ilk defa birle├żerek 362’ de ittifak sa├░lamak i├žin karde├żler kavram├Żn├Ż ortaya koyarlar.Sadece homo-ousios kelimesinin kullan├Żm kavram├Ż ├╝zerinde Athanasius ├ż├╝pheleri oldu├░unu bildirir.Tabiki bu durum imparatorun bekledi├░inin aksine ilerleyince tekrar Athanasius’u s├╝rg├╝ne g├Ânderir.

 

 

Julian’n├Żn 363 te Perslerle olan sava├żta ├Âld├╝r├╝lmesi ├╝zerine Valentinian imparator olur ve Origencilerle , ├Łznik├žilerin a├ż├Żr├Ż bask├Żlar├Ż ├╝zerine Athanasius’u tekrar s├╝rg├╝nden geri d├Ânmesini sa├░larlar.Fakat bir m├╝ddet sonra Valens yine onu uzakla├żt├Żr├Żr.Yine Origenciler ve ├Łznik├žilerin ├Żsrarlar├Ż ├╝zerine imparator tav├Żrlar├Żnda yumu├żar ve onun ├Łskenderiye ye d├Ânmesine izin verir.Burada alt├Ż y├Żl kadar episcopal ├žal├Ż├żmalar├Żn├Ż s├╝rd├╝r├╝r ve 373 te ├Âl├╝r.Onun ├Âl├╝m├╝ ├╝zerine ilahiyat anlam├Żndaki g├Âr├╝├żleri yeni bir jenerasyonla Kapodokyal├Ż Babalar ( Kayserili Basilius – Nazianzl├Ż Gregorius ve Nissal├Ż Gregorius.)olarak yerini al├Żr.

Bu babalar salt do├░uda de├░il Hristiyan tanr├Żbiliminin ve tinselli├░inin t├╝m tarihine damgalar├Żn├Ż basan , Yunan k├╝lt├╝r├╝n├╝ ve ke├żi├żlik ├Âzlemlerini ├Âz├╝msemi├ż olan uyumlu bir ayd├Żn ve kilise adam├Ż olarak g├Âz├╝kmektedir.Basillus ve Nazianl├Ż Gregorius gen├žlik y├Żllar├Żndan beri yo├░un bir dostluk ve e├░itim arkada├żl├Ż├░├Ż ili├żkilerinde ba├░l├Żyd├Żlar.Yunanla├żt├Żr├Żlm├Ż├ż do├░unun en iyi okullar├Żnda Origen d├╝├ż├╝ncesinde yo├░un bir ke├żi├żlik deneyimini ya├żam├Ż├żlard├Żr.Athanasius’un tutkunlar├Ż olup y├╝zy├Żllar boyunca do├░u kilisesindeki ├žilecileri ve gizemcileri co├żturacak olan Filocalia ad├Ż ile bilinen bir se├žkide Origen’nin de yaz├Żlar├Żn├Ż bir araya getirirler.

364 te Basillus Kayseri de bishop olur ve liturjide bir reform yapmaya giri├żir.Arianc├Żlar├Żn ├Łznik iman├Żn├Ż savunanlara kar├ż├Ż  her zamanki tepkilerine maruz kal├Żr ve Basillus’un bir heretik oldu├░u inanc├Ż yay├Żl├Żr.Kutsal Ruh , Ruhun Tanr├Żl├Ż├░├Ż ve ├Łlahili├░i ├╝zerine ilk olarak o yazm├Ż├żt├Żr.

┬ź Art├Żk bedene g├Âre ya├żamay├Żp,Allah’├Żn Ruhu’nun y├Ânetimi alt├Żnda ya├żayan kimse,Allah’├Żn O├░lu diye ├ža├░├Żr├Żlan ve Allah├Ż’├Żn O├░lu’nun suretine uygun hale gelen kimse, bu kimseye tinsel ad├Ż verilir.Nas├Żl ki g├Ârme g├╝c├╝ sa├░l├Żkl├Ż kimsede bulunursa,ayn├Ż ├żekilde Ruh’un faaliyetide ar├Żnm├Ż├ż candad├Żr ┬╗

361 y├Żl├Żnda Gregorius Nazianzl├Ż babas├Żna olan sayg├Żs├Żndan dolay├Ż rahip olur ve yine kendi iste├░i olmad├Ż├░├Ż halde dostu Basillus’un r├Żzas├Żyla ├Łstanbul’da k├╝├ž├╝k bir katolik bir cemaatinin episkoposu olur.Bu s├╝re├žte de ├Łstanbul Kilisesi Ariyanc├Żlar├Żn elinde oldu├░undan s├╝rekli onlar taraf├Żndan rahats├Żz edilir.

Gregorius’un yaz├Żl├Ż eserlerinin hepsi Kelama ├Âvg├╝ i├žeren g├╝zellik eserleri olmu├żtur.Derin bir kutsall├Żk,gizem ve Allah’├Żn y├╝celi├░i duygusuna sahiptir.Baba –O├░ul ve Kutsal Ruh’un uluhiyetini ilan eder.Ger├žek bir Teslis Doktrini ortaya koyar.Athanasius taraf├Żndan ortaya konan insan├Żn ilahla├żmas├Ż konusu da kendisine malederek ├ż├Âyle ├Âzetler :

┬ź Mesih ile birlikte g├Âm├╝lmeliyim,O’nunla birlikte dirilmeliyim,g├Â├░├╝ O’nunla birlikte miras almal├Ży├Żm,Allah’├Żn O├░lu olmal├Ży├Żm,Allah olmal├Ży├Żm.├Ł├żte bizim i├žin B├╝y├╝k Gizem budur ┬╗

Gregorius Nissal├Ż,├ža├░da├żlar├Ż aras├Żnda en k├╝lt├╝rl├╝ kimse olarak tan├Żn├Żr ve ├╝nl├╝ filozoflar├Żn(Aristo,Phlion vs ) d├╝├ż├╝ncelerini derinden kavram├Ż├żt├Żr.Karde├żi Basillus’un ├Âl├╝m├╝ ├╝zerine apostolik faaliyetlerine ba├żlar.├Łstanbul kons├╝l├╝nde ├Ânemli yeri vard├Żr ve do├░ru inanc├Żn kontrol├Âr├╝ olur.G├╝├žl├╝ bir teolojisi olu├żmu├żtur ve Allah –Mutlak temel noktalar├Ż teolojik d├╝├ż├╝ncede esas yerini alm├Ż├żt├Żr.Kutsal ├ť├žl├╝ Birlik ve Incarnation konular├Żnda da b├╝y├╝k ilahiyat├ž├Żd├Żr.Ayr├Żca b├╝y├╝k bir mistiktir.O da di├░er Kapodokya Babalar├Ż gibi Origenden etkilenmi├ż ve yaz├Żlar├Żn├Ż toplam├Ż├żd├Żr.

 

 

 

 

Kapodokya Babalar├Żn├Żn Origen’nin antolojisi ├╝zerinde yapm├Ż├ż oldu├░u bu ├žal├Ż├żmaya Philokalia ad├Żn├Ż vermi├żler dir.Fakat Basillus ve Nazianl├Ż Gregorius Origenin evrensellik anlay├Ż├ż├Żn├Ż benimsememi├żler hatta onun Kutsal Yaz├Żlar├Ż Alegorik metodla yorumlamas├Żn├Ż da reddetmi├żlerdir.Literal metodu varsaym├Ż├żlard├Żr.

Athanasius’un devam├Ż olarak ortaya ├ž├Żkm├Ż├ż olan Kapodokyal├Ż Babalar├Żn├Żn 4 yy.da do├░u  teolojisinin yerle├żik hale gelmelsini sa├░lad├Ż├░├Żn├Ż g├Ârmekteyiz.Onlar├Żn yaz├Żlar├Ż ve ki├żisel etkinlikleri Origencileri ve ├Łznik├žileri bir araya getirmi├żtir.Fakat Grek├že bir kelime olan ve b├╝t├╝n d├Ânem ilahiyat├ž├Żlar├Żn├Żn da ├╝zerinde durdu├░u hipostasis – ousia  da ayr├Żl├Żk ya├żamaktayd├Żlar.├ç├╝nk├╝ bu kelime b├╝y├╝k bir teoljik ├žat├Ż├żmaya sebep vermekteydi.

├Łznik├žiler Baba ve O├░ul’un ayn├Ż ├Âz ve kayna├░a sahip oldu├░unda diretmekteydiler.

Origenciler de Baba ve O├░ul iki ayr├Ż ki├żilik , iki ayr├Ż ├Âzd├╝r ; yani Baba ve O├░ul iki hipostasis ve iki ousia d├Żr . Bu ay├Żr├Żmc├Żl├Ż├░├Ż ortadan kald├Żrmak i├žin Basillus’un ├Ânderli├░inde bir teolojik yakla├ż├Żm sunuldu ve bir ilahi ├Âzden ve iki ayr├Ż ki├żilkten Baba ve O├░ul’un oldu├░una ortak karar verildi.Yani bir ousia ve iki hipostasis olacakt├Ż.Ayn├Ż ├Âzde fakat iki ayr├Ż ki├żilkte .Baba O├░ul’un ├Âz├╝n├╝ olu├żturur fakat birbirinden farkl├Ż iki ki├żiliktirler.

Kapodokyal├Żlar ayn├Ż zamanda bir hususuda yerine yerle├żtirmi├ż oldular ki o da Kutsal Ruh Tanr├Ż’d├Żr ve ├Łsa ‘n├Żn da Tanr├Żsall├Ż├░├Ż s├Âz konusudur.Fakat bu konuda ├žok ge├žmeden tart├Ż├żmalara sebebiyet verecek noktaya gelir.Makedonyal├Żlar diye adland├Żr├Żlan bir grup ki, liderlerinin ismi olan Makedonians dan gelmekteydi Kutsal Ruh’ a, stat├╝s├╝ne kar├ż├Ż teolojik sava├ż a├žm├Ż├żt├Ż.

B├╝t├╝n bu s├╝re├žte Kapodokyal├Ż Babalar , Kutsal Ruh’u da Homoousios ile ili├żkilendirip,O da Baba ile ayn├Ż ├Âz d├╝r dediler.Tanr├Ż ├╝├ž hipostasis ten olu├żan bir ousia d├Żr. Bu teolojiyi ├╝├ž y├Ânl├╝ da├░a benzeterek , da├░├Żn hangi y├Ân├╝ne bakarsan├Żz bak├Żn sonu├žta o tek da├░d├Żr.

Baba Tanr├Ż tek ve mutlak bir ger├žek olarak kar├ż├Żm├Żzdad├Żr,sonsuzluktan ├ž├Żkard├Ż├░├Ż kendi solu├░u ile her biri tam ve e├żit olarak Tanr├Ż’d├Żr ama farkl├Ż ki├żiliktelerdir.├Łlahi do├░ay├Ż kendisinden takdim eder O├░ul’u yans├Żt├Żr ve Ruh’ta ilahi do├░ay├Ż Baba dan al├Żr ve bizlere ula├żt├Żr├Żr.

├Łmparator Theodosius unda tahta ge├žmesinden itibaren,b├╝t├╝n iznik├žilerin kilise binalar├Żnda g├Ârev ald├Żklar├Żn├Ż ,atand├Żklar├Żn├Ż g├Ârmekteyiz.├Łstanbul Kons├╝l├╝nde tekrar ├Łznik ├Łnan├ž A├ž├Żklamas├Ż yenilenerek son haline ula├żm├Ż├żt├Żr.Bu kons├╝l busefer Homoousios kelimesini de katarak , Kutsal Ruh’un hayat veren Tanr├Ż oldu├░unu ve ibadet edilmesi gereklili├░ini eklemi├żlerdir.Ve ├Łznik├žilerin bu kons├╝lde Katolik kelimesi ile an├Żld├Żklar├Żn├Ż g├Âr├╝r├╝z.

http://www.akademiatr.com/index.php?option=com_content&view=article&id=96:apostolik-babalar-iii&catid=30:makale


EylŘl 28, 2008, 01:09:13 ÷s
Yanřtla #1

Bu konuda cok onemli dusuncelerim bulunmakta ancak tahmin edersiniz ki ( Site'nin Paylasim ├Łmkanlarindan yararlanilarak olusturdugum Paylasimlarimin - kendi fikirlerimden yola cikarak - ) surekli olarak olumsuz elestirilere acik ve maruz kaldigindan dolayi maalesef cogunlukla kacinma yontemini uyguladigimi aci ve uzuntu icinde belirtiyorum. Burada hickimseyi sorumlu ya da elestirel manada hedef almadigim / alinmanin da sacma ve mantiksiz oldugu gorusunde bulundugumdan / buna ragmen farkli dusuncelere olan Hosgorunun ne yazikki hala tam olarak saglanilmadigini yasanan son gunlerdeki onemli derecede sarsintili ve gerginlik dolu mesajlarin olusmasindan dolayi bundan boyle fikirlerim ve goruslerimin net olarak tarafimdan aciklanilmayacagini beyan ediyorum.

Yalniz su unutulmasin; kabullenilen ya da kabullenilmis gibi gozuken seylere aldanilmak yerine onemli olan kisinin ya da bireylerin ozgur irade baglaminda hareket edilerek elde ettikleri paylasim yoluyla fikirlerini sunanlarin gorusleri her halukarda dikkate alinmalidir. ( yanlis anlasilmasin lutfen ( empoze fikrine karsi oldugum gerek bu Sitede gerekse diger Sitede yazilarimda onemle belirttigim cok onemli bir husustur. )  Bilgi'nin Hayat Kurtarici Vasfina inandigimdan simdiye kadar karsilastigim butun Kardeslerimin agizlarindan cikan her kelimeyle ilerledigim ve ilerledigimi onemle vurguluyor ve bu sekilde bir ortamin olusmamasini yeglerdim.

Hosgoru ve Sayginin bulundugu Ortamlarin olusmasi dileklerimle...

 { Not: Farkli Fikirleri ve ├Łnanclari kabul etmis, karsilasilan her olayda Hosgoruyu temel esas olarak gorebilmis bununla birlikte Saygi duyulmasi gerektigini kavramis, Insan olma Bilincine Erismeye calisan bir Sahis olarak; Mudahelede bulunmama Ilkesine bagimli kalmaya calisan Tanrisal Duzen'in Kurulmasinda onemli derecede rol almis Gorevlilerin olusturmus oldugu Evrensel Sistemin Yasalarini onemle idrak ederek Dunyanin ve Insanligin herseyden once geldigi / gelmesi gerektigini buna ek olarak Dunyanin gorunmeyen boyutunun gorunen kismiyla bagdastirmaya calisan bir Kul olarak uzerime dusen Gorev ve Sorumlulugunu Internet ( Sanal ) Ortaminda gerceklestirmeye calistigim ve kisisel cabalarla en onemlisi de direkt gelen yardimlarla basariyla tamamlanip sonuclandigini beyan ediyor ve burada noktaliyorum. }

W.W.W

Saygilarimla,


Yukarida parantez icinde aldigim aciklama sadece Sistem ve Mekanizma ortaminda bulunan Ilahi Dostlari baglayan bir beyandir. Bunun disinda dikkate alinmamasini ve mevzubahis konusu olmamasini onemle rica ediyorum.

« Son DŘzenleme: EylŘl 28, 2008, 01:24:10 ÷s G÷nderen: Sevil »
הדבר היחיד לשמור על אנשים בחיים הוא אהבה וכבוד

Aimer et ├¬tre aim├ę c’est sentir le soleil des deux cot├ęs.

┬źՈսկե Տարիքը - Փոթորիկները, չի կարող կանխել մարդիկ սիրում են ծովը.


 

Benzer Konular

  Konu / Ba■latan Yanřt Son G÷nderilen:
2 Yanřt
3567 G÷sterim
Son G÷nderilen: Mart 12, 2013, 07:22:12 ÷÷
G÷nderen: Genius Loci
Siclere gore Kutsal Kase nerede?

Ba■latan Ulu Mason « 1 2 » Diger Konular

19 Yanřt
11800 G÷sterim
Son G÷nderilen: Ekim 30, 2011, 01:24:04 ÷s
G÷nderen: AMON RA
9 Yanřt
4637 G÷sterim
Son G÷nderilen: Ekim 12, 2008, 01:39:20 ÷s
G÷nderen: Prenses Isabella
0 Yanřt
6040 G÷sterim
Son G÷nderilen: Ůubat 12, 2009, 03:36:53 ÷s
G÷nderen: Waldow
2 Yanřt
2398 G÷sterim
Son G÷nderilen: Mayřs 11, 2009, 12:29:11 ÷s
G÷nderen: Sayg├Żn
3 Yanřt
2514 G÷sterim
Son G÷nderilen: Temmuz 24, 2010, 11:10:38 ÷÷
G÷nderen: ozkann
0 Yanřt
1964 G÷sterim
Son G÷nderilen: Temmuz 27, 2011, 04:06:22 ÷s
G÷nderen: karahan
3 Yanřt
1898 G÷sterim
Son G÷nderilen: Ůubat 28, 2013, 08:06:38 ÷÷
G÷nderen: ceycet
1 Yanřt
1717 G÷sterim
Son G÷nderilen: Mart 14, 2013, 05:53:30 ÷÷
G÷nderen: ruzber
3 Yanřt
2015 G÷sterim
Son G÷nderilen: Nisan 05, 2013, 09:59:20 ÷s
G÷nderen: NOSAM33