Sayın Pasha
Örnekleriniz çok güzel. Tabiki tüm İslam Mimarisini Avrupada ki bir döneme (Gotik) mal etmek yanlıştır. Evet sizin ve sayın alaaddin'in belirttiği gibi islam mimarisinin en önemli unsurlarından olan KUBBE, yapıları bir Gotik yapısı gibi keskin göstermiyor. Aynı olmaları da beklenemez zaten. Sayın Alaaddin bizim göğe yükseliş dediğimiz sivrilikten bahsetti.
Aynı olmasa bile İslam Mimarisinde de bu etki kullanılmıştır. Hemde küçümsenemeyecek derecede kullanılmıştır.
Ancak bu sözümden lütfen İslam Mimarisinin temelinde Gotik Mimarisi yatar gibi bir düşünce anlaşılmasınç.
Gotik mimarisi bir sürecin sonudur. Hristiyan hatta daha da özünde Katolik mimarisinin geldiği son noktasır. Aynı son nokta bizde Mimar Sinan (ve dönemi ile) gelmiştir. Camilerimiz bugünkü formuna o zamanda gelmiştir.1500 lerden bahsediyorum. O zamandan bu zamana camiler hep aynıdır. Ben her iki inancın mimari anlamda geldiği son noktayı değerledirdim.
Tabiki Kubbe islam mimarisinin en karakteristik formlarından birisidir. Buda şüphesiz yapılara bir yumuşaklık katmaktadır. Ama kullanım amacı yapıları daha oval yapmak için değildir. Bir gök kubbe inşa edilmelidir. Bu hep yapılmıştır. Pantheon ilk örneklerdenir. Aya Sofya (Kilise dönemi) aynıdır. Selimiye de bu son noktaya gelmiştir. Amaç tekrar ediyorum gök kubbedir. Kiliselerinde tavanlarına baktığınızda kırma çatı değil tonozlar görürürüz. İnşaat hesapları o dönemde bu kadarına izin vermiştir. ve yapılabildiği kadarı ile gök kubbe yapılmıştır katedrallerde. Sinan bir başka büyüklüğü de bu hesapları geliştirmek olmuş ve kubbenin sınırlarını çok zorlamıştır.
Yapıların önemi, değeri ve mesajını anlamak için değerlendirmelerimizi görünen şekilden çok arkasındaki düşünceyi anlayarak yapmamız lazım.Zira yuvarlak, kare, yeşil gibi değerlendirmelerle bu yapıları anlamaya kalkarsak ne Selimiye Selimiye olur ne de Notre Dame.
Saygılarımla
Not: Sivri bence Eiffel Kulesidir.