Masonlar.org - Harici Forumu

 

Gönderen Konu: Süleyman Mabedi Sütunları  (Okunma sayısı 8162 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Nisan 07, 2007, 10:26:14 ÖS

Yakin ve Boaz isimlerini bildiğim bu sütunların Yahudilik içerisinde yeri ve önemi nedir?


Nisan 07, 2007, 11:00:43 ÖS
Yanıtla #1
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 3123
  • Cinsiyet: Bay

RUT KİTABININ DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ

Şavuot bayramında Rut kitabını okuma adeti vardır. Bu kitabın bir açıklaması olan Nahalat Yosef, bu kitapla ilgili ilginç bir bakış açısı sunar. Rut kitabının ikinci bölümü olaylar açısından oldukça zengindir. Kitabın yazarı Peygamber Şemuel öncelikle başroldekileri tanıtır. Anlatılanlar dünya tarihini ilgilendirmektedir. Neden mi? Çünkü bu kitap, Maşiah’ın temelinin atıldığı olayları içermektedir. Bu bölümde Boaz ile Rut’un ilk karşılaşmalarını okumaktayız. Bu evlilikten Oved doğacak, onun Yişay adlı bir oğlu olacak, ondan Kral David çıkacak; Maşiah da onun soyundan gelecektir.

Her bir pasuk sembolizm ve önemle yüklüdür. Boaz sahneye çıktığı zaman şu pasuk göze çarpar: “Boaz Bet Lehem’den geldiğinde hasatla uğraşanlara ‘Aşem İmahem – Tanrı sizinle olsun’ dedi. Onlar da Boaz’a ‘Yevareheha Aşem – Tanrı seni mübarek kılsın’ dediler” (Rut 2:4). Bu selamlaşma bize ya da konuya ne katmaktadır? Tarihte büyük öneme sahip bir olayla ilgili kitap yazdığımızı düşünelim. Böylesi bir dialoga cümle harcamak çok mu büyük önem taşırdı? Düşünsenize; “Boaz geldiğinde işçileri selamlar: ‘Nasılsınız millet?’. Diğerleri cevap verir: ‘İyiyiz; senden ne haber?’”! Bu herhalde çok da vazgeçilmez bir detay değildir. Fakat anlaşılan Şemuel Anavi böyle düşünmemektedir. Belki de bu selamlaşmanın, söz konusu tarihi olay içinde önemli bir yeri vardır!

Talmud (Makot 23b) bu olayın gerçekten de öneme sahip olduğunu belirtmektedir. Buna göre söz konusu selamlama, o dönemin Hakimi olan Boaz’ın koyduğu yeni bir kanunu yansıtmaktaydı. Bu dönemin öncesinde iki kişinin birbirini, Tanrı’nın “gerçek İsmi”ni kullanarak “Tanrı seninle olsun” şeklinde selamlama adeti yoktu. Bunun yerine “İsim” anlamına gelen ve bugün de Tanrı’nın İsmi’ni boş yere telaffuz etmemek için kullanılan “Aşem” kullanılırdı (Yukarıda pasukları aktardığımızda “Aşem” sözcüğünü kullandık; fakat orijinal pasukta Tanrı’nın İsmi “olduğu gibi” geçmektedir). Boaz’ın hakim olduğu dönemde bu tipte, Tanrı’nın gerçek İsmi’ni kullanarak selamlaşmaya izin verilmişti (Bu izin Boaz’dan sonra kaldırılmıştır; o yüzden günümüzde de bu şekilde selamlaşılamaz). Talmud’un belirttiğine göre, sadece Boaz’ın dönemi için geçerli olan bu uygulama, geçici bir “acil” önlemdir.

Bu iznin ardında ne gibi bir sebep vardır? O dönemde Bene-Yisrael’in durumu hiç de parlak sayılmazdı. Berbat bir kıtlık söz konusuydu. Dönem o kadar kötüydü ki halkın liderleri bile – örneğin Rut’un kayınpederi Elimeleh (Naomi’nin kocası) – ülkeyi terk edip, hem de gide gide (pek takdir edilesi bir yer olmayan) Moav’a gidebiliyordu. Tüm bunlar, Bene-Yisrael’in o dönemdeki her alanda düşük konumunun semptomlarıdır.

Dolayısıyla dönemin dini ileri gelenleri bu duruma el koymak amacıyla harekete geçtiler. İlk aşama, herkesin birbirini Tanrı’nın gerçek İsmi ile selamlamasına karar vermek oldu. Bu uygulamanın verdiği mesaj açıktı: “Her bir Yahudi o denli değerli ve kutsaldır ki; Tanrı’nın gerçek İsmi ile selamlanmaya bile layıktır.” Takdir edilir ki, bu tipte bir selamlama ile sadece “Slm :-)” demek arasında dağlar kadar fark vardır.

Gerçekten de bu uygulama halkın ruh halini değiştirdi. Halk içinde zayıflamış olan “insanın Tanrı’nın Sureti’nde yaratılmış olduğu” prensibine dair bilinç tekrar canlandı. Bu uygulama “Tüm Bene-Yisrael, birer prenstir” prensibini hatırlatmış ve hepsinin bu konuma yönelik saygıya layık olduğu bilincini tekrar kültürün bir parçası haline getirmiştir.

Bu uygulama günümüzde geçerli olmamasına karşın; temelindeki düşünce her zaman geçerliliğini korumaktadır. İnsanlar sadece akıllı birer hayvan değildir. İnsan “Tanrı’nın Sureti’nde” yaratılmıştır ve bu sebeple ona yönelik davranışlarımız da bu durum akılda tutularak gerçekleştirilmelidir. Boaz’ın liderliğinde yürürlüğe konulan uygulamanın temeli budur.

Midraş, dünyadaki 120 yıllık ömrümüzü tamamlayıp diğer dünyaya transfer olduğumuz zaman hepimize sorulacak iki sorunun olduğunu belirtir: “1. Tanrı’yı kendi Kralın olarak ilan ettin mi? 2. Arkadaşını kendi kralın olarak ilan ettin mi?” Başka bir deyişle, “Diğer insanlara, İngiltere Kraliçesi’ne göstereceğin saygıyı gösterdin mi; göstermedin mi?”

Yeni bir dönem başlamaktaydı. Biz insanların birbirimize nasıl davranması gerektiğini belirleyen yeni bir dönem. Bu bölümün “Maşiah’ın tarihinin başlangıcı” olarak tanımlanmasının sebebi işte budur. Maşiah’ın tarihi, insanların birbirlerini Tanrı’nın İsmi ile selamlamalarıyla; bu yolla karşılarındakinin önemini, prestijini vurgulamalarıyla ve onları birer Prens olarak kabul etmeleriyle başlamalıdır. Tora’nın alınışını andığımız Şavuot bayramında; dünyaya insanın değerini bildiren bu eşsiz hediyeyi, teoriden pratiğe geçirmenin zamanıdır.


Nisan 07, 2007, 11:03:00 ÖS
Yanıtla #2
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 3123
  • Cinsiyet: Bay

VEFALI RUT

Hakimlerin hüküm sürdüğü dönemlerde Beyt Lehem’de büyük bir kıtlık vardı. Naomi isimli bir

kadın , kocası ve iki oğlu  üyaşadıkları kentten ayrılarak  Moab'a gittiler. Orada rahat ettiler  ve oğulları Moablı kadınlarla evlendiler.
 
Orpa ve  Rut  kocalarıyla on sene çok mutlu  bir şekilde yaşadılar. İki oğlu ve kocası öldüğü zaman Naomi kendi halkına dönmeye karar verdi. Gelinlerini yanına çağırarak '' Gidin ; kendi evlerinize dönün ve kendi Tanrınıza  dua edin. Umarım her ikiniz de oğullarıma verdiğiniz mutluluğu  bulursunuz. ''.  Fakat gelinlerinden  Rut Naomi'den ayrılmayı kabul etmedi . Böylece Rut ve Naomi birlikte hasat zamanında Bet-Lehem'e döndüler.
 
 
RUT  BOAZ'LA TANIŞIR

Naomi'nin ölen kocasının yakın akrabası Boaz çok zengindi.  Rut , Boaz'a ait tarlalarda çalışmaya başladı. Bir gün Boaz tarlaya geldiğinde Rut'u gördü ve '' Bu kim? '' diye hizmetkarlarına  sordu .

'' Bu Rut'dur.Kendisi Naomi'nin gelinidir ve duldur. '' dediler.

Boaz Rut'dan çok etkilenmişti ve ona '' Gözlerin sadece işini görsün , tarladaki genç adamları değil. Kimse sana zarar vermeye cesaret edemez. '' dedi.
 
 
Boaz  Rutla yemeğini paylaştı ve Rut Boaz'la yemek yedikten sonra Naomi'ye bunu anlatmak üzere şehre gitti. Naomi mutlu oldu ve Rut'a , Boaz'ın söylediklerini yapmasını öğütledi.  Böylece Rut Boaz için tarlada çalışıyor , onun sözünden dışarı çıkmıyor ve her gece  Naomi'yle yaşadığı şehre dönüyordu.
 
 
NAOMİ RUT'A NE YAPMASI GEREKTİĞİNİ SÖYLER

Hasat zamanı sona erdiğinde Naomi Rut'a '' Kızım , artık dinlenmeli , kendine yeni bir hayat kurmalısın. Boaz iyi ve zengindir. Bu gece kendisi mısırları saplarından ayırdıkları harman odasında olacak. Orada çalışacak , yiyecek ve uyuyacak. O uyuduğunda , sen de onun ayaklarının ucuna  yatacaksın. Uyandığında sana ne yapacağını söyleyecek. '' dedi.

Bunun üzerine Rut  harman  odasına gitti ve orada saklandı. Boaz yedi , içti ve sonra da mısır yığınının kenarına  yattı. Rut usulca geldi ve Boaz'ın ayaklarının ucuna  yattı.  Gece yarısı Boaz uyandı ve

 '' Kimsin sen? '' diye sordu  karanlıkta.

'' Ben Rut '' dedi Rut sessizce.

'' Zengin  olsun, fakir olsun  hiç bir gence bakmadığın ve kayınvaliden Naomi ile birlikte kaldığın  için kutsandın. Betlehem insanları senin iyi bir kadın olduğunu biliyorlar. Bu gece burada kal ve sabahleyin senin geleceğin için planlar yapacağım. '' dedi Boaz.

 Rut Boaz'ın ayaklarının ucunda  sabaha kadar yattı ve sabah kalktığında  Boaz

'' Şalını bana getir ve tut. '' dedi. Rut getirdiğinde Boaz oraya altı ölçüm  arpa koydu. Rut , bunu Naomi'ye  götürdü ve Naomi ona '' Sabırla bekle . Bu adam , sen onun karısı olana kadarseni aklından çıkaramayacak . '' dedi.
 
 

 BOAZ RUT'U SATIN ALIR

 O gün Boaz Naomi'nin diğer akrabalarıyla  buluştu ve Naomi'ye en yakın olan adamla konuştu.

'' Naomi ,akrabamıza  yani kocasına ait bir parça toprağı satıyor. Bence ailenin dışına çıkmadan bu toprağı sen almalısın. Eğer almak istemiyorsan bana şimdi söyle  böylece satın alma hakkına ben sahip olabilirim.  Eğer toprağı alırsan  Naomi'nin gelini Rut'la da evlenmek zorundasın. '' dedi.
 
'' Ben bunu yapamam. Benim haklarıma sen sahip olabilirsin. '' dedi adam. Boaz diğerlerine döndü  ve '' Naomi'den akrabamıza ve oğullarına ait olan  herşeyi aldığıma , ve Rut'u karım olmak üzere aldığıma  şahitsiniz. '' dedi.

'' Şahitiz . Allah evini korusun ve evin  Betlehem'de tanınsın.'' dedi diğerleri.
 
 
MUTLU SON

Boaz ve Rut evlendiler , bir oğulları oldu. Kasabadaki kadınlar Naomi'ye gelerek şöyle dediler

'' Allah mübarek olsun  çünkü O seni varissiz bırakmadı.  Büyüdüğünde  adı  tanınsın.  Tekrar sana kendini genç hissettirecek ve yaşlılığında sana iyi bakacak çünkü o ,  seni yedi oğlundan da daha çok seven Rut’un oğludur.''
 
 
Ve Naomi Rut'a küçük çocuğun bakımında yardımcı oldu  ve çocuğa Oved adı kondu .Oved , Yesse’nin babası oldu. Yesse de David Ameleh’in babası oldu
 


Nisan 07, 2007, 11:11:05 ÖS
Yanıtla #3
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 3123
  • Cinsiyet: Bay

TAPINAĞIN  KISIMLARI

  1. Tapınak Sahasının Doğu Duvarı
 28. İlk Doğanların Kapısı
 
  2. Güney Duvarı
 29. Su Kapısı
 
  3. Kuzey Duvarı
 30. Başrahibin Bürosu ve Özel Banyosu; Tütsü imalatı
 
  4. Batı Duvarı
 31. Fırın; Tuz Deposu; Hayvan Derisi Temizliği
 
  5. Birinci Çulda Kapısı
 32. Başrahibin Özel Odaları,
 
  6. İkinci Çulda Kapısı
 33. Yüksek Mahkeme Odası (Lişkat Hagazit)
 
  7. Batı Kapısı
 34. Tapınak Çevresi (İsrael Avlusu ve Rahipler Avlusu)
 
  8. Kuzey Kapısı
 35. Tapınak Çevresinin Üstü Kapatılmış Girişi
 
  9. Doğu Kapısı
 36. Eğik Mihrap
 
10. Dış Avlunun Üstü Kapatılmış Girişi
 37. '' Pirinç (Eriyik) Deniz'' (bkz. küçük resim)
 
11. Dış Avlu
 38. Oniki Basamak
 
12. Kafesli Çit
 39. Kutsalların Kutsalı
 
13. Ara Çit
 40. Giriş Odası (iki sütün, Yahin ve Boaz)
 
14. Oniki Basamak
 41. Giriş Odası, Kutsalların Kutsalı
 
15. Kadınlar Avlusu
 42. Nöbetçi Kuleleri
 
16. Yağ Odası
 43. Tapınak Tepesi ile Zeytinlikler Tepesini Birleştiren Köprü
 
17. Kereste Odası
 44. Havuz
 
18. Nazaretlilerin Odası
 45. Kidron Vadisine Giden Tapınak Tepesi Yamacı
 
19. İyileşmiş Cüzzamlıların Odası
 46. İlerde İnşa Edilecek Tapınak Çevresi
 
20. Kadınlar Galerisi
 47. Yeruşalayim Şehri
 
21. Onbeş Yarım Daire Basamak
 48. Tapınak Garnizonu ve Kışlalar
 
22. Tapınak Çevresi Doğu Duvarı
 49. Altın Kaplı Tapınak Çatısı
 
23. Tapınak Çevresi Doğu Kapısı
 50. Tapınak Sahasının Batı Duvarının bir kısmı
 
24. Ocak Evi
 51. Sarayla Şehri Birleştirecek olan Köprü
 
25. Kurbanlar Kapısı
 52. Şehirden Batı Kapısına Giden Köprü
 
26. Seminer Kapısı
 53. Saray Alanına Gidecek Köprü
 
27. Yıldırım Kapısı
   
 


Nisan 07, 2007, 11:11:54 ÖS
Yanıtla #4
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 3123
  • Cinsiyet: Bay

Ölçüler

Dış duvar 8 kubit (dirsek) kalınlığında.

Tapınağı çeviren duvarlar (Dış Avlu ve Kadınların Avlusu hariç) 60 dirsek uzunluğunda ve 20 dirsek eninde. Kutsalların Kutsalı'nı- Tapınağın kalbi-  barındıran bina ise 30 kubit yüksekliğinde.

Kutsalların Kutsalı'nın girişini koruyan sütunlar, Yahin ile Boaz, 18 kubit yüksekliğinde ve 12 kubit çapında.



Nisan 07, 2007, 11:12:41 ÖS
Yanıtla #5
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 3123
  • Cinsiyet: Bay

40. Giriş Odası (iki sütün, Yahin ve Boaz)


Nisan 07, 2007, 11:22:07 ÖS
Yanıtla #6
  • Ziyaretçi

Cok guzel olmus kuzen


Nisan 07, 2007, 11:31:53 ÖS
Yanıtla #7

Verdiğiniz bilgiler için sağolun elleriniz dert görmesin :)

Saygılarımla.


Nisan 07, 2007, 11:59:02 ÖS
Yanıtla #8

Boaz ile ilgili bilgileri ele alırsak Boaz Rut Kitabına göre Halktan ileri gelen sözü dinlenen zengin bir kişilik ayrıca adetlere ve adalete önem veriyor. Bu hikaye Boaz ile eşi Rut 'un nezlinde Yahudi inancına ve geleneklerine göre kadın erkek arasındaki ilişki ve evlilik bağının kurulması anlatılıyor.

Boaz tarihi bir kişilik sutünu ise onda var olan yüce özelliklerin halka hatırlatılması geleneğin sürdürülmesini ifade ediyor diye anladım.

Yahin 'in hikayesi bu konuda anlatılmamış rica etsem bu hikayeyi ve bir araya geldiklerinde içerdikleri anlamı bizimle paylaşırsanız sevinirim.


Sevgiler saygılar.


Nisan 08, 2007, 09:27:44 ÖS
Yanıtla #9
  • Uzman Uye
  • ****
  • İleti: 3123
  • Cinsiyet: Bay

Verdiğiniz bilgiler için sağolun elleriniz dert görmesin :)

Saygılarımla.
Sizde saolun şimdilik bildiklerim bu kadar ama başka bilgiler elde edersem emin olunki sizinle paylaşacağım
Tanıdığım bir hahamla görüştüm yahin hakkında oda fazla bir şey bilmiyor
başka bir kaynakta ise Yahinin ezilen halkı sembol ettiği söyleniyor ama kaynağın doğruluğundan emin değilim.


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son Gönderilen:
süleyman mabedi

Başlatan ahu « 1 2 ... 5 6 » Yahudilik

59 Yanıt
22835 Gösterim
Son Gönderilen: Haziran 23, 2013, 04:10:03 ÖS
Gönderen: murad salman
16 Yanıt
17226 Gösterim
Son Gönderilen: Kasım 13, 2012, 04:13:23 ÖS
Gönderen: frekans
12 Yanıt
7379 Gösterim
Son Gönderilen: Eylül 01, 2010, 10:03:43 ÖS
Gönderen: MMT
0 Yanıt
3947 Gösterim
Son Gönderilen: Ocak 01, 2011, 12:24:44 ÖÖ
Gönderen: AQUA
1 Yanıt
4024 Gösterim
Son Gönderilen: Mart 25, 2011, 03:47:30 ÖÖ
Gönderen: Prometheus
10 Yanıt
5322 Gösterim
Son Gönderilen: Şubat 25, 2012, 08:42:36 ÖÖ
Gönderen: ADAM
13 Yanıt
10528 Gösterim
Son Gönderilen: Ağustos 24, 2011, 02:33:59 ÖÖ
Gönderen: ARCHITECT
1 Yanıt
5301 Gösterim
Son Gönderilen: Temmuz 24, 2011, 12:26:28 ÖÖ
Gönderen: malygos
24 Yanıt
15462 Gösterim
Son Gönderilen: Temmuz 27, 2012, 01:05:25 ÖS
Gönderen: 418
21 Yanıt
11214 Gösterim
Son Gönderilen: Ekim 21, 2018, 07:29:33 ÖS
Gönderen: karahan