Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: Işık Saçan Kılıç  (Okunma sayısı 3079 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Ocak 11, 2015, 11:44:13 ÖS
  • Mason
  • Orta Dereceli Uye
  • *
  • İleti: 399
  • Cinsiyet: Bay

Bir adayın Masonluğa girişinde yapılan törende özel bir kılıç kullanılır.

(Bir sonraki paragrafta yazacaklarımın, Forum Kuralları 17. Maddeye aykırı olup olmadığını bilmiyorum)

"Işık Saçan Kılıç" olarak adlandırılan bu kılıcın tekris törenindeki yeri şöyle açıklanır:
 
"Masonik törende, Işık Saçan Kılıç, Adayın takdisinde kullanılır. Çoğunlukla, Üstadı Muhterem, sol elinde tuttuğu kılıcın namlusunu Adayın başının üstüne uzatır ve namlusunun üstüne çekiçle üç kere vurur. Bazen de, Üstadı Muhterem, kılıcı önce Adayın başına, sonra sol omuzuna, daha sonra da sağ omuzuna koyar ve her seferinde de çekiçle bir darbe vurur. Bu ikinci halde, Keter (Taç), Binah (Zeka), Hokmah (Aklühikmet) sefirotik üçlüsüne uyulmaktadır."

Tanju Koray "Çırak, Kalfa, Usta", s. 41.
The Brotherhood of Man begins with the Manhood of the Brother.


Ocak 11, 2015, 11:47:01 ÖS
Yanıtla #1
  • Mason
  • Orta Dereceli Uye
  • *
  • İleti: 399
  • Cinsiyet: Bay

Tevrat'ta Işık Saçan Kılıç:

Adem karısına Havva adını verdi. Çünkü o bütün insanların annesiydi. RAB Tanrı Adem'le karısı için deriden giysiler yaptı, onları giydirdi. Sonra, "Adem iyiyle kötüyü bilmekle bizlerden biri gibi oldu" dedi, "Artık yaşam ağacına uzanıp meyve almasına, yiyip ölümsüz olmasına izin verilmemeli." Böylece RAB Tanrı, yaratılmış olduğu toprağı işlemek üzere Adem'i Aden bahçesinden çıkardı. Onu kovdu. Yaşam ağacının yolunu denetlemek için de Aden bahçesinin doğusuna Keruvlar ve her yana dönen alevli bir kılıç yerleştirdi.

BAP 3, 20-24
The Brotherhood of Man begins with the Manhood of the Brother.


Ocak 12, 2015, 09:19:27 ÖÖ
Yanıtla #2
  • Seçkin Üye
  • Uzman Uye
  • *****
  • İleti: 7281
  • Cinsiyet: Bay



Sayın Caliper’in Tevrat’tan vermiş olduğu metin, bendeki Tevrat ile tam uyuşmuyor. Bu kitapların farklı yayınları arasında farklar olduğunu görebiliyoruz. Bu hemen her dil için geçerli.

Fakat bunun pek bir önemi yok. Çünkü Masonluktaki uygulamaların ve ritüellerin Tevrat ile bir ilgisi ya da bağlantısı yok. Benzerlikler görülebilir. Bu pek doğal, Başka kitaplardaki anlatımların bir bölümü ile de benzerlikle görülebilir. Örneğin "Mısır’ın Ölüler Kitabı". 

Bu, Masonluğun ritüel ve uygulamalarının oluşturulmasında, çok sayıda değişik antik nitelikli kaynaktan da dolaylı olarak esinlenilmiş ya da yararlanılmış olduğunu gösterir. Belki de Masonluğun esinlenmiş ya da yararlanmış olduğu kimi kaynakların -Francis Bacon’un “Nova Atlantis” adlı yapıtı gibi- daha önceki birçok kaynaktan alıntısı ya da esinlenmesi bulunduğunu gösterişi gibi...

Tüm bunlar pek doğal. Tarih boyunca gerek bilim, gerek edebiyat, gerek zanaat gerekse felsefe hatta dinler, kısmen kendinden öncekilerin üzerine oturtulmuştur. Bugün de bu öyle sürmektedir.

Masonlukta “ışık saçan kılıç” diye bir simgeyi, ben bilmiyorum.

Bu da pek doğal. Ben yapmış olduğum inceleme ve araştırmalar nedeniyle Masonluktaki simgelerin birçoğunu biliyorum ama hepsini bilmeyebilirim.

Sadece Masonlukta kullanılan bir özel kılıç var. Bu kılıç, bildiğimiz diğer kılıçlardan biraz farklı: Dümdüz değil de dalgalı ya da eğri büğrü diyebileceğimiz bir biçimi var. (Keşke elimde bunun bir fotoğrafı olsaydı; nasıl bir nesne olduğunu anlatmak daha kolay olurdu. Gerçi Ansiklopedik Sözlükte bir biçim verilmiş ama o bir çizim; fotoğraf değil. Nitekim Mason Sözlüğü’ne bakarsanız, orada da “Kıvrımlı Kılıç” diye bir başlığın bsulunduğunu görebilirsiniz. İşte o!

Bu kılıcın Batı dillerindeki adına baktığımızda, tam Türkçesi  Alevli Kılıç olarak verilebilecek bir terim kullanılmakta olduğunu görüyoruz. (Örneğin Fransızcada “Epée flamboyante” İngilizcede “Flaming Sword”)

Eh, kimisi de buna Işık Saçan Kılıç demiş. Olabilir. Çünkü Fransızca ve İngilizcedeki o sıfatların, dilimize “ışık saçan” olarak da çevirisi yapılabilir.

Demek ki Işık Saçan Kılıç işte bu!…

Bu kılıcın, Masonluktaki bazı uygulamalarda bir locanın başkanı (Muhterem Üstat), bazı uygulamalarda ise Dış Koruyucu ya da Gözcü diye anılan görevlinin bir avadanlığı olarak yer aldığını da biliyoruz. Burada Sayın Caliper’in alıntıyla belirttiği, işte bunlardan önceki.

Şimdi…

Masonluktaki bir ilk tekris töreninde böyle bir uygulamanın olup olmadığı konusunun burada irdelenmesinin, Forum kuralları uyarınca doğru olmayacağı görüşündeyim. Forum kuralları, genel bilgilerin irdelenmesinin yapılabileceğini fakat ritüelik ayrıntılara yer verilemeyeceğini belirtiyor.

Böyle olunca, çok değerli ve ne yazık ki pek erken bir tarihte masonik deyimiyle Sonsuz Doğu’ya göçmüş olduğunu bildiğimiz masonik araştırmacı yazar sayın Tanju Koray’ın o kitabında değindiği konuyu ne doğrulayabilir ne de yadsıyabiliriz.

Ancak Sayın Tanju Koray burada bir de bireysel yorum yapmış. Diyor ki “Bu ikinci halde, Keter (Taç), Binah (Zeka), Hokmah (Aklühikmet) sefirotik üçlüsüne uyulmaktadır."

Hayır… Bu yorum doğru değildir. Masonluğun birinci derecesinde Kabala’daki Sefirot ile herhangi bir bağlantının kurulması yanlış olur. Hani böyle bir şeyin mason ritlerinden birinde (örneğin Mizraim Memfis Riti’nde) geçerli bir değerlendirme olabileceğini düşünsek bile, bunu Türkiye’de uygulanan Masonluğa uyarlamak olanağı yoktur. (Aslında o ritte bile olamaz çünkü Kabala ile bağlantılı incelemeler ritin son bölümündedir: 78.-90. dereceler)

Sayın Tanju Koray’ın, yapıtında niçin böyle demiş olduğunu bilemem. Bunun için sadece o bölümü değil, kitabın bütününü okuyup irdelemek gerekir.

Sayın Caliper’e bu konuyu Foruma getirmiş oluşundan ötürü ben kendi adımla teşekkür ederim. Umarım izleyenler için yararlı bir inceleme oldu. Bu konuları bilenlerin katkılarıyla belki biraz daha genişletme olanağı buluruz.





ADAM OLMAK ZOR İŞ AMA BUNUN İÇİN ÇALIŞMAYA DEĞER.


Ocak 12, 2015, 09:36:12 ÖÖ
Yanıtla #3
  • Mason
  • Aktif Uye
  • *
  • İleti: 736
  • Cinsiyet: Bay


"Masonik törende, Işık Saçan Kılıç, Adayın takdisinde kullanılır. Çoğunlukla, Üstadı Muhterem, sol elinde tuttuğu kılıcın namlusunu Adayın başının üstüne uzatır ve namlusunun üstüne çekiçle üç kere vurur. Bazen de, Üstadı Muhterem, kılıcı önce Adayın başına, sonra sol omuzuna, daha sonra da sağ omuzuna koyar ve her seferinde de çekiçle bir darbe vurur. Bu ikinci halde, Keter (Taç), Binah (Zeka), Hokmah (Aklühikmet) sefirotik üçlüsüne uyulmaktadır."

Tanju Koray "Çırak, Kalfa, Usta", s. 41.

İlginç. Ben Tekris törenlerinde böyle bir uygulama görmedim, duymadım, kendim de yaşamadım.
Live long and prosper.


Ocak 12, 2015, 12:07:58 ÖS
Yanıtla #4
  • Mason
  • Orta Dereceli Uye
  • *
  • İleti: 399
  • Cinsiyet: Bay

"Işık Saçan Kılıç" ile Tevrat bağlantısını, çok kısıtlı bilgimle ben kurmadım. Sayın Tanju Koray kitabında "Işık Saçan Kılıç" ı anlatırken kendisi referans göstermiş. Benim paylaşımımdan, sanki ben referans göstermişim gibi bir sonuç çıkması olasılığı nedeniyle düzeltme ihtiyacı hissettim.

Sayın ADAM ve Sayın Spock'un paylaşımlarından sonra kitabı tekrar kontrol etme gereksinimi duydum ve yazdıklarımın doğru olduğunu gördüm. Konuyla ilgili yazmadığım bölümü de paylaşayım:

"Işık Saçan Kılıç", koruyucu meleklerin bu kılıcının bir temsilidir; işte bunun için alevin dalgalı ve titrek hareketini göstermek üzere kılıcın namlusu dalgalı bir biçimdedir."

Saygılarımla
The Brotherhood of Man begins with the Manhood of the Brother.


Ocak 12, 2015, 12:27:10 ÖS
Yanıtla #5
  • Seçkin Üye
  • Uzman Uye
  • *****
  • İleti: 7281
  • Cinsiyet: Bay


Sayın Tanju Koray, ışıklar içinde yatsın, öyle yorumlar ve değerlendirmeler yapmış demek...

Benim, öncelikle bilimsel, sonra akılcı, sonra bilgece olmasını benimsediğim tutumum, onun açıklamalarını pek desteklemiyor. Ancak bu, ona olan saygımı bir nezbe olsun azaltmaz.   
ADAM OLMAK ZOR İŞ AMA BUNUN İÇİN ÇALIŞMAYA DEĞER.


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son Gönderilen:
4 Yanıt
2878 Gösterim
Son Gönderilen: Ocak 29, 2008, 04:57:53 ÖS
Gönderen: Fraternis
29 Yanıt
7209 Gösterim
Son Gönderilen: Temmuz 11, 2017, 10:02:35 ÖÖ
Gönderen: Gezdirici
3 Yanıt
3265 Gösterim
Son Gönderilen: Mart 24, 2018, 03:23:03 ÖS
Gönderen: Zennn
9 Yanıt
4308 Gösterim
Son Gönderilen: Temmuz 01, 2014, 12:02:42 ÖÖ
Gönderen: propulsion
2 Yanıt
3396 Gösterim
Son Gönderilen: Haziran 24, 2009, 09:38:10 ÖÖ
Gönderen: ceycet
0 Yanıt
3410 Gösterim
Son Gönderilen: Kasım 05, 2011, 07:00:17 ÖS
Gönderen: karahan
0 Yanıt
1218 Gösterim
Son Gönderilen: Şubat 21, 2013, 07:58:13 ÖS
Gönderen: karahan
1 Yanıt
1380 Gösterim
Son Gönderilen: Aralık 16, 2014, 07:01:20 ÖS
Gönderen: Kadim
3 Yanıt
11871 Gösterim
Son Gönderilen: Şubat 22, 2015, 03:17:57 ÖÖ
Gönderen: Risus
0 Yanıt
1222 Gösterim
Son Gönderilen: Ağustos 21, 2015, 01:06:42 ÖÖ
Gönderen: Risus