Sn.Zeki Alasya bir röportajında EUM tanımı için şöyle diyor;
Hangi dinden olmak gerekiyor?
Belli bir dinden ziyade, Yaratıcıya inanmak gerekir. Yaratıcı'ya 'Evrenin Ulu Mimarı' diyoruz. Bence çok güzel bir tabir. Masonluğu vahşi ve aşağılık bir şey olarak anlatan kitaplar okumuştum. Halbuki ahilik, Bektaşilik, Mevlevilik gibi bir oluşum.
Wikipedideki anlatı ise doğru ise eğer daha ilginç;
Evrenin Ulu Mimarı (aynı anlamda kullanılan Evrenin Büyük Mimarı veya Evrenin Yüce Mimarı), birçok Hiristiyan teolog ve savunumcu tarafından tartışılan tanrı kavramıdır. Tarafsız bir tanrıyı temsil etmesi amacıyla Masonlar tarafından kullanılmaktadır (ne biçimde olursa olsun, ve her üyenin bireysel olarak imanında adı ne olursa olsun). Ayrıca Max Heindel'e göre, Gül-haçlı Tanrı anlayışı ile de ifade edilebilir. Görkemli bir mimar ya da büyük bir mimar kavramı Demiurgos, gnostisizm ile diğer dinsel ve felsefî sistemlerde de görülür.
Okumanın tamamı için linki;
http://tr.wikipedia.org/wiki/Evrenin_Ulu_Mimar%C4%B1Evrenin Ulu Mimar tanımı forumda belkide yeterince tartışılmamış,gerekli sorular sorulmamış/sorulamamış olabilir.Benim şahsen kendi okumalarımdan anladığım Dünyada Mason'luğu en derin şekilde bölen tanımlamalardan biri.
Masonlukta genel olarak tanrıya Evrenin Ulu Mimarı denmesi, evrenin sistematik ve nizami bir şekilde ilerlediğini belirtmeyi amaçlar. Ancak Skoç riti masonlarının aksine Fransız riti'nden olan Özgür Masonlar bir tanrı arayışını ve dogmatik gördükleri birtakım görüşleri kabul etmez ve sadece bilimselliğin ışığında yaşadıklarını ifade ederler. Masonlar aralarında sıkça kullandıkları ışık sözcüğü ise farkındalığa vesile olan aydınlığın asıl kaynağı olarak ele alınır. Sonuç olarak masonlar, masonluğu dogmatiklikten uzak, akıl ve bilimin öncülüğünde belli erdem değerleri ile ideal insana giden tekâmül yolu ve de yetkinleşme sanatı olarak tanımlamaktadırlar.
19. yüzyilin ortalarinda çesitli ritlerin Masonluk'ta ortaya çikardigi çekismeler duruldu. Anglosakson Masonlugu, Iskoç Masonlugu ve Fransiz Masonlugu ayri ayri kendi yollarini tuttu. Artik Masonlugun evrensel amaçlari, ilkeleri ve ögretim kapsami hemen hemen belirginlesmisti. Sadece yöntemler arasinda birtakim farklar vardi. Bunlar da ancak birer ayrinti olarak nitelendirilebilirdi. Fakat, Masonluk'ta öteden beri çözümlenememis olan "din ve inanç" konusu ile "örgütlenme yöntemi" konusunu bir sonuca baglamak gerekiyordu.
Bu konuda Fransiz Masonlugu bir atilim göstererek "din ve inanç" konusunun Masonlugun ilgi alani disinda tutulmasi gerektigini, Masonlugun ögretimi kapsaminda herhangi bir dinsel inanç çagrisimi yaratabilecek hiçbir öge bulunmamasi gerektigini ileri sürdü. Tüzüklerini ve Fransa'daki localarda kullanilan ritüelleri de buna göre degistirdi. Bunun üzerine, Ingiltere Birlesik Büyük Locasi basta olmak üzere Anglosakson Masonlugu toplulugunu olusturan büyük localar, Fransiz Masonlugu sistemini uygulamakta olan mason örgütlerini, masonik bakimdan "düzensiz" hatta "Masonluga zararli" olarak ilân etti. Böylece Masonlugun tarihinde, dünya çapinda yaygin bir bölünme dogdu. Anglosakson Masonlugu toplulugunda yer alan büyük localar, bundan böyle Ingiltere Birlesik Büyük Locasi tarafindan düzenli olarak taninmayan mason örgütleriyle iliskilerini kesti.
Alıntılanan link
http://www.oocities.org/turkishmasons/mahfili2.htmlBu alıntıda da açıkça görüldüğü üzere Laik sistemi kuran,kilise ile büyük bir savaş veren fransa bunu Mason'lukta dahil hemen her alana taşımış/taşıma çabası içinde olmuş.Sonuçları bölünmede olsa bunu yapmış.
Konu aslında çok enteresan,inananın inanmayana,inanmayanında inanana dayattığı bir sorun haline gelmiş.
Bir öğreti için belkide olabilecek en kötü durum.Farklılıkların zenginliği tanımı her ne kadar hoş gibi dursada fikrimce aldatmacadan başka bir şey değil.
Mason'luktaki EUM tanımı İslamın,yahudiliğin ve hristiyanlığın ilahlarının eşdeşidir.Masonca söylenme biçimidir.
Karahan